Stránka 5 z 38

Napsal: 29 zář 2011, 00:40
od Duvsan
Pojem BOSCH neznamená riadené vstrekovanie?
Paja, ďakujem. Vyrozumel som z toho, že či to auto stojí mesiac alebo pol roka, je mu to jedno. I tak potom dostane na zuby, i tak. O olejový povlak na jednotl. dieloch (korózia) sa nemusím báť? Dá sa špecifikovať minimum? Každý deň je trochu husto. To čo by som na tom behal do práce. Ale tri kilometre? Dva krát za týždeň by nestačilo? Ď

Napsal: 29 zář 2011, 08:28
od rnbw
3km je nezmysel, to sa nestaci ani motor zohriat.

Napsal: 29 zář 2011, 08:43
od stepa
Duvsan píše:Pojem BOSCH neznamená riadené vstrekovanie?
To se ptáme my Tebe, co si tím myslel...

A motor se Ti ohřeje tak po 15km...na 3km si ber kolo a netýrej auto.

Napsal: 29 zář 2011, 11:44
od Duvsan
Pouč ma. Čo všetko sa tým dá v súvislosti s autom myslieť?
Áno, Favouš už má motor Feldy, myslel som striekačku.

Napsal: 29 zář 2011, 11:45
od Duvsan
stepa píše:A motor se Ti ohřeje tak po 15km...na 3km si ber kolo a netýrej auto.
Taky tak dělám.

Napsal: 29 zář 2011, 15:21
od EKKAR
Duvsan píše:Pojem BOSCH neznamená riadené vstrekovanie?...
Duvsan píše:...
Áno, Favouš už má motor Feldy, myslel som striekačku.
Pojem BOSCH je jen značka výrobce autoelektriky a elekroniky - a rozhodně to není obecné označení vstřikování. Jednobod do fáčka sice byl Bosch (Mono-motronic), ale samotná řídicí jednotka motoru byla velmi brzo nahrazena funkčně stejným typem z výroby Siemens. "Fáčko má motor z feldy" je nesmysl - to bys musel říct, že felda má motor z fáčka, protože felina byl až následný typ - a stejně měla jednobod jen 2 roky výroby (modelové ročníky ´95 a ´96), pak dostala vícebodové vstřikování - a nebo byla už od počátku s úplně jiným motorem než Škoda 1,3 (Volkswagen 1,6MPi 16V nebo 1,9SDi). A stejně ty motory 1,3 fáčko a felina nebyly úplně identické - lišily se hlavně uvnitř.

Ale pořád to je motor z oceli, litiny a hliníkových slitin - a mazaný je olejem z ropy. Jestli má karburátor nebo vstřikování není vůbec důležité - může mít klidně i jen směšovač a pracovat s plynným palivem (CNG nebo LPG). Ve finále to znamená, že pokud do něj naleješ olej a natočíš ho, olej se rozprostře po vnitřním povrchu a na stykových plochách a vytvoří vrstvu, které se říká OLEJOVÝ FILM. A pak záleží na teplotě povrchu, kvalitě oleje a na mechanickém namáhání, jak rychle a jestli vůbec ten film steče nebo je seškrábnut. Za studena vždycky hrozí větší nebezpečí, že o sebe se třoucí povrchy kovu ten olej z mezery mezi sebou vytlačí a budou se dřít přímo o sebe = olejový film má menší pevnost a vyšší viskozitu, takže se snáz trhá. Ohřevem oleje se jeho mazací schopnost až do určité teploty zlepšuje - motorové oleje jsou nastavené svým složením tak, aby za provozu motor tuto teplotu nepřesahoval. Přitom zároveň musejí oleje motor mazat i při teplotách běžných v zimě - tedy -20°C "není žádný mráz". Samozřejmě žádnému motoru provoz v takové teplotě neprospívá, ale pokud se jezdí často, stačí se i při takovém provozu odpařit zkondenzovaná vlhkost a motor nikdy neztuhne natolik, aby se nedal otočit startérem. Pokud už se rozhodneš auto odstavit a jezdit jen občas, je lepší ujet aspoň 10km najednou a více - aby se neohřála jen chladicí kapalina, ale i olej - a ten jak napsal Stepa, se ohřívá mnohem pomaleji. Pro každé auto je ale nejlepší, když každý den jezdí - minimálně tím aspoň přináší užitek a nestojí jen zbůhdarma někde na parkovišti nebo v garáži.

Napsal: 29 zář 2011, 19:12
od stepa
Duvsan píše:Pouč ma. Čo všetko sa tým dá v súvislosti s autom myslieť?
Já Tě poučovat nechci...jestli sis nevšimnul, tak o pár příspěvků výše jsem psal, že asi myslíš "stříkačku" :wink: Ale ostatním to jasné nebylo...

Jinak Karel se opět knižně rozepsal a máš tam dost informací :D

Napsal: 29 zář 2011, 23:39
od Duvsan
Ďakujem. Samozrejme, pojmom "BOSCH" som myslel firmu, resp. jej produkt, riadené dávkovanie (vstrekovanie), resp. tú vec, čo to robí (ako výrobok tej firmy).
Neviem, podľa mojich informácií je toto prelomový model a ten motor by pasoval ako diel do prvých Felícií. Možno je do haluz, nwm.
Pokiaľ ide o ten úžitok, nuž, auto je rozhodne vec, kt. treba kupovať v prípade, kedy je potrebné a využité. Ja preň využitie proste nemám (len výnimočne) a liať doň benzín len "na prevetranie" za užitočné nepovažujem. Preto som začal túto diskusiu, aby som sa dozvedel, ako s ním nakladať. Zatiaľ mi to vyznieva tak, že nech si stojí a keď ho po čase vytiahnem, tak bude potrebovať aspoň tých 10-15 km. Ja som sa bál toho, že pri dlhom státí olej stečie a začne sa chytať korózia.

Napsal: 30 zář 2011, 09:11
od Paja250
Jo, ten motor pasuje, přesně jak říkáš. "Tenhle" motor byl mj. i v Rapidech 135 a 136. Sice je to na první pohled jiné, ale blok se střevama je vpodstatě stejný. Zkrátka ten motor dáš do všeho, počínaje tisícovkou a konče poslední feldou.

edit: přidán obrázek

Napsal: 30 zář 2011, 12:57
od Duvsan
To ako všetky tie autá majú rovnaký motor? Žeby bol tak suprový, že na ňom nebolo čo vylepšovať?

Napsal: 30 zář 2011, 13:34
od rnbw
Vselico sa na nom vylepsovalo, akurat sa nemenil velmi radikalne.

Napsal: 30 zář 2011, 21:23
od EKKAR
Paja250 píše:Jo, ten motor pasuje, přesně jak říkáš. "Tenhle" motor byl mj. i v Rapidech 135 a 136. Sice je to na první pohled jiné, ale blok se střevama je vpodstatě stejný. Zkrátka ten motor dáš do všeho, počínaje tisícovkou a konče poslední feldou.
...
Nedáš, protože NENÍ vždycky stejný - má jen stejnou koncepci (skloněný 4válec OHV s 3x uloženou klikou) a VELMI PODOBNOU konstrukci. Jednotlivé typy se dost podstatně odlišují v rozměrech kritických částí a také v přítomnosti/absenci některých detailů - například nelze použít vždy stejné písty a vložky válců, klikovky a ojnice, ventily nebo celé hlavy, ložiska atd - těch neidentických dílů je moc. Liší se také upevňovací kóty a počty šroubů včetně průměrů děr jak na samotném bloku, tak i na přírubě pro připojení převodovky. Ty motory prostě 100% záměnné nejsou. Hlavním důvodem pro tyto rozdíly je JINÝ OBJEM motoru - ten se během dějin měnil od 998ccm do 1389ccm - a podle objemu se i měnilo vrtání vložek válců a z něj vyplývající rozteč vložek válců a v neposlední řadě i délka klikovky, zdvih pístů a tím i průměr klikovky a spousta dalších detailů, pro které nelze nikdy říct, že "motor ze šáde je stejný jako ze stovky (nebo favorita)"

Trochu jiná situace je u motorů 1,3SPI ("jednobod") ve vozech Favorit modelový ročník ´93 a ´94 - a Felicia modelový ročník ´95 a ´96 - tyto motory jsou rozměrově jak uvnitř, tak zvenku totožné, vzhledem k jinému typovému označení ale jejich záměnu zakazuje výrobce a další platná legislativa. Nejde ani legálně zaměnit motor z favorita 40kW za silnější verzi 50kW ani naopak - i když je rozměrově totožný. Stejně tak se dá do těchto kastlí namontovat "fábiácká" verze 1,4MPI - rozměrově sedí, bohužel zákon hovoří jinak...

Napsal: 08 říj 2011, 20:59
od Jirka
Duvsan: Auto je stavěný na to, aby jezdilo. Když bude stát, vítr ho "neprofoukne", neprohřeje se, nepromaže se ... Ve dveřích, výfuku, všude bude kondenzovat vlhkost. Rez jen pokvete ... :wink:

Napsal: 11 říj 2011, 11:54
od Duvsan
Asi ho raz za týždeň prebehnem, v sobotu bola zahrievačka. S autom je to horšie ako s batériou do ntb, hm.
Ešte si dovolím; ako s akumulátorom cez zimu? Do bytu ho asi brať nemôžem. Postačí proti mrazom udržovanie občasným dobitím?

Napsal: 11 říj 2011, 15:11
od EKKAR
Použij HLEDÁNÍ a zadej do něj "konzervační dobíječ" - dřív to šlo i koupit a jmenovalo se to "Kondic". Je to minizdroj proudu cca 50-100mA, který se připojí v autě do zásuvky na zapalovač a udržuje akumulátor trvale "v kondici"...