Bol by som rád keby sme mohli zmeniť tón konverzácie z "poriadny stroj má mať toto" na "tento a tento stroj má kladku takúto a takúto a myslím že pre toto"..asi chcem moc....Kremik píše:Co furt kdo má s těma soudkovýma kladkama? Dle mého je to nesmysl, pořádný stroj má kladku pěkně rovnou.
Toto ale nieje pravda, teda aspoň nie pri každom magiči. Príkladom B115 alebo Fostex G24S alebo Revox A77 B77 PR99 A700.......Kremik píše:Kladka je snad primárně poháněna právě tou gumou která přesahuje přes pásek, soudkovitost akorát tak snižuje účinnost tohoto pohonu.
B115 má sudkovú kladku, čo vlastne umožní vynechať vodiaci prvok pred kladkou pretože ju vedie "viacmenej rovno". Táto logika je aplikovaná aj v kazeťákoch, KAŽDÝ kazeťák má mierne sudkovitú kladku. Bavíme sa ale o velikých rádiusoch, kým voľným okom vidiet že je sudková vôbec to nieje nejak extra sudkové. Ten rádius na povrchu je skutočne veľký.
V spomínanej B115 je teda sudková kladka ktorá viacmenej vedie pásku rovno. Ono je to tak kvoli viacerím dôvodom. Kladka si teda sama od seba vycentruje pásku na svoj stred. Už som sa pokúšal vymeniť kladku v B115 za plochú a to s veľkým neúspechom. Mal som zopár rozpadnutých kladiek tak som na ne nechal vysústružíť EPDM gumu ktorú som jednoducho obul na originállne kovové jadro. A bolo to hrozné peklo. Pásku vychiloval všade ako sa mu chcelo, zmenou ťahu na jednej či druhej strane sa to tiež dosralo a rôzne to žuvalo pásku, a inými hrúbkami pásky tiež. Najhoršie sa chovali 50um pásky na plochej kladke. A verte mi že som sa tú kolmosť fakt snažil nastaviť. Akože fakt fakt a nijak to nešlo.
Na druhej strane revoxy A77 B77 PR99 A700 majú čo vyzerá ako mosadzný voadiací prvok pred kladkou. A teda nieje nijakým spôsobom "narezaný". Avšak tieto magiče majú kapánek robustnejšie uloženie tých kladiek (z odliatkov hliníka na hrubých ocelových oskách atd....) a tak evidentne sa dá nastaviť dostatočne presne kolmosť kladky. Čo som ale zistil na B115 že aj keď ťahá pásku do boku tak to hlavne pre to že ťah na navíjacej strane je silnejší ako na odvíjacej. A sila potrebná na usmernenie pásky správne pred kladku je fakt minimálna. (PS, tu je tiež viditeľná škára medzi krajom kladky a tónovej hriadeľe ako je páska medzi nimi)
Potom tu mám môjho Fostexa G24S. Použitím 50um pásky je reláne vidieť vzduchovú škáru medzi tónovou hriadeľou a kladkou ako je medzi nimi páska.A predsa, funguje to. Rovnako má vodiaci prvok pred kladkou. Musí mať. Toto je už veru štúdiový magič väčšieho kalibru. Nieje to Studer alebo Otari ale je to profesionálne zariadenie. A že by japonci nevedeli čo robia by som nepovedal.
Kremik píše:No a vodítko pásku, v místech kde je již na pásek vyvíjen větší tah, působí spíše potíže než užitek. Z dlouhodobého hlediska by muselo jít o odolný matroš, protože běžný kov je okrajem pásky rychle naříznut.
až tak rýchlo to nenareže do kovu. Ono tá sila ktorou sa vychiluje do boku nieje tak velká. Skôr je podstatné tú pásku viacmenej udržať v strede aby sa nevychílila a aby kladka ju nevyplula.
tak povedzme 18um a 25um pásky uhnú ale 35 nie a 50tka vôbec. Ale ani 18tka neuhne s dostatočným uhlom opásania.Kremik píše:Navíc okraj pásku se o vedení raději ohne, než by se celý pásek posunul do strany. Okraj pásku na to zkrátka již nemá od určitého tahu pásky dostatečnou sílu. Největší tah je právě před kladkou...
S tým že je najviac ťahu na páske práve pred kladkou to súhlasím. Obzvláť je to problém pri B115. Pre páskové dráhy ako majú revoxy to je skoro úplne jedno pretože nevedie pásku cez klukaté cestky ako máme cesty na donovaloch... Ešte jedno, tým že teda ťah na pravej strane sa drasticky mení priemorom návinu tak sa to celkom šteluje aby bol ťah adekvátny a zároveň nie väčší ako pred kladkou (pretože práve vtedy začne vychilovať pásku keď ten ťah je väčší alebo rovnaký ako ťah pred kladkou. To že prečo úplne neviem, ale deje sa to.