Autobaterie - výměna elektrolytu???????

Příspěvky, které svou "duchaplností" přesahují možnosti toho fóra.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#31 Příspěvek od Kremik »

Jo, škodovky, s těma byla legrace. Jen jedinkrát jsem se musel nechat odtáhnout, jinak vždycky se dalo nějak zaimprovizovat a dojet.
Zajímavé bylo třeba když mi prasklo plynové lanko (byl to jen drát), a já cestu tam + zpět dokončil na zvednutý volnoběh, přičemž jeden kopec jsem musel doslova "vyskákat", protože nešel vyjet ani na 1, ani na zpátečku, ani na kombinaci rychlostí využitím největšího možného rozjezdu, který se v místě dal udělat. Po rovince to jelo cca 27km/h a protože jsem vůbec nepotřeboval nohy a auto mělo monotónní zvuk, na dlouhé hlavní cestě jsem skoro usínal :D
Zajímavý byl průjezd městem, když mi spadl spojkový pedál na podlahu, startoval jsem se zařazenou jedničkou a pak musel "ladit" dojezd k semaforům aby mi vyšlo projet na zelenou.
Docela vtipné bylo třeba i to, když jsem najednou měl při tankování "nějakou velkou nádrž", načež jsem zjistil, že všechno co tankuju teče spodem auta do kanálu.
Ale i tehdy mi v nádrži cosi na dně na dojetí zůstalo.
Nedojel jsem jen když jsem motor nečekaně uvařil a pak průběžně doléval vodu, dokud mi netekla i z výfuku. To pak už byla opravdu konečná.

Stasek> Ty zátky jsou mi sympatické, otázkou je, co ten zbytek.
Ekkar> Je to taky otázka času a vybavení. Ne každý má ve všech etapách svého života rampu a vytápěnou vybavenou garáž. Někdo se třeba musí spokojit jen s městským parkovacím místem. Např. na mé Š100 jsem si zabrušoval ventily v garsonce :)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#32 Příspěvek od EKKAR »

Preventivní diagnostiku zvládneš i na ulici pod veřejnou lucernou - na to změřit napětí na baterce v klidu, po startu a při volnoběhu a zvednutejch točkách nepotřebuješ žádnou dílnu, to samý zkontrolovat napnutí řemenu nebo očistit konektory a svorky na baterce. Nejezdit až do hladovýho voka taky nemusíš na vybavený dílně. Dtto gumy, těsnost vejfuku i brzd (prostě se občas kouknout na místo, odkud jsem vyjel, jestli tam nezůstávají podezřelý kapky nebo dokonce loužičky) - na nic z toho není potřeba servis - ten přijde na řadu až v momentě, kdy se mi prostě na autě něco nezdá. Já mám taky "garáž" u chodníku pod lucernou, neboj ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#33 Příspěvek od danhard »

Palivový čerpadlo bylo blbý, protože na jednom místě byl přerušený komutátor, takže se nerozběhlo.
A když mi chcíplo dobíjení, tak jsem se kouknul na uhlíky, který byly sjetý, trochu je silou povytáhnul a na to jsem dojel z Mnichova do Prahy.
A u Feldy mi zlobilo čidlo na zapalování, vždycky tak po 3 hodinách jízdy v kuse, když jsem pak půl hodiny stál tak se to zase chytlo, taky když jsem ho vyndal a ochladil.

Já jsem neměl žádnou garáž, všechno pěkně na parkovišti u paneláku.
I přední poloosu a vejfuk jsem si měnil u Fáčka před barákem.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#34 Příspěvek od Celeron »

Kremik píše:Zajímavé bylo třeba když mi prasklo plynové lanko (byl to jen drát), a já cestu tam + zpět dokončil na zvednutý volnoběh,
Tos neměl na škůdce ruční sytič? Když mi prdla plynová struna u pedálu (obvykle při předjíždění) a už nestačila dýlka, tak jsem na karbecu bowden od sytiče přehodil na plyn a měl ruční plyn. S tím jsem jel z Hodonína až domů. :wink:
Palivový čerpadlo jsem měl membránovy hnaný od vačky. Docela žrádlo když se protrhla membrána. A taky bylo občas příčinou požáru když z odlitku čerpadla vystřelil zális výstupní trubičky a benzín stříkal přímo na chladící otvory dynama (Š1000MB). :wink:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#35 Příspěvek od Kremik »

To mě nenapadlo 8O :D Ale kdo ví, jestli jsem u sebe měl vhodnej vercajk, byla to cesta pár desítek km.
Čerpadlo mi neodešlo nikdy.
Ale dostal se mi do karbecu nějakej malej kamínek, nebo co to bylo, před nějakou trysku. Vždycky když jsem šlápl na plyn, ten kamínek to nasálo do trysky a motor chcípl, nebo chtěl chcípnout, už nevím, prostě nejel. Když jsem plyn povolil, proud vzduchu nestačil kamínek udržet, ten zas vypadl a auto se chovalo normálně. Ovšem jen dokud jsem na to zase nešláp :) Po vyšroubování trysky byl hned viditelný, takové malé zrníčko.

Ale mám pocit, že sytič k plynu nedosáh. Šlo by určitě něčím prodloužit, ale na cestě někdy není čas koumat.
Mmch, když jsem tam pak cpal nový drát, už jsem byl na konci a vpředu furt nic ...
Pak jsem zjistil, že bowden byl přerušený, drát se mi tam kamsi namotal do auta a pak byl problém dostat ho ven :D

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#36 Příspěvek od Maxipes_ »

Celeron píše:Já znám borce, kterej ve Špindlu v noci při -20, pod lampou veřejnýho osvětlení sundával u š120 hlavu motoru a vše kolem aby mohl namlátit zpět protimrazový zátky. To je tak, když někdo zapomene, že tam nemá dost hustej Fridex. :wink:
Bylo to na Novej rok za energetický krize 1979. Chtěl jsem ho odtáhnout domů ale nedal se.
Vidím, že pověry jsou pevně zakořeněné, tak si dovolím sem vložit část mého asi tři roky starého příspěvku:

"Ještě jedna pověra týkající se tzv. mrazových zátek. Aby bylo možné vyrobit odlitek hlavy válců, tak na něm musí být technologické otvory kudy se vytloukají z odlitku jádra z formovacího písku tvořící dutiny, po obrobení odlitku jsou tyto otvory ucpány plechovými zátkami a skutečně tam nejsou kvůli vemenům, co si to nechají v zimě zamrznout s vodou, to že při zamrznutí ty zátky led vytlačí je sice fakt a někdy ta hlava kupodivu ani nepraskne, ale skutečně tam nejsou ty zátky kvůli zamrzlé vodě."

P.S. ten borec měl s sebou náhradní těsnění pod hlavu?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#37 Příspěvek od EKKAR »

Šáde v nouzi snesla použití původního asbestovýho těsnění OPAKOVANĚ, pokud bylo mechanicky nepoškozený (neproražený) a povedlo se ho opatrně sloupnout - nesmělo se na to pak dupat jak na rejč, ale pár stovek kiláků se s tím ujet dalo. Důvodem byly relativně nízký kompresní i pracovní tlaky v tom motoru, přeci jen při kompresi 8 až 8,5 dovolující provoz na benál Speciál s tehdá oktanovým číslem 85 byly ty tlaky poněkud odlišný od tlaků v motoru s kompresí 10,5 jedoucím na palivo s o.č.95 nebo ještě vyšším a využívajícím moderní elektroniku k řízení přípravy směsi i jejího zapálení.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#38 Příspěvek od danhard »

Že by až tak záleželo na tom, jestli mám kompresi 8, nebo 10 ?
Víš kolik jsou tam dynamický tlaky při zapálení směsi, Pytlíku ?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#39 Příspěvek od EKKAR »

Budeš se určo divit, dědku, ale představu o těch píkách mám - a taky vím, že v těch modernějších motorech s vyšší kompresí jsou zhruba 3x vyšší a časově trvají při srovnatelnejch otáčkách zhruba 2x dýl než stejný píky ve starý "ohavě" - i to jsou jedny z důvodů, proč moderní motory používají místo relativně měkkýho těsnění s plechovým olemováním děr v podstatě jen čistej plech o síle pár desetin mm. Co si ale myslím žes určo nevyzkoušel, je podložit hlavu u klasický "ohavy" krom obvyklým těsněním ještě stejně vyděrovaným mosazným plechem silným 1,4 - 1,5mm ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#40 Příspěvek od Kremik »

Musím potvrdit, že škodovky v pohodě snášely opětovnou montáž těsnění, pokud nebylo poškozeno. Osobně vyzkoušeno. Ovšem vždy na tomtéž motoru, ne že bych to přehazoval z auta na auto :-) A jednalo se o těsnění relativně nové. Měl jsem jednou štěstí na motor, do kterého jsem lezl opakovaně a nechtělo se mi furt vyhazovat nová těsnění.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#41 Příspěvek od Celeron »

Maxipes_ píše: Vidím, že pověry jsou pevně zakořeněné, tak si dovolím sem vložit část mého asi tři roky starého příspěvku
No jasně, pověra. Tak si laskavě zadej do vyhledávače "protimrazový zátky" a vyskočí asi 1000 odkazů do všech možných hlav a bloků.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#42 Příspěvek od danhard »

Mosaznej plech ? co já vím, tak kluci dávali pod hlavu těsnění z vyhřátý mědi a teď Ti to Kalina udělá třeba z vrstvenýho materiálu měď-nerez.
A nejsou to žádný píky, je to vrchol spalovacího cyklu a jsou tam při plném výkonu tlaky 50-70 barů, podle paliva a u přeplňovaných motorů ještě více.
Nějaká komprese bez hoření směsi je proti tomu zanedbatelná.

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#43 Příspěvek od MiraSt »

Celeron to popsal dobře ty typické závady na škodovce. Měl jsem dost dlouho stodvacítku co měli rodiče a pak ji zdědil. Kromě převodovky jsem měl rozebrané snad všechno. I hlavu jak mi tekla voda do oleje. Ale to jem musel dát do servisu protože uhnil spodek prvního válce dole na těch měděných podložkách a teklo to tam. Takže výměná válců. S tou trubičkou jak u karboše nebo i u čerpadla (2x), to jsem věděl od jiných a ošetřoval jsem to zaklepáním toho hliníku okolo. Taky jsem měl problém s prohnutým víkem karburátoru protože to dělal ten šroub co držel tu modrou sací rouru. Vyřešil jsem to opěrným šroubem co do toho víka tlačil a tu sací rouru jsem měl přitlačenou pomocí třemnu kolem karburátoru směrem dolů. Na sacím potrubí byla díra na šestku šroub. Taky zapalko s dlouhou jiskrou...., zhasinání motoru při jízdě na volnoběh (posilovač si podržel podtlak)...
Ale k baterkám jak bylo zadání. Mám dost zkušeností s baterkami, ale hlavně z minulosti kdy ještě byly ty černé asfaltové. Z práce jsem byl v roce sedmnáct na školení v Mladé Boleslavi na baterky a taky v Akumě jak se to vyrábí. Černá baterka vydržela dost když odešel článek tak jedině zkratem a to tak, že se rámeček kladné elektrody roztrhnul a postupně se dotknul v horní části praporce záporných elektrod. Takže pilkou jsem rozříznul olověnou spojku a článek povytáhnul. Ten zkrat jsem odstranil kouskem separace která byla mezi článkama a já ji měl jako náhradní díl z Akumy. Byl to takový sedý plast. Pak článek zpátky, pomocí rozehřátého asfaltu (původního) zpátky zalil a pamatuju si, že byl takový vláčný jak byl nasycený kyselinou. Olověnou spojku jsem zapájel. No a baterka fungovala dalších x let než chytil zkrat další článek. Tuhle opravu jsem dělal i na kšeft škodovkářům a jiným. Praxi jsem získal v práci kde byly baterky u diselagregátu, myslím 250-sátky to byly. Nové, zalité baterky se už opravovat nedaly z toho důvodu, že klekly většinou náhle a to vinou přerušené spojky mezi články vevnitř. To jsem taky zkoumal co tomu je a tak jsem jednu rozřezal. Moje baterka v Thálii vydržela jedenáct roků a to jsem ji vyměnil preventivně bo v zimě už moc točit nechtěla. Jinak nabíjení ve škodě a i u žigulu bylo jasně vidět s rozsvícenými světly kdy po přidání plynu zvedly jas. Lanko od plynu se mi taky přetrhlo u pedálu, ale naštěstí doma a zjistil jsem, že to od výroby bylo odbyté protože tam byla svorka z bakelitové čokolády a pod šrouby nebyl ten plíšek. Ale nové péro jsem potom vozil jako náhradní díl.
Ještě k tomu elektrolytu. V práci jsme měli záložní baterie (110V a 24V DC) potřebné pro provoz celé VN rozvodny jako skleněné, otevřené články které se musely každý týden dolévat detilkou a to bylo bratru dvacet až třicel litrů. A tam se nikdy elektrolyt neměnil. I když časem klesala hustota roztřikem po okolí. Hustota se měřila volně plovoucím plovákem hustoměru ve kterém byl i teploměr. Pak se jedna polovina baterií zrušila a já odpařováním starého elektrolytu získával kyselinu. Ale to je už jiná kapitola.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#44 Příspěvek od Maxipes_ »

Celeron píše:
Maxipes_ píše: Vidím, že pověry jsou pevně zakořeněné, tak si dovolím sem vložit část mého asi tři roky starého příspěvku
No jasně, pověra. Tak si laskavě zadej do vyhledávače "protimrazový zátky" a vyskočí asi 1000 odkazů do všech možných hlav a bloků.
Pokud si myslíš, že nemám pravdu a jako argument bereš to, že se ty zátky do technologických otvorů odlitků prodávají vlivem pověry pod názvem "protimrazové", tak si to mysli, ale nevím komu tím prospěješ.

P.S. tužkové články, ať už primární nebo akumulátory se taky prodávají pod názvem "baterie" a při tom to jsou jen samostatné články, baterie je například plochá 4,5 V, válcová dvoučlánková 3 V (nevím jestli ještě existuje) nebo devítovoltová destičková (dnes už je i s válcovými články uvnitř).

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#45 Příspěvek od danhard »

A to, že mráz ty zátky za mrazu s mizernou kapalinou vytlačí je pravda ?

Odpovědět

Zpět na „Hvjezdná pjechota“