Přelomový rozsudek?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#31 Příspěvek od Kremik »

Odporove? To mě nenapadlo...
Bezpečnější to asi bude, ale zas - odporový není tak příjemný...
Nastěstí to ještě v autech nemám.
Když už, přimlouval bych se ke kapacitnímu, s nejakou kontrolou správné funkčnosti. To by snad nebyl takový problém.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#32 Příspěvek od termit256 »

U kapacitnich je problem, ze pokud na ne sahnes mokrou rukou, znemoznis jejich funci. Proto se nepouzivaji tam kde ovladani musi fungovat spolehlive. Ale jsou i jine principy, ultrazvukove apod. Jak je to citlive na necistoty ale netusim.
Odporove jsou levne a jednoduche na implementaci.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#33 Příspěvek od rnbw »

Kapacitne tiez nefunguju v rukaviciach...

Mal som v rukach touchscreeny SAW (povrchova akusticka vlna) a IR (na jednej strane infra LED, na druhej nejake detektory). Citlivost na necistoty skla dobra (pretoze to je len obycajne sklo), ale su citlive na necistoty okrajov (tam su prijimace a vysielace signalu).

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#34 Příspěvek od Hubert_79 »

Páteční rozsudek je konečný, nabyl právní moci ...
zdroj
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
TomasX
Příspěvky: 630
Registrován: 12 srp 2005, 02:00

#35 Příspěvek od TomasX »

Pánové nikde jsem tady nečetl o třetí možnosti jak řídit chod stěračů. U mých dvou aut se řídí chod stěračů podle intenzity deště a auta nejsou zrovna výkřik poslední techniky. V dnešní době by asi nebyl problém "stírat mokré" okno, než vymýšlet dotykový displej přes půlku přístrojovky.

P.S. Plynulé řízení času stírání stěračů je podle mé zkušenosti ta největší blbost v autě.
Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#36 Příspěvek od Hubert_79 »

TomasX píše: P.S. Plynulé řízení času stírání stěračů je podle mé zkušenosti ta největší blbost v autě.
Proč?
Jinak v té Tesle jsou idioti, když to cpou někam do menu. U mého Escorta (1992) to bylo vyřešeno tak, že na páčce stěračů pod volantem byl prstenec s polohami označenými číslicemi 1 až 6. Jednička byl nejkratší interval, šestka nejdelší. I můj současný Ford to má takto; jen přibyla poloha (nezacvakávací) dolů, což je jedno setření. Je to taky tak, že je vypnuto, jednou nahoru cyklovač, pak rychle a ještě rychleji. Při zařazeném cyklovači a změně intervalu na kratší to hned setře.
Jinak - takto řešený cyklovač nám do Š 125L montoval v Poděbradech nějaký pán v roce asi 1990. Na páčce poloha "C" byla, jen tam z výroby nic nebylo. No a on tam cosi zapojil a na palubce přibyl potenciometr, interval byl plynulý v rozsahu asi 3-30s.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#37 Příspěvek od EKKAR »

Nejideálnější řízení cyklovače co jsem kdy zažil popsal Hill, že se montovalo do fáček a feli - pravá páčka dolů jeden cyklus setření, pravá páčka jednou nahoru cyklovač, dva a tři nahoru stěrače plynule pomalu a plynule plnej chod. Dýlka intervalu stěračů se nastavovala individuálně vypnutím a novým zapnutím cyklovače, jinak se sám nastavil nejdelší interval. Kam se na to sere celý koncernový řešení s několika mnohopolohovým přepínačem na hřbetu pravý páčky - věc tak ergonomicky nesmyslně umístěná a otočená, že bych za ni autora i schvalovací řetězec pověsil za koule do průvanu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
mikollar
Příspěvky: 1406
Registrován: 26 pro 2004, 01:00
Bydliště: Košice - okolie

#38 Příspěvek od mikollar »

ked pchaju take vymozenosti do auta, nestacilo by pouzit dazdovy senzor? Na 6 rocnom golfe to mam a riadi si to nim automaticky aj cyklovac.
Nepamatam kedy som musel naposledny sahnut na packu stieracov, okrem ostrekovaca

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#39 Příspěvek od Hubert_79 »

EKKAR píše:Dýlka intervalu stěračů se nastavovala individuálně vypnutím a novým zapnutím cyklovače
Tohle mi tedy víc než ideální (=nejideálnější) nepřijde. Ale to záleží na vkusu toho kterého soudruha.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#40 Příspěvek od workhard »

Proč, naprší mi okno, ťuknu do páčky a když naprší znova, posunu na první polohu. Hotovo.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#41 Příspěvek od EKKAR »

Ono se to blbě vysvětluje, to vypnutí a nový zapnutí cyklovače, ale fungovalo to takhle: začalo krápat během jízdy. Po zjištění, že kapek na skle stačilo se zvedla pravá páčka o 1 polohu. Stěrače udělaly 1 kyv a zastavily se dole v klidový poloze. Tím byl spuštěnej časovač a pomocí paměťovýho kondenzátoru a komparátoru s OZ byl nastavenej nejdelší interval - ten u mýho formana dělal něco kolem 2 minut. Záleželo samozřejmě na toleranci součástek, klidovejch proudech, svodech atd. Bylo to hodně individuální, tolerance ±50% nebyla nic zvláštního. Důležitý ale bylo, že pokud řidič při pokračujícím dešti usoudil, že už má zase zhoršenej výhled A BYLO TO DŘÍV NEŽ PO MAXIMÁLNÍ DOBĚ ČASOVAČE, jednoduše pravou páčkou cvaknul jednou dolů a zase zpátky jednou nahoru - tím cyklovač vypnul a znovu zapnul. Zapojení si "zapamatovalo" úroveň napětí na časovacím kondíku a tím i dobu mezi posledním a předposledním zapnutím - a tenhle interval začalo dodržovat. Tak se dělalo každý zkrácení cyklu - prostě když předchozí doba pauzy mezi kyvama byla v důsledku hustšího deště moc dlouhá, řidič si ji zkrátil podle potřeby vypnutím a novým zapnutím pravou páčkou, nepotřeboval počítat cvaknutí nebo krourit knoflíkem - rozhodujícím aspektem bylo moc/málo zapršený sklo. Prodloužení cyklu (když déšť přestával a kapek při opakovaným setření bylo málo nebo žádný) se dělalo tak, že se cyklovač po setření vypnul a znovu zapnul zase až v momentě, kdy množství kapek bylo dostačující. Manipulace byla snadná a intuitivní, na nastavení doby cyklovače neměl vliv ostřikovač aktivovanej přitažením páčky, to bylo jednodušší zapnout po ostříknutí stěrače na plynulej chod a nechat je udělat svou práci a pak zase zapnout cyklovač. Zadní stěrač byl spouštěnej zatlačením páčky dopředu - první aretovaná poloha byl cyklovač nastavenej na první setření hned po zapnutí a další po každým 4. nebo 5. kyvu předních stěračů, druhá nearetovaná úplně vpředu byl zadní ostřikovač s trvalým během zadního stěrače. Všecko se dalo ovládat poslepu ukazovákem anebo prostředníkem pravý ruky - a co je nejdůležitější, bylo to udělaný tak, že všecko šlo udělat aniž by se pravá ruka při jízdě rovně dostala mimo kontakt dlaně s věncem volantu. Čumět někam jinam než skrz sklo na cestu nebylo potřeba vůbec. To pokládám za důležitej bezpečnostní aspekt jakýhokoliv ovládání během jízdy - aby na nejčastější změnový ovládače nebylo při jejich používání vůbec potřeba hledat očima jejich pozici a pohledem kontrolovat funkčnost, protože hmat je rozliší podle tvaru a případně i počtu a funkce je jasná po mechanickým pohybu. Změnit nastavení takovým ovladačem nevyžaduje kontrolní pohled - zkušenější řidič taky nekouká na šaltrpáku a ví, co má zařazeno respektive kam a jak s ní má pohnout, aby přeřadil ze trojky na čtyřku - nebo opačně s meziplynem. Nedokážu si dost dobře představit podobný řazení realizovaný ježděním špičkou prstu po dotykovým displeji ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#42 Příspěvek od Celeron »

A není jednodušší při začínajícím dešti ťuknout do páčky stěrače a o nic se nestarat? Vše další zařídí senzor deště. :wink: Jako to je v Citroušovi C4 Pikaču... Samozřejmě že tam je kromě toho i ruční cyklovač, kterej reaguje na rychlost auta a dvě rychlosti stírání na tvrdo kdyby se asi inteligentní stírání pomátlo. :)
Ten systém s časovacím kondem jsem měl kdysi v 120LS osobně ubastlenej podle AR a nemělo to chybu.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#43 Příspěvek od Hubert_79 »

EKKAR píše:špalek ...
No. Začne pršet, šoupnu první polohu nahoru. Setře to a v nastaveném intervalu (dle polohy prstence kolem páčky) to setře znova. Je to moc brzo, prodloužím interval, je to moc dlouhé, zkrátím interval. Ani na to nemusím čumět, nic znova zapínat. Jak jsem psal, když ten interval zkrátím, tak to setře hned.
No nebo klepnu do páčky směr dolů, což je jedno setření. Přijde mi to jednodušší, než nastavovat interval nějakým kvedláním páčkou sem a tam.
Samozřejmě jsou k dispozici polohy "stírat furt" (mimochodem rychlejší, než měla stodváca nejrychlejší) a "stírat furt a rychle".
Dešťový senzor můj vůz nemá. Má to funkci, že když běží přední stěrače a dám zpátečku, tak v nějakém intervalu setře i zadní stěrač. Asi taky běžná věc...
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#44 Příspěvek od Hill »

Jistě, i u toho paměťového cyklovače je to věc zvyku: jednou si setřeš (jednou dolů) a, až to bude tak akorát na další setření, zapneš cyklovač (první aretovaná poloha nahoru). V případě, že je potřeba zkrátit neboprodlouřit interval, prostě stěrače vypneš a za potřebný čas zapneš. Měli jsme to původně ve dvou služebních Formanech a třech Feliciích, jak si na to lidi zvykli, začali otravovat a doinstalovávali jsme to i do starších dvou Favoritů.

A, pokud jde o ten prstýnek na páčce ovládání stěračů, tak mám druhého Swifta, který ho má taky, a nepřipadá mi, že by byl blbě umístěný. Jen jsem po delší době přišel na to, proč vše chodí opačně, než u koncernu: nahoru nearetovaná poloha, cyklovač a trvalé chody dolů. Zrovna tak otáčením bližší stranou nahoru prodlužuje interval místo toho, aby stíral častěji, to by mi připadlo logičtější.
Teprve při rozebírání starého Swifta bylo jasno: aby Japonci nemuseli dělet sdružené přepínače zvlášť pro levostranné a pravostranné řízení, použili stejný kus, ale kolem volantu ho otočili o 180°. Nemuseli kvůli tomu přehazovaz ani dráty, jen u modelů před rokem 2003 byl úchyt pro spínač varovek na obou stranách, aby ze sloupku volantu čouhal vždy nahoru. Pozdější modely už mají spínač varovek na palubce.

soudní zpravodaj mimo jiné píše:...Vzhledem k tomu, že Tesla vůz už takto navrhla, tedy s ovládáním cyklovače stěračů přes obrazovku, spekuluje respektovaný magazín Auto Motor a Sport o tom, že by se šofér mohl žalovat automobilku...
Vhodnější postup pro všechny majitele tohoto modelu by byl podat trestní oznámení jak na automobilku, tak na Spolkové ministerstvo dopravy, ktré mělo poslední slovo v homologačním procesu. Rozhodnutí je pravomocné, právo precendentu v Německu platí, tím je všem majitelům takto vybavených vozů znemožněno jejich řádné užívání, za které si zaplatili.
Co myslíte, bude svolávačka s dodatečnou montáží ovladačů?
S americkými vozy kompletovanými v Evropě problém nebyl, vyráběly se tak, aby homologaci podle předpisů v jednotlivých evropských zemích vyhověly, ale, kdo si nechal dovézt nějaký vůz přímo z USA nebo z Kanady, s individuálním schválením a předělávkami si užil, pokud tedy nešlo o veterána. V devadesátých letech to bylo nejjednodušší s auty vyráběnými pro Kalifornii, ty už měly nižší emise, vyhověly i účinností brzd, jen stopky se musely předělat. Modely pro Kanadu zase měly naprosto neergonomicky rozmístěné ovládání světel a stěračů tlačítky kolem kapličky (pod volantem se ovládaly jedinou páčkou jen blinkry a přepínání dálkových a klopených světel), ale, když to prošlo v Německu, tak to uznali i u nás.
Ale to už jsem zase OT...
Naposledy upravil(a) Hill dne 02 srp 2020, 20:54, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
TomasX
Příspěvky: 630
Registrován: 12 srp 2005, 02:00

#45 Příspěvek od TomasX »

Hubert_79 píše:
TomasX píše: P.S. Plynulé řízení času stírání stěračů je podle mé zkušenosti ta největší blbost v autě.
Proč? .
Vlastní zkušenost. :oops:
Po hodinové jízdě (opakovaně) v dešti jsem zjistil, že žádný čas mě nevyhovoval a ,že jsem celou cestu "šteloval" cyklovač.
Potom jsem vyzkoušel TO co tady popisuje EKKAR a přišlo mě TO geniální, než jsem poznal dešťový senzor.

P.S. Kolik lidí tolik názorů, nechme jim je, není důvod se přít.
Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“