Přepěťové / napěťové špičky v automobilu

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#46 Příspěvek od PixelOrgy »

Tady to je celkem detailne, i v tom linku od Zdena

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#47 Příspěvek od mpcz »

Ok, když je to tam popsáno tak srozumitelně a detailně, můžeš prosím vzít tužku a nakreslit těch pár součástek, které z toho teoretického dokumentu tak jasně vyplývají? Odběr cca 50 mA, jm. napětí 12V, ochrana proti delšímu přepětí 24V pojistkou, proti přepólování a špičkám, v modulu je místo omezeno, nelze zvětšit. Děkuji, mpcz, 19.9.2018

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#48 Příspěvek od mpcz »

No zdá se, že teoretických poradců je zde hodně. S provedením v reálu už je to trošku horší. mpcz, 25/9/2018

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#49 Příspěvek od PixelOrgy »

- Figure 4 - vycet typu spicek v palubni siti
- Figure 9 - ukazka ochrany dat. linek (napr. CAN)
- Kapitola 4 - ocharana v napajeni

O co slo je ten vypocet spravnyho transilu, a jelikoz ten dokument popisuje primo pouziti v aute, daji se vzit rovnou ty uvedeny hodnoty.

Teorii do praxe si musis uvest sam

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#50 Příspěvek od mpcz »

Ten dokument se velmi podrobně zabývá dynamickými jevy, což je v pořádku. Horší už je to s plazivým přepětím.
Nepodařilo se mi vypočítat kombinaci pro tyto případy. Např. síť 12V max. U pro modul 22V, transil 600W 18V, odběr modulu 50mA. Bez ohledu na výpočty se mi nepodařilo nalézt bezproblémovou kombinaci hodnoty séroivého odporu k tomu transilu. Kolik navrhuješ? Děkuji, mpcz, 25/9/2018

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#51 Příspěvek od PeteBurns »

Zo zaciatku navrhujem odbornu pomoc. Dakujem, PeteBurns, 25/9/2018, 16:12, 25.4s :wink:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#52 Příspěvek od EKKAR »

Ano, měl bys ji vyhledat. Na určení takovejch součástek přeci existujou tabulky nebo vzorečky.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#53 Příspěvek od mpcz »

No je vidět, že někoho uspokojuje psaní těchto nicneříkajících příspěvků. Nevím, co tím kdo sleduje. Pokud dojde ale na lámání chleba, nezbyde, než kličkovat do mlhy.
Ten odpor není problém vypočítat, problém je v tom, že v praxi tento obvod bude fungovat pouze proti špičkám. Při plazivém přepětí bude životu nebezpečný. Proto jsem chtěl konkrétní radu od zdejších odborníků s tím, že jim na rozdíl od teoretických radilů předvedu chování tohoto obvodu v praxi. Zřejmě se však ničeho jiného než odkazů a teoretických pouček nedočkám. Ale třeba se mýlím. mpcz, 25/9/2018

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#54 Příspěvek od masar »

mpcz píše:...Ten odpor není problém vypočítat, problém je v tom, že v praxi tento obvod bude fungovat pouze proti špičkám. Při plazivém přepětí bude životu nebezpečný...
A na to nebezpečí jsi přišel jakou úvahou? Jak velké "plazivé" proudy máš asi na mysli...?
mpcz píše:...Zřejmě se však ničeho jiného než odkazů a teoretických pouček nedočkám...
Pokud budeš ty teoretické poučky aplikovat v praxi, výsledků se dočkáš.
:wink:
edit: Nechceš s náma mlátit vo zem, že né?

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#55 Příspěvek od mpcz »

Nikdo o zem nemlátí. Pouze jsem čekal na to, až někdo ten obvod nakreslí tak, aby bylo o čem diskutovat. Nedočkal jsem se.
Dále - nemluvím o plazivých proudech, ale o plazivém přepětí, to je doufám jasné. Upřesním: mám na mysli nikoliv okamžitou jednorázovou přepěťovou špičku, která je řešitelná, ale déletrvající přepětí o několik voltů.
Už jsem to zažil, pán si připojil nabíječku na baterii s vadným článkem přímo v autě a napětí vyskočilo na pěkných 22V. A navíc - modul se do tohoto napětí může dostat i jinak. Je to sice mimořádná situace, která se neudá každý den, ale následky můžou být pro celé okolí tragické. Proto je NUTNÉ to nějak ošetřit a to nikoliv slovně ale skutečně.
Jelikož cítím z tónu tvé reakce pozici mistra světa, prosím, zkus mi ten obvod (odpor?, pojistka?, kondenzátor?) s transilem nakreslit a já ho otestuji. Děkuji. Pak si o tom promluvíme. mpcz, 26/09/2018

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#56 Příspěvek od PixelOrgy »

tak pouzij menic s odpovidajicim vstupnim rozsahem napeti. To je prece zas neco uplne jinyho, celou dobu tu resime spicky v siti.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tps54560.pdf

Transil das pred Vin
Přílohy
2018-09-26 13_16_31-4.5 V to 60 V Input, 5 A, Step Down DC-DC Converter with Eco-mode™ datasheet (Re.png

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#57 Příspěvek od PeteBurns »

mpcz píše:Jelikož cítím z tónu tvé reakce pozici mistra světa... mpcz, 26/09/2018
Uprimne, vzdy lepsie, ako vidiet v kazdom tvojom prispevku pacienta psychiny ;) Dakujem. PeteBurns, 26/09/2018, 13:43, 18.1s :lol:

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#58 Příspěvek od mpcz »

Ano, tam, kde chybí rozum a vědomosti, nastupují invektivy, navíc - odpověď na problém zase nikde. Nebo ji snad někde vidíš? mpcz, 26/9/2018
p.s. ještě, že jsi tam přidal i ty desetiny. Ano, máš pravdu, ten čas je opravdu s časem fóra rozdílný. Ale to se mnou nevyřešíš. Já řeším ten transil.
Naposledy upravil(a) mpcz dne 26 zář 2018, 15:23, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#59 Příspěvek od mpcz »

PixelOrgy píše:tak pouzij menic s odpovidajicim vstupnim rozsahem napeti. To je prece zas neco uplne jinyho, celou dobu tu resime spicky v siti.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tps54560.pdf

Transil das pred Vin
Dík, ano, to již mám odzkoušeno a funguje to správně. Jak na špičky, tak na přepětí. Tím, že se posune to napětí o hodně výš, nehrozí přehřátí transilu "mírným" přepětím. Bohužel, jak jsem již psal výše, v modulu je málo místa, taktak na ten transil a diodu. Odběratel nedovolí modul zvětšit. mpcz, 26/9/2018

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#60 Příspěvek od masar »

mpcz píše:...Při plazivém přepětí bude životu nebezpečný...
...mám na mysli nikoliv okamžitou jednorázovou přepěťovou špičku, která je řešitelná, ale déletrvající přepětí o několik voltů...
Asi jsi tedy nemyslel svůj život. Trochu tu terminologii ohýbáš k obrazu svému. To tvoje "plazivé" přepětí vzniklo připojením auto-nabíječky přímo do auta s vadným akumulátorem. Přitom se doposud v celém vlákně řešily přepěťové špičky a jak je úspěšně zachytit na osciloskopu.
Jinak nevidím tady nic, o čem by se dala vést diskuse, kterou stále vyžaduješ. Podle tvých sdělení je stav takový, že jsi sestavil do nějaké krabičky obvod s transilem, omezovacím rezistorem a ochrannou diodou. Teď je to tedy ve stadiu ověřování, ne? Na diskusi vznikne prostor tehdy, až zjistíš výsledek tohoto opatření.
:wink:

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“