Regulace napětí elektrocentrály změnou buzení?

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#31 Příspěvek od Crifodo »

Sundal jsem karburátor a omrknul co je kde. Hned na začátku to vypadá, že někdo kdysi špatně umístil hadičku od nádrže k plováku, protože byla narvaná na páku regulátoru otáček, která se snad ani nemohla pohybovat.
To by se eliminovalo hned, ale je tam ještě jedna podezřelá věc, osa té páky nemá sama o sobě žádné předpětí nějakou pružinou a navíc se nejen volně otáčí, ale i dost viklá a výškově má taky vůli. Když svěsím pružinku od točítka otáček, působí na páku jen mechanismus s pružinou nastavení rozsahu výchylky (levý doraz páky, ale páka se sama o sobě pohybuje volně oběma směry na té viklavé ose. Karburátor vyčistím, vypadá jednoduše a bez závad.
Přílohy
e300 013.jpg
e300 011.jpg
viklavá osa páky
viklavá osa páky
hadička mačká na páku regulátoru
hadička mačká na páku regulátoru
e300 002.jpg

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#32 Příspěvek od Crifodo »

Karburátor po vyčištění, moc to ani nepotřeboval, jen na jehle pro nastavení volnoběžných otáček byla nějaká podivná minerální usazenina. Na osičce škrticí klapky byla špatně nastavená pružina pro vracení do zavřené polohy.
Polohy jednotlivých nastavení neznámé, servisní postup taky neznámý, asi by to chtělo všechno optimalizovat.
Přílohy
e300 021.jpg
e300 020.jpg
e300 019.jpg
e300 015.jpg
e300 014.jpg

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#33 Příspěvek od Crifodo »

Tak nakonec jsem to složil, tou osou odstředivého regulátoru jsem se nezabýval, co to udělá.
Po odstranění překážející hadičky z prostoru pro vidličku regulátoru se otáčky dají normálně nastavovat, kmitočtoměr z nějakého důvodu nefunguje, tak jsem nastavoval podle napětí výstupu. Otáčky se dají nastavit až do nestabilního minima. S překážející hadičkou paliva se zřejmě vůbec nezavírala škrticí klapka a karburátor valil směs mezi maximem a úplným maximem a já jsem to podle zvuku motoru nepoznal. Ono to v provozních otáčkách jen tak brumlá a já jsem zvyklý na vytí dvoutaktních pil. Škrticí klapka reaguje na změny zátěže, takže to asi nějak reguluje. Kolísání napětí tam přesto nějaké je, ale vzhledem k dost velkému odporu vinutí a žádné zpětné vazbě se s tím nic nedá dělat, navíc je to pořád v normě pro síť 230. Ještě by byly zajímavé překmity napětí při skokovém odlehčení zátěže, to asi nebude moc dobré. Při jednom startu došlo při otevření kohoutu nádrže k úniku paliva z přetokové hadičky karburátoru, nádrž byla z neznámého důvodu natlakovaná.
Přílohy
Výstup zatížen žárovkou 150 W, přepínač vinutí na 60 Hz
Výstup zatížen žárovkou 150 W, přepínač vinutí na 60 Hz
Výstup naprázdno, přepínač vinutí na 60 Hz
Výstup naprázdno, přepínač vinutí na 60 Hz

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#34 Příspěvek od danhard »

Kamaráde, Tys to spravil ! :)
Ale kde by jsi byl bez našich rad ? :lol:

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#35 Příspěvek od Crifodo »

danhard píše:kde by jsi byl bez našich rad ? :lol:
Ano, přesně tam, případně o malý kousek vedle, jsem si toho vědom. Dík za všechna postrčení.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#36 Příspěvek od danhard »

Kecalů se najde vždycky dost :)

Takže zřejmě to točilo moc a proto moc velký napětí.
To přepínání 50/60Hz je jen takový napěťový přizpůsobení.
Ten měřák "frekvence" by tam měl nějak fungovat, ideálně jako voltmetr na výstupu.

Stejně je to pěkný, jak to naši dědci vymysleli :)

Za 1200Kč jsem si koupil motorovou pilu, za 2000Kč si koupím elektocentrálu. Mám to na hraní, nevadí mi, že to spatlal číňan.

Mohl bych s tím udělat takové malé zátiší, jak na pikniku manželka peče na grilu napájeném z elektrocentrály buřty a já kácí tu hlušinu kolem motorovou pilou, abysme tam měli pěkně sluníčko :D

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#37 Příspěvek od rnbw »

Len k tomu potrebujes este nejaky kabriolet namiesto tej Hondy S600. Idealne nejaky cinsky.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#38 Příspěvek od danhard »

Těch mám několik.
Stačí odříznout střechu :lol

A stejně si to koupím :D
https://elektrocentraly.heureka.cz/kraft-dele-kd109/#

Neckermann a Quelle a jdou do ... já si koupím KRAFT&DELE :D

Crifodo odvedl dobrou práci :prst:

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#39 Příspěvek od breta1 »

Tam píšou
"◾Měděný generátor: ne"
Proč to nezatloukli?

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#40 Příspěvek od elektrosvit »

Protože jsou seriózní a nechtějí klamat zákazníka. :lol: Tohle je asi úplně ta nejhorší Čína prodávaná pod nejrůznějšími brandy. Stačí si přečíst recenzi, borcovi odešel po 10 minutách motor. :? Výrobky stejného brandu jsou nabízeny i na Aukru. A že jich je...


EDIT: Crifodovi gratuluji k úspěšné opravě.
Naposledy upravil(a) elektrosvit dne 05 lis 2018, 12:51, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#41 Příspěvek od rnbw »

Ludia to kupuju, tak im to zjavne staci. Urcite s tym nebudu mat problemy ako Crifodo, ze by bol po 50 rokoch prepaleny vyfuk :D

A naco by robili medene vinutie, ked sa ani to hlinikove nestihne rozpadnut alebo prepalit skor ako sa zadrie motor :D

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#42 Příspěvek od Crifodo »

Tak jsem chtěl dotáhnout funkčnost centrály do 100% stavu a demontoval jsem nefungující kmitočtoměr. Po rozdělání bylo jasné proč nefunguje, kotva je pružně uložena (byla) v závěsu z molitanu a ten se za těch 50 let rozpadl.
Zbytky starého jsem odstranil, a teď nastal problém, čím to nahradit. Funkce kmitočtoměru je na správné tuhosti/volnosti velmi závislá, moc tuhý závěs nedovolí planžetám se rozmitat, volný závěs z obvyklého molitanu je nestabilní a kotva se po malé chvíli nalepí na jádro. Zkoušel jsem i jelenici, podobný problém, pak jsem to uložil do lukoprenu, to je moc tuhé. s tím molitanem, když se správně vybalancuje, rezonující planžeta krásně kmitá s velikou amplitudou a přitom úplně tiše, jenže to vybalancování je děsně nestabilní.
Přílohy
kmitočtoměr 008.jpg
kmitočtoměr 007.jpg
kmitočtoměr 006.jpg
kmitočtoměr 004.jpg
kmitočtoměr 001.jpg

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#43 Příspěvek od mi-ro »

Mě opět fascinuje, jak jsou některé geniální věci jednoduché.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#44 Příspěvek od Crifodo »

Jednoduché v principu jsou, ale zase někdy citlivé na jeden jediný konkrétní materiál nebo postup.
Dva dny jsem laboroval s pružicím materiálem pro uložení kmitající kotvy s planžetama. Nakonec jsem vypižlal plátky z takovýho černýho molitanu, tak akorát ani velká ani malá tuhost, ale moc tomu stejně nevěřím. Původní žaponský molitan byl jemnozrnný a tenký, tohle všechno jsou hrubý bubliny a větší tlouška, seřezávat to naplocho je pakárna.
Přílohy
molitan2.jpg
molitan.jpg

Uživatelský avatar
lesana87
Příspěvky: 3296
Registrován: 20 zář 2014, 02:00

#45 Příspěvek od lesana87 »

Jestli to nebyl ten molitan, co bývá u některých harddisků mezi deskou a futrálem. :oops:

Odpovědět

Zpět na „Teorie“