Stránka 4 z 13

Napsal: 12 kvě 2015, 13:22
od p32
Ruprecht píše:1. podmět zadání je "čepice", tedy vyrábíme čepici (bez podstavy)
2. v obrázku je počítaný materiál (papír) znázorněn hvězdičkou, čtvercem a kruhem. Podstava není součástí použitého materiálu.
3. rovnostranný trojúhelník jako řez je sice matoucí, ale pokud by nebyla zadána strana "přes podstavu", musel by být zadán úhel a to by někteří asi nezvládli :)
Úhel by zadán být nemusel, rovnostranný trojúhelník je má všechny stejné.
Jinak souhlasím s těmito odpovědmi.
Kdo to nechce prostě pochopit, tak ať to nedělá. Jinak je dáno to, že plocha papíru je dána povrchem toho rotačního kužele a to bez podstavy. A ano, rotační kužel může mít spočítán povrch i bez podstavy. Strana 16 cm u rovnostranného trojúhelníka jako osového řezu stačí bohatě pro výpočet naprosto všech parametrů rotačního kužele. Co je to osový řez, by si někteří měli pořádně zopakovat. Úloha je pro sedmé třídy ZŠ.

Napsal: 12 kvě 2015, 13:39
od termit256
Cepice s podstavou neni zas takova blbost jak si mnozi myslite, nekde u tamanu jsem to videl, na podstave byla namalovana takova hvezda nebo kriz. Taman to lamacim nozem rozrizl jen tolik aby v tom decku nezmizla cela hlava - cepice byla dost velka.

Proste cepici v matematice neresit.

Napsal: 12 kvě 2015, 14:28
od Ruprecht
Úhel by zadán být nemusel, rovnostranný trojúhelník je má všechny stejné.
Někteří mají problém právě s tím trojúhelníkem jako řezem, jelikož jeho jedna strana evokuje výpočet i té podstavy. Pokud by byl řez zadán dvěma obecnými (stejně dlouhými) úsečkami, musel by být zadán i jejich úhel. Proto podle mě zadavatel zvolil "úplný" rovnostranný trojúhelník. Anebo ano, mohl zadat, že řezem jsou dvě strany rovnostranného trojúhelníka.

Napsal: 12 kvě 2015, 15:04
od tomasjedno
sambiliong píše:...budu to řešit jen jako příklad na procenta a budu chtít dodržet zadání v tom, že mám něco v litrové nádobě a budu jen přidávat, tak se mi to tam nevejde.
Nebo jsem přecitlivělej?
V zadání není nic o tom, že se jenom přidává. Součástí řešení je, že se nejdřív 225 ml vody odlije.

Napsal: 12 kvě 2015, 15:05
od tomasjedno
Maj to dobře, ale já to umím ještě o 4 dál: 3078 :D

Napsal: 12 kvě 2015, 15:06
od tomasjedno
p32 píše:...jaký papír o jakých rozměrech bude na výrobu čepice třeba.
Samozřejmě, že čtverec o rozměrech 32 x 16 cm nebo přesněji půlkruh o průměru 32 cm. Pokud jsem se nesek. :lol:
Dost divnej čtverec :D

Napsal: 12 kvě 2015, 16:52
od Spiral
Mne to také zmátlo, vzpomněl jsem si na obrázek:
http://www.x17online.com/2010/05/kylie_ ... th_conical
Zde bude plocha dvojnásobná?

Napsal: 12 kvě 2015, 18:44
od frpr666
Hodně lidí argumentuje, že čepice je kužel bez podstavy, protože jinak by nešel nasadit na hlavu. To je pravda z hlediska praxe nošení čepic.

Jenže z hlediska matematiky, pokud přesně čepici nedefinujete, potom platí, že lze vyrobit nekonečně mnoho různých čepic a vůbec se neřeší, jestli budou pasovat někomu na hlavu nebo ne.

To je rozdíl mezi exaktní a společenskou vědou.
(Kdo zažil komunisty ví, jak společenská věda podléhá politické situaci)

Pro dokreslení absurdity se podívejme na "oficiální" řešení této úlohy 22.
http://www.statnimaturita-matika.cz/res ... -2015-jaro

Postup, který obsahuje větu:
..budeme počítat povrch p? rotačního válce...
Možná úvaha studenta po přečtení:
ku.va kde se tam vzal ten rotační válec?

Napsal: 12 kvě 2015, 18:54
od pajosek2
termit256 píše:Cepice s podstavou neni zas takova blbost jak si mnozi myslite, nekde u tamanu jsem to videl, na podstave byla namalovana takova hvezda nebo kriz. Taman to lamacim nozem rozrizl jen tolik aby v tom decku nezmizla cela hlava - cepice byla dost velka.

Proste čepici v matematice neresit.
Ty jsi fakt borec. Pokud bych někde ve firmě chtěli vyrobit čepici ve tvaru rotačního kužele a Ty by jsi jim vypočítal i látku na spodek,tak by Ti šéf,jako Ty, řekl,že jsi blb a na co tam ten spodek je. Ty jsi příklad typicky blbého šéfa,který není schopen podřízeným přesně formulovat,co po nich chceš a stejného ražení je ten,který zadával tuhle otázku ke spočítání.

Napsal: 12 kvě 2015, 19:21
od frpr666
Tady to matematik vysvětluje:
http://www.ceskaskola.cz/2015/05/eduin- ... %A1kola%29
Dole je diskuze, kde někteří diskutující napadají matematika.
Osobně souhlasím s panem Botlíkem. Za mě má palec nahoru :D
Část z diskuze:
...vlastně nevíme, kterou položku nabídky pokládal Cermat za správnou odpověď.
Ani se to nedozvíme, neboť Cermat na stránkách novamaturita.cz uvádí, že klíče správných řešení didaktických testů budou zveřejněny po zasedání Validační komise CZVV a MŠMT dne 14. května 2015.

Napsal: 12 kvě 2015, 19:33
od termit256
pajosek2 píše:Ty jsi fakt borec. Pokud bych někde ve firmě chtěli vyrobit čepici ve tvaru rotačního kužele a Ty by jsi jim vypočítal i látku na spodek,tak by Ti šéf,jako Ty, řekl,že jsi blb a na co tam ten spodek je. Ty jsi příklad typicky blbého šéfa,který není schopen podřízeným přesně formulovat,co po nich chceš a stejného ražení je ten,který zadával tuhle otázku ke spočítání.

Nevim co je ti nejasneho na terminu povrch rotacniho kuzelu. Je to zcela jasne formulovane zadani s jedinym moznym vysledkem. O pojmu povrch rotacniho kuzelu bez podstavy to plati analogicky.

O par prispevku zpet jsem to vysvetloval. Kdyz napisu cely kuzel, proste chci cely kuzel a pokud mi rozpoctar spocita neco jineho, je blbec on. Nebudu neustale kazdemu zamestnanci vysvetlovat ze chci pouzit to kolecko treba na ozdobu cepice apod.

Pokud budu chtit kuzel bez podstavy, proste to tak napisu.

Zadani zcela jasne, vysledek na hovno. S tim zapasim porad.

Priklad z dneska. Rikam blbovi proloz vyrobky tady tema hranolkama (5x5cm) po zhruba 500kg, chapes? Jasne chapu. Prijdu odpoledne, matros prolozeny hranolkama 2x2cm jako bezne, kde samozrejme nestrcim vidle vysokozdvizneho voziku, 5x5cm je dan zhruba po 3 tunach. Odpoved: Vzdyt Pepa co jezdi s vozikem rikal ze to uveze uplne v pohode a nemusim tam cpat ty velke.

Nakopat do prdele! Ja proste nemuzu kazdemu vysvetlovat, ze to tak chtel zakaznik, protoze nevi kolik toho uveze na svem malem aute, a navic to potrebuje na vice zakazek a nechce se mu to zbytecne prehazovat rucne atd.

Jak tak ale koukam, sehnat lidi kteri udelaji presne to co se po nich chce nebude uplne jednoduche :-)

Napsal: 12 kvě 2015, 19:55
od p32
tomasjedno píše:
p32 píše:...jaký papír o jakých rozměrech bude na výrobu čepice třeba.
Samozřejmě, že čtverec o rozměrech 32 x 16 cm nebo přesněji půlkruh o průměru 32 cm. Pokud jsem se nesek. :lol:
Dost divnej čtverec :D
Je to samozřejmě obdélník. Původně jsem tam měl čtverec 32x32 cm, ale pak jsem si uvědomil, že stačí polovina, ale čtverec na obdélník jsem zapoměl opravit. :wink:

Napsal: 12 kvě 2015, 20:00
od pajosek2
V zadání je "čepice ve tvaru rotačního kužele"! Proč nenapsali přímo rotační kužel? Navíc je celá potištěna obrázky,ale spodek ne. Z obrázku je jasné,že jde o dutý předmět,do kterého je zespoda vidět.
Co se týká toho velení,tak já měl se šéfem několikrát nemilou zkušenost. Jeho zadání nesmyslné a můj argument "takhle to nejde" On na to,že to takhle jde a nebude o tom diskutovat. Po krátké debatě mi došla trpělivost,uvolnil jsem mu židli a řekl jsem mu ať mi to předvede. No nepředvedl nic kromě kyselého ksichtu,protože to fakt nešlo. Tak už je to pár let. No,ale to je vedlejší.

Napsal: 12 kvě 2015, 20:08
od p32
frpr666 píše:Pro dokreslení absurdity se podívejme na "oficiální" řešení této úlohy 22.
http://www.statnimaturita-matika.cz/res ... -2015-jaro
To je jasné, že je to 22 B)
Zadavatel vlákna nám ale nedal najevo tu hlavní věc a proto to sám asi nezvládá. Že není nutné něco počítat a řešit přiblblou základnu (podstavu), ale že je tam 6 výsledků a má se určit, který to je. Potom se tady nemusejí rozvíjet zbytečné diskuse o přesnosti PÍ. Spočítám podle vzorce a porovnám a to snad zvládne i žák ze šesté třídy.

A pro ty, co si myslí, že v matematice není místo pro pojem čepice, tak by si měli zopakovat slovní úlohy.

Napsal: 12 kvě 2015, 20:44
od Bernard
Ta přiblblá podstava je zahrnuta v odpovědi C).