Popravdě, já za sebe se ještě nehodlám loučit ani s ST100, ani s Aiwou AX-7800E, ani s 810A, na které nejčastěji poslouchám.
Důvody uvedu dále.
Nijak moc upravená ST100 /je vyházený bambus odevšad, kde byl z úsporných důvodů, třeba ve filtrech a spínání/ hraje trvale přes Music 30 Stereo AZS310, též uvedeného do perfektního stavu.
Sice s "nehistoricky" udělaným loudnessem, ale co už. Aby se to dalo i potichu poslouchat, jinak to holt nešlo, tichý poslech bylo spíš jen dráťákové šuškání.
V 70. letech se holt asi lišily názory lidí z Tesly Vráble, co Music 30 Stereo konstruovali. Lišily se názory na to, jak by měl vlastně loudness vypadat, jestli by tam vůbec měl být a co by měl případně umět.
Tříodbočkový poťák RFT v něm už stejně měli. V původním AZS300-301 využili k logaritmizaci lineárního poťáku odbočky jen 2, v inovovaném AZS310-311 už využili sice všechny 3, ale zase jen k odporové logaritmizaci, ne loudnessu. Důkazy jsou v přílohách.
Takže se na to jenom klasicky 🤐 a udělali to postaru či vůbec, jak ostatně byli zvyklí. Anebo - měli v úmyslu či příkazem ušetřit těch 2x8 pasivních součástek a malou destičku, co by byly potřeba ke komplet a perfektně funkčnímu loudnessu. Dneska se už od nikoho bohužel nic nedovíme a jen si dovoluju spekulovat. Všeci, kdo se na konstrukci Musicu 30 mohli podílet, jsou dávno šest stop pod zemí. Budiž jim lehká, kus slušné práce přeci jen udělali.
Aiwa AX-7800E má už od výrobce celé přepínatelné korekce i samotný, kupodivu jen jednoodbočkový loudness /odbočka v polovině dráhy/ vyřešené excelentně. Myslím, že to byla v době jejího uvedení na trh /1980 asi, SM 1979/ vlajková loď firmy mezi receivery. Nic "vyššího", natož s tak vymakanou frekvenční syntézou, předvolbami, autotuningem atd. firma ani dlouho potom neměla.
Mám taky pocit, že v těch letech byla Aiwa jedna z prvních japonských firem, která se sic trochu krkolomně, ale přesto úspěšně, spolehlivě i úhledně dokázal s frekvenční syntézou u aparátu téhle třídy poprat, použít ji, přidat fakt kvalitní zesík a neprodělat na tom i gatě. Všecky IO a polovodiče v modelu AX-7800 jsou od Mitsubishi/NEC/Sanyo/Hitachi, to nebude náhoda. V obecně udávaných parametrech jsou chyby. U základní verze udávaný, sinusový výstupní výkon 60W platí do 8 ohmů. U verze E je udáván do 4 ohmů a činí 100W. Koncové tranzistory jsou totiž 2SB705A/2SD745A, 120V/15A/120W/16MHz/MT200/.
O výjimečnosti tohoto stroje svědčí i to, že dosud se vůbec nikde neobjevila kompletní servisní dokumentace. Nemá ji ani vyhlášený hifiengine.com a dlouho ji mít nebude, dokud jim ji nepošlu já sám
Do 810A jsem na loudnessu jen "trochu" porýpal. Z výroby je to v 810A-814A dost divně, ačkoliv tam plnokrevný, lineární tříodbočkový potenciometr je. Umíte mi, prosím, někdo znalejší vysvětlit nepoužití dvou spodních odboček ke kmitočtovým úpravám, ale až té nejvyšší?
Soudruzi po kdoví čím vzoru, udělali loudness účinný jen na hloubkách, na výškách funguje asi jen +1,3dB, protože je až na 3. odbočce odspodu. Už tehdy, díky pánům Fletcherovi a Munsonovi mohli uplatnit dokázanou věc, že při opravdu tichém poslechu klesá citlivost ucha i na výškách.
Podezřívám soudruhy konstruktéry, že absencemi výškových loudnessů si tak trochu pomáhali dál nezhoršovat odstupy šumu, nevalné už i tak, díky nevalným polovodičům na hranici únosnosti. Do aparátů ze sériovky prostě polovodiče vybírat nelze, to bylo řečeno i napsáno už mnohokrát. Ostatně ani tehdejší signálové zdroje neměly odstupy nijak valné a účinné výškové loudnessy by to jen zdůraznily.
Jediný Jiří Janda se výškových loudnessů v TW nebál, páč jím konstruované aparáty měly vlastní odstupy dostatečné
Výškový loudness a ještě dost odbytý /270pF kondíky?/ byl udělaný milostivě až v AZS220 či NZC421, s lineárními tahovými potenciometry 100k/H.
Ony ty kondenzátory nejsou ani tak moc "loudness", ani se tak zrovna nechovají, jako je to spíš jen kompenzace vnitřní kapacity 100k poťáku, kde u tak vysoké hodnoty poťáku vadí.
Na účinnější a funkční loudness, u jinak velmi dobré AZS220, by tam musely být hlavně RC články a muselo by tam jich být trojnásobek.
V některých AZS220 a NZC421 i hloubkové loudnessy chyběly úplně, byly tam jen odpory a místo svitků drátové propojky..?
Aby to bylo komplet, tak AZS218 sice tříodbočkový poťák měl, ale na něm nic, jen 2x3 odpory. Zvláštní.
Každopádně, teď to hlavní :
Je to už nějakou chvíli, co jsem se rozhodl, že FM signál rádia RockMax, co mám fakt dobře "naposlouchaný", budu postupně poslouchat ze sluchátkového výstupu Sráče /mono/ přes HiFi zesilovač Music 30 Stereo a pak to srovnám s ještě dalšími, striktně HiFi přístroji, FM přijímači.
Pro vysvětlenou nezasvěceným uvádím že něžným označením "Sráč" tituluji monofonní, kapesní digitální rádijko ECG R111, koupené za slevových 159,-Kč ve výprodejním regálu Penny Marketu.
Nečekal jsem od té koupě, provázené smíchem, vůbec nic. Snad ani to, že to bude nějak kloudně hrát. Zajímalo mě snad jen to, co za běžnou cenu 200g flašky Nescafé Classic dostanu, či spíš co najdu uvnitř.
No, trochu se mnou ten zatracený rejžák vyjebal a já se přepočítal. Je v tom i na daný účel dosti sofistikovaná technologie a já měl asi jenom štěstí, že se to rádijko nejspíš moc neprodávalo jinde a proto skončilo ve výprodejovém regálu tam, kam chodím kupovat maximálně rohlíky..
Pro shodnost podmínek tedy byly kvůli Sráči na mono přepnuté i ostatní HiFi aparáty, tedy ST100, Aiwa AX-7800E i 810A.
Samozřejmě, poslouchal jsem na jedněch bednách. Zrovna po ruce byly volné dvě ARS651-R16 po repasi, ale použité pasivně /předním vstupem/, tedy jako by to vlastně byly ARS944. Poslouchal jsem v jedné místnosti, pochopitelně, jinak by to jaksi celé postrádalo smysl.
Anténní signál zvenku /zesílený v ant. krabici 15dB pro krytí ztrát v dlouhém kabelu a rozbočeních/ byl přiveden do ST100, Aiwy a 810A přes starší, trojnásobný rozbočovač Hirschmann pro bývalé I.-III. TV pásmo.
Sráč musel přijímal na svůj vlastní, 24cm dlouhý prut. Na připojení jakéhokoli signálu k prutu Sráč zareaguje úplným zmlknutím. Nevím proč, ale prostě to tak je.
Kalibrace ze strany FM, na stejnou subjektivní hlasitost na výstupech přijímačů proběhla tak, že jsem všecky přijímače naladil na rovných 98MHz, kde tady vůbec nic nevysílá. Na vstup toho rozbočovače jsem přímo připojil cca 90dBuV výstup ze staršího, mírně upraveného a opravdu dobrého FM modulátoru na 98MHz původně určeného do auta /má i limiter na nf vstupu/, do kterého šel 1kHz z "Belzova nf generátoru" s jedním TL084 a jedním jfetem, snad každý ho zná. Má hodně malé zkreslení, tvrdý výstup a vejde i s děličem, výstupním budíkem a dalšími ptákovinkami do krabičky 15x10x5cm.
Sráče jsem musel dostavit k ostatním ručně.
Kupodivu tohle všecko, ač jsem se toho z vf strany obával, proběhlo bez potíží, bez strhávání i rušení oscilátorů přijímačů. Nejspíš má ten značkový rozbočovač Kathrein dobrý činitel zpětného útlumu výstupů. Asi.
S férovým, relátkovým přepínačem beden, otočným přepínačem a vstupně-výstupními svorkami pro bedny jsem se kvůli tomuhle pochybnému pokusu drbal skoro půl dne
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Použita jsou japonská relátka Aromat DS4E-S-DC5V, série AG23494498 s celkem 4 přep. kontakty, propojenými paralelně, každý pro 2A/30VAC. Přepínač Lorlin DS3, festovní dvojsvorky Monacor ST922G a nějaký noname 3mm ledky s čísly vstupů.
Kdyby ten přepínač několika zdrojů signálu na jeden pár beden někdo potřeboval na něco podobného půjčit, tak rád tak škodolibě učiním.
O jednoho víc, co bude určitě nasranej, zklamanej, nebo možná naopak potěšenej
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Adaptér 5VDC/200mA pro relátka a ledky je u něj.
Dá se tím tedy spolehlivě přepínat 8A při těch definovaných max. 30VAC.
To je na zátěži 8R střídavý výkon 112W na kanál, na 4 ohmech pak těch 30VAC představuje výkon 225W a ještě nebude překročen proud přes kontakty. Neberu samozřejmě v úvahu impedanční minima, ale tak - při výkonu 200W snad nikdo testovat/srovnávat nebude
Dlouho jsem se úplně styděl se k tomuhle "testu" či spíš srovnání přiznat, opravdu.
S hrůzou v očích a nevěřícně jsem musel, chcačky-nechcačky konstatovat, že SUBJEKTIVNĚ není mezi reprodukcí kapesního, monofonního Sráče z Penny a těch skutečných, plnokrevných hifi přístrojů, nuceně přepnutých na mono /Aiwa už patří mnohými svými vlastnostmi do highendu/ vůbec žádný rozdíl.
Kurrvafix, vůbec žádný!!!
Dokonce jsem měl takový neurčitý, technicky blbě definovatelný pocit, že Sráč tu vysloveně podřadnou modulaci toho RockMax rádia zpracovává tak nějak "přijatelněji", snad zakulaceněji, nebo jak to nazvat.
Výstup Sráče je ze md švábu-spínaného zesilovače, tak možná on...
Prostě na těch ostatních přístrojích třídy HiFi, byl dobře slyšet kdejaký kiks v modulaci, jako třeba zbytečně dlouhý odběhy optimodu, "ukradený", limiterem odříznutý výšky apod.
Přivedlo mě to k jediné myšlence.
A to k té, že zřejmě záměrně jsou modulace, vysílané kmitočtové spektrum i dynamika FM vysílání až takhle na kvadrát dojebané, že je dneska vlastně úplně jedno, na jakém přístroji a jaké kvality lidi tu modulaci poslouchají. To srovnání Sráče s HiFi aparáty je víc, než výmluvné..
Pravda, u jiných stanic, s jinou a serióznější, takhle nedojebanou modulací by nějaké rozdíly určitě slyšet byly.
Bohužel, třeba Vltavu tady nemám možnost v potřebné intenzitě přijímat. Jedinou slušnější modulaci tady v místě má jednoznačně ČRo1, kupodivu i F1, ještě i E2 se dá poslouchat, byť plná sraček a pak má velmi kvalitní modulaci ČRo2, okruh Regina-Brno, nebo jak to nazývají.
Tu bych ale na ST100, ani na 810A bohužel nenaladil, neboť zde v místě vysílá na 107,3MHz.
Závěr?
Jakkoli se tomu vnitřně bráním, tak mi to celé přijde jako snaha klasické, analogové FM vysílání postupně dodrbávat. Ve prospěch internetových streamů - aby se později klasický FM analog mohl zrušit "jako už nepotřebný", samozřejmě ve prospěch jiných, jistě digitálních technologií podobně, jako tomu bylo v jiných případech.
Mnohé ze streamů sice subjektivně "znějí" na stejném analogovém zesílení jakoby lépe, živěji, s větší dynamikou a jakoby plným, neořezaným spektrem. Ale když se do toho zaposlouchám, tak zase mají podle mých subjektivních uší jiné nectnosti.
Jak jsem si všiml, tak také velmi závisí na úrovni softwaru dotyčného dig. zařízení, na kterém streamy posloucháte.
Bez zajímavosti není ani zjištění, že stream dotyčného rádia RockMax, poslouchaný jen přes PC, takhle dojebaný, jako jejich FM vysílání zdaleka není. Subjektivně to hraje o dost líp a ve srovnání s FM tak nějak "neseroucně"..
Nedivím se proto mnohým z Vás, co své staré, dodnes skvělé, HiFi analogové FM tunery už odložili a poslouchají rádio jinak, třeba z oněch streamů pomocí desítek služeb, co to nabízejí.
Dnes má hlavně mainstream tak mizernou úroveň, že skoro jedno, na čem to posloucháte a jednodušší aparátek holt vyhrává.
Dokud to ale půjde, tak starý konzervy asi zůstanou už u těch klasických FM tunerů. Už pro ten alibistický pocit, že to posloucháme na skutečných HiFi zařízeních a že jsou to oni, provozovatelé FM stanic, kdo to takhle neskutečně kurrví.
Smekám virtuální klobouk před ČRo i pár málo dalšími, klasickými FM stanicemi, které si pořád laťku úrovně toho, co leze z jejich vysílacích antén, drží poměrně vysoko.
Teď nemám na mysli obsah jako takový. Mám na mysli subjektivní i objektivní kvalitu - využití dovoleného zdvihu, ale ve prospěch kvality modulace, velmi rozumnou, skoro neznatelnou míru komprese a v neposlední míře absenci otřesného žvanění a rozumnou míru reklamy, jako výplně mezi muzikou.
Nakonec kdysi opovrhovaný ČRo a pár dalších zůstanou těmi posledními, kdo bude do éteru posílat zvuk, co se ještě i po půlhodině jako podkresu dá poslouchat, aniž byste to nasraně nevypnuli, či nepřeladili jinam.
Pár obrázků navíc k ilustraci toho, oč v těch loudnessech jde.