Starý strojek do el. hodin - netuším, čím je mám napájet...

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#31 Příspěvek od sinclair »

Uvědomte si, že při výpadku celé linky se všecky hodiny, připojené na té porouchané lince zastavily na stejném čase!
Tak po odstranění zkratu či závady a po výměně pojistek stačilo kiprem a podle kontrolního budíku doklepat celou linku naráz na stejný čas s ostatními. Copak jste maďaři ???

Na ústředně Elektročasu žádný "automatický rychloposuv" nebyl, jen centrální. Jako první se přestavily matky a potom centrálním kiprem poblíž matek se přestavilo všech 60 linek naráz, o hodinu dopředu, anebo o celý ciferník o hodinu zpět. Protože krokovat jde pouze dopředu, nikoli zpět.
Šlo to celkem rychle, za pár minut. Ale rachot to byl, jak v panelárně.
Ale furt hovno proti synchronní telefonní ústředně se čtvercáky, s 5.000 pobočkami a ve špičce, tedy první okolo deváté až půl desáté dopoledne a druhá pak okolo jedné až půl druhé odpoledne.
To byl hukot! A ty ampéry!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#32 Příspěvek od Artaban001 »

Ano, při výpadku, nebo "stopce" by měly být všechny hodiny nastaveny stejně, ale některý strojek občas nepochytí pár impulsů, protože je už opotřebený, nebo si je nějaký exot ručně posune o pár minut napřed. Proto ta kontrola nastavení všech hodin.
Jinak si nepamatuju typ těch centrálních hodin. Byla to malá dřevěná skříňka s plošným spojem, kde bylo spousta TTL logiky a nějaký krystal. Pak se tam nacházel kontrolní strojek, který indikoval chod a sloužil jako pomůcka při používání centrálního seřizování, který se zapínalo ručně. Záloha chodu byla externí NiCd baterií (která se musela občas dolejvat destilkou)

Uživatelský avatar
petula
Příspěvky: 836
Registrován: 22 kvě 2016, 02:00
Bydliště: Čelákovice / Brandýs n.L / Stará Boleslav
Kontaktovat uživatele:

#33 Příspěvek od petula »

sinclair píše:Většina hodin tohoto systému pracovala s napětím 24V.
Aby nebyla mýlka:
Pracuje to tak, že každou minutu musí do hodin přijít jedna polarita a hned vzápětí, o pár desítek ms druhá.
Tedy ne tak, že každou minutu přijde opačná polarita oproti předchozí minutě. Aby se strojek a navázaná ručka posunuly o minutu, musí v rozhodujícím okamžiku přijít polarity obě. Pravidlo je takové, že jako první přichází "kladná", tedy na označenou svorku hodin a vzápětí nato je linka přepólována. Čas připojení jedné a vzápětí opačné polarity k hodinám, má být kvůli delším linkám, nebo i podružným reléovým přenášečům kolem jedné sekundy.....
To je ale blbost. To se určitě rychle ujme, protože blbosti se ujímají ze všeho nejrychleji.

Je to jednodušší. Stačí přehazovat polaritu a mezi pulzy musel být u Pragotronských strojků odstup minimáolně 3 vteřiny.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#34 Příspěvek od Artaban001 »

Všechny tyto variace "pohonů" jsou obyč Lavetův motor. Aby krokoval, stačí mu "bipolární pulsy" s mezerou. V beznapěťovém stavu se magnet ustálí v "mezipoloze", od které se pootáčí stále stejným směrem při novém impulsu nové polarity (stejnou následující ignoruje). Kde nebyl na rotoru magnet, ale takový "křídlo", byl západkový mechanizmus, který to "křídlo" držel v mezipoloze, aby se mohlo pootáčet podobně, jako ten magnet. Tisíckrát menší variantu tohoto motorku se dá najít v jakkýkoliv ručkových hodinách s bateriovým napájením a s nápisem "quartz". akorát ty impulsy krokují na střídačku ze vteřinovým taktem. U plynule jdoucích o hodně rychleji.

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“