Stránka 5 z 8

Napsal: 14 bře 2014, 14:40
od rnbw
Ten realny dojazd 500 km sa tyka mozno tak najdrahsieho modelu. Lenze elektricke auta vyraba viac firiem a lacnejsie, s mensim dojazdom.

Ja v aute nechcem ziadny velky displej s nastaveniami. Potrebujem nastupit, pripadne nalozit nejake veci a ist.

V praci a doma sa s pocitacmi narobim dost a viem, ze plati: cim viac softwaru, tym viac problemov. Ked sa k tomu pridaju vselijake moznosti pripojenia, tak vznikne nova kategoria problemov - bezpecnost voci utokom na SW.

Napsal: 14 bře 2014, 15:15
od PeteBurns
To hej, ale od zaciatku je rec o Tesle, a ta ma prva konecne pouzitelnejsi dojazd, ta najlacnejsia ma 400km, co je stale ovela viac ako tie ostatne rachotinky...RNBW ale ty si iny clovek ako vacsina ostatnych, ty to beries tak ako to beries, vacsina ludi chce mat palubny pocitac, a kto ho nema, je ochotny zaplatit jeho dodatocne dorobenie, pritom hocijaky palubny pocitac je svojimi informaciami biedny oproti tomu, co vsetko ukazuje Tesla...plus da sa nanho ovela viac spolahnut, ako na palubny v ropakoch...tam sa voci realite dost moze lisit aj spotreba, aj dojazd, kedze presne meranie litrov v nadrzi je dodnes viacmenej utopia...a SW v autach by som sa nebal, dnesne auta maju desiatky RJ, cize samostatnych pocitacov, je v nich kopec SW a nejake extra problemy s tym nie su, su praveze az zahadne moc spolahlive, co je v prilisnom kontraste s uzivatelskymi PC, pouzivajucimi hlavne Windows :) ale ak by som sa mal viezt v automaticky soferovanom aute od google, asi by som sa trochu bal, mozno len na zaciatku, ale predsa len by to bol dost blby pocit, zavisiet iba na pocitaci :)

Napsal: 14 bře 2014, 15:43
od rnbw
Cital som pracu o "bezpecnosti" SW v modernych autach. Vsetko je pripojene na CAN zbernicu a bezpecnost nikoho nezaujima. Co skusili, to prelomili - radio (cez vlastne USB zariadenie alebo upraveny WMA subor na obycajnej USB flash), bluetooth, GSM modem na komunikaciu s dohladom. S tymto bude o par rokov velky problem, podobne ako je teraz problem s bezpecnostou mobilov (aj preto nepouzivam smartphone) a PC (aj preto pouzivam Linux).

Tu je to citanie:
http://www.autosec.org/pubs/cars-oakland2010.pdf
http://www.autosec.org/pubs/cars-usenixsec2011.pdf

Napsal: 14 bře 2014, 16:44
od Ruprecht
Já s tebou PeteBurns souhlasím, je to fakt skvělé, no není to skvělé? Takové celé růžové. Jsem rád že tě pomluvy o akumulátorech neodradily. To jsou beztak jen takové závistivé kecy.
Podle toho, co a jak píšeš jsi buď velký elektromobilonadšenec nebo prodejce. Teslu si tedy kup, nebo ji prodej. V obou případech by se mohl dostavit i pocit štěstí :D

Napsal: 14 bře 2014, 18:37
od PeteBurns
Ide o to, aku bezpecnost mas na mysli, jasne, ze so zbernicou sa da urobit hocico...ale pokial ide o kradez auta, ukradnu ho s rusickou, ze sa nikto nikam nedovola, alarm neposle ziadne varovania, ani svoju polohu atd, nalozia ho a hotovo, je po aute...s tym sa toho moc robit neda, jedine ho parkovat tak, aby ho ukradnut nemohli...tebe Ruprechte ako keby dochadzali argumenty, daj nieco lepsie ;) mozem ta ukludnit, nie som ani ziadny extra nadsenec, predajca uz vobec nie, a sice ruzove to zdaleka nie je a dlho este nebude, ale mas pravdu, je to naozaj skvele, ze konecne niekto vymyslel plnohodnotne elektricke auto, zaujimave aj designom, aj parametrami, len skoda, ze tu nebolo uz pred aspon 20timi rokmi, mozno by dnes bolo vsetko inak, minimalne cenovo urcite, ale mozno aj technologie akumulatorov by boli na lepsej urovni, kedze by bol vyvoj viac motivovany, vid napr. nedavne uvedenie LiFePO4, parametrami na mile vzdialenymi predpotopnym Pb akumulatorom...ale tam je to opat na zaciatku, hlavne cenovo, no casom sa to zmeni k lepsiemu...ja auta opravujem, mne nikdy neslo o vykon ani nic podobne, no naozaj by som ten pocit doprial kazdemu, aky mal z Tesly nas domaci - keby ju ospevoval majitel 50kW Felicie bez vybavy, nepovedal by som ani makke F, ani by som tomu nevenoval pozornost, ale ked z nej okoktavie majitel 250kW ropaku v plnej vybave, tak to uz o niecom svedci...ale ja osobne pozeram na prakticke stranky, nie ten extremny krutiaci moment od nuly, o ktorom sa ropaku moze iba snivat...pritom ju mohli urobit mensiu a lahsiu, s vacsim tahom a vacsim dojazdom, no urobili ju velku ako kravu, ma vyse 2ton, dlzku 5m a je tusim sirsia ako A8, co je ozaj sila, vzhladom na elektricky pohon...proste sa nemoze nikto cudovat, ze zaujme beznych ludi, ked dokaze ocarit aj zaryteho ropaka..

Napsal: 14 bře 2014, 18:46
od rnbw
Ked vymyslia nieco zaujimave aj pre beznych ludi, tak sa to bude predavat. Takze nieco, co ma okolo 1 tony, normalne rozmery, dobry dojazd a hlavne cenu.

Napsal: 14 bře 2014, 18:56
od PeteBurns
Presne tak, preto by to chcelo nieco europske, amici sa vzdy budu snazit vsetko prehanat...sice pri mojej vyske a vahe male auto nehrozi, ta Tesla je akurat, no vzhladom na dnesne moznosti dostupnych akumulatorov je to stale prehnane, ten dojazd je vlastne zatial ten najdolezitejsi parameter elektrickeho auta, kedze nikto nema chut to kazdy den nabijat a trpnut, ci dojde alebo nie :) som zvedavy, ako sa ujme Tesla model X, prva stvorkolka...tu by som bral este radsej :D

Napsal: 03 dub 2014, 02:54
od Bastlfanda
Copa tu máme za rozjetý téma? :lol:
Nedalo mi to nepročíst de facto celý (i když jsem to místama vzdával) a aby to zas díky mě(?) neskončilo, tak nezačnu od kondů, ale od aut (spec. Hillovy příspěvky jsem se snažil číst pozorně ;) )
Jsem spíš z těch "nadšenějších" zastánců a měl jsem možnost projet si elektrickýho smarta, byla to docela "legrace", výkon nic moc (dojezd taky, byla to myslim ta druhá generace, dneska už je třetí), do toho ztrátovej automat, odlehčení ve stylu "rozbal si svou kapotu" :D , ale s "kickdownem" to mělo pěkný zrychlení ...
A teď něco k teorii a proč jsem tim nadšenějším zastáncem ...
Začněme výkonem, kterej se řešil v úvodu - i přes uvědomění, že počítáte jablka a hrušky tu nepadlo ani slovo (snad jsem nepřehlídl ;) ) o ztrátách v pohonnym mechanismu, což by mohlo s elektromotorama (ideálně na každym kole, lépe asi s vnitřním statorem...) v podstatě odpadnout, pokud se vhodně vyřeší ložisko/chlazení ...
Další věc je těžiště - ohromná výhoda možnosti soustředit hmotnost na jednotlivý kola (o rozložení stator/rotor se dá spekulovat...) a bateriový články rozložit v podstatě dle potřeby ... Ano, asi nejen Hill tu zmínil bezpečnost, ale "chytrý" baterie je imho naprosto minimální předpoklad úspěšnýho využití energie (vč. hlídání/variabilního odpojování či připojování jednotl. článků - ovšem ideálně a kvůli menším nárokům, ne zcela primárních ... teď by mohly přijít na řadu kondy, ale to zatim necham bejt ... )
Zpátky k autům - otázka za velký bezvýznamný plus - Kdo zabil elektromobil? Nebudu vás napínat, je to nynější vlastník patentu docela povedenejch baterií, ačkoliv dneska už taky "zastaralejch" ... a co na to Jan Tleskač? Resp. mechanici? Jedním slovem? Nostalgie... (i za tu chvilku by si zvykli chodit domu s čistejma rukama ;) )
btw.rnbw ( :) ): díky za linky, možná se bude hodit ;)
Trošku to zabrzdíme - opravdu si Vy, "elektroprofíci", myslíte, že smysluplná rekuperace se v dnešním provozu dá dělat jen s použitím baterií? To nemyslíte vážně... co třeba stěrače? Aneb "brzdění do zkratu" - která baterka to asi tak dlouhodobě ustojí?
Neudržím se a jako elektroamatér si pořád myslim, že to musí bejt "kaskádově" odstupňovaný, tj. od lowESR kondů přes třeba klasickou aku (proč by nemohla bejt i v elektromobilu, když teda chceme řešit "úspory" a "zaběhlý" technologie) po nějaký baterie s podstatně lepším poměrem váha/energie, což už ovšem vyžaduje ku*va vymakanej management ... ještě když do toho připočítam chytrý řízení rozdělování krouťáku na libovolný kolo v libovolnej moment...
Ale nic z toho už dneska neni nerealizovatelný. Je jasný, že s tim nabíjením, ap. bude jen hůř, ale právě proto je důležitější ta prvotní investice, tj. doplnění o systémy jako solární panely (jasně, že přes noc to moc nepomůže, ale dneska se to dá třeba kombinovat s panoramatickou střechou, atd. ) ... což mě přivádí zpátky k elektřině/magnetismu - tam, kde je potřeba omezovat proudy, se samozřejmě dá použít cívka ... a co by mohla bejt cívka pro větší proudy? Co třeba taková pružina? Nechci zacházet do elmag. detailů, protože bych se v tom zas plácal, ale "multifunkční" využití se tu taky nabízí (ať už s různejma/různě polohovatelnejma jádrama nebo bez nich) ... to samý je de facto topení/odvod tepla ... je mi jasný, že moc zastánců Peltierovejch článků, ap. tu asi taky nenajdu, ale dneska se to používá už i v průmyslový technice...
K tomu ještě přidat Teslovu anténu, občas si zajet "zionizovat" k vodopádům a nabíječku nepotřebuješ vůbec :lol: (trošku nadsázka, ale s použitelnejma technologiema při reálný ceně by "průměrnej" nájezd tisíc km nemusel bejt problém a pokud by se šlo do extrémů - vč. nákladů, mohlo by to vozítko imho už dneska bejt "pasivní", aneb "energeticky soběstačný", ale to by zas určitě přišlo takový mýto, že bychom se z toho všichni :toilet: ... ;) )
Btw. novýho Superba (kombíka) jsem taky několik tisíc km "sedlal" a svezení pěkný, místa mraky, ale domu by mi nesměl bez nějakejch "individuálních"(většinou "továrně nerealizovatelnejch") úprav ...
Howgh ;)

Napsal: 03 dub 2014, 10:00
od PeteBurns
Kedze je tu od zaciatku rec o Tesle, mal by si sa v nej najskor zviezt, porovnavat s nou Smarta je nieco ako porovnavat AUDI s Trabantom...straty v elektromotoroch su oproti stratam v spalovacich motoroch nulove, elektricke auto nepotrebuje prevodovku, iba rozvodovku, straty opat nulove, to s tymi kondami a rekuperaciou stieracmi a cievkami radsej nekomentujem, treba sa vratit do reality, elektricke auto nezabil nikto, ziadny majitel patentu na baterky im nezabrani vo vyrobe, rovnako ani ziadna ropna lobby, samotne pouzitelne technologie akumulatorov su dodnes neuspokojivo vyriesene, takze nikdy nemalo zmysel vyrabat elekticke auta vo vacsom...dnes sa situacia pomaly meni, kedze dojazd zacina mat pouzitelne hodnoty a ceny fosilnych paliv su vysoke a budu neustale rast, elektrina sa da bez problemov vyrobit aj bez nich, takze ta nema dovod neustale rast, plus ceny solarnych panelov su stale nizsie a nizsie a ucinnost vyssia, nebol by problem pokryt kazdu strechu kazdeho domu panelmi a z prebytkov sa mozu veselo nabijat elektricke auta aj cez den, vacsina ludi aj tak trci v praci a auta parkuju a nejazdia...to, ze sa neskor zdani vsetko, co sa elektrickych aut tyka, to je logicke, rovnako ako s dieslami kedysi, z coho by ti nenazranci zobrali tolko penazi ak maju moznost...mne osobne sa tiez najviac pozdava verzia elektromotoru v kazdom kolese spojena s ich inteligentnym riadenim, bola by to super 4x4 bez potreby diferencialov a ich uzavierok ;) este by mohli na tych akumulatoroch popracovat, aby bol vyuzitelny dojazd aspon 1500km, nech je to skutocne konkurencieschopna technologia...

Napsal: 03 dub 2014, 12:20
od Bastlfanda
Vrátit do reality? A proč teda ChevÝron koupil patent na tu docela povedenou Ni-MH směs/články z EV1 (která slušně snášela i větší proudy)? Možná nezakázal výrobu, ale zakázal použití v automobilovym průmyslu ;) Samozřejmě, že ani ropná lobby nemůže skupovat všechny patenty, ale i to je důvod, proč jde v tomhle ohledu vývoj tak pomalu, protože kdyby se neobjevovaly postupně mraky druhů technologií baterek a najednou by vyšla na světlo světa nějaká výrazně povedenější než všechny ostatní, myslim, že by (aspoň zatim, dlouho to stejně udržitelný nebude...) stejně rychle z aut opět zmizela (aspoň pokud by se jednalo o sériovku), i proto musí bejt víc "vlaštovek" než tu budem mít něco skutečně použitelnýho ...
Btw. v Tesle jsem se bohužel nesvezl, ale Roadstera jsem měl docela dlouho i na ploše v PC ( :lol: ) a zaujala mě i "kultivovanost klouzání" aneb jízdní vlastnosti z videí ...
Nevyjadřování k těm kondům, ap. mě tu ani moc nepřekvapuje ;) , jinak s tim 4x4 v podstatě souhlas, ačkoliv diferenciály a uzávěrky je jen zlomek toho, co by "odpadlo", veškerý "nejmodernější" systémy přerozdělování síly od jedný pohonný jednotky by byly zbytečný, maximálně by nějaký ty stabilizační (popř. "chytřejších" ABS, ap.) mohly poskytnout inspiraci (údaje z praxe) pro lepší naprogramování distribuce energie k jednotl. kolům ... jinak s těma brzdama bych z dův. bezpečnosti nechal třeba i kotouče, ale jen jako fakt nouzovku/krizovku, protože tim "brzděním do zkratu" jsem poukazoval na Lentzovo pravidlo, takže by samozřejmě šlo ideálně o řízené snižování odporu až do event. zkratu s "chytrym" přesměrováním energie podle potřeby, aby se jen "nemařila" jako v případě těch stěračů ...

PS: smartík je taková nákupní taška a zdaleka nejen oproti tý Tesle tomu ještě kus cesty k "autu" chybí, ale třeba nejen hlučností je to srovnání tak trochu mimo mísu ;) A jsme v sekci Zdroje,... a v tématu s názvem elektromobil, tak proč tu nevytahovat i ostatní elektromobily - i ten zmíněnej Fiátek taky vypadal "seriózněji" než smart a ani v tom jsem se nesvezl ...
Btw. zajímalo by mě, jak daleko je třeba taková Škoda (viděl jsem "green" Octavii, ale to asi taky bude chtít pár let, než bude schopná serióznějšího běžnýho provozu) nebo jestli je třeba úplně pohřbený elektro EVO (po tom se taky nějak "slehla zem"), ap. ...

Napsal: 04 dub 2014, 13:27
od PeteBurns
Pretoze realita je taka, ze ti tupci v USA mozu skupovat co len chcu, pokroku nezabrania, uz len preto, ze v Cine a Japonsku si vyrobia co oni chcu, podla svojich pravidiel, koniec koncov Tesla az tymto novym modelom zacala prerazat medzi ludi vo velkom, prakticky cely trh ovladali iba japonci, hlavne ich Mitsubishi a Nissan...a Tesla tusim takisto pouziva akumulatory z JPN...darmo bude niekto spekulovat nad akymikolvek konspiracnymi teoriami, v dobe internetu sa neda nic utajit...a vyvoju sa venuje kvantum ludi na celom svete, hocijaka nova technologia by uz davno bola znama...aj keby hocijaka automobilka nesmela elektricke auta vyrabat, ludom nic nebrani zohnat si motor, menic, akumulatory podla chuti a prerobit ropaka na elektricke auto, na nete je tych prestavieb az-az...aj ked si vezmeme najnovsiu technologiu akumulatorov, LiFePO4, parametrami su na mile vzdialene zastaralym Pb akumulatorom, a napriek faktu, ze ich v Cine chrlia na tony, su neustale nedostupne, napriek vysokej cene je po nich obrovsky dopyt...k tym cievkam a kondikom a pruzinam a solarnej streche atd. sa nevyjadrujem nie kvoli tomu, ze sme tu na bastliarni, to s tym nema nic spolocne, ide o dostupne mnozstvo energie, ktore je absolutne nepouzitelne na realne dobitie akumulatorov a vyznamne zvysenie dojazdu...preto mi ako najrozumnejsie riesenie pride pokryt strechy domov solarnymi panelmi, je to plocha zadarmo, nezabera ziadnu urodnu podu a z kazdej strechy sa daju ziskat radovo jednotky az desiatky kW, ktore uz dokazu nieco nabit, narozdiel od nejakych inych, momentalne sci-fi rieseni...koniec koncov cas ukaze, ako sa to vsetko bude vyvijat :)

Napsal: 06 čer 2014, 08:57
od vrky
Teslamotor: baterie cca 400v motor 90kw 11000ot/min dojezd 500km. Cena 105000,-éček. Nabíjení z 230v, 400v/16A, 400v/32A vždy podle dodaného napájecího kabelu.

Napsal: 29 čer 2014, 20:05
od FERYACT
Pro větší rozšíření elektromobilů se musí postavit nové elektrárny z dýmajícími komíny.

Napsal: 30 čer 2014, 11:05
od Habesan
Nebo jedna jaderka.

Napsal: 30 čer 2014, 11:06
od rnbw
To je podla ekofasistov neekologicke, oni maju radsej uhlie...