Zapojení druhé autobaterie

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#31 Příspěvek od tomasjedno »

Aby nebyla na startování, tak se musí před startováním oddělit - relé, žárovka... Pokud bude při startování připojena, tak jistit cca na polovinu jejího zkratového proudu a podle toho taky dimenzovat vodiče.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#32 Příspěvek od Kremik »

Aby tato debata nebyla o exkrementu, udelejte si následující pokus.
Připojte si k baterce v aute ještě jednu, ne přiliš vybitou, přes dobrou dvoulinku, tak do 4 průřezu, v délce asi 2 m, a do série s dvojlinkou dejte nějaký dobrý ampérmetr, trošku slušný, s malým úbytkem, jinak nenaměříte nic (běžný multimetr nevyhoví), ideálně asi elektromagnetický, minimálně na 20A, lépe víc.
Po připojení chvíli poteče nějaký, ne moc velký, vyrovnávací proud.
Pak skuste startovat a podívejte se, kolik ampérmetrem poteče.
Pak se můžem bavit dál, jinak to nemá smysl.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#33 Příspěvek od tomasjedno »

A hlavně dělejte ten pokus s autem dobře vymrzlým, tak na -20 ºC, aby se musela ta startovací baterka trochu snažit.

P.S. Aby bylo jasno, kam mířím - když bude vnitřní odpor každé z baterek 10 mΩ (zkratový proud 1200 A), a odpor propojovacího vedení mezi baterkami taky 10 mΩ (2 m dvojlinky 4 mm²), tak propojovacím vedením poteče třetina startovacího proudu, např. 200 A.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#34 Příspěvek od EKKAR »

Debata fakt vo exkrementu - kdo takový spojení někdy v životě dělal (nebo musel udělat nouzově) ví, že spojovací vedení MUSÍ dimenzovat na všecky eventuality, který při následujícím provozu můžou nastat. Tudíž minimálně nějakejch 32mm² měďolana a pokud jistit, tak pojistkou od elektroserva na 80A danou 2x až 3x paralelně ... Křemík a jemu podobný si to můžou samozřejěm učunit po svým - 2,5mm² Cu ve formě čínský poměděný hitlermosazi v hooodně tlustý izolaci, aby to vypadalo prďácky -a jistit tou pojistečkou na 15A.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#35 Příspěvek od tomasjedno »

A jen tak mimochodem - jistit to lano na obou koncích. Když se prodře izolace, je třeba ho odpojit od obou baterek.
Pojistka 250 A.

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#36 Příspěvek od Bastlfanda »

To je taky možnost (jistit na obou koncích, btw. jsou i silnější pojistky, ale na druhou stranu i se slabší a "správným" přechoďákem to může být pěkně horkej "topnej" kabel...), já naposled použil přes silovej vodič textilku (jak pro "jistotu", tak pro "vyplnění" a lepší "paměť" vytvarování) a pak přes to ještě husí krk...

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#37 Příspěvek od Kremik »

tomasjedno píše:A hlavně dělejte ten pokus s autem dobře vymrzlým, tak na -20 ºC, aby se musela ta startovací baterka trochu snažit.

P.S. Aby bylo jasno, kam mířím - když bude vnitřní odpor každé z baterek 10 mΩ (zkratový proud 1200 A), a odpor propojovacího vedení mezi baterkami taky 10 mΩ (2 m dvojlinky 4 mm²), tak propojovacím vedením poteče třetina startovacího proudu, např. 200 A.
Teoretický výpočet. Chybí Ti tam přechodový odpor na obou stranách kabelu, pojistky, jejich kontaktů, navíc 600A startuje málokdo. Jestli by to ta baterka v -20 vůbec dala. Bavíme se tu doufám o osobním voze.
tomasjedno píše:A jen tak mimochodem - jistit to lano na obou koncích. Když se prodře izolace, je třeba ho odpojit od obou baterek.
Ano, tohle je podnětná myšlenka.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#38 Příspěvek od tomasjedno »

Kremik píše:Teoretický výpočet. Chybí Ti tam ...
Na druhou stranu jsem taky neuvažoval situaci, kdy ta “startovací” baterka už je z půlky zasulfatovaná a obě baterky se pak o startovací proud podělí napůl, že.

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#39 Příspěvek od PixelOrgy »

JiriTom píše:Na který akumulátor jste to v tom Phaetonu připojili (předpokládám na startovací) a jak to dopadlo s jeho nastartováním ?
U Phaetonu se kabely pripojujou k tomu urcenemu terminalu v prostoru motoru, ne k aku - to se dost nedoporucuje

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#40 Příspěvek od Bastlfanda »

JiriTom, PixelOrgy, ... : Imho jsem zohlednil víc věcí než pyroodpojovač, apod., co odklikáváš při každým startu Elsy... ;-) "Na baterku" je samozřejmě myšlen kolík k tomu určenej v případě kostry a copak o start, baterky se tak nějak vzájemně "nakrmily" :-) , ale tam se pak řešila jedna ze dvou pump a navíc to je "zopicobanánovaná" (W12 "fplynu py*o" ... ;-) ), takže o to "větší radost" (já na tom ev.řeším jen elektriku, která mě taky trošku "vyškolila" a aktuálně se tam zas řešej jiný "známý" věci, ale ani na to moc čas nemám ... )

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#41 Příspěvek od PixelOrgy »

A sakra... :-D ja mam to samy, ale bez plynu ... To fakt chtel nekdo vubec delat? :-)

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#42 Příspěvek od Bastlfanda »

Bohužel... :| A teď se diví mj.např. tomu, že mu plive do sání (už dvakrát "grilovanej" vzducháč, atd. ) ...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#43 Příspěvek od EKKAR »

Znám člověka, kterej dává LPG i do kchárů jako je Humvee a podobný exoti a umí to udělat tak, aby to neblblo - akorát je z Moravskejch Budějovic (AutoGas Barták). Pokud by měl někdo problémy s málo četným autem, je KarelLPG (jak si říká na netu) jedinečná volba.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#44 Příspěvek od PixelOrgy »

Njn, moc neverim, ze existuje 100% funkcni instalace, je to celkem choulostivy uz na benal, natoz plyn :-))) Smysl (krome zvysenyho dojezdu) taky nevidim, naklady na palivo nejsou zdaleka to nejhorsi :-)

Kazdopadne, ty 2 aku jsou reseny pomoci 3 rele a nastatruje se, i kdyz jedna z tech aku vybita, nebo chybi. Pri teplote pod nulou startuje z obou paralelne.
Hlavni aku je pripojena primo k altiku a druha se k nemu pripojuje pres rele podle potreby.

Tady jsou nakresleny vsechny pripady:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_272_d1.pdf (str. 15)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#45 Příspěvek od EKKAR »

Zkus mu zavolat, jestli ti to udělá - z Oltecu do M.Budějek to zas tak daleko nemáš. Jezdí za ním lidi klidně i z Prahy. Laciný to nebude, ale s výjimkou jedinýho případu (a to byl mně hustě známej kverulant, kterýmu není nikdo recht) si na Karla nikdo nestěžuje. Von totiž nemontuje laciný dreky typu STAG nebo EpiGas, co mají jednu sadu na všecko co má kola, ale montuje sady, který umožňujou konfiguraci naprosto určitě i na V8 - na 12-válec nevím, ale nejspíš by to pro něj taky nebyl problém ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“