Stránka 4 z 5

Napsal: 23 úno 2015, 12:41
od EKKAR
V krámě jsem to nikdy neviděl, v servisech naopak často.

Dřív se tomu říkalo "čert", protože to byl ručičkovej budík s nulou uprostřed a s dvojicí silnejch hrotů, kterýma se nabodnul přímo na svorky jednotlivýho Pb článku - a mezi hrotama byl z kusu zvlněnýho konstantanovýho nebo nikelinovýho pásku učuněnej bočník, spočítanej tak, aby zatěžoval článek proudem řádově 100A. Měřák měl na stupnici barevný dílky, nejblíž k nule byl červenej, dál žlutej a nejdál zelenej - něco jako Batest z LEDek, akorát že zelený políčko znamenalo, že článek dává při zátěži nejvyšší napětí jaký může - žlutý bylo samozřejmě "jakž-takž" a červený políčko znamenalo článek hyn až kaput.

V dnešní době uzavřenejch baterek bez přístupu ke spojkám mezi článkama a často už i bez zátek se musí stejným proudem zatížit celej akumulátor - měřák má velikost asi jako PC zdroj, připojování je kleštěma i kabeláží jako jsou startovací kabely k náklaďáku, navrchu je budík s podobně odstupňovanýma barevnýma dílkama, akorát ten bočník s krytem je velkej asi jako čtvrt šišky Poličanu - a po pár vteřinách měření je rozpálenej jak pěťák...

Napsal: 23 úno 2015, 12:46
od rnbw
Ked som kupoval bateriu, tak tam mali toto:
http://eshop.micronix.sk/akumulatory-a- ... terii.html
A predtym, ako som si bateriu zobral, ju tym zmerali.

Napsal: 23 úno 2015, 13:01
od pawka
hele my meli v praci dve baterky 12V220ah byli tam od roku 2004,nikdo je nenabijel a byli hned za vratama. jak jsou vazne stary nevim. hele porad byli za plnou cenu!10let stary! koukal jsem na elektrolit a byl cistej a meli 12,1 uz nevim,voltmetr sem z domu donesl pro zajimavost,ale nabijecku,na tom jim seru...v roce 2009 se male prodali kamionakoj! jel okolo a nekde pobliz zustal. byl jsem ve firme kontinental a ta ma konti360 tzn delas vse a po celym svete! tak proto nam volal ten kamionak.ze zaridime a prijedem kdekoliv a nase pobocka byla temer u nej. nakonec se zjistilo ze nema smlouvu a tak mu ty šulky nikdo neprodal a šef byl dál smutnej,že má hnilobu na skladu a reditel mu nemuze říct děkuju,že jsi to prodal.
vem si ze ze to zboží objede svet. se divim ze uz ty baterky nejsou v praze u d1,tam se to stratí!jeste to progress managera nenapadlo udelat,malo kouka na stary polozky v systemu.nebo! čeká na sytuaci kdy se to bude hodit ze neco dělá

Napsal: 23 úno 2015, 18:00
od EKKAR
rnbw píše:Ked som kupoval bateriu, tak tam mali toto:
http://eshop.micronix.sk/akumulatory-a- ... terii.html
A predtym, ako som si bateriu zobral, ju tym zmerali.
Jo, to je jeden z možnejch typů.

Napsal: 23 úno 2015, 21:36
od foxrider
http://www.metabrno.cz/elemer.htm

Tu ZB2 a ZB12 měli u nás v práci v autodílně, když jsem kalibroval jejich měřící/svítící část ukazovaly i přes jejich stáří dobře.

Napsal: 06 led 2016, 15:42
od 1ramon
Pánově prosím o radu, baterka již hůře točila starterem, tak jsem ji vzal domů na nabíječku a zjistil jsem, že jeden článek se nenabíjí, neplynuje, je mrtev, jeho desky mají trochu jinou barvu do rezava. Je to ten první u +. Baterka má nějakých 10,7 V. Po nabití mají ostatní články 1,28 dle hustoměru, takže jsou perfektní a nesulfátované. Baterka je 72Ah 620 A na motor benzín 1,6 a auto teďn ormálně startuje jako by bylo vše OK. Můžu to tak dál provozovat na 5 článků, nebo se ta baterka v blízké době vysype komplet kvůli tomu že ten jeden článek je KO. Někde jsem se dočetl, že se to přes něj nějak vybíjí či co, a docela jsem to nepochopil. Díky.

Napsal: 06 led 2016, 16:26
od rnbw
Tie ostatne clanky sa budu prebijat, takze to dlho nevydrzi.

Napsal: 06 led 2016, 17:02
od EKKAR
Ten článek je zkratovanej = má propojený (svoje) kladný a záporný desky, takže skrz něj prochází proud (skoro) bez omezení a on sám se nepodílí na elektrochemický přeměně. Zbejvajících 5 článků to nějakou dobu vydrží, ale jak napsal rnbw, nebude to trvat moc dlouho a rozsype se, protože při napětí z alternátoru 14,5V dostává každej článek 2,9V, takže jsou všecky přebíjený nad maximum, zuřivě v autě plynujou (a ztrácejí elektrolyt rozstřikem) - takže u odvodu plynu/aerosolu z baterky bude vznikat korozívní prostředí - a nakonec se prostě rozpadnou. Bohužel, žádná "léčba" takhle nemocný baterky není možná, pro dnešní provedení je to 100% smrtelný. U starejch "asfaltovejch" baterií byla výměna článku jednoduchá (relativně), v odborný dílně to trvalo cca půl hodiny až hodinu, než se ohřál plynovým hořákem vršek článku, zkratovanej "svazek" desek se separátorama se vytrhnul hákem ven, vypláchnul se uvolněnej prostor v pouzdru baterie, očistily svorky sousedních článků, vložil se novej deskovej svazek, nasadily a zatavily nový mezičlánkový spojky a novej článek se zavřel víčkem a zatěsnil novou asfaltovou zálivkou, načež se nalila kyselina - a v nouzi se s takovým akumulátorem dalo vzápětí odjet, doformování novýho článku se ponechalo na provozním dobíjení ... Dnešní baterky s celoobvodově vařeným deklem z plastu tohle neumožňujou, musí se vyhodit celý a nahradit komplet fungl novou.

Napsal: 06 led 2016, 17:11
od 1ramon
Díky za vyčerpávající odpověď. Ještě bylo někde zmíněno, že ten zkrat lze prý odpálit brutálním proudovým šokem nebo vyskratováním svorek baterie, může to zafungovat? No a ještě dotaz, viděl jsem, že většina baterek tam má dnes to vápno, a já mám doma nabíječku obyč. Einhel a trafem a usměrněním, kde v průběhu nabíjení klesá proud. Půjdou tím nabíjet taky?

Napsal: 06 led 2016, 17:39
od EKKAR
Ten zkrat bych nezkoušel - na vlastní oči jsem viděl normální plochej klíč na matky 13/17 zkratovat +pól baterky 12V 40Ah na doposud "ukostřenej" držák baterie ("montér" nedodržel léty prověřenej postup, že nejdřív se odpojuje kostřenej pól baterky). A po tom, co jsem viděl ten zkrat, jsem další skoro hodinu neviděl skoro vůbec nic - ten klíč se roztavil, rozstříknul se do okolí a vytaženej oblouk mi dokonale "nablikal" do očí - nestačil jsem je včas zavřít. A to jsem na tom byl ještě relativně dobře, vidění se mi vrátilo a rozstříknutej kov na mě nedosáhnul, protože jsem stál přes metr daleko, zatímco ten šikula měl 20% povrchu těla popálenejch od toho, jak na něm chytly montérky plus z něj doktoři museli dolovat do masa zapečený kuličky rozstříknutý oceli z toho klíče.
Co by to učunilo u baterky 72Ah si radši ani nepředstavuju.

A "vápno" je v baterkách už asi 10 let, neděje se s tím vůbec nic, obyčejný nabíječky fungujou normálně dál. Pohlídej si dosažení napětí 14,5V nebo hustoty 1,28g/ml a budeš mít klid.

Napsal: 06 led 2016, 18:03
od 1ramon
Díky, zřejmě jsi mi zachránil život :D

Napsal: 06 led 2016, 19:07
od TAKJAN
Jo, u starých AKU s propojkama navrchu se vadný článek překlenul a jezdilo se dál. Viděl jsem teď nového čerta, je na 12V, a má digitální měřák. A tabulku hodnot pro pokles. Může se zatížit AKU až 10 sec, ale to už zátěž smrdí.

Napsal: 06 led 2016, 20:34
od rnbw
No jemu sa ten vadny clanok "preklenul" sam, takze mu to funguje. Otazne je, dokedy...

Napsal: 06 led 2016, 20:51
od pawka
období baterek je zpet! ekkare kolik ti bere roomstr vklidu? dioda zamkly dvere + radio,řídíci jednotky. kurde me to snad bere 0,2Ary. kam to jde mě řekni. všechno svítí jak holubník při startu,naco to je dobrý,když tomu žadnej nerozumí?

Napsal: 06 led 2016, 21:07
od pawka
období baterek je zpet! ekkare kolik ti bere roomstr vklidu? dioda zamkly dvere + radio,řídíci jednotky. kurde me to snad bere 0,2Ary. kam to jde mě řekni. všechno svítí jak holubník při startu,naco to je dobrý,když tomu žadnej nerozumí?