Kapacita autobaterie
Moderátor: Moderátoři
Zepředu zezadu,... to úplně jedno. Mluvím o vlivu na startér, jestli točí klikou napřímo, nebo přes převod, kde se v daným poměru znásobí krouticí moment. O havárii si myslím své, pokud se něco takovýho událo, tak snad jedině dotyčný zapoměl vypustit na noc vodu, mrazem mu prasknul blok a on to svedl na nějaký startovací udělátor.
No, když si to shrneme jako kapitán JUDr. Michal Exner a poručíci Vlček s Beránkem, tak nám vyjde následující kličkovaná:
Já psal nejdřív o startéru v šáde, kterej nikdy žádnej reduktor neměl a potom o venkovním startéru na autobus, splašeným kdesi na letišti - ani u něj jsem nezmiňoval cokoliv o nějaký redukci nebo převodu, jen jsem psal o násuvným hřídeli na matici s náběhem na hlavní řemenici motoru, protože v Karosách je ten motor uloženej vzadu za zadní nápravou podélně a ke spojkovýmu věnci se bez demontáže motoru z kastle busu dost dobře dostat nelze. To až ty jsi tady začal cosi fabulovat a překrucovat moje popisy "k obrazu svému" - a tak, abys ze mně učunil blbce, kterej neví, odkud je lepší startovat motor.
Já bych ti doporučil zatáhnout za brzdu a přestat si brát Ekkara do huby i na klábosnici - protože pokud sis doposud nevykoledoval zvýšenou pozornost modů, tak po týhle debatě, kde je tvoje výslovná provokace vůči mně nenápadná asi jako bagr v předsíni, o ní vůbec nemusíš pochybovat. Ergo kladivo, pudeš k raportu. A brzo ...
microlan nejdřív píše:Hošánci nezapomínají, že odpor je stále stejný a tudíž maximálně 1,5 x větší moment
//navíc se odpor ohřevem ještě zvětšuje
potom microlan ještě píše:jen snad, že si tu někdo hájí svoji pravdu, kterou použil v jiném vlákně proti Bobovi.
aby to nakonec úplně zabil, kdyža nakonec microlan píše:Zaky:
No to je jasný všem jen ne lidovému vypravěči, který startuje autobus přímo přes klikovou hřídel, místo toho aby využil převod minimálně 1:10 na věnci setrváku.
Neboli, milej zlatej microlane, připomínáš mi svým chováním včetně silně vyhraněnýho odporu vůči mojí osobě doslova od prvního okamžiku, ve kterým ses na tohle fórum regnul (ač si nevybavuju jedinej moment, ve kterým bych ti k takovýmu jednání dal sebemenší důvod), překrucováním argumentů a vůbec celkový snaze mě za každou cenu vyprovokovat k něčemu nepředloženýmu jistýho absolventa Střední odborný školy spojovací, kterej byl nedávno odsud s hanbou vyobcovanej - a kterej se neštítil používat vícenásobný seberegistrace i k tomu, aby udělal z ostatních lidí blbce.microlan píše:Zepředu zezadu,... to úplně jedno. Mluvím o vlivu na startér, jestli točí klikou napřímo, nebo přes převod, kde se v daným poměru znásobí krouticí moment. O havárii si myslím své, pokud se něco takovýho událo, tak snad jedině dotyčný zapoměl vypustit na noc vodu, mrazem mu prasknul blok a on to svedl na nějaký startovací udělátor.
Já psal nejdřív o startéru v šáde, kterej nikdy žádnej reduktor neměl a potom o venkovním startéru na autobus, splašeným kdesi na letišti - ani u něj jsem nezmiňoval cokoliv o nějaký redukci nebo převodu, jen jsem psal o násuvným hřídeli na matici s náběhem na hlavní řemenici motoru, protože v Karosách je ten motor uloženej vzadu za zadní nápravou podélně a ke spojkovýmu věnci se bez demontáže motoru z kastle busu dost dobře dostat nelze. To až ty jsi tady začal cosi fabulovat a překrucovat moje popisy "k obrazu svému" - a tak, abys ze mně učunil blbce, kterej neví, odkud je lepší startovat motor.
Já bych ti doporučil zatáhnout za brzdu a přestat si brát Ekkara do huby i na klábosnici - protože pokud sis doposud nevykoledoval zvýšenou pozornost modů, tak po týhle debatě, kde je tvoje výslovná provokace vůči mně nenápadná asi jako bagr v předsíni, o ní vůbec nemusíš pochybovat. Ergo kladivo, pudeš k raportu. A brzo ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Když jsem u EKKAR-ova příspěvku psal "to je přesné", měl jsem na mysli tuto část. Microland a danhard se samozřejmě upnuli na to, co následovalo.EKKAR píše:Oni hošánci danhard s microlanem trochu zapomínají, že startér minimálně v tý popisovaný šáde je sériovej elmotor a tudíž zcela opomíjejí jeho proudově-momentovou charakteristiku - neboli že zastavenej startér těsně před bodem roztočení odebírá z baterky prakticky zkratovej proud omezenej jen sériovou imprdelancí celýho obvodu baterka-spínač-vinutí startéru-kostra-baterka a protože jeho otáčky v tu chvíli limitujou k nule, tak jeho krouticí moment směřuje kamsi téměř k nekonečnu respektive k teoreticky dosažitelnýmu maximu danýmu současným maximálním elektrickým příkonem a minimálníma točkama.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
microlan: ty tu stále dokola opakuješ ten svůj kroutící moment. Ty víš, jaký maximální kroutící moment vyvine běžný startér při různých otáčkách, pokud je napájený z plně nabité standardní baterie 40 Ah a ten samý z baterie 160 Ah ?
Jinak diskuze v tomto vlákně se vyvíjela normálně, až do zcela nemístného příspěvku bobo a jeho podporovatelů - jen můj názor
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nejde o absolutní hodnotu, logicky odvozeno že záběrový kroutící moment je při napájení tvrdým napětím 12V maximálně 1,5x vyšší než při napětí 8V. A prostá úvaha, že uchycení starteru musí vydržet určitě násobně více.
//Jo teď jsem si přečetl v čem jsi mu dal zapravdu.
jak daleko od nekonečna bude ten moment? 1 nebo 2 Nm?
//Jo teď jsem si přečetl v čem jsi mu dal zapravdu.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Záběrový moment je zajímavý tím, že je u startéru při zkratovém proudu největšíJiriTom píše:A nulové (a téměř nulové) otáčky nejsou různé otáčky ?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jsi řidič, tak by jsi měl vědět, že nulové otáčky nejsou různé otáčky.
Když jsem na značce STOP jen skoro zastavil, nejel jsem snad ani krokem, tak jsem dostal pokutu a policajt mě to vysvětlil, že kola neměla nulové otáčky
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Naposledy upravil(a) danhard dne 27 říj 2017, 12:19, celkem upraveno 1 x.
Záběrový moment není úměrný napětí, ale závisí na mocnině proudu. Při jinak stejných odporových okolnostech by tedy měl být 2,25x větší, jenomže 1,5x větší proud neznamená 1,5x větší indukci, takže bude ne až tak větší.microlan píše:Nejde o absolutní hodnotu, logicky odvozeno že záběrový kroutící moment je při napájení tvrdým napětím 12V maximálně 1,5x vyšší než při napětí 8V. ...
Nevím jak kdo, ale já popisoval tyhle dvě díry v "límci" startéru, kterej byl u staršího provedení litinovej - ze slitiny hnilíku se začal dělat až v průběhu produkce šáde. U starý tatíkovy Š120 r.v. 1977 i u Š105L r.v.1980 byl ten "límec s kapucou nad pastorkem" ještě litinovej, u pozdějšího rapida 136 5Speed r.v. tuším 1986 i u mojí první vlastní šáde 120L r.v.1987 už byl hnilíkovej. A jeden startér právě staršího provedení jsem viděl od těch oček ulomenej - jako následek toho, že majitel se spoléhal na to, že má za sedačkou strčenou baterku z náklaďáku a i za nejtužších mrazů to "rval" jenom startérem. Všichni jen trošku přemejšlející si kupovali ráčnu a 30mm ořech na opatrný protočení motorem "přes 4 hupy" ještě než skutečně při ledovým startu "vzali za startér" - a pak jim 44Ah baterka přes noc nabitá někde v teple na start bohatě stačila a ještě mohli tlačným lanem pomoct ostatním, kterým to tak daleko dopředu nemyslelo, respektive který se za to styděli ... ¨Nevím, co na tom je k nechápání.
A k tomu momentu a proudu - schválně si zkuste promyslet, kterej člen z obvodu baterka (+) - kabel - spínač - startér - kostra - baterka (-) je u záběrovýho proudu ten nejvýznamnější ve funkci limitace rozběhovýho proudu startéru - budeme zase uvažovat ledovej start při teplotě kolem -20°C a hloub pod nulou. Já to mám z minulosti změřený - sice jen na 1 motoru, ale jako ilustrativní příklad to je dostatečně vypovídající.
Na jiným motoru pak mám oměřenej případ ledovýho startu se startérem "na přímej záběr" (= výsuvnej pastorek přímo na hřídeli rotoru) a se startérem "rychloběžkou" (= s planetovým redukčním soukolím mezi rotorem a pastorkem) - ale to není příklad do tohohle vlákna, už jen proto, že tam zůstala baterka stejná ... ...
A k tomu momentu a proudu - schválně si zkuste promyslet, kterej člen z obvodu baterka (+) - kabel - spínač - startér - kostra - baterka (-) je u záběrovýho proudu ten nejvýznamnější ve funkci limitace rozběhovýho proudu startéru - budeme zase uvažovat ledovej start při teplotě kolem -20°C a hloub pod nulou. Já to mám z minulosti změřený - sice jen na 1 motoru, ale jako ilustrativní příklad to je dostatečně vypovídající.
Na jiným motoru pak mám oměřenej případ ledovýho startu se startérem "na přímej záběr" (= výsuvnej pastorek přímo na hřídeli rotoru) a se startérem "rychloběžkou" (= s planetovým redukčním soukolím mezi rotorem a pastorkem) - ale to není příklad do tohohle vlákna, už jen proto, že tam zůstala baterka stejná ... ...
- Přílohy
-
- foto_obr-1782-a.jpg
- (73.37 KiB) Staženo 80 x
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Právě proto jsem se ptal, abych dostal tuto odpověď.microlan píše:Nejde o absolutní hodnotu, logicky odvozeno......
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tu hodnotu neví pravděpodobně nikdo z nás. Tím spíše je zajímavá otázka, jak se takto předimensované zařízení (startér) zachová, když do něj budu prát za extrémních podmínek (např.téměř zamrzlý motor) "pumprdenci" z baterky 160 Ah, místo původní 40 Ah. Že je vnitřní odpor té 160 Ah několikanásobně menší je téměř jisté, takže pravděpodobně by se mohlo něco nemilého přihodit. Jen úvahy...
Ještě jednou podotýkám: nebýt toho OT od bobo, nic bych sem nepsal, protože jak psal EKKAR, do bobo příspěvku nebylo co dodávat...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jinak přeji všem mírnou zimu, aby nám to dobře startovalo...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kde bereš ty hodnoty? 40A, 160A. Prostě při stejných podmínkách nebude rozdíl v proudu 4 násobný jak píšeš, ale pouze 1,5 násobný (8 vs. 12V) vše dostatečně vysvětleno v předešlých příspěvcích. A zavolej si do nějakýho servisu, jestli někdy řešili prasklý blok uchycení starteru, způsobený přetížením. I kdyby jsi do něj pustil 24V tak "pouze" shoří vinutí, ale rozhodně nic nepraskne.
bernard: máš pravdu, to mě nedošlo, že se tam ten proud jde vlastně 2x. Uváděl jsem napětí, protože jsme uvažovali neměnný odpor celé soustavy, který se ale také s větším proudem zvětšuje.
bernard: máš pravdu, to mě nedošlo, že se tam ten proud jde vlastně 2x. Uváděl jsem napětí, protože jsme uvažovali neměnný odpor celé soustavy, který se ale také s větším proudem zvětšuje.
Naposledy upravil(a) microlan dne 27 říj 2017, 13:13, celkem upraveno 1 x.
A furt bude jak Federmann dokola a furt uhejbat od tématu ... Zkusil sis někdy změřit STEJNOSMĚRNEJ ohmickej odpor samotnýho startéru? Nezměřil. A spočítal sis, o kolik se změní odpor vinutí jeho ohřátím z -20°C na třeba +120°C, když tady machruješ nárůstem odporu vlivem ohřátí? Nespočítal. A víš, CO nejvíc ovlivňuje hodnotu záběrovýho proudu stojícího startéru? Nevíš. A co nejvíc ovlivňuje pokles proudu po roztočení startéru = díky čemu ten proud nejvíc kolísá? Taky nevíš. Ale furt tady sázíš nějakej 1,5násobek - z čehopak sis odvodil, že ten rozdíl mezi dvěma případama startů je zrovna 1,5násobek?microlan píše:Kde bereš ty hodnoty? 40A, 160A. Prostě při stejných podmínkách nebude rozdíl v proudu 4 násobný jak píšeš, ale pouze 1,5 násobný (8 vs. 12V) vše dostatečně vysvětleno v předešlých příspěvcích. A zavolej si do nějakýho servisu, jestli někdy řešili prasklý blok uchycení starteru, způsobený přetížením. I kdyby jsi do něj pustil 24V tak "pouze" shoří vinutí, ale rozhodně nic nepraskne.
bernard: máš pravdu, to mě nedošlo, že se tam ten proud jde vlastně 2x. Uváděl jsem napětí, protože jsme uvažovali neměnný odpor celé soustavy, který se ale také s větším proudem zvětšuje.
Naposledy upravil(a) EKKAR dne 27 říj 2017, 13:19, celkem upraveno 1 x.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)