P: Transformátor PIKO ME 005
Moderátor: Moderátoři
Ale jo, na trafíčko už konečně taky došlo Nejprve musím poděkovat ferrymu, trafo přišlo v pořádku a odeslal ho dokonce několik hodin před tím, než jsem poslal platbu.
Myslel jsem, že mu ponechám jeho původní funkci a zároveň ho budu využívat i jako regulační trafo na malé napětí. Postupně se té myšlenky ale vzdávám. Po otevření mě ovanula příjemná vůně, taková, kterou dnešní výrobky už nemají. Trafo je uděláno dobře, ovšem přesně ke svému účelu - ovládání vláčků. Životnost bude mít taky slušnou - nic se tam rychle nevyběhá. Nenašel jsem v něm nic, co by vykazovalo známky opotřebení. Vypadá v podstatě jak nové. Ale na reguláček se moc nehodí. Nereguluje od nuly, hned ze dvou důvodů. Jednak jezdec nedosáhne až na konec vinutí, druhak přepínač sepne až když už má běžec kousek odběhnuto. Dále pak jezdce, když jsou natočeny na malé napětí mají snahu samy sjet k nule, protože vinutí na sloupcích má přece jen určité zaoblení. A pak ještě jedna věc, která provozně asi nevadí, ale mi se hodně nelíbí - ty dvě černé pecky co běhaj po vinutí jsou zřejmě kovové, pokud se současně dotýkají dvou sousedních závitů, zřejmě působí tvrdý zkrat. Zkratovaným závitem teče odhaduju několik A, na dotyk znatelně hřeje, spíše pálí, ale na první pohmat to není poznat, protože ostatní závity jsou zcela studené a z přiloženého prstu teplo odvádí. Když se ale dobře sáhne...
Všechno jsou to nedostatky sice řešitelné, ale pokud bych chtěl udělat úpravy vratné, znamenalo by to vyndat cely ten pertinax se vším všudy a nahradit něčím jiným. Zbyla by mi tak v podstatě jen kastle a to trafo. To už si můžu rovnou udělat reguláček ještě lepších vlastností z nějakého toroidu.
Závada popsaná ferrem0 se neprojevila. Jezdce jsou v pořádku, zřejmě šlo o kontakt v přepínači, než jsem trafo připojil tak jsem ho otevřel a párkrát si zatočil, takže se přepínač asi stačil očistit. Možná už ho "očistil" sám ferro0, když trafo skoušel.
Od úprav jsem tedy upustil, pohraju si asi jen s těmi kovovými peckami, skusit je nahradit třeba uhlíkem. Si trošku zašpiním prsty, no. Kdybych použil vyběhané uhlíky s lankem... Jenže ty pecičky jsou docela malinké.
Trošku ale ještě koketuju s myšlenkou dát dovnitř maličké tráfko 16V/2V a regulovatelný výstup hnát přes ten sekundár. Pak by to šlo od nuly i bez mechanických úprav.
Protože když použiju toroid, tohle trafo mi k ničemu nebude. Vláček sice mám, ale nepouštím...
Myslel jsem, že mu ponechám jeho původní funkci a zároveň ho budu využívat i jako regulační trafo na malé napětí. Postupně se té myšlenky ale vzdávám. Po otevření mě ovanula příjemná vůně, taková, kterou dnešní výrobky už nemají. Trafo je uděláno dobře, ovšem přesně ke svému účelu - ovládání vláčků. Životnost bude mít taky slušnou - nic se tam rychle nevyběhá. Nenašel jsem v něm nic, co by vykazovalo známky opotřebení. Vypadá v podstatě jak nové. Ale na reguláček se moc nehodí. Nereguluje od nuly, hned ze dvou důvodů. Jednak jezdec nedosáhne až na konec vinutí, druhak přepínač sepne až když už má běžec kousek odběhnuto. Dále pak jezdce, když jsou natočeny na malé napětí mají snahu samy sjet k nule, protože vinutí na sloupcích má přece jen určité zaoblení. A pak ještě jedna věc, která provozně asi nevadí, ale mi se hodně nelíbí - ty dvě černé pecky co běhaj po vinutí jsou zřejmě kovové, pokud se současně dotýkají dvou sousedních závitů, zřejmě působí tvrdý zkrat. Zkratovaným závitem teče odhaduju několik A, na dotyk znatelně hřeje, spíše pálí, ale na první pohmat to není poznat, protože ostatní závity jsou zcela studené a z přiloženého prstu teplo odvádí. Když se ale dobře sáhne...
Všechno jsou to nedostatky sice řešitelné, ale pokud bych chtěl udělat úpravy vratné, znamenalo by to vyndat cely ten pertinax se vším všudy a nahradit něčím jiným. Zbyla by mi tak v podstatě jen kastle a to trafo. To už si můžu rovnou udělat reguláček ještě lepších vlastností z nějakého toroidu.
Závada popsaná ferrem0 se neprojevila. Jezdce jsou v pořádku, zřejmě šlo o kontakt v přepínači, než jsem trafo připojil tak jsem ho otevřel a párkrát si zatočil, takže se přepínač asi stačil očistit. Možná už ho "očistil" sám ferro0, když trafo skoušel.
Od úprav jsem tedy upustil, pohraju si asi jen s těmi kovovými peckami, skusit je nahradit třeba uhlíkem. Si trošku zašpiním prsty, no. Kdybych použil vyběhané uhlíky s lankem... Jenže ty pecičky jsou docela malinké.
Trošku ale ještě koketuju s myšlenkou dát dovnitř maličké tráfko 16V/2V a regulovatelný výstup hnát přes ten sekundár. Pak by to šlo od nuly i bez mechanických úprav.
Protože když použiju toroid, tohle trafo mi k ničemu nebude. Vláček sice mám, ale nepouštím...
Otevři si nějaký TP280 s nízkou hodnotou /třeba 100-250R-N/ a vem uhlíček z něj. Stačí ho zarazit do 1mm dírky v plechu, jako je to v tom poťáku.
Ve starších, větších 40mm potenciometrech řady WN byly uhlíky 2x větší, ale musel bys zase sehnat nízkoohmový.
Uhlíků do řady TP280 jsou tři druhy, montované podle hodnot dráhy. V nízkoohmových TP280 jsou uhlíky žlutočerné, zřejmě směs s nějakým kovem.
Ve starších, větších 40mm potenciometrech řady WN byly uhlíky 2x větší, ale musel bys zase sehnat nízkoohmový.
Uhlíků do řady TP280 jsou tři druhy, montované podle hodnot dráhy. V nízkoohmových TP280 jsou uhlíky žlutočerné, zřejmě směs s nějakým kovem.
Pecka z relé přece problém neřeší, vyměnit pecku za pecku. Uhlík z poťáku by byl nejjednodušší, ale budou tam 4 přechoďáky. Když bude mít uhlík lanko, budou jen dva. Nevím, jak moc je to podstatné. Při popisu trafa jsem opomněl jednu věc. Nepochopil jsem umístění síťové šňůry Tohle je asi jediný výrobek, který má síťový přívod zepředu Fakt si nedokážu představit, jak si "Pikáči" představovali, že to trafo bude umístěné.
Tys vláček neměl, co? Jinak bys tohle nenapsal. V 99% případů se kolejiště složilo na zemi (na stole ne) a trafo bylo výstupními svorkami a (krátkými) drátky přímo u kolejiště. Tam by napájecí šňůra vadila. V tomto případě to mají soudruzi dobře. Trafo MERKUR má napájení z boku; to je podobné.Kremik píše:A šňůra bude trčet pod nohama zepředu stolu, no, logické
Velikost uhlíčku v TP280 je řádově srovnatelná s průměrem vodiče sekundáru trafa. Pokud není vinutí zabroušené do roviny(což asi není), tak by uhlíček zapadával mezi závity a nakonec se vylomil z 1mm dírky v plechu. Navíc je velký rozdíl v proudovém zatížení TP280 a napájení vláčku. Styčná plocha skoro žádná, což u trafa bude vadit. Podle mě to nebude fungovat způsobem, který uvádíš.sinclair píše:Otevři si nějaký TP280 s nízkou hodnotou /třeba 100-250R-N/ a vem uhlíček z něj. Stačí ho zarazit do 1mm dírky v plechu, jako je to v tom poťáku.......
A jak si ho dají , když bude mít šňůru zezadu?Kremik píše:Pár kolejí na zemi a lozit kolem toho po kolenou, no pak možná jo. Já si spíš představil hotový panel s domečkama, závorami, semafory, výhybky, apod. Ti si to trafo pak dají jak?
Skuteční modeláři, co si dělali pevné kolejiště, si to určitě vyřešili nějak šikovně a trafo zabudovali vpředu do ovládacího panelu tak, že šňůra nevadila/ nebyla vidět. V tom není problém. Ta šňůra není ze skla - jde poměrně slušně ohnout.
Výrobci se stále nepoučili:
https://www.zeleznicni-modelarstvi.cz/p ... eska-13013
https://www.zeleznicni-modelarstvi.cz/s ... 656?page=2
Dospěl jsem už jako týnejdžr ke stejnýmu zjištění a nelíbilo se mi. I když ten zkratovej proud jedním závitem je omezenej právě vysokou vnitřní imprdelancí celýho trafa, je na to prostě navržený aby vydrželo. Ale nechtěl jsem to trápit. takže jsem to vyřešil vyhozením jezdců, přepínače i selenu a kompletním převedením trakčního regulátoru na pulsní. Schéma vyšlo kdysi dávno v časopise MODELÁŘ, stejný používá tenhle pán ve Žďáru nad Sázavou: http://www.ttmodely.hys.cz/index.php?pa ... =regulator . Jde ubastlit i jiný, symetrický, s jedním ovládacím potenciometrem, kdy výstup je v nule uprostřed dráhy potenciometru a podle směru natočení se výstupní napětí plynule přepóluje - musel bych ho dohledat.Kremik píše:Ale jo, na trafíčko už konečně taky došlo Nejprve musím poděkovat ferrymu, trafo přišlo v pořádku a odeslal ho dokonce několik hodin před tím, než jsem poslal platbu.
Myslel jsem, že mu ponechám jeho původní funkci a zároveň ho budu využívat i jako regulační trafo na malé napětí. Postupně se té myšlenky ale vzdávám. Po otevření mě ovanula příjemná vůně, taková, kterou dnešní výrobky už nemají. Trafo je uděláno dobře, ovšem přesně ke svému účelu - ovládání vláčků. Životnost bude mít taky slušnou - nic se tam rychle nevyběhá. Nenašel jsem v něm nic, co by vykazovalo známky opotřebení. Vypadá v podstatě jak nové. Ale na reguláček se moc nehodí. Nereguluje od nuly, hned ze dvou důvodů. Jednak jezdec nedosáhne až na konec vinutí, druhak přepínač sepne až když už má běžec kousek odběhnuto. Dále pak jezdce, když jsou natočeny na malé napětí mají snahu samy sjet k nule, protože vinutí na sloupcích má přece jen určité zaoblení....
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Pro ně pak tohle trafo není. Když si postavíš takový model, tak budeš chtít ovládat vláčky aspoň v jednotlivých úsecích, ne jedno regulované napětí pro všechny.Kremik píše:Pár kolejí na zemi a lozit kolem toho po kolenou, no pak možná jo. Já si spíš představil hotový panel s domečkama, závorami, semafory, výhybky, apod. Ti si to trafo pak dají jak?