Tak já jsem něco napíšu k již dříve zmíněnému schématu, které kdysi kreslil pro dědu jeho spolupracovník a podle kterého to pak děda stavěl. Zařízení funguje už řadu let a víceméně bez problémů. Jeho předchůdce byl řízen pomocí spínacích hodin, ty se ale hodně ujížděly a navíc se musely přeřizovat podle ročních období, proto se neosvědčily.
Ke schématu:
Nahoře je řídící část s 555, nutno říct, že pro tuto neobvyklou aplikaci až překvapivě dobře vychází výrobcem napevno daná hystereze (večer se zavírá pozdě, aby to všechny slepice stihly, ráno si naopak trochu přispí. Tahle část je napájená ze zvonkového trafa (je určené pro trvalý provoz), pouze po usměrnění a vyhlazení (stabilizátor není použit, ale asi by tomu neublížil). Relé jsem raději připojil přes tranzistor, podle toho, zda použijete NPN či PNP je pak relé sepnuté buď přes den, nebo přes noc (je podle toho potřeba upravit zapojení spínacích kontaktů relé, aby to nechodilo přesně naopak).
Dole je silová část. Je použito silové trafo na 12V a Grätz s diodami na 10A, motor je totiž původem na stěrače u auta (bere kolem 5A). Je tudíž silný a pomalý, což přesně vyžadujeme. Bohužel nemám foto, tak se pokusím připevnění koncových spínačů popsat. Na osu motoru je připevněna kladka o průměru asi 10 cm, na kterou se navíjí provázek tahající za vrátka. Na kladku je přišroubován dřevěný kotouč přibližně stejné velikosti, jako kladka, který je ale na určitých místech zbroušen. Na tento kotouč z boku doléhají koncové spínače, zhruba
takovéto (zkrátka s kolečkem, které po kotouči jezdí). Když se kotouč natočí ke spínači zbroušenou částí, spínač se rozepne. Předpokladem pro takovouto konstrukci je samozřejmě to, že na otevření/zavření vrátek stačí necelá jedna otáčka motoru. Protože motor není bržděn, je vhodné dodělat v patřičných místech dorazy, aby nepřejížděl.