Stránka 33 z 48

Napsal: 11 dub 2017, 19:43
od konosuke
už jsem se těšil, ale hic jak na Venuši tak zase nic, stějně trochu z ruky...
https://www.novinky.cz/veda-skoly/43488 ... -zemi.html

Napsal: 11 dub 2017, 20:12
od Artaban001
EKKAR: Co znamená ta zkratka EVA?

Napsal: 11 dub 2017, 20:19
od vladodyno
Výstup do voľného vesmíru, Extra-Vehicular Activity - EVA

Napsal: 11 dub 2017, 20:21
od EKKAR
V kosmonautický/astronautický hantýrce je EVA zkratka pro Extra Vehicular Activity = doslova "práce/činnost mimo loď", lidově řečeno výstup do otevřenýho kosmu ve skafandru - a s tím spojený všecky ostatní činnosti spojený s budováním stanic(e), údržbou, vypouštěním satelitů respektive s jejich zachycováním (a zase údržbou = příklad Hubble atd.).

Kurde, Vladodyno byl rychlejší - ale aspoň to máš potvrzený.

Napsal: 11 dub 2017, 20:44
od Artaban001
Díky...
Teď je to pár dní nazpět, co jsem přes "Issonlive" pozoroval jednu takovou činnost - přišlo mi, jako by tam budovali stan - Všecičko měli z pochopitelných důvodů na šňůrkách.

Napsal: 11 dub 2017, 22:07
od EKKAR
Jo, natahovali tam nějakou fólii - údajně by to měl bejt štít proti mikrometeoritům = v podstatě plachta proti prachu (občas si pustím http://iss.stormway.ru/ru/ )

Napsal: 11 dub 2017, 22:29
od Celeron
Za pár dní bude taky 50 let, co Ustinov nechal "upíct" Komarova. :( Prostě ho poslal do vesmíru v nový, pořádně neprozkoušený mašině, na který se našlo během předstartovní kontoly asi 1500 závad.

Napsal: 11 dub 2017, 22:40
od EKKAR
To nebyl Ustinov. Aspoň ne přímo. Ten jen pošťuchoval Brežněva (stejně jako předtím Chruščova) do kroků proti Koroljovovi, respektive po jeho smrti proti Mišinovi, směřujících k nucení ho k věcem, na který by sám "Sakramentskej Podivín" (ani Mišin) nikdy bez politickýho tlaku nekejvnul. Cílem bylo získat kompletní kontrolu pro ministerstvo obrany nad raketokosmickým průmyslem i nad pilotovaným programem v tehdejším Sovětským Svazu. Bez zákulisních pletich a hlavně bez neustálýho tlaku z Kremlu by žádnej hlavní konstruktér (a to ani tak prochlastanej mozek jako byl Mišin) na start tak NEprověřený lodi, jakou byl Sojuz 1, nikdy nekejvnul. Hlavně za to mohl ten fakt, že už nežil sám "es-pé". On mohl zavolat přímo do Kremlu a dovolávat se peněz a lidí přímo. Mišin tyhle kontakty neměl, protože "es-pé" v době svý smrti v roce 1966 vůbec nepočítal s tím, že by mohl tak brzo zaklepat bačkorama a tak si vůbec nevychovával nějakýho náhradníka a ani nikomu nepředával svoje kontakty na vlivný lidi. Takže když umřel při operaci na operačním sále, najednou byla sovětská kosmonautika jak slepice s uťatou kebulí - mohla skákat po dvoře a mávat křídlama a trousit slepičince, ale nemohla nahlas kdákat na poplach ... Takže potom jakákoliv připomínka výkonů "za Koroljova" vyvolávala v době těsně po jeho smrti doslova horečnou aktivitu "děj se co děj", jen aby si žádnej kritik typu Ustinova nemohl najít záminku k tomu, jak se přes Kreml dostat kosmonautice "na kobylku"....

Jo a Komarov se neupek. Bohužel si to "vychutnal" až do finále a díky nefungujícímu orientačně-stabilizačnímu systému lodi, která se prakticky celou dobu letu točila jako káča a taky díky diletantsky navržený padákový sekvenci a údajně i kvůli špatně navržený padákový schránce se pak jednak kabina v závěru sestupu nestabilizovala (stabilizační padák byl odhozenej moc brzo) a druhak rotací zamotanej hlavní padák se nepodařilo odstřelit tak, aby se do něj nezamotal bez zpoždění (další chyba) vyhozenej padák záložní ... Takže kabina dopadla na zem rychlostí stíhacího letadla a Komarov se rozmáznul uvnitř jako lžíce jahodový marmelády, protože nárazový "géčka" dosahovaly několika stovek ...

Napsal: 11 dub 2017, 23:41
od Celeron
Kecáš. :lol: Mimo hromady jinejch závad neodpadl tepelnej štít a přistávačky rachejtle těsně před dopadem kumulativně prošlehly skrz dno kabiny a zapálily vše, co v ní bylo. Otázka je, jestli byl ješte v tý době živej.
Pak se Saljut 1 rozmázl o zem a vše zalil asi 90% peroxid z orientačního systému, takže hořelo i to, co normálně nehoří. Jo a spálený torzo těla Komarova je na fotce i na Technetu.
Ono to zas tak moc rychle nepadalo, ty zamotaný padáky (hlavní a záložní) dělaly brzdící streamer, takže jen asi 35m/s, takže žádná stíhačka na plnej kotel do země.
Musíš číst i jiný zdroje. :D

Napsal: 12 dub 2017, 00:22
od EKKAR
Pořádně čti co píšeš - a běž se podívat do Kbel na kabinu Sojuzu 28. Sojuzy odpadávací tepelnej štít nemají (že ho měli amíci na Mercury ještě neznamená, že to rusáci tak dokonale okopčili), na kabinu je nalepená vrstva pryskyřičnýho materiálu s vláknitou výztuží strukturou připomínající TEXTIT - a Saljut 1 opravdu shořel - ale v roce1971 potom, co se z něj vraceli v Sojuzu 11 Dobrovolskij s Pacajevem a Volkovem a udusili se pro závadu vyrovnávacího ventilu (https://cs.wikipedia.org/wiki/Saljut_1 ). Požár kabiny SOJUZ 1 způsobil hlavně ten rozcáknutej H₂O₂ z orientačních motorků. A spočítej si zpomalení z těch 35m/s na nulu během dráhy zhruba 2 metry = přibližně průměr modulu (protože asi tak hluboko se zabořil), kolik géček ti vyjde - Komarov musel po dopadu připomínat igelitovej pytlík plnej rosolu s příměsí kostní tříště. Motorky pro změkčení přistání se aktivovaly až po dopadu na zem, protože jejich čidlo je na spodku kabiny a při dopadu samotným vlálo bokem ...

Napsal: 12 dub 2017, 00:50
od Celeron
Jistě, tak potom kecá Toufar, že jo. Tohle je z úryvek z jeho seriálu na Technetu, hledej Drtivý dopad. A přiznej si, že nemůžeš vědět všechno. :lol:

Náraz byl nesmírně silný. Kabina dopadla rychlostí nejméně 35 až 40 metrů za sekundu, tedy necelých 150 kilometrů za hodinu. Okamžitě po nárazu došlo k několika výbuchům. Explodovaly totiž motory, které měly ve výšce 1,5 m nad zemí zajistit její přiměřeně měkké dosednutí. Protože se tepelný štít v důsledku vysoké rychlosti neodhodil během sestupu, ale až těsně u země, motory explodovaly směrem do kabiny. Požár zachvátil nádrže s 30 kg koncentrovaného peroxidu vodíku motorků řízeného přistání a začaly od něj silně hořet i běžně nehořlavé materiály.
http://technet.idnes.cz/vladimir-komaro ... 4_veda_mla
Co mi povíš teď? :lol:
Na Astronautixu je to popsaný podobně.

Napsal: 12 dub 2017, 06:42
od EKKAR
Technetu nejde věřit slepě - jeď se do Kbel na tu kabinu podívat. Občas taky plácnou něco, co by němej neřek ani kdyby mu hubu rozbil ...

Napsal: 12 dub 2017, 08:10
od xsc
A není tam jen nějaká malá část, která kryje právě ty motorky? Z hlediska aerodynamiky při průletu atmosférou nejsou vyčnívající trysky nijak žádoucí.

Napsal: 12 dub 2017, 08:19
od konosuke
Artaban001 píše:: Co znamená ta zkratka EVA?

ekonomická přidaná hodnota (EVA - Economic Value Added)
jo ty zkratky, ty jsou někdy matoucí

Napsal: 12 dub 2017, 12:01
od lesana87
Ne, ne, EVA je Extraterrestrial Vegetation Evaluator, to ví každé malé dítě, které koukalo na WALL-E (Waste Allocation Load Lifter - Earth class). :)