Stránka 3 z 4

Napsal: 25 čer 2020, 07:18
od sr71
EKKAR píše:Pokud byla baterka vybraná podle natypování výrobcem vozejku a byla i správnì podle potøeby tj. vždycky i po èásteèným vybití znovu plnì nabitá zdrojem s odpovídajícím nastaveným napìtím i proudem pro cyklický užití, mìla by tahle baterka vydržet asi 200 nabíjecích cyklù
ano paramatrovì ty baterie odpovídají tìm které byly jako originál od výrobce, ale jsem si prakticky jistý že nabíjení urèitì neprobíhalo vždy i po èásteèném vybití, takže v tom bude nejspíš problém

Napsal: 25 čer 2020, 08:46
od EKKAR
Prostě olovo, ač levný a zdánlivě jednoduchý, je ve svý podstatě citlivá a choulostivá mrdka, která vyžaduje pečlivý ošetřování a udržování v poměrně přesně a úzce určeným rozsahu nabití = nesmí se nechávat dlouhodobě ve vybitým stavu, ani se nesmí dlouhodobě přebíjet. Jo, ono stačí třeba v autě nebo v případě nějaký velký stacionární (tzv. STANIČNÍ) baterie udržovat dlouhodobě úzký napěťový rozmezí a je vlastně vystaráno - to vyjadřuje popis stavu "StandBy", zatímco u cyklickýho namáhání právě trakčních baterií se musí dodržovat podmínka "I PO ČÁSTEČNÝM VYBITÍ CO NEJDŘÍV ZNOVU DOBÍT" - a dělají se na to vysoce sofistikovaný nabíječky disponující právě třeba v případě těch vozejků nabíjecíma proudama až v řádu stovek A, zajišťujícíma dobití trakční baterky ze stavu "vybitá" = cca 25% nominální kapacity až na stav "nabitá na 100%" za dobu maximálně 1 pracovní směny - aby se jedna baterka dala v akumulátorovně rychle vyměnit za druhou, nabitou a ta vybitá aby byla během následující směny znovu připravená k další výměně. Když tohle dodržíš, vydrží ti pár trakčních baterek v běžným provozu něco kolem 5 let - potom už může nastat stav, kdy se baterky budou muset dávat dobíjet průběžně v průběhu směny.
Pokud ale budou obsluhy zvyklý vozejk s olověnou baterkou nechávat odstavenej s částečně vybitou baterkou a nabíjet ho začnou, až když jim začne pomalu reagovat nebo nepojede vůbec, baterky nepřežijou ani rok.

Napsal: 28 čer 2020, 11:15
od czatlantis
No ve výsledku největší životnost má ten Li-ion/LiFePO4. Je to paradoxně tím, že baterky jsou citlivý a tak pro správnou funkci musí mít BMS co je hlídá a KOREKTNĚ nabíjí. Takže se nestane že se přebíjí nebo vybíjí pod rozumnou hranici.

Pamatuju si na různý bateriový vysavače s Ni-Cd nebo Ni-Mh co vydržely vždycky jen chvilu fungovat. Pak slábnul výkon atd atd... Nynější s Li-ion jede už několik let naprosto bez problému, výkon si drží pořád stejný a až pak najednou chcípne (reguluje to konstantní proud do motoru). Myslím že dřív než baterka tam odejde něco mechanickýho.

Akuvrtačky podobně - Ni-Cd se samovybíjením že za týden je baterka prázdná. Takže takový to že "potřebuju jednu díru a za 30sekund mám hotovo" znamenalo aspoň 15minut dát nabíjet baterku a pak to vrtnout. Li-ion je i tady mnohem lepší.


Roční ztráta kapacity li-ion není kdovíjak hrozná. Ni-Cd by to možná vyhrálo v režimu "deset let odložený batterypack a pak ho zkusíme nabít", ale v normálním pracovním režimu ala "připravený, nabitý vysavač" to JEDNOZNAČNĚ vyhrává li-ion.
Kdyby se použilo LiFePo4 tak to bude ještě lepší, ale to je očividně už zbytečný - Li-Ion pokročilo natolik, že LiFePo4 se nedává skoro nikam (vím že zezačátku lithia se říkalo že se do vrtaček atd bude dávat LiFePO4, ale nakonec všude skončil Li-Ion - má větší kapacitu)

Za mě přechod na li-ion ve spotřební elektronice je rozhodně :prst: :prst: :prst:

Napsal: 28 čer 2020, 20:43
od PeteBurns
No vzhladom k tomu, ze LiFePO4 ma 5-10x vyssiu zivotnost ako Li-Ion, tak zdaleka nie vsade je idealna volba Li-Ion ;)

Napsal: 04 črc 2020, 00:15
od czatlantis
Jasný no. Ale to výrobce nezajímá v drtivé většině případů. A mít poloviční kapacitu baterky je dost nevýhoda. A vysvětluj si zákazníkům, že za 5 let ty tvoje LiFePO4 budou mít (možná) větší kapacitu než kdyby tam byly li-ion... Pokud se KVALITNÍ li-ion netrápí (nenabíjí se do 100% atd), tak vydrží taky dost....


Jen tak pro info - viděli jste někdo v něčem LiFePo baterky? Snad kromě solárních systémů?

Napsal: 04 črc 2020, 11:46
od EKKAR
Je to hlavně o tom, kdo je ochotnej to zaplatit, když s tím nejsou žádný široký zkušenosti. Zákazník je dneska mrcha oškádlená, každej chce vidět recenze a zkušenosti ostatních - a nikdo nechce bejt sám pokusný morče, který zaplatí za novinku raketu - a pak si rve pohlavní porosty nad ztrátou/dodatečnýma nákladama, který naslibovanej zisk obrátěj na prodělek. Důvod je jasnej, o prachy jde vždycky až na tom prvním místě a muset ztrátově odepisovat investice do hot-news bez náležitýho zisku se nikomu nechce. A výkřiky ojedinělýho prodejce o nebetyčný výhodnosti novinky na tom nic nezmůžou, doslova právě proto, že lidi už ve stejný situaci byli nebo jim byly podobný případy ukázaný - a samozřejmě že nikdy se ze strany toho prodejce nejednalo o nějakou charitu nebo dobročinnost, ale spíš naopak, vždycky jim šlo o to, jak se napakovat a zákoše oškubat. A to taky je jedna z věcí, který o nákupu takovejch věcí rozhodujou - JE TO OBECNÁ POVĚST PRODEJCŮ ČEHOKOLIV, protože každá liška chválí svůj ocas ... a nejhůř smrdí samochvála.

Napsal: 04 srp 2020, 09:36
od sr71
Vracím se ještì k tomu co jsem psal výše, stejnì si myslím že je, alespoò z èásti, problém v seriovém øazení baterií. Dvì tyto baterie https://www.battery-import.cz/rada-otl- ... 2v--vrla-/ zakoupené najednou, tedy snad ze stejné šarže, mají po cca pùl roce používání pøi nabíjení (v serii tak jak je to navržené od výrobce vozíku) rozdíl v napìtí cca 2,5V (zatímco na jedné je skoro 16V 8O , druhá má ve stejném okamžiku cca 13,5, prostì se rozbalancují. Podle mì by bylo lepší øešení aby kdyby baterie bìhem nabíjení byly zapojeny paralelnì.

Napsal: 04 srp 2020, 10:41
od rnbw
Olovo sa bezne nabija seriovo zapojene. Napr. tu mam UPS, kde je 20 12V baterii v serii.

Uvedom si, ze v kazdej 12V baterii mas do serie zapojenych 6 clankov.

Zakladom je kupit kvalitne baterie, nevybijat hlboko, po kazdom pouziti dobit, ale neprebijat.

Napsal: 04 srp 2020, 11:25
od p32
sr71 píše:Podle mě by bylo lepší řešení aby kdyby baterie během nabíjení byly zapojeny paralelně.
To právě nejde, jak bys je uvnitř zapojil pro nabíjení paralelně?

Napsal: 04 srp 2020, 19:24
od sr71
no øešitelné by to nejspíš bylo (pomocí pøepínaèù, stykaèù apod)

Napsal: 06 srp 2020, 08:54
od Hape
Jaký máte názor na použití balancérů (ekvalizérů) při sériovém zapojení Pb aku?

Mám nákladní elektro tříkolku napájenou 5 ks VRLA 45Ah v sériovém zapojení. Bohužel po 2 letech jsou aku na vyhození, nové budou stát ranec a provoz tříkolky tak nedává ekonomicky moc smysl. Než se skřípěním zubů pořídím nové baterky nechám samozřejmě zkontrolovat funkci nabíječky, to už mám u prodejce nových baterek domluvené, ale k balancérům mi řekl že se dávají spíš tam kde jsou baterky trvale nabíjené (UPS, solár) a v případě vozítka které je pravidelně nabíjené ze zásuvky nejsou nutné. Je fakt že tříkolka balancéry vybavená není.
Pro 5 baterek by byly potřeba 4 ks balancérů a to je cca 2 400 Kč navíc, což není málo a ekonomiku provozu to dál zhoršuje, ale pokud by měly na životnost baterek výrazný vliv, tak bych jim je pořídil.

Napsal: 06 srp 2020, 09:00
od rnbw
Podla mna to nepomoze. V kazdej 12V baterii mas 6 clankov a tie balancovat nemozes...

Napsal: 06 srp 2020, 13:33
od Hape
V tom případě jsou podle tebe tyto balancéry podvod? Viz odkazy. Ale co se divým, dnes je možné všechno.
http://www.solar-elektro.cz/?action=det ... 6&catg=10#
https://eshop.neosolar.cz/bateriovy-bal ... ron-energy

Napsal: 06 srp 2020, 14:04
od rnbw
Baterie to asi udrzi na rovnakom napati, takze podvod to nebude. Otazne je, ci to skutocne zvysi zivotnost.

Napsal: 06 srp 2020, 15:09
od sinclair
Olověným akumulátorům obecně velmi prospívá, jednou za čas je vybít úplně do prázdna, pak pomalu nabít asi 1/20 běžného proudu, znova vybít do prázdna a nabít už klasicky proudem 1/10 ampérhodinové kapacity.
Myslím, že ten režim, kdy se olovo vybije třeba jen na 50% a hned se znova strčí na nabíječku, mu moc neprospívá.
Ten shora psaný postup se pravidelně, jednou za 6 měsíců, aplikoval u stacionárních sestav "skleněných" akumulátorů telefonních ústředen. Běžná životnost tam byla 30-40 let a když se něco měnilo, tak to byly semtam jednotlivé desky, separátory atd., ale nikdy celý 2V článek. Obvykle to byly sestavy 30ks "skleněných" článků 2V/1.200Ah. Platil předpis, že akumulátorovna musí zajistit plný provoz ústředny nejméně 10 hodin. Průměrný odběr 100-120A na hladině 60V u pobočkové ústředny 4.000Pp tomu odpovídal.
Nechávali to vybíjet běžným provozem ústředny, která normálně fungovala ještě při asi 48-50V, bylo to tak navržený.
Jenom se vypnuly dva synchronně pracující usměrňovače, které byly k akumulátorovně trvale připojené.