Stránka 5 z 6

Napsal: 26 zář 2018, 16:57
od PeteBurns
Lenze zbytocne riesis transil, kym najskor nevyriesis hlavu ;) Len pre zaujimavost - kolkokrat odomknes a zamknes dvere a kolkokrat vypnes a zapnes vypinac nez vyjdes ci vojdes? :lol: Dakujem. PeteBurns, 26/09/2018, 16:57, 42.5s :twisted:

Este mala technicka pripomienka - mal by si este doplnit cas registracie a ze si novacik, lebo ani to v kazdom prispevku vobec nevidno ;) :lol:

Napsal: 26 zář 2018, 17:12
od mpcz
Požár auta i autobusu vzniklý od elektroinstalace jsem viděl na vlastní oči. Šíří se neuvěřitelně rychle. Myslím, že kdo ho někdy zažil, nazve ho bez nadsázky životu nebezpečným.
Předpokládám, že normální člověk stále vidí souvislost mezi řešením napěťových špiček a problémem s přehřátím transilu několikavoltovým přepětím. Pokud ne, jsem ochoten to dopodrobna tady těm samozvaným psychologům vysvětlit.
Vlastník tohoto fóra by možná měl upozornit na to, že se nejedná o fórum se zaměřením na elektro, ale spíše psychologicko-psychiatrické. To jen, aby si to někteří samozvaní psychologové nepletli. mpcz, 26/9/2018

Napsal: 26 zář 2018, 17:40
od mpcz
masar píše:
mpcz píše:...Při plazivém přepětí bude životu nebezpečný...
Jinak nevidím tady nic, o čem by se dala vést diskuse, kterou stále vyžaduješ. Podle tvých sdělení je stav takový, že jsi sestavil do nějaké krabičky obvod s transilem, omezovacím rezistorem a ochrannou diodou. Teď je to tedy ve stadiu ověřování, ne? Na diskusi vznikne prostor tehdy, až zjistíš výsledek tohoto opatření.
:wink:
Tak už zrovna můžeš začít. Tento obvod jsem velmi podrobně podrobil testům a má to bohužel tu vadu, že při zvýšení napětí o pár voltů se sice začne proud transilem zvyšovat, to vede k jeho prudkému ohřevu (P=U*I), napětí je poměrně vysoké, což vede k velké výkonové ztrátě i při malém proudu a také k tomu, že se transil vlivem ohřátí stane "gumovým" a jeho jmenovité napětí se natáhne až k 22. voltům, kdy už je uhrožen modul. To vše bez toho, aby se přerušila pojistka. Částečný, nikoliv však stoprocentní úspěch jsem dosáhl s pojistkou 50 mA, kde navíc vadí její vysoká cena a obtížná dostupnost. Další potíž je v tom, že tak jemně dimenzovaná pojistka by mohla vyletovat už i jindy, než by měla.
Jediný, kdo tady na tento problém relevantně upozornil, byl kolega Sinclair, který ovšem jádro problému elegantně obešel slovy "správně dimenzovaná" pojistka. A vo tom to je. mpcz, 26/09/2018

Napsal: 26 zář 2018, 18:05
od tomasjedno
A je takový problém dát tam Zenerku např. 1N5355B (18 V/5 W)?

Napsal: 26 zář 2018, 18:32
od EKKAR
Zhodnocení diskuse - mpcz se chová jak menstruující baba. Neví sám pořádně co chce, ale nedá pokoj, dokud to nedostane. Nelze jednoduše chránit jednou součástkou proti všem rizikům, ke kterým v autosíti může dojít. I proto se dělají zařízení s různou odolností a taky k nim příslušný ochrany. Navíc právě s přihlídnutím k tomu, že v autě se bez vážnějších příčin může objevit i napětí o desítky % vyšší než je nominální se definujou požadavky na odolnost samotnejch přídavnejch zařízení. Samotná ochrana na vstupu už pak takovou věc neřeší, je spíš přídavnou ochranou.
Konkrétní případ, kdy v palubní síti vinou závady baterie při nabíjení narostlo napětí až na 22V je vysloveně chybou obsluhy, protože nabiják, u kterýho může jeho výstupní napětí dosáhnout až tak vysoký hodnoty, se k nabíjení baterky BEZ ODPOJENÍ vůbec ani nemá používat. Snažit se chránit autosíť proti takovýmu přepětí je nesmysl, jako prvotní je potřeba zajistit, aby se do autosítě takový napětí vůbec nedostalo.

Napsal: 26 zář 2018, 18:44
od tomasjedno
22 V je samozřejmě extrém, ale 17-18 V se tam může vyskytovat při poruše regulátoru dost dlouho. Měl jsem takovou příhodu s manželčinou Feldou.

Napsal: 26 zář 2018, 18:54
od mpcz
Nemůže, jasně ti to tady dokazují doktoři psychologie. (ironie). Krom toho, jasně výše píši, že napájení z autosítě je jen jeden z více druhů provozu, který padá v provozu v úvahu.
Od té zenerky jsem utekl, prezentované speciální určení rychlého transilu na špičky, které se tu řeší mě možná ovlivnilo. Zkusím tedy natahoval ZD přes pojistku, jestli pojistka vyletí bez toho, aby zenerka byla nebezpečně žižlavá. Kryt je plastový, takže si moc vyskakovat nemůžu. mpcz, 26/9/2018

Napsal: 26 zář 2018, 19:04
od ZdenekHQ
@tomasjedno: Všichni za jízdy hledali, kdo si uprdnul, pak zkažený vajíčka a nakonec někoho napadlo, že je to vařící aku? Tak to je klasika...

Napsal: 26 zář 2018, 19:47
od zdenoeddie
Uz som nejake tie ochrany v automotive poriesil, ale to co chces Ty, a za takych okliestenych podmienok, je nerealne. Ak nastane chybovy stav, ze U >> Um a chces ochranit zariadenie, pripadne ma stale fungovat, tan ten "nadbytocny vykon" musis niekde vyziarit, pripadne, ako pisal Ekkar, idealne to vobec do daneho zariadenia nedostat.
A co tak ochrana voci prepolovaniu? To je tiez jedna z chybovych stavov v auto sieti.

Napsal: 26 zář 2018, 20:27
od mpcz
Kde vidíš, že má stále fungovat? Vždyť se tady už dobrou čtvrthodinu bavíme o potřebném přerušení pojistky a dále o diodě, která řeší přepólování. mpcz, 26/9/2018

Napsal: 26 zář 2018, 20:35
od TAKJAN
To připojované zařízení má obrovskou cenu? Nebo zachraňuje životy? Jinak to nechápu. 555 má limit 15V, v autech jsem jich měl dejme tomu 10 a mimo antiparalelní diody a 100n se bez ochrany nikdy nic se nestalo..

Napsal: 26 zář 2018, 22:00
od EKKAR
NE555 má Unap max 18V (nesmí při něm dojít k destrukci obvodu = viz odkaz na datasheet), 15V je maximální garantovaný PROVOZNÍ napětí (při něm garantovaně nesmí docházet k ovlivnění funkce). Zatím jsem se nesetkal s 555kou, která by nejela bez problému i při 16-17V a nikdy jsem s nima v autě neměl problémy - POKUD JSEM SI JE NEVYTVOŘIL JÁ SÁM NEBO NĚKDO DALŠÍ KDO DO TOHO STRKAL PAZOURY BLBÝM ZAPOJENÍM.

Napsal: 26 zář 2018, 22:09
od masar
mpcz píše:Zdravím. Modul s Atmelem a stabil. max. in 40V , zabudovaný do koncernového vozu se opakovaně poškodil. Podezření padlo na vliv napěťových špiček v palubní síti automobilu...
...se transil vlivem ohřátí stane "gumovým" a jeho jmenovité napětí se natáhne až k 22. voltům, kdy už je uhrožen modul...
Nezdá se ti, že jsi ve svých poznatcích poněkud nekonzistentní? Jak to tvoje "plazivé" :!: napětí o velikosti +22V ohrožuje stabilizátor s Uin=+40V? To ty vaše koncernové vozy mají takové neduhy typu "plazivé proudy" opakovaně?
Ne, ty jsi případ, kterému já nedokážu poradit. Mluvíš řečí jiného kmene. Je mi líto.
:wink:

Napsal: 26 zář 2018, 22:37
od mpcz
Odpověď je jednoduchá: nyní jsou 3 různé moduly s různou funkcí a různými stabilizátory. Ten nejmenší je na 22V. A u něho se popisovaný problém samozřejmě projeví v největší míře. Problémy jsou především a NYNÍ a ZATÍM jen s koncernovými vozy. Dle mého by ale bylo neprozřetelné a nepraktické vyrábět několik variant, když ta vyšší pokryje všechny nižší. Odměnou bude i vědomost do budoucna při nějakém problému, že příčina není v přepětí nebo špičkách. To není k zahození.
Pokud tě ty tvé rady unavují, rád bych poděkoval, přičemž ostatně není za co, kromě slovíčkaření a invektiv jsi toho k věci nic moc neřekl. Prosím, zkus to v jiném vlákně, kde o takové rady stojí, bude to lepší. Děkuji, 26/9/2018

Napsal: 27 zář 2018, 11:59
od TAKJAN
Co natáhnout přívod samostatně přímo z AKU. Tam bývá nejlíp.