Dobíječka z adaptéru pro auto akumulátor

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#46 Příspěvek od varok »

Nebo se to chová jinak než klasická nabíječka a napětí vyleze třeba na nějakých 14V, ale až po nějaké době? Třeba po celém dni dobíjení?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#47 Příspěvek od EKKAR »

Tu žárovku dej pryč - je na ní nadměrný úbytek. A to jseš teda správnej elektrikář, když ani neumíš určit, jestli je výstup z adaptéru střídavina nebo stejnosměr. Má snad štítek - a taky by měl jít rozdělat, tak se podívej, co je na něm za označení a jestli se dá rozebrat pouzdro. Jinak to napětí 22V naprázdno nic neznamená - to mají i normální nabíječky, dokonce kolikrát naprázdno ještě vyšší.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#48 Příspěvek od varok »

Na štítku právě není napsáno, jestli je stejnosměrné nebo střídavé. Měřil jsem to měřákem na stejnosměrné napětí a ukázalo mi to těch 22V. Rozebrat to normálním způsobem nelze. je to slisované nebo slepené k sobě. To bych musel rozřezat a to je škoda ničit. Takže mám žárovku dát pryč a zapojit to na tvrdo? Ani nemám dát diodu?

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#49 Příspěvek od varok »

A určit napětí umím, ale pokud vidím zapojení nebo měřákem. Nejsem vyučený ani elektrikář, ani elektrotechnik. Mám to jen jako koníčka. Ale už párkrát se mi stalo, že jsem měřil nějaké zapojení, byl tam třeba střídavé napětí, ale šlo to změřit i měřákem na stejnosměrné napětí. Jen to ukazovalo asi blbosti.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#50 Příspěvek od Atlan »

zober diodu a zapoj do serie s ziarovkou .... v jednej polohe bude ziarovka svietit ak otocis diodu tak nebude....potom bude vystup z trafa usmerneny... ak bude svietit v oboch polohah diody tak bud je vystup neusmerneny alebo mas zlu diodu :D

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#51 Příspěvek od PavelFF »

Zatím každý měřák na stejnosměrné napětí , co jsem viděl, uměl nějak indikovat polaritu - buď šla ručka pod nulu, nebo ukazuje znamínko, pokud je digitální. Některé analogové sice ručku vychylovaly stále stejným směrem, ale i tak měly indikaci polarity jiným způsobem.
Takže dioda ani žárovka není nutná.
Ale už párkrát se mi stalo, že jsem měřil nějaké zapojení, byl tam třeba střídavé napětí, ale šlo to změřit i měřákem na stejnosměrné napětí.
Kdyby bylo napětí střídavé, měřák na stejnosměrném rozsahu neukáže nic. Takže bych řekl, že to co popisuješ není možné.

Opačně to možné je - na střídavém rozsahu někdy měřáky ukazují ochotně hausnumera i při měření na akumulátoru

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#52 Příspěvek od Dingo7 »

Varok: Mě by zajímalo proč se potom píše na adaptéry AC-DC , AC Adaptor, AC-AC apod., popřípadě so používají u napsaných napětí vlnovky nebo čárky :lol:

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#53 Příspěvek od varok »

Aha, tak AC vím že je střídavý a DC stejnosměrný. Tak blbý zase nejsem. Bych se neptal, nějaké znalosti amatéra mám. Až teď jsem si všiml, že tam je ta značka o které píšete. Pořád se mi to ale plete. Je tam nahoře plná čára a pod ní přerušovaná. To znamená asi stejnosměrné napětí, že? Mám nyní zapojené to trafko přímo na akumulátor z auta 45Ah, ale docela dost hřeje. Napětí je okolo 13,3V což by bylo pěkné, až na tu teplotu adaptéru. Proud je okolo 200mA což je ale zbytečně moc. Stačilo by mi plus mínus 100mA. S tou malou žárovkou 12V 2W to ale spadne moc a nenabíjí to skoro vůbec. Co s tím? Dát tam jen nějaká výkonnější odpor? A jakou hodnotu? Mám to vypočítat z Ohmova zákona?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#54 Příspěvek od EKKAR »

Dej do série mezi adaptér a baterku žárovku na 6V. Žádnou halogenku, jen něco maličkého. Trpasličí verzi 6V/50mA (označení 6V/0,05A) se závitem E10 myslím ještě jde koupit docela běžně v potřebách pro cyklisty - dřív to byla standartní žárovka do zadního světla na kolo. Dej jednu (sériově mezi adaptér a aku) a měř proud - popřípadě přidej k té první ještě jednu, aby byly vůči sobě paralelně = proud se zdvojnásobí (teda měly by...). Nevím, jestli jde ještě koupit verze 6V/0,1A nebo 6,3V/0,3A - ty by možná šly použít taky - je to ale samozřejmě potřeba vyzkoušet.
Jinak ten adaptér se hřeje, samozřejmě - je Ťamanskej, to znamená navržený na vysoké sycení, aby se co nejvíc ušetřilo na jádru a na mědi. Doporučuju nahradit ho něčím dimenzovaným pro trvalejší připojení k síti - třeba dvojicí zvonkových traf, kterým spojíš primáry paralelně na jednu šňůru a sekundáry do série tak, aby v součtu dávaly 16V střídavých - pak už jen usměrnit a bez vyhlazení zkusit na baterku. Vnitřní odpor těch traf je navržený tak, že jsou prakticky zkratuvzdorná, přes to je možné, že budeš nějakou menší žárovičku do série potřebovat - ale to je o laborování, záleží to na moc věcech, které nelze na dálku odhadnout.
Anebo si sežeň ten signálkový trafáček TAH-2 - ten je PROSTĚ BOŽÍ, na tyhle dobijátka jak dělanej - tomu, kdo tohle trafíčko navrhnul a zkonstruoval, by měli bastlíři postavit pomník za zásluhy o bastlení...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#55 Příspěvek od varok »

Tak je to od akuvrtačky Asist, tedy od žlutých. Já tedy vyzkoučím tu žárovičku 6V a uvidím. Už jsem psal na začátku, že ty černé trafka ze signálek mám. Mám jich doma asi deset, tak není problém. Nebo bych si koupil nějaké v GMElectronik, tam jsou taky kvalitní, některé i do plošného spoje. Asi jsou i na trvalé připojení k síti. Tak za rady děkuji, jdu laborovat.

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#56 Příspěvek od varok »

Zatím jsem našel doma jen malou žárovičku 4,8V 0,5A a s tou mi to nabíjí moc. Na akumulátoru už je při plném dobíjení okolo 15,5V. Zkusím po svátkách koupit nějakou třeba na 6-8V a vyzkouším to. Pro mě byl ovšem lepší nějaký odpor, ale nevím jaký odpor použít. Ani jakou výkonovou řadu ani jaký odpor má mít.

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#57 Příspěvek od PavelFF »

Ono to s tou žárovičkou nebude nikdy ideální. Ani s odporem. Pokud má nabíjecí zdroj (trafo) přebytek napětí a výkonu, tak žárovička/odpor chrání hlavně zdroj(trafo) před nadměrným proudem(akumulátoru větší proud zpočátku nevadí, neb je vybitý). Ale odpor ani žárovka neochrání akumulátor před ZVÝŠENÝM NAPĚTÍM ke konci nabíjení (záleží na výkonu zdroje - viz dále). Jak klesá proud vlivem růstu napětí dobíjeného akumulátoru, tak zas klesá odpor žárovičky - proud se jakoby stabilizuje. Nebo v případě odporu klesá úbytek na odporu, klesá i proud, ale napětí stejně pořád roste podle napětí zdroje. Řekl bych, že žárovka se chová přesně opačně, než by bylo v aplikaci třeba. Nebo spíš že žárovka bere ohledy na trafo, ale ne na baterku.

Původní rady se týkaly dvouwatového trafíčka na 24V, které dá tak nepatrný proud, že napětí na baterce nevystoupá nijak vysoko, protože jednak baterka má nějaké samovybíjení a něco žere i auto v klidu. Je tedy nějaké optimum, kdy dojde k rovnovážnému stavu, který požaduješ.
Trafo TAH2 je asi takový kompromis, protože nedává skoro žádný proud a neublíží.

Tvůj adaptér dává půl ampéry a to už je dost. Já dělal známým jako UDRŽOVACÍ nabíječky trafo s usměrňovačem + stabilizátor napětí (MA7812 +2V), nebo LM317 nastavený na potřebné napětí, které zdroj prostě nikdy nepřeleze(navíc mají v sobě omezení proudu). Tak bude tvůj adaptér fungovat jednak jako udržovací , ale přitom dá do vybité baterky i celkem slušný proud, takže může fungovat nejen jako udržovací, ale i jako nabíječka (no to jsem hodně nadsadil).
Myslím, že dneska už není třeba používat žárovičky, když za pár šupů máš přesnou součástku. A bude velká skoro jak ta žárovička nebo odpor.

Ale to je jen jeden úhel pohledu. Odpor je samozřejmě jednodušší na zapojení.

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#58 Příspěvek od Dingo7 »

L200C :idea:

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#59 Příspěvek od PavelFF »

LM317 :idea:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#60 Příspěvek od EKKAR »

Když už teda řešení s aktivními prvky, tak LM317 + BC546 a asi 4 odpory - je to tady na fóru, nabíječ Pb aku s omezením napětí i proudu :!: :!: :!:
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“