Stránka 5 z 5

Napsal: 31 bře 2023, 08:33
od EKKAR
A když se k tomu ještě přidá vzájemná interference odrazů od nerovnoměrnýho/nestejnorodýho povrchu nebo při odrazu od nekolmý překážky, je v tom dokonalej guláš - ale prostě to je tak vždycky, když se jednoduchá teorie pokouší popsat složitou realitu. Důležitý prostě je, že k odrazu (a tím i změně fáze) zvukový vlny dochází na jakoukoliv vzdálenost mezi zdrojem a překážkou bez ohledu na její poměr vůči vlnový dýlce i na celkovou velikost prostoru, ve kterým k takový interferenci dochází. Velikost prostoru určuje maximálně počet těch interferencí vzniklejch "hluchejch" míst/pásem, protože ano, tam se uplatňujou nějaký číselný poměry...

Napsal: 31 bře 2023, 08:52
od bu2520
Moderní SW i zesilovače mají v sobě equalizér , který se nastavuje softwarově přes PC a měřící mikrofon. Ale bohužel, ve zlaté éře tuzingu bylo podstatné jak to ducá venku. A taky si málo kdo pouštěl v autě muziku, kde se potenciál kvalitního přenosu uplatnil. Tam kde v hudbě je podstatnou složkou jen rytmika je "důležitý" právě jen ten SW.
A zažil jsem pár kovaných tuzingářů. Kteří ve své škodě 120 či trabantu uplatnili repro ze školních rozhlasů a nacpali je kam se dalo. Přesto jim to kýžené basy nedalo.

Napsal: 31 bře 2023, 13:14
od TheLastUnicorn
To je jen jinak napsáno to, co jsem psal už já.
Celá tahle "loudpseaker room response" je dosti obšírný téma a nelze to zpracovat do několika vět. Zájemcům doporučuji knihu od Dr. Floyda Tooleho s názvem "Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms", kde je celá tahle problematika vysvětlena podrobně a dosti srozumitelně. Mně se to opravdu nechce všechno rozepisovat, krom toho na vysvětlování nejsem moc dobrej.
Frikulíny s hovadskými bednami v kufru auta bych už asi nechal bejt. Popravdě, sám jsem takhle před 20-ti lety začínal, když tuzing frčel na plný pecky. 40L kostka s 12" basákem Visaton T300 v kufru Opelu Kadett E 1.6i krmená jakýmsi zesilovačem značky Gelhard (myslím). Tohle tu už bylo, je a vždycky bude. I za totáče se omladina pokoušela okouzlit samičky přenosným magičem a hlasitou hudbou, která zrovna frčela a byla free-cool-in. Akorát už výkon 10W byl vzácným. Dneska umíme z D-čka vytáhnout pohodlně půl kilowattu a to z 12V baterky. Ale kdybychom to uměli před 50-ti lety, dělali bychom to stejně, jako dnes.