Vysokozdvih do dílny - náhrada baterií 24V

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#61 Příspěvek od solf »

Pokus proběhl a pozitivní je, že se to hejbá :D. Pro další diskuzi jen připomenu, že motor je nyní napojen na baterii 12V 95 Ah a oba ventily na zdroj k notebooku s parametry 20V, 3,3 A. Prázdné vidle vyjely do výšky 1,5 m za 20 sekund, při zatížení cca 240 kg to jede nahoru už cca 55 s, při zatížení o dalších 100 kg to vyjelo asi jen 20cm a dál ne. Pokud při tomto zatížení vypnu ventil a znovu zapnu, vyjede to vždy o dalších cca 5 cm. Takže nevím, zda je problém v malém napětí pro motor ( 12V místo 24 V ) a měl bych zkusit dát dvě baterie do série, nebo v nedostatečném napětí pro uzavření zvedacího elektromagnetu ( 20V místo 24V ) a zkusit proto k tomu původně zamýšlenému trafu ( 24V, 100 VA ) přidat ten můstek. Další problém je v příliš rychlém spouštění zdviže a nijak nepomohlo, když jsem spouštěcí ventil místo toho 20V zdroje zapojil také jen na 12V baterku, jelo to pořád stejně rychle. Zde bych proto potřeboval nějakou elektronickou "brzdu", aby tam šlo ještě menší napětí. Zde malá ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=m_VDNCl ... channel=MV

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#62 Příspěvek od workhard »

Ty ventily nejsou proporcionální, takže jízdu dolů musíš přiškrtit někde na hydraulice.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#63 Příspěvek od PavelFF »

V předchozím textu se píše že spouštěcí ventil je proporciální.
..... přičemž ventil spouštění 2Y29 je dle prodejce cituji " proporcionální ventil, který se otevře podle napětí, které se do něj pustí, tedy by neměl být problém ovládat 12V".
Taky ve schématu hydrauliky je u 2Y29 jakýsi symbol se šipkou přes cívku.

Pokud je to pravda, je 12V pořád ještě moc vysoké napětí pro požadovanou rychlost klesání.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#64 Příspěvek od solf »

Ještě dotaz, na jaké cca napětí se dostanu, když za to trafo 24V dám usměrňovací můstek?

Uživatelský avatar
JoDiK
Příspěvky: 508
Registrován: 10 led 2018, 01:00
Bydliště: Olomoucký kraj

#65 Příspěvek od JoDiK »

solf píše:Ještě dotaz, na jaké cca napětí se dostanu, když za to trafo 24V dám usměrňovací můstek?
Když to vyfiltruješ kondenzátorem, tak maximální hodnota je odmocnina ze dvou krát efektivní, takže cca 34V.
Naprázdno samozřejmě víc, předpokládám, že těch 24V je jmenovité napětí a ne napětí naprázdno.

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#66 Příspěvek od PavelFF »

solf píše:Ještě dotaz, na jaké cca napětí se dostanu, když za to trafo 24V dám usměrňovací můstek?
Dostaneš několik různých hodnot napětí (efektivní, střední, maximální). Ale tebe bude kvůli elektromagnetu nejspíš zajímat efektivní hodnota a ta se usměrněním (téměř) nezmění. Bude pořád (skoro) 24V.

Jenže pokud bude ventil vrčet, pak by bylo vhodné přidat nějaký kondenzátor na vyhlazení kopcovitého charakteru napětí. Efektivní hodnota se pak úměrně zvětší, což bude teplotně přetěžovat cívku ventilu. Bude nutno to nějak řešit. Složitost zařízení vzroste.

Zvedací ventil je pod napětím pouze v okamžiku zvedání, což trvá desitky vteřin, takže cívka přiměřené krátkodobé přetížení (snad) vydrží. Dal bych zprvu jen menší kapacitu pro odstranění vrčení. Bude-li to nutné. Na dálku se těžko dělá vývoj.

Změř odpor cívek obou ventilů, máš-li jak. Nejdřív změř odpor samotných spojených šňůr a potom odpor cívek.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#67 Příspěvek od solf »

Tak další pokus úspěšně proveden a ukázalo se, že ten motor potřebuje při velké zátěži skutečně 24V, včerejší neúspěch tedy nebyl způsoben slabým zdrojem pro zvedací ventil a těch cca 20V funguje bez problémů. Zbývá tedy vyřešit spouštění. Zkusil jsem použít 6V baterku z motorky a dle zátěže se buď ventil neotevřel vůbec nebo tak málo, že zdviž klesala příliš pomalu. Z toho usuzuji, že to bude chtít pravděpodobně 8-10V, případně nějaký regulovatelný zdroj. Každopádně všem děkuju za dosavadní rady, začínám věřit, že to s vaší pomocí už zprovozním. Zde video zdvihu s 2x12V a 480 kg zátěží. https://www.youtube.com/watch?v=JU1AoCM ... channel=MV

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#68 Příspěvek od Kremik »

solf píše:Prázdné vidle vyjely do výšky 1,5 m za 20 sekund, při zatížení cca 240 kg to jede nahoru už cca 55 s, při zatížení o dalších 100 kg to vyjelo asi jen 20cm a dál ne. Pokud při tomto zatížení vypnu ventil a znovu zapnu, vyjede to vždy o dalších cca 5 cm.
Slyšel jsi při tom, že by se při 240 kg otáčky motoru výrazně snížily a při 340 kg se motor zcela zastavil? Pak by opravdu 12V nestačilo.
Pokud však motor výrazně nezpomalil a i při zastavených vidlích se stále točil, znamená to, že buď zvedací ventil nebyl zcela uzavřen (protože když se točí čerpadlo, čerpaný olej přeci musí někudy téct), nebo může být vyběhané čerpadlo, které "podtéká", pak tedy není schopno vytvořit potřebný tlak. Nebo ještě může prokluzovat spojení mezi motorem a čerpadlem, kdy se motor točí ale zatížené čerpadlo již stojí.

Nezdá se mi to, protože pokud by vidle potřebovaly plné napětí pro blbých 340 kg, kolik by pak chtěly pro plnou zátěž, na kterou jsou stavěny? Někde tam bude bota.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#69 Příspěvek od solf »

Motor se úplně nezastavil, ale otáčky určitě výrazně klesly, zatímco při těch 480 kg se rychlost zdvihu proti rychlosti bez nákladu skoro nesnížila. Dle katalogu by měla být rychlost zdvihu 0,15 m/s resp. 0,1 m/s při zátěži, což při mém pokusu 1,5 m znamená 10 sekund prázdné a 15 sekund se zátěží. Já měl s 12V baterkou rychlost zdvihu - prázdné vidle 22 s, s 240 kg 55 s, zatímco 480 kg s 24V předpisových 15 vteřin. Je možné, že čerpadlo už není v nejlepší kondici, ale já jsem s tím takhle spokojený, i když naděje na to, že bude stačit jedna baterka, byla samozřejmě lákavá. Ještě se zeptám, když už máme ty pokusy za sebou, zda by se dala odhadnout cenová náročnost pro případný vhodný zdroj do zásuvky, když bych nechtěl provozovat dvě baterky.

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#70 Příspěvek od PavelFF »

Cena bude značná - zkus poptat trafo na 200A a výkon 4,7kW. Nejlepší by byl třífázový. A k tomu 3 diody z ČKD.
Proud 200A není legrace. A příkon 4,7kW už je na jednu fázi taky trochu moc. Pro stacionární použití mi dvě baterky připadají výhodnější.

Ještě bys měl zkontrolovat, jestli se nepřipravuješ o vzácný výkon nevhodným provedením.
Například změř napětí na akumulátoru naprázdno a pod zátěží. Pod zátěží v různých režimech , při malé a velké zátěži, v době kdy se už vidle skoro nezvedají apod. A při těch samých způsobech provozu měř odpovídající napětí na svorkách motoru. Je možné, že je slabý akumulátor a/nebo máš velké úbytky na kabelech a na motor se nedostane potřebné napětí.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#71 Příspěvek od solf »

Na kabelech se určitě něco ztrácí, zkoušky proběhly se startovacími levnými kabely s mizernými svorkami s malou kontaktní plochou. Už mám proto objednané klasické bateriové svorky a kabely zkrátím na nejnutnější délku. Je pravda, že pokud by se to zlepšilo třeba jen o 20%, už bych to asi mohl provozovat jen na 1 baterku, protože s obsluhou budu zvedat většinou cca 250 kg a že by to jelo pomalu by mi nevadilo.

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#72 Příspěvek od PavelFF »

"Něco se ztrácí". Voltmetr máš, tak to změř. Dohady nemají smysl.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#73 Příspěvek od solf »

Ještě mám další "hloupé" dotazy. Ty dvě 12V baterky mohou být v rámci kapacity jakkoliv rozdílné nebo by měly být aspoň podobné? V rámci testu jsem měl 1x12V/95Ah a 1x12V/80Ah. Pokud bych měl třeba jednu tu větší a k tomu malou např. 44Ah, je to problém? A pak čím to nabíjet, když je nebudu chtít rozpojovat? Předpokládám, že nabíječkou 12V je najednou nenabiju, mohlo by to zvládnout např. toto? https://www.puhy.cz/nabijecka-autobater ... 30931.html Díky.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#74 Příspěvek od solf »

Ahoj, tak odpověď na předchozí dotazy jsem už zjistil , objednal jsem vyrovnávač napětí a automatickou nabíječku 24V. Na spouštění jsem už odzkoušel regulovaný zdroj 3-12V a jediný malý problém je, že ten spouštěcí ventil logicky :D reaguje nejen na napětí, ale i na zátěž ( tlak ). Tzn. že prázdné vidle lze pomalu spouštět při cca 6,8V, zatímco při zátěži to potřebuje 7,5V. Ale není to zásadní problém, nastavím rychlost pro spouštění při zátěži. Teď prosím, prosím, o snad poslední radu. Stykač, který napájím stejným zdrojem 20V jako zvedací ventil, bych z prostorových důvodů potřeboval dát na minus pól mezi baterku a motor, protože na plus pól jsem dal bateriový vypínač. Znejistělo mne, že na tom stykači ( je to originál k tomu agregátu ) jsou dvě značky + . Nikde jsem to nevygooglil. Díky moc.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#75 Příspěvek od solf »

Tak s radostí :D sděluji, že je zdviž zprovozněna, ještě jednou díky všem, co mi poradili. Zde ještě odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=0eWiEr2 ... channel=MV
Přílohy
Plošina.jpg
skříň.jpg

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“