Záhadný problém s plynovými kotli
Moderátor: Moderátoři
Ja to uzavrem tak. Daj blbému rozum, nebude vedieť čo s ním.
PS. napísal si že si dosiahol 91% a napísal si že ti klesla spotreba o 30% čiže si mal účinnosť 61%. No a s kondenzačnými kotlami to myslím samozrejme vážne. Veď aj tak "nekondenzačný" kotol nesmieš použiť. A ešte jednu vec ti poviem. to čo som ti napísal ber v dobrom a ver mi že vychádzam zo skutočností a realnych údajov z aktuálnej doby. Posledných 15 rokov pracujem v teplárni a preto mám k dispozícií údaje pred a po výmene aj takých kotlov o akých ty píšeš.
PS. napísal si že si dosiahol 91% a napísal si že ti klesla spotreba o 30% čiže si mal účinnosť 61%. No a s kondenzačnými kotlami to myslím samozrejme vážne. Veď aj tak "nekondenzačný" kotol nesmieš použiť. A ešte jednu vec ti poviem. to čo som ti napísal ber v dobrom a ver mi že vychádzam zo skutočností a realnych údajov z aktuálnej doby. Posledných 15 rokov pracujem v teplárni a preto mám k dispozícií údaje pred a po výmene aj takých kotlov o akých ty píšeš.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Upřímně řečeno, představa, že budu rok logovat tlakový rozdíl mezi kotelnou a střechou, mě nenaplňuje nadšením. Nic jiného nemá smysl. Tlakový rozdíl mezi venkem (okolí větracích mřížek) a vnitřkem kotelny je jasně daný průtokem nasávaného vzduchu a průřezem potrubí. Při výkonu 32 kW (2 hořáky, mám je stažené z 24 na 16 kW) je přísun plynu 3,5 m³/h, tedy vzduchu 35 m³/h, tzn. 5 l/s každou rourou 0,2x0,5 m (rychlost proudění 5 cm/s).
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Jednak neumíš počítat procenta a druhak jsem nikde netvrdil, že snížení spotřeby nastalo pouze zvýšením účinnosti.kutilmil píše:napísal si že si dosiahol 91% a napísal si že ti klesla spotreba o 30% čiže si mal účinnosť 61%
Tomu věřím - jedná se totiž většinou o kotle v péči takových odborných firem, jakou jsem musel z naší kotelny vypráskat bičem. Jejich hlavní motivace je co nejrychleji kotelnu zhuntovat a získat další zakázku na její rekonstrukci.kutilmil píše:vychádzam zo skutočností a realnych údajov z aktuálnej doby. Posledných 15 rokov pracujem v teplárni a preto mám k dispozícií údaje pred a po výmene aj takých kotlov
Nesmíš být na sebe tak přísný.kutilmil píše:Ja to uzavrem tak. Daj blbému rozum, nebude vedieť čo s ním.
Podle popisu to vypadá na nedostatečný přísun spalovacího vzduchu do kotelny, nebo na závadu v odtahu spalin. Jó, Vilém pekl housky a málo ji měl rád...
U plynových kotlů se stává, že při zapalování „blafnou“ (bouchají). Následný tlakový ráz může vyrazit odkapávač nebo uzávěr kontrolního otvoru, případně uvolnit spoje kouřovodu. Komín si potom přisává falešný vzduch a odtah komína je tak snížen nejen přerušovačem tahu na kotli. Dalším problémem může být stav kouřové vložky v komíně. Před dvaceti a více lety se komíny vložkovaly hliníkovými hadicemi, nebo trubkami, stočenými z co nejtenšího hliníkového plechu, aby se ušetřilo. Kouřové zplodiny obsahují oxidy uhlíku, dusíku a vodní páru, která v komíně občas kondenzuje a ve vzniklé vodě se rozpouští zplodiny hoření. Výsledkem je kyselé prostředí, které může narušit kouřovou vložku. Následkem je pak její netěsnost.
Další možností může být ovlivnění množství přiváděného spalovacího vzduchu komínovým efektem schodiště, otevření dveří na půdu, nebo výtahové šachty v domě. Stačí potom otevřít, nebo zabouchnout dveře a tlakové poměry v kotelně, oproti venkovnímu prostředí a komínu, se můžou krátkodobě změnit.
Co se týče spomenutých kondenzačních kotlů, ano ke kondenzaci dochází, pokud teplota teplosměnné plochy kotle bude nižší než rosný bod. Obvykle v rozmezí 50 až 55°C. To ovšem neznamená, že na výstupu z kotle bude 55°C. Původní topné rozvody v domě, navrhované na systém 90/70°C, po dobu většiny topného období, běžně vyhoví i pro kondenzační technologii. Nejdůležitější je totiž teplota vratné vody do kotle, nikoliv teplota na výstupu z kotle. Stačí mít tedy dobře vyregulovaný topný systém, aby se z radiátorů nevracela do kotle příliš teplá voda a účinnost bude vyšší než u klasických plynových kotlů...
Ještě doplním:
Pro spálení 3,5 m3 zemního plynu sice spotřebujete přibližně 35 m3 spalovacího vzduchu. Ale k tomu ještě počítejte potřebu dalšího vzduchu pro přerušovač tahu a předepsané větrání kotelny
U plynových kotlů se stává, že při zapalování „blafnou“ (bouchají). Následný tlakový ráz může vyrazit odkapávač nebo uzávěr kontrolního otvoru, případně uvolnit spoje kouřovodu. Komín si potom přisává falešný vzduch a odtah komína je tak snížen nejen přerušovačem tahu na kotli. Dalším problémem může být stav kouřové vložky v komíně. Před dvaceti a více lety se komíny vložkovaly hliníkovými hadicemi, nebo trubkami, stočenými z co nejtenšího hliníkového plechu, aby se ušetřilo. Kouřové zplodiny obsahují oxidy uhlíku, dusíku a vodní páru, která v komíně občas kondenzuje a ve vzniklé vodě se rozpouští zplodiny hoření. Výsledkem je kyselé prostředí, které může narušit kouřovou vložku. Následkem je pak její netěsnost.
Další možností může být ovlivnění množství přiváděného spalovacího vzduchu komínovým efektem schodiště, otevření dveří na půdu, nebo výtahové šachty v domě. Stačí potom otevřít, nebo zabouchnout dveře a tlakové poměry v kotelně, oproti venkovnímu prostředí a komínu, se můžou krátkodobě změnit.
Co se týče spomenutých kondenzačních kotlů, ano ke kondenzaci dochází, pokud teplota teplosměnné plochy kotle bude nižší než rosný bod. Obvykle v rozmezí 50 až 55°C. To ovšem neznamená, že na výstupu z kotle bude 55°C. Původní topné rozvody v domě, navrhované na systém 90/70°C, po dobu většiny topného období, běžně vyhoví i pro kondenzační technologii. Nejdůležitější je totiž teplota vratné vody do kotle, nikoliv teplota na výstupu z kotle. Stačí mít tedy dobře vyregulovaný topný systém, aby se z radiátorů nevracela do kotle příliš teplá voda a účinnost bude vyšší než u klasických plynových kotlů...
Ještě doplním:
Pro spálení 3,5 m3 zemního plynu sice spotřebujete přibližně 35 m3 spalovacího vzduchu. Ale k tomu ještě počítejte potřebu dalšího vzduchu pro přerušovač tahu a předepsané větrání kotelny
Fakt by ma teda zaujímalo čo je na tých percentách zle spočítané. Vysvetlí mi to niekto? Nechcem byť totiž sprostý.
Veď mam nejaky stavv dajme priklad: vyrobim 100GJ, spotrebujem 100m3 teraz mam stav že vyrobim 100GJ a spotrebujem o 30% menej čiže 70m3 pričom viem že mam účinnosť 91%. Logicky z toho vychádza že predtým bola účinnosť 61%.
Veď mam nejaky stavv dajme priklad: vyrobim 100GJ, spotrebujem 100m3 teraz mam stav že vyrobim 100GJ a spotrebujem o 30% menej čiže 70m3 pričom viem že mam účinnosť 91%. Logicky z toho vychádza že predtým bola účinnosť 61%.
Naposledy upravil(a) kutilmil dne 25 čer 2020, 20:51, celkem upraveno 1 x.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Už jsem ti jednou psal, že 0,91*0,7=0,637.kutilmil píše:Fakt by ma teda zaujímalo čo je na tých percentách zle spočítané. Vysvetlí mi to niekto? Nechcem byť totiž sprostý.
Veď mam nejaky stavv dajme priklad: vyrobim 100GJ, spotrebujem 100m3 teraz mam stav že vyrobim 100GJ a spotrebujem o 30% menej čiže 70m3 pričom viem že mam účinnosť 91%. Logicky z toho vychádza že predtým bola účinnosť 61%.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
To bych bral, ale:Otkundes píše:Podle popisu to vypadá na nedostatečný přísun spalovacího vzduchu do kotelny, nebo na závadu v odtahu spalin.
- na systému přívodu vzduchu a odvodu spalin se nic nezměnilo (zkontrolováno, co se týče komína tak je keramický Schiedel)
- závada se projevila dvakrát náhle, vždycky na několik dní a pak pominula, ale nikdy se to nestalo v klimaticky nejobtížnějších podmínkách (pro odtah). To nesvědčí o nějaké postupné degradaci čehokoli.
Kotelna je oddělena od vnitřních prostor domu dvojími dveřmi s protipožárním těsněním. Navíc se závada projevila v době, kdy teploty venku a uvnitř byly srovnatelné, tudíž schodiště moc nekomínovalo.Otkundes píše:Další možností může být ovlivnění množství přiváděného spalovacího vzduchu komínovým efektem schodiště
Tam ale teprve začíná nějaká kondenzace, o významném příspěvku se dá hovořit až při teplotě zpátečky pod 40 ºC, kdy se vykondenzuje polovina vlhkosti ze spalin (při teplotě 30 ºC se vykondenzují tři čtvrtiny).Otkundes píše:Co se týče spomenutých kondenzačních kotlů, ano ke kondenzaci dochází, pokud teplota teplosměnné plochy kotle bude nižší než rosný bod. Obvykle v rozmezí 50 až 55°C.
Bohužel většina spotřeby plynu se odehraje ve studenějším období, ve kterém už teploty topení kondenzaci nesvědčí - o ohřevu TUV v bojleru nemluvě (ten u nás dělá 30% spotřeby).Otkundes píše:Původní topné rozvody v domě, navrhované na systém 90/70°C, po dobu většiny topného období, běžně vyhoví i pro kondenzační technologii.
Naposledy upravil(a) tomasjedno dne 25 čer 2020, 21:41, celkem upraveno 2 x.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Jak vyfabuloval veď si to ty napísal. ja som urobil len "chybu" vo výpočte percent. Ale mám pre teba návrh. Keď si taký zástanca takých kotlov tak ja som si spomenul že som doma menil veľmi podobný kotol za kondenzačný vlastne ten istý ako máš ty len turbo. Ak chceš tak za flašu pálenky je tvoj. Než som ho odstavil normalne fungoval všetko bolo ok. Je odstavený asi 1,5 roka. Je mi ho ľúto vyhodiť.
K otkundes , kotle "bouchají" při nedobrém seřízení , tedy většinou . Momentálně mám na obsluhu asi 50 tlakových hořáků . Jasně , jiná liga . Ale prostě si občas některý vzpomene a zlobí . Nic se nezmění a další roky jede v poho . Myslím , že nedojde k odhalení , neb není co odhalit . Momentálně máme hlavu z nové SAIAě , která je moderní , rychlá , supr , ale neumí se zapojit do celoprovozní sítě ..... Vážně se přemýšlí o koupi starších kusů od "někoho" . Jinak to znamená rekonstrukci spojení v milionech .
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha