Vot ŤĚCHŇÝKA!

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#31 Příspěvek od samec »

Opakovateľne využiteľné nosiče sú technický a ekonomický nezmysel. Prečo má formula 1 mechanicky navrhnutý motor na jedny preteky, že niektoré tímy vinou nepresných výpočtov ani tie jedny preteky nedôjdu? Každý zbytočný kilogram hmotnosti navyše exponenciálne navyšuje množtvo paliva a celkových nákladov na let. To, že v amerike jazdia na autách so 4 až 6 litrovými motormi, neznamená, že takéto autá sú ekonomické. Je to len o tom, že v ich ekonomických podmienkách je takéto plytvanie prijateľné. Asi ako u nás splachovanie záchodov pitnou vodou. Rovnako raketoplán je ekonomický nezmysel potrebný len na konkrétne úlohy. Rovnako elektromobil Tesla nie je ani ekonomický, ani ekologický, je to len frajerina pre bohatých. Takže vyčítať rusom, že nelietajú na Buranovi, je ako keby mi niekto chcel vyčítať, že nechodím v 5-tisíc-eurových šušťakoch. No nie, ja totiž nie som primitívny hop-hopper.
Naposledy upravil(a) samec dne 03 kvě 2021, 18:48, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#32 Příspěvek od Celeron »

xsc píše: Na Bajkonuru je doteď hala s dalšími kousky v různé fázi montáže.
Není, zřítila se při větrný smršti už před 20 lety. Zajímavá shoda, Buran je v překladu studený vichr.
Přílohy
buran.jpg
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#33 Příspěvek od EKKAR »

samec píše:Opakovateľne využiteľné nosiče sú technický a ekonomický nezmysel.....
Teď to doopravdy bouchlo. Pročpak se běžný civilní auta nedělají podle tebe na 1 jízdu, ale dají se OPAKOVANĚ nastartovat a používat MNOHONÁSOBNĚ???
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#34 Příspěvek od rnbw »

Celeron píše:
xsc píše: Na Bajkonuru je doteï hala s dalšími kousky v rùzné fázi montáže.
Není, zøítila se pøi vìtrný smršti už pøed 20 lety. Zajímavá shoda, Buran je v pøekladu studený vichr.
Tam bol ten jediny funkcny kus, ktory letel. Este vraj existuju dva. Jeden na testovanie na zemi a druhy uz takmer dokonceny.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#35 Příspěvek od EKKAR »

Bylo jich ÚDAJNĚ pět exemplářů, jeden jako trenažér pro startovní a přistávací obsluhu, jeden jako stabilní trenažér pro kosmonauty, jeden na destruktivní pevnostní zkoušky, protože musel mít certifikaci jako letadlo. Čtvrtej měl proudový motory, se kterýma dokázal horko-těžko odstartovat do vodorovnýho letu a nastoupat pár tisíc metrů, odkud šel na přistání klouzavým letem jako při návratu z kosmu. Se startem ze hřbetu An-225 Mrija se nepočítalo, to bylo jen transportní řešení. No a ten pátej skutečně jednou jedinkrát někdy v říjnu 1988 nebo kdy vylítnul do kosmu, oblítnul Kouli a automaticky bez pilota přistál na dráze v Tjuratamu. To automatický přistání měli jediný navíc proti "Šatlu", kterej musí při pŕistání řídit pilot ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#36 Příspěvek od termit256 »

samec píše:Opakovateľne využiteľné nosiče sú technický a ekonomický nezmysel...
Aha, tak proto asi Musk ve sve soukrome firme s nosici pristava a opakovane je pouziva :-)

Rusaci to nezvladli jak technologicky, tak ani financne. To je jasne vsem krome rusofilum, kteri za jejich selhanim vidi jakousi proziravost nebo co :-) A je jasne, ze podobna vec bude v budoucnu potreba, uz kvuli opravam a upgradum cim dal drazsich druzic.

To ze s raketoplany sekla NASA bylo zcasti zastaralosti technologie (v dobe vyrazeni to byl uz 30let stary koncept) a novou orientaci NASA na vedecky vyzkum. Z NASA se casem stala spis dopravni spolecnost a v USA konecne nekomu doslo, ze tohle neni jejich ucel. Takze nechali prepravu ciste soukromym firmam, coz bylo ale v 70letech kdy raketoplany vznikly obtizne predstavitelne.

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#37 Příspěvek od Hubert_79 »

termit256 píše:
samec píše:Opakovateľne využiteľné nosiče sú technický a ekonomický nezmysel...
Aha, tak proto asi Musk ve sve soukrome firme s nosici pristava a opakovane je pouziva :-)
To proto, protože to neví! Kdyby sem zavítal, tak by mu tady nějaký místní Lojza poradil.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#38 Příspěvek od Crifodo »

obávám se, že na otázku jednorázový/opakovaný nosič není jednoznačná odpověď.
Pro velký počet startů v dostatečně krátkém časovém období, než aby projekt zastaral, to asi bude výhodnější.
Nedá se asi čekat, že Musk se bude svěřovat s ekonomickou bilancí svých projektů.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#39 Příspěvek od termit256 »

Pokud by to nebylo vyhodne, urcite by to nedelal. At uz si o nem kazdy muze myslet cokoliv, hlupak to neni.

I kdyz se nektere jeho projekty ukazou jako nezivotaschopne, porad je to mnohem lepsi utraceni penez, nez nejruznejsi priblble charity, podpory hladovejicicich v Africe a podobne nesmysly, na ktere vyhazuji prachy jini miliardari. Tam se prachy jen prozerou a nepomuze to vubec nikomu. Vyrobi jen dalsi zastupy "potrebnych", kteri neumi nic jineho nez natahovat ruku.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#40 Příspěvek od samec »

No a kde sú raketopány? Vari nie sú opakovateľne použitelné? Už sa doopakovali?

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#41 Příspěvek od samec »

termit256 píše:Aha, tak proto asi Musk ve sve soukrome firme s nosici pristava a opakovane je pouziva :-)
Musk to robí, lebo je to frajerina a sponzori mu to zaplatia.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#42 Příspěvek od rnbw »

5 raketoplanov za 30 rokov letelo 135-krat (2 neprezili). Zda sa ti to malo opakovaneho pouzitia?

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#43 Příspěvek od termit256 »

samec píše:Musk to robí, lebo je to frajerina a sponzori mu to zaplatia.
Ne spozori, ale zakaznici. V tom je obrovsky rozdil. On dela business, ne charitu.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#44 Příspěvek od EKKAR »

Zachraňovat pomocí padákovýho systému prvostupňový motory (jen motory, bez nádrží) plánovali Amíci začátkem 70. let už u raket řady Thor, konkrétně u vyšších řad Thor-Delta (pozdější Delta Space System resp. Delta-Heavy) nebo u kombinací Titan-Centaur = centrální stupeň Titan nesl jen palivo, boční jednotky měly jen nádrže na okysličovadlo (cca 2,5-násobek objemu paliva), při startu se zažehovaly 3 dvoukomorový motory Rocketdyne živený společně ze všech 3 nádrží, po cca 40-45 vteřinách letu po prolítnutí nejhustších vrstev atmosféry se ve vejšce cca 25km vypnuly a odhodily motory z postranních bloků a zbytek nosiče letěl dál jen na střední dvoukomoru až do konečný vejšky mezi 160 a 185 kilometrama (podle aktuální váhy zbytku nosiče), kde svoji práci ukončil a zapaloval se další stupeň (v tomhle případě to právě byl často kyslíko-vodíkovej Centaur). Říkali tomu "jedenapůlstupňová raketa" (s Centaurem "davaapůlstupňová") podobně, jako tak říkají ruskýmu Koroljovově řešení s jedním středním a 4 postranníma blokama, který se zapalujou současně při startu, ale boční s menším objemem nádrží vyhoří a oddělí se dřív jako "první stupeň", zatímco pohonná jednotka středního tělesa hoří z větších nádrží delší dobu a letí dál jako "druhej stupeň". Bohužel při startech z Floridy se lítá prakticky jenom nad Atlantik a motory spadlý do moře byť brzděný padákama se buď nedařilo vylovit, nebo na nich "zapracovala" koroze způsobená slanou vodou natolik, že se opakovaně nedaly použít. Musk s problémem koroze z mořský vody vydrbal, protože mu vracející se startovní blok motorů včetně kompletních nádrží a veškerý armaturový instalace sedá buď na souš, nebo na plovoucí plošinu a do vody se při normálním průběhu startu vůbec nenamočí. Ušetří tím obrovský milióny za resuscitaci techniky, která se dřív u NASA "koupala" v moři, který se na ní notně "podepsalo" (jak ty samotný kapalinový motory z Titanů a Delt, tak boční SRB na TPH právě z raketoplánu).
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#45 Příspěvek od termit256 »

Musk se nejakym podobnym zpusobem na padacich pokousi chytat i aerodynamicke kryty (spicky rakety) ktere jsou udajne taky drahe jak prase. Chytali to na padacich, do siti natazenych nad lodi, ale nejak se jim to moc nedarilo, tak pry je budou vyrabet tak, aby jim morska voda moc nevadila a budou je radeji klasicky lovit.

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“