Desulfatácia PB Akku

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
60723
Příspěvky: 15
Registrován: 19 říj 2008, 02:00

#316 Příspěvek od 60723 »

Kdysi se starší baterky daly nějak regenerovat kysličníkem/peroxydem/.
Nepamatuje to někdo - byl to prý nějaký ruský vynález.....

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#317 Příspěvek od EKKAR »

Nebyl. Průplach Pb aku peroxidem má za následek odstranění vrstvy nerozpustných velkých krystalů síranu olovnatého z desek, takže se desky "obnoví" - jenže se ten síran může odloupat ve velkých kusech a zkratovat mezi sebou desky. Také se při tom zmenší tloušťka desek = zmenší se nejvyšší dosažitelný zkratový proud. Celé to byl postup původně zveřejněný firmou Varta někdy v 70.letech minulého století. Baterie se po tomto procesu musela celá znovu formovat, protože peroxid z ní odstranil většinu elektrolytu přístupné povrchové aktivní hmoty elektrod - a musela se novým nabíjením v přítomnosti nového čerstvého elektrolytu vytvářet nová.

To ruské co máš na mysli byl přípravek "MEČTA" (Touha), který se v práškovém stavu nasypal do článků mrtvé baterie a po určité době tuto baterii chemicky oživil a "nabil" - takže se dala téměř okamžitě použít jako startovací. Byl to produkt sovětského vojenského výzkumu, který se na českém trhu krátkodobě objevil začátkem 90.let a stejně rychle z toho trhu zmizel - důvod nechápu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
60723
Příspěvky: 15
Registrován: 19 říj 2008, 02:00

#318 Příspěvek od 60723 »

Snad mě pan Čech z Škoda fora nepřizabje , ale na této adrese je v jeho článku prakticky i teoreticky vše o nabíjení a údržbě akumulátorů.....
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=379

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#319 Příspěvek od EKKAR »

Kdybys pořádně přečetl celé tohle vlákno, dověděl by ses o baterkách a jejich nabíjení asi tak 3x víc, než v celém tom článku, kde jsou asi tak dvě stránky (zbytečně) věnované popisu toho jak se za komančů fušovalo v zaměstnání nebo kšeftovalo s kradenými díly a jak po této činnosti tehdejší Veřejná Bezpečnost pásla, nejméně jedna stránka pochybnému výčtu druhů a typů baterií (autor míchá funkční druhy olověných baterií s louhovými a dalšími).
Napsat (cituji): "...Ostatní druhy akumulátorů (niklkadmiové, stříbrozinkové atd.) nemají vhodné vlastnosti pro použití v automobilech a proto se používají jen ve speciálních případech (závodní vozy atd.)...." je opravdu pouze "poněkud" zavádějící - hlavním důvodem nepoužívání jiných než olověných akumulátorů v autech vždycky byl poměr výkon/cena, který byl pro startovací účely u olověného akumulátoru téměř vždycky nejlepší. Takže bych ten článek bral jen jako drobné doplnění...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
60723
Příspěvky: 15
Registrován: 19 říj 2008, 02:00

#320 Příspěvek od 60723 »

Tak byl myšlen , ono prokousat se 22 stránkami, kde také všude to není jen o baterkách taky není jednoduché, takže každý ať si vybere.
A měl bych dotaz: Nejsou tady lidé kteří mají namontovanou baterii Optima/kulaté provedení/ a mají dlouhodobější zkušenosti?

Uživatelský avatar
Doskocil
Příspěvky: 1
Registrován: 05 úno 2012, 01:00
Bydliště: Troubky nad Bečvou

#321 Příspěvek od Doskocil »

Ahoj. K desulfataci Pb akumulátorů mohu uvést následující, i když někdy výsledek bývá diskutabilní.
Desulfatační proces je potřeba provádět pravidelně po celou životnost akunulátoru opakovaně, pokud vrstvička nerozpustného síranu olovnatého je ještě tenká.
Jak tato vrstvička vzniká? Je to důsledek toho, že za provozních okolností se akumulátor nikdy nenabije na svoji konečnou hodnotu, která představuje napětí na článek 2,76 V. Tehdy je všechen síran olovnatý nabíjením přeměněn na oxyd olovičitý (hmota kladné desky). V provozu, např. v autě, kde aku pracuje jako paralelní zdroj s alternátorem, který udržuje různě tvrdé napětí v soustavě max 14,5 V nedojde nikdy ke přeměně všeho síranu olovnatého (zbývá jen malý zlomek množství) a ten po určité době přechází v nerozpustnou formu síranu, který se již standartním nabíjením nepřemění, a o tuto část je teď kladná deska "menší", teď představuje novách 100%, a zase stejným způsobem se znovu zmenší, a to jetaztráta kapacity sulfatací.
Zde popisovaný způsob peroxydem vodíku je správný, pomoci může kyslík,který se na deskách začne uvolňovat. Peroxyd se opatrně přidá v malém nmožství do elektrolytu.
Možná lepší způsob je vytvořit kyslík velmi malým nabíjecm proudem, až 400 hodinovým (kapacita v Ah : 400 = čtyřistahodinový proud). Při tomto nabíjení(vlastně už přebíjení) vznikají mikroskopické bublinky kyslíku na desce a ty pomohou rozpustit ztvrdlý síran olovnatý.
Dosáhnout toho lze nabíječkou s tzv. trvalým proudem. Všechny nabíječky jsou s tzv. trvalým napětím, tak jako alternátor ve vozidle, takže nezbývá, než si takovou udělat.
Je potřeba trafo sekn. 24 V,stačí cca 50 VA, kde proud snížíme zařazením třeba 21W 12V automobilové řárovky (do binkru, brzd. světla) do obvodu sekundáru, lepších výsledků se ještě dosáhne jednocestným usměrněním ? - usměrňovací Gr. blok lze zapojit i jednocestně. Tento system dává asi 1 A stálého proudu, i když akumulátor dosáhne už 2,76 V na článek (=16,56 V na pólech), nyní by bylo vhodné snížit proud na ten požadovaný 400 hodinový, a toho se dosáhne zařazením MP kondenzátoru 1 MF / 400 V seriově s primárním vinutím, který je samozřejmě opatřen zkratovacím páčkovým vypínačem, kterým si volím 1 A / 0,25A.
Proud 0, 25A může pak na akumulátor působit třeba týden, nebo i čtrnác dnů bez toho, že by akumulátor doznal dalšího poškození.
Samozřejmě, že sulfatace není jediným snižovačem kapacity Pb akumulátoru, další příznak stárnutí je vypadávání činné hmoty z kladných desek, které je tím větší, čím větší (brutálnější) proud při nabíjení / dobíjení používáme. Proto, pokud je už akumulátor skutečně dlouho v provozu (7 let), ta uvažujeme, zda desulfatace pomůže, pokud nebyla zařazována do údržby každé cca 2 měsíce.
Zdravím všechny, čáo, Pepa.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#322 Příspěvek od Duvsan »

Mám niekoľko nevyužitých adaprérov k ant. predzosilňovačom. Ležia mi v krabici. Doskočile, vámi uvedené zní pro mě jako inspirace. Jenom nechápu, proč potřebuju 24V tráfko (po usměrnění dá na kondu přes 30V, tedy kdybych ho tam dal; ačkoliv se mi ty trafa válí). Pokud máte zjištěné, co k tomu, popište mi prosím, udělal bych udržovačku (teď by se teda hodila). Aku pak musím odvíčkovat, nebo nemusí?
Nebo Ekkar, nebo Hill, vím, už to tady ve vláknu je, tak tady na kopku; jaký odpor do sekundáru nebo primáru, usm. předpokládám že jenom jednu diodu, žárovka být asi nemusí, nebo jo?
Děkuji

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#323 Příspěvek od EKKAR »

Všecko už bylo vysvětleno - 24V trafo "do kontrolek na panel" proto, že bylo snadno dostupným zdrojem a má k danému účelu skoro ideální zatěžovací charakteristiku - je měkké. To že jeho špičkové napětí dosahuje v některých případech až 35V není na závadu - je to ve stavu naprázdno. Žárovka s provozním napětím 12V zapojená V SÉRII s takovým trafem se pak chová jako lineární stabilizátor proudu - ona sama má nelineární charakteristiku, která velmi výhodně udržuje proud na stabilní hodnotě. Součet úbytků napětí na žárovce a na nabíjeném akumulátoru je pak shodný nebo vyšší než napětí, dodávaným tím trafíčkem - soustava je ve vyváženém stavu, obvodem protéká proud neohrožující trafo a akumulátor je dobíjen minimálním proudem, který ho udržuje v "pohotovosti".
Když tam dáš odpor, který má U/I charakteristiku rovnou, dostaneš nevyrovnanou výstupní charakteristiku, která bude mít nevhodný tvar pro danou funkci.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Jurik-EB
Příspěvky: 206
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: Rožnov pod Rad.

#324 Příspěvek od Jurik-EB »

Přípravek "MEČTA" byl na bázi peroxidu s vazebnými prvky které uvolňovali kyslík pozvolna takže se odsulfatovaly desky dlouhodobě a pozvolna. My jsme namísto toho kapkovali peroxid protože to vyšlo laciněji takže o ten přípravek klesla poptávka.

Před chemickou desulfatací je dobré zjistit hustotu kalu na dně baterie, lze ho nasát do injekční stříkačky s dlouhou jehlou (zboušeným koncem dlouhé jehly). Tento kal by měl být tmavošedý až černý. Je-li světlý až bezbarvý, pak není třeba použít chemii a stačí ošetřovat elektricky tak jak už bylo zmíněno předešle.

Uživatelský avatar
LUI0029
Příspěvky: 30
Registrován: 03 led 2011, 01:00
Bydliště: Slovensko-Tureň

#325 Příspěvek od LUI0029 »

Jurik-EB píše:My jsme namísto toho kapkovali peroxid protože to vyšlo laciněji takže o ten přípravek klesla poptávka.
Zdravim.
A ake mnozstvo toho peroxidu Ste tam pridavaly,kolko percentove,a do akej velkej baterky....?
Tiez by som to vyskusal,a rad by som to odhadol to mnozstvo aspon troska presne. (24x2V clanky-700A)Dakujem.

Uživatelský avatar
anthAn
Příspěvky: 21
Registrován: 03 kvě 2010, 02:00

#326 Příspěvek od anthAn »

Co si myslíte o mym nápadu na desulfátor:
Použiju trafíčko (zdroj k routeru) co se mi tu válí ~12V (po usměrnění špičky napětí 19,5V), 1A. To usměrním, vyhladim a stabilizuju LM317 na 14,4V. To rozkmitam pomocí NE555 na nějakou frekvenci (tu nevím kolik zvolit a kolik 555 zvládne ale tak 1KHz by mohl jít). Při 1 by tranzistor sepnul nabíjecí proud a při 0 sepnu jiný tranzistor, který bude odporem vybíjet baterku cca1/10 nabíjecího proudu

Uživatelský avatar
LUI0029
Příspěvky: 30
Registrován: 03 led 2011, 01:00
Bydliště: Slovensko-Tureň

#327 Příspěvek od LUI0029 »

anthAn píše:Co si myslíte o mym nápadu na desulfátor:
Tuto http://svetelektro.com/modules/Forums/d ... p?id=31559 je to už zostrojené to čo popisuješ(neviem to ináč sem pripojiť)
A na inom forume to už chalanisko zostrojuje,ale nie podla tejto schémy...
A už má aj výsledky,takže v krátkosti....funguje to... :D

Ja som zas túto vecičku dostal od kamaráta už ako hotový výrobok...čo ma naozaj potešilo,lebo kapacita na mojej batérke je už dosť mizerná...

To vyzerá takto:
Přílohy
Kópia – Desulfator.JPG
(58.45 KiB) Staženo 125 x

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#328 Příspěvek od Duvsan »

LUI0029 ma trochu predbehol, tiež som sa chcel na to spýtať. Takže tu máme dve možnosti: nabíjanie nevyfiltrovanými vlnami 100Hz alebo 50Hz s medzivybíjaním žiarovkou, alebo nechať vybiť týmto prípravkom, nabiť a dokola niekoľko krát. Čo je asi lepšie v čom? A čo tento prípravok doplniť "medzi"nabíjaním?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#329 Příspěvek od EKKAR »

Obojí dělá stejnej proces - pulsní nabíjení na střídačku s vybíjením v mezerách mezi nabíjecími pulsy, při poměru proudů nabíjecí : vybíjecí cca 10:1. Jen ten "aktivátor" používá pro obrácení směru proudu integrovaný obvody a spínací tranzistory, zatímco trafo s jednocestným usměrněním a žárovkou s diodou "ve zpětným směru" využívá prostý sinusový průběh s automatickou komutací odvozenou od kmitočtu sítě. Výsledek je naprosto shodný, jen se v případě používání "aktivátoru" dosáhne složitějším přístrojkem. Proč dělat věci jednoduše, když to jde udělat mnohem složitěji, že?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#330 Příspěvek od Duvsan »

Aktivátor vybíja prúdom 100A s dobou trvania 100μs, to asi nebude celkom to isté.

Zamčeno

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“