Stránka 4 z 7

Napsal: 28 říj 2020, 10:14
od Maxipes_
To je pravda, že ty zátky led vytlačí, to jsem už psal, z toho vznikla ta pověra. Někdy ta hlava ani nepraskne, když není mráz moc krutej.

Napsal: 28 říj 2020, 10:20
od rnbw
Kto usetri 5 eur za chladiacu kvapalinu, mal by vratit vodicak, pretoze sa nie je schopny spravat zodpovedne.

Napsal: 28 říj 2020, 12:07
od danhard
Ale to se stane doléváním vodou a pak se na to zapomene :)

Napsal: 28 říj 2020, 15:32
od Maxipes_
Pokud je někdo takové vemeno, že dolévá do chladící soustavy vodu a neodstraní poruchu - příčinu úniku chladící kapaliny, tak si to zaslouží, aby mu to zamrzlo.
Do uzavřené chladící soustavy, která je v pořádku se nemusí léta nic dolévat, akorát je vhodné chladící kapalinu občas vyměnit kvůli vyčerpání účinnosti inhibitorů koroze a dalších přísad.

Napsal: 28 říj 2020, 15:38
od rnbw
Presne tak. Ked som po vymene chladica potreboval doliat (je to problem odvzdusnit), tak som kupil kvapalinu, destilovanu vodu, nariedil a parkrat dolial. Vyslo to na par eur aj na benzinke. Doteraz to vozim v kufri a dolievat netreba, uz to musim vylozit...

Napsal: 28 říj 2020, 15:44
od danhard
Panebože, když to někdy v létě uprostřed polí někde uvaříš, tak co tam doleješ ? vodu z potůčka ! :D

Napsal: 28 říj 2020, 17:20
od p32
Jak se to dá uvařit?

Napsal: 28 říj 2020, 18:36
od MiraSt
danhard píše:Panebože, když to někdy v létě uprostřed polí někde uvaříš, tak co tam doleješ ? vodu z potůčka ! :D
A do zimy tam necháš vodu.

Napsal: 28 říj 2020, 19:23
od EKKAR
danhard píše:Panebože, když to někdy v létě uprostřed polí někde uvaříš, tak co tam doleješ ? vodu z potůčka ! :D
Auto, o který se majitel aspoň trochu stará se samo od sebe jen tak neuvaří - ani mezi polema, ani v lese nebo v horách. Když pominu opravdu blbou závadu, tak jediná možnost jak auto uvařit je naprosto de bi l ní hovado mezi sedačkou a volantem, který ignoruje základní příznaky přehřívajícího se agregátu včetně toho, že je schopný ignorantskou jízdou mechanicky poškodit chladicí systém, přijít tak o jeho náplň a dalším pokračováním v jízdě docílit nevratně destruktivních změn. Proti takovým ychtylům je bohužel odolný málokterý v posledních dejme tomu 20 létech sériově produkovaný vozidlo - dřív se do týhle kategorie dal počítat traboš, velorex nebo vejtřaska a pár dalších vzduchem chlazenejch vozidel včetně prakticky všech tatrovek. Pro mne je "vařící auto" v 99% případů známkou majitele-ignoranta.

Napsal: 28 říj 2020, 19:39
od Hubert_79
Ty myslíš, že vzduchem chlazený motor nejde zničit přehřátím?

Napsal: 28 říj 2020, 19:52
od danhard
Když jsem měl u Š120 jenom náporák, tak stačila nějaká větší zácpa a vařil jsem hned :D

Napsal: 28 říj 2020, 19:55
od Hubert_79
Ti nefungovala "sahara"?

Napsal: 28 říj 2020, 20:06
od rnbw
To je pri Š120 bezny stav. Otec kupil novy teplotny spinac, aj v hrnci ho varil - fungoval. Po namontovani do "auta" motor varil a spinac nespinal. Nakoniec sa to riesilo pridanim manualneho spinaca ventilatora chladica na palubnu dosku.

Napsal: 28 říj 2020, 20:08
od Hubert_79
rnbw píše:Nakoniec sa to riesilo pridanim manualneho spinaca ventilatora chladica na palubnu dosku.
To byla častá úprava. Pozdější Š120 (tak někdy po roce 1986) měly výkonnější vodní pumpu a už tak často nevařily.
Kupodivu, naše Š125L (rok 1989) tohle měla funkční, normálně to spínalo.

Napsal: 28 říj 2020, 20:26
od EKKAR
U šáde byla jedna z příčin špatnýho chlazení právě vodní pumpa, pocházející z modelů Š1000MB a Š100/110, který měly chladič hned u motoru a nepotřebovaly takovej tlak na překonání odporu cca 8m trubek vedenejch pod autem dopředu k náporovýmu chladiči a zase zpátky dozadu k motoru. Jenže všecky škodifky až po druhou generaci ochcávek a fábulí měly na palubce teploměr chladicího média, takže kdo nebyl ignorant, motor ani v zácpě neuvařil - prostě zastavil dřív. Manuální spínač větráku připojenej paralelně k bimetalu na chladiči bylo amatérský řešení konstruktérskýho zanedbání, vyřešenýho právě až inovovanou vodní pumpou se širšíma lopatkama oběžnýho kola. Další možnost byla vlézt pod auto, vyházet odtamtud původní relativně tenký kovový trubky chlazení a nahradit je oplétanýma hadicema z PVC o větším průměru - celý vedení chladicí kapaliny tím ztratilo víc než 50% průtočnýho odporu a motor se i bez dalších úprav daleko líp chladil. Bohužel to mělo následek v tom, že jak klesnul odpor vedení k chladiči, zhoršil se průtok média do radiátorku topení a šáde pak ve srovnání s originálním provedením ještě o poznání hůř topila ... Ale pokud řidič nebyl vysloveně trotl, ani v základním provedení bez nějaký hanebně zanedbaný závady šádynu neuvařil.