Stránka 5 z 6

Napsal: 10 úno 2011, 14:27
od Atlan
DKx píše:Tak základku jsem končil 1999, když vás to tak zajímá.

Na střední se už předpokládalo, že tyhle věci každý umí a probíraly se složitější věci. Budu upřímný, tranzistor chápu, že dokáže být spínač a zesilovač, ale nic spočítat nedokážu. Dioda je pro mě jednosměrka.

Vlastně jsem donedávna ani nespočítal předřadný odpor k LED
By ma zajimalo kto ti podpisal maturitu ? a vobec skoncil si tu skolu uspesne...kedze neovladas zaklady....kam to nase CZ-SK skolstvi speje.....

Napsal: 10 úno 2011, 14:29
od DKx
ZdenekHQ píše:Teď si vem, kolik součástek se musí zapojit do akce, když napíšeš třeba write('ahoj'), než to doleze z klávesnice na monitor... :D
No .. :P .. asi dost.

Jen pro vaše pobavení, takhle dopadlo použití 20W odporů tam, kde měly být dle výpočtu 660W:

obrázek zde

Je sice fakt, že to bylo jen na 10ms, než dojde k přepnutí relé, ale k tomu z nějakých mi neznámých důvodů při nastartovaném motoru nedošlo (viz. http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ic&t=42343)

Zobrazení v tomto okně zrušeno, obrázek je širší, než 800px.
Hill

Napsal: 10 úno 2011, 14:31
od DKx
Atlan píše:By ma zajimalo kto ti podpisal maturitu ? a vobec skoncil si tu skolu uspesne...kedze neovladas zaklady....kam to nase CZ-SK skolstvi speje.....
Z elektrotechniky byla naštěstí jenom praktická maturita, kterou jsem nějak zvládl.
Zbytek PCs, matika atd.

A to jsem dělal poměrně prestižní prumku.
Něco se z hlavy vykouřilo, něco tam nikdy nebylo. Holt tak to je.

A dnes jsem ve svém oboru docela úspěšný a sere mě to jen na hobby-levelu .. a od toho tu jste vy, abyste mi to vysvětlili :P

ale díky :beer: :drinken:

Napsal: 10 úno 2011, 14:40
od DKx
Jo a když tu jste tak chytří, tak možná mi pomůžete i vyřešit to druhé téma:

Měl jsem paralelně ten šíleně oddimenzovaný odpor 0,2-1ohm s 12V relátkem (180ohm). Jen pro odchytávání impulzů. To relé při sepnutí ten odpor odpojilo.

Takhle mi to krásně fungovalo, když jsem měl v autě pouze zapnutou elektriku.
Jakmile jsem nastartoval, což by dle mě mělo být stále to samé, jen lehce vyšší napětí, relé se nepřeplo a s odpory se stalo naštěstí jen to co na fotce.

Napadá někoho proč se nepřeplo?
Nemohl být přes ten odpor příliš velký úbytek, jak se říká, že se jde cestou nižšího odporu?

Obrázek

Napsal: 10 úno 2011, 14:56
od ZdenekHQ
Musíš používat opravdové odpory a ne ty nejpodřadnější šroty, co máš na fotce. Na hodnoty do 1ohm chce koupit odporovej drát, vydrží mnohem víc.

Napsal: 10 úno 2011, 15:06
od Andrea
Nějak mi uniká, proč má ten odpor 0,22 Ohmu, když na simulaci 50W žárovky je potřeba 2,9 Ohmu.

Napsal: 10 úno 2011, 15:08
od ZdenekHQ
Protože měřil studenou žárovku ohmmetrem. :D

Napsal: 10 úno 2011, 15:09
od Andrea
Ajo. :idea:

Napsal: 10 úno 2011, 15:14
od DKx
Ano, proměřil ohmmetrem, ale nemusí to být nutně špatně.

Jelikož auto má kontrolu prasklé žárovky, tak i když je žárovka znasnutá, tak si tam řídící jednotka auta posílá pravidelné impulsy, na základě nichž vyhodnocuje, zdali není přerušený obvod.

Nejsem si jist, zdali by zvýšením odporu právě nedošlo k falešné detekci.
Musím to vyzkoušet.

Záměr byl, aby se to chovalo jako zhasnutá žárovka.

Napsal: 10 úno 2011, 17:55
od ZdenekHQ
Kup si v ges kanthal prům.0,85mm, naviň půl metru na keramickou trubičku a pokud chceš mít jistotu, přilep k tomu nějakou vratnou tepelnou pojistku.

Napsal: 10 úno 2011, 18:30
od mtajovsky
Tady se to také řeší ...

Předpokládám, že na vedení "moje vedení" máte samostatný další vypínač, jinak by to nemělo smysl a svítilo by to pořád, že. Takže nejjednodušší by asi bylo:

- do vedení "původní vedení" zařadit náhradní odpor, nejlépe však jinou žárovku stejných parametrů
- zapomenout na původní vypínač mlhovek ovládající "původní vedení"
- ve dne i v mlze použít přídavný vypínač

Stále nikdo nevysvětlil, jak to, že při vyšším napětí (spuštěný motor) se rele nepřepne.

Nemohl být přes ten odpor příliš velký úbytek, jak se říká, že se jde cestou nižšího odporu?

Tak takhle opravdu ne :) Na odporu je "úbytek" pořád 12V (+-) a na relé taky. Ten pokus jste opakoval, nebo to byla jednorázová akce?

Napsal: 10 úno 2011, 18:34
od DKx
ZdenekHQ píše:Kup si v ges kanthal prům.0,85mm, naviň půl metru na keramickou trubičku a pokud chceš mít jistotu, přilep k tomu nějakou vratnou tepelnou pojistku.
To zní rozumně.
Napadlo mě, před nebo možná i místo odporu (zase na vyzkoušení) dát vratnou pojistku PolySwitch (asi to bude to co píšeš) - na ohmáži adekvátní zhasnuté žárovce a někde na poloviční aperáži výchozí žárovky - impulsy projdou zkrz a reálný proud způsobí přehřátí a rozpojení - tím zaručím, že bude dostatečná kapacita k sepnutí relé.

Napsal: 10 úno 2011, 18:52
od DKx
mtajovsky píše:Tady se to také řeší ...
No tu to začalo od 🤐 a nakonec to možná ještě z té "Hvjezdné pjechoty" vytáhnem ! :P
mtajovsky píše:Předpokládám, že na vedení "moje vedení" máte samostatný další vypínač, jinak by to nemělo smysl a svítilo by to pořád, že.
Moje vedení je stálé napětí při zapnutém motoru.
Vedení vlastních spínačů do interiéru se chci vyhnout.
mtajovsky píše:Takže nejjednodušší by asi bylo:
- do vedení "původní vedení" zařadit náhradní odpor, nejlépe však jinou žárovku stejných parametrů
Ano, to je poslední varianta.
U odporu si nejsem jist hodnotou vyhovující impulsům (dostatečně nízký odpor) i běžnému napětí (vysoký odpor/vysoká wattáž), vyvstávají problémy rozměrů, chlazení.
A žárovka, pominu-li prostor a chlazení, tak jakmile se spálí jsem v háji, auto bude hlásit chyby falešných žárovek.

Moje varianta (kdyby fungovala) má výhodu v zachování správné funkce detekce prasklé žárovky během svícení, jelikož relé přepne vedení na skutečné vlákno. Během vypnutých světel ale detekce zaniká.
mtajovsky píše:- zapomenout na původní vypínač mlhovek ovládající "původní vedení"
Také bych nerad, nejenom že moje drahá polovička auto používá také a tak celkově.
mtajovsky píše:- ve dne i v mlze použít přídavný vypínač
..no a ten nebude třeba, když to mám nastálo během zapnutého motoru.
mtajovsky píše:Stále nikdo nevysvětlil, jak to, že při vyšším napětí (spuštěný motor) se rele nepřepne.
Mluvíš mi z duše

Chtěl bych nejenom "mtajovsky" poděkovat, že jste se konečně chytli tématu namísto bezpředmětných připomínek, vy jste ti experti, které žádám o radu! :beer:

Napsal: 10 úno 2011, 20:00
od ZdenekHQ
Kdybys začal od začátku problému a ne od konce, hodně věcí by se stalo jinak.

Napsal: 10 úno 2011, 20:05
od ZdenekHQ
mtajovsky píše:
Stále nikdo nevysvětlil, jak to, že při vyšším napětí (spuštěný motor) se rele nepřepne.

Ten pokus jste opakoval, nebo to byla jednorázová akce?
Náhoda + slepený kontakty při x-násobném překročení povoleného proudu kontaktů :?: