autožárovky do hlavních svìtel

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#61 Příspěvek od EKKAR »

Měří se to v bezodrazným tunelu na konci tubusu minimálně 10m dlouhýho, používá se palubní napětí 14,5V (norma pro motor v chodu za jízdy). Těch 150% je vztažený k "noname" halogence, znamená to 150% JEJÍ základní svítivosti ato "plus" označuje vyšší životnost než je životnost právě tý klasický "noname halogenky" vyhnaný napájecím napětím právě na tu vysokou svítivost. Základní žárovka aby měla 150% svítivosti se musí "krmit" napětím zhruba o 25-30% vyšším než je její nominál, zároveň se tím ale sníží její životnost na méně než 50% výchozí hodnoty. "Pluska" má tu životnost rozhodně vyšší než obyčejná halogenka dohnaná na stejnou svítivost zvýšením Unap.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#62 Příspěvek od tomasjedno »

EKKAR píše:Těch 150% je vztažený k "noname" halogence, znamená to 150% JEJÍ základní svítivosti ato "plus" označuje vyšší životnost
Nesmysl. Těch +150% světelného toku je srovnání oproti minimálním požadavkům předpisu ECE R112. Alespoň pan Osram to tak říká. A halogenky H4/H7 se podle tohoto předpisu měří při napětí 13,2 V.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#63 Příspěvek od Nakadah »

Tak to budu muset ohulit na 13.2V a přeměřit to znovu. Otázka je, jestli se mi s tím chce vlastně drbat. Spíš nechce.

Uživatelský avatar
Hape
Příspěvky: 353
Registrován: 08 úno 2010, 01:00
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
Kontaktovat uživatele:

#64 Příspěvek od Hape »

EKKAR píše:...používá se palubní napětí 14,5V (norma pro motor v chodu za jízdy)...
Není to trochu moc? Já si teda z dřívějška pamatuju z nějaké knížky o opravách atuomobilů Škoda, že regulátory alternátorů byly z výroby nastavené na udržování napětí 13,8-14,2V.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#65 Příspěvek od Kvicala_r »

No to napětí určuje homologační podmínky světlometu (většinou 13,2 nebo 13,5V). Víc sem snad nikdy neviděl. Nakonec to najdete na každém světle i s watáží - resp. mělo by to tam být (třeba i někde na lemu pouzdra světla - ABS materilálu). Naopak musí bý viditelná homologační značka zvenčí Ex v kroužku. X je číslo přidělené krajině, kde homologace probíhá. Ten fotometrický tunel bývá 10 nebo 30m.
Jsou definované kritické body v optické mapě. Body, aby neoslňoval (ten bývá oříšek - je to ta část v klínu tlumených) a zároveň taky třeba tzv III. pásmo - osvětlení značek nad vozovkou.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#66 Příspěvek od Nakadah »

Udělal sem si takovoý malý srovnávací test. Vlevo Osram NightBreaker Laser, vpravo Osram Super.

Obrázek

Obrázek

Luxmetrem ten NightBreaker svítí trochu víc, ale u potkávacích je to jen 1000lux vs. 1030lux (v nejsvětleším místě). Bohužel mám na paticích jenom 12.5V, holt auto nemá modul centrální elektriky, ale jde to dlouhými vodiči a přes spínač v páčce.

Při tom zkoušení jedna Osram Super zdechla, tak sem tam už nechal ty NBL. V noci ale subjektivně svítí víc, jelo se mi s nimi lépe. Jo a světla mám loni po repasi, nově pokovené paraboly uvnitř a plasty.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#67 Příspěvek od EKKAR »

Na netu se dají najít i laboratorní měření z testů skopčáckýho Autobildu, ty Night Breakery tam jak H7, tak H4 vycházejí třeba ne jako úplně nejlepší, ale dejme tomu druhý max. třetí v pořadí z palety 12-15 testovanejch značek a typů. Já si na ně nestěžuju, rozdíl do plusu oproti sériovce nebo kterýkoliv jiný "běžný žárovce od pumpy" tam je.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#68 Příspěvek od Nakadah »

Jaké napětí na žárovce hlavních světel je řekněme ideální střed mezi svítivostí a životností? 13,2V? 13,5V? ještě větší? Dá se to nějak +- odhadnout?

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#69 Příspěvek od tomasjedno »

Jak bys to “optimum” chtěl definovat?
Závislost svítivosti a životnosti na napětí máš v grafu.
Při 13,2 V máš 2,5x menší životnost a o 37% víc světla než při 12 V.
Kdybys optimum definoval třeba tak, že za celou dobu životnosti dá sumárně nejvíc světla, tak se dostaneš někam k 11,5 V.
Přílohy
50126FC6-7857-48C5-8926-DF7191438718.gif
(30.2 KiB) Staženo 83 x

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#70 Příspěvek od Nakadah »

Díky, to jsou relevantní informace.

Uživatelský avatar
Jenyk
Příspěvky: 57
Registrován: 25 led 2015, 01:00

#71 Příspěvek od Jenyk »

Dobrá diskuse. Jako vlastník starších aut, která moc nesvítí a nemají DRL, používám už dlouhé roky také zde zmiňované Osram Night Breaker. Mám s nimi jen ty nejlepší zkušenosti, svíti mi to s nimi uspokojivě. Kvůli životnosti mám DRL dělaná těmito moduly: http://www.cybertronic-labs.cz/katalog/ ... vetla.html . Ani nevím, kdy jsem žárovku měnil naposledy. Co tu nezaznělo je, že žárovky nemají rády kolísání napětí. Vždy startovat jen s vypnutými světly!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#72 Příspěvek od Celeron »

Jenyk píše:Kvůli životnosti mám DRL dělaná těmito moduly:
V C4 mi v plastových parabolách prdnou tak 2 kusy H7 za rok. Je na nich denní svícení. Kupuju nejvobyčejnější u pumpy za 80-100 kus. Drahý praskaly úplně stejně jako obyčejný, možná ještě častěji. Ten modul z odkazu se mi za předpokládanou životnost auťáku ani nezaplatí. :roll:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#73 Příspěvek od EKKAR »

Mám tady ještě pár soft-startů, co jsem dělal pro kluky z RoomsterClubu právě kvůli tomu, že H7 odcházejí jak divý. Destička 20x50 zatažená ve smršťovačce, na jedný straně 2 dráty jako přívod, na druhý straně 2 dráty k žárovce - stačí přeštípnout stávající vedení k reflektoru, vložit soft-start, spájet dráty a zaizolovat spoje. BACHA, je to určený pro světla s neukostřenou plastovou parabolou = takový, kde patice žárovky má vyvedenej i mínus ke kostře auta. Chceš jeden nebo dva? Je v tom IRFZ44, v pohodě jeden utáhne obě světla ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#74 Příspěvek od sr71 »

Pro zajímavost - na novinkách byl dnes èlánek o LED žárovkách H7 které jsou novì homologované i pro starší auta
https://www.osram.cz/am/night-breaker-led.jsp
Jsou teda dost drahé, co jsem koukal tak cca 3tis kè za pár 8O
Zajímalo by mì jestli je u toho je nìjaký výrazný nárust svítivosti (prakticky pozorovatelný) oproti klasickým halogenkám

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#75 Příspěvek od tomasjedno »

U klasických halogenových NightBreaker inzerují +200% oproti minimálním požadavkům ECE R112, u těchhle “až + 220%”. Takže prd.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“