Hurá do vesmíru (odděleno)

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#661 Příspěvek od xsc »

Zas cestou dolů shoří zaručeně :-)

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#662 Příspěvek od konosuke »

Ale ta hanba, ta hanba ! až ji zachytí mimozemšťané, pokročili
od dob Gagarina a plechového sudu k bedně z překližky inu krize
růstu :(
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#663 Příspěvek od EKKAR »

Nech bejt - náhodou překližka je vynález, za kterej by měla bejt Nobelofka. Umožňovala (a dál umožňuje) vytvářet (samozřejmě za dodržení určitejch podmínek) pouhým lisováním za tepla vytvářet prostorový (dneska by se řeklo 3D) konstrukce lehčí a přitom stejně pevný nebo pevnější, než kovový z přepážek, žeber, podélníků a potahu. Je to v podstatě jeden z prvních kompozitních materiálů, kombinující osově omezenou tahovou pevnost materiálu jeho vrstvením se zkřížením originální struktury s pevností pojiv - ať už jsou použitý jakýkoliv lepidla. Ano, dneska jsou modernější struktury ze sklolaminátu nebo karbonu, ale dřevo/překližka spotřebovává při výrobě daleko míň energie než stejná konstrukce ze skla/uhlíku. Problémem může bejt při nedostatečný impregnaci proti vodě malá odolnost proti vlhkosti nebo hnilobě dřeva, ale správně ošetřená je překližka překvapivě dobrej matroš i dneska. K jejímu použití doplním jen "Lockheedovy překližkové střely" = letadla firmy Lockheed z období před WW II, který získávaly světový rekordy díky dobrý aerodynamice, kterou jinak dosáhnout nešlo - plátno vytvářelo kvůli menší tuhosti větší aeroodpor a nebylo nosný, kov byl těžší. To samý platí pro deHavillandovo druhoválečný dvojmotorový "Mosquito" = lehkej bombardér a noční stíhač, zase rychlej a odolnej, s trupem poskládaným ze sendviče balza + překližka, nebo třeba Lavočkinovy druhoválečný La-3, La-5/La-5FN, La-7 až po LaGG-9 - ty měly taky trupovej potah z (bakelizovaný = nasycený fenolplastovou pryskyřicí a vyrvrzený za tepla pod tlakem) překližky, protože byl lehčí a lacinější než duralovej plech při srovnatelný konstrukční pevnosti ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#664 Příspěvek od Celeron »

[quote="EKKAR" La-3, La-5/La-5FN, La-7 až po LaGG-9 - ty měly taky trupovej potah z (bakelizovaný = nasycený fenolplastovou pryskyřicí a vyrvrzený za tepla pod tlakem) překližky, protože byl lehčí a lacinější než duralovej plech při srovnatelný konstrukční pevnosti ...[/quote]
Ale prdlajs, všechny Lavočkiny měly holej trup skoro o třetinu těžší než podobný letadlo z duralu. Ta překližka byla jen nouzovej materiál, protože dural prostě nebyl. Tak se použilo čeho bylo dost, Betula Maximovičova a Betula Medvěděvova, tedy různý sibiřský břízy. Moskyto do toho netahej, balza má objemovou hmotnost 6-7 x nižší než Betula. Bříza je tak těžká, že pokud je čerstvě poražená, tak jako snad jedinný dřevo ve sladký vodě neplave.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#665 Příspěvek od EKKAR »

Protože ho měly doplněnej o pancéřovou desku pod pilotem a za pilotem. A jinak už tenkrát ovládali rychlosušení dýhy před (pře)klížením - v opačným případě by jim ty výsledný preglejky bobtnaly a boulovatěly - čerstvost poražení nehrála roli.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#666 Příspěvek od Crifodo »

Celeron píše:Tak čtu že ekologie proniká i do vesmíru. Finové chtějí vyslat družici slepenou z březový překližky.
Jawohl, jako správná ekologie i zde vysoce manifestačně a samoúčelně, a v souhrnu celé "aktivity" je to naopak zátěž jak svině.
https://kosmonautix.cz/2021/06/druzice-ze-dreva/
Ve skutečnosti je to hraní si s hračkou, snad s nějakým určitým efektem výukovým. Jinak bez významu. Problematická čistota, problematická těsnost, nic moc tepelné a mechanické vlastnosti. Kdyby "ekologové" zrealizovali zrušení jednoho parkoviště a vysadili park, ale to není tak efektní jako tohle sebechvalné hraní.

Hned vedle najdeme prostou LED diodu a fotorezistor, který zaznamená její rozsvícení. Na tom by na první pohled nic nebylo, ale energie k LED diodě projde skrz 3D tištěný elektricky vodivý plast PEEK (polyether-ether-keton). Tím se otevře cesta k budoucímu tištění elektrických (nebo dokonce datových) spojů přímo do těl družic).

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#667 Příspěvek od Celeron »

EKKAR píše:Protože ho měly doplněnej o pancéřovou desku pod pilotem a za pilotem.
Pancéřovou desku za pilotem měly všechny stíhačky z II. W.W. LA-7 a vejš už byly kovová stavba, takže si to oprav. Překližkovej LA-5 - 3270kg, kovovej LA-7 - 2600kg, přitom stejnej motor a o jeden kanón více.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#668 Příspěvek od Celeron »

Dnes si osmdesátiletá penzistka a pár mladších odskočilo na krátkej vejlet do vesmíru s rachejtlej New Shepard s lodí Blue Origin. Prý nemuseli smáčknout jedinnej čudlík. To by Allan koukal, že to co byl v roce 1961 vrcholnej výkon tehdejší techniky, je dnes obyčejnej vejlet za pár mega USD. :lol:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#669 Příspěvek od sinclair »

No řekl bych, že i s předchozím vývojem a pokusy, šlo spíš o pěkných pár giga, ne mega..
A proč jim to přes deset minut nešlo otevřít, ta kapsle s lidma?
Kdyby se uvnitř cokoliv nepovedlo? Otvíralo se to přeci dovnitř, takže asi nezajištěný zvenku.
A ten booster je vážně opakovatelně použitelný? Všiml jsem si, jak to bylo po tom přistání zespod očouzený, ten materiál přece musí dostat hrozně zahulit.

Uživatelský avatar
Ruprecht
Příspěvky: 1114
Registrován: 28 zář 2005, 02:00
Bydliště: ZČ + JM

#670 Příspěvek od Ruprecht »

V další verzi už to očouzený nebude, raketa bude elektrická a na solární energii :wink:
Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#671 Příspěvek od konosuke »

ani Jurij (1961) svůj Vostok neřídil, byl pasažérem ale ne pilotem
kapsle letěla sama, jak podle partesu, jenom v nouzi přepnout na
manual (klíček a kod v zalepený obálce měl)
dnes bych ho tam nahoru nepustil (Boris Čertok, konstruktér)
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#672 Příspěvek od Celeron »

sinclair píše:A ten booster je vážně opakovatelně použitelný? Všiml jsem si, jak to bylo po tom přistání zespod očouzený, ten materiál přece musí dostat hrozně zahulit.
Asi opakovatelnej je. NS1 letěl jen jednou a havaroval. NS2 letěl úspěšně 5x a pak byl zrušenej. NS3 letěl zatím 7x a ten dnešní je NS4 a letěl už třetí let.
Ovšem co vše se v rámci "opakovatelnosti" musí vyměnit, je otázka druhá.
STS byl taky "opakovatelnej" a prý se toho po letu měnilo mnohem, ale mnohem víc, než bylo na začátku projektu naplánovaný.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#673 Příspěvek od xsc »

Ještě větší problém byl, že i to, co se neměnilo, se muselo komplet prověřit. Takže to vyžadovalo spoustu práce a tím i peněz navíc.

Uživatelský avatar
Burajko
Příspěvky: 1803
Registrován: 21 srp 2009, 02:00

#674 Příspěvek od Burajko »

to bola Jankelova tazka konkurecna raketa tusim ss-9(200t) predchodca satanu ss-18,rada UR-100 bola zaradena ako lahka ICBM od V.Celomeja.A rada UR-500 su protony.
Už druhý krát strihám a furt je to krátke

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#675 Příspěvek od Crifodo »

Celeron píše:To by Allan koukal, že to co byl v roce 1961 vrcholnej výkon tehdejší techniky, je dnes obyčejnej vejlet
Ono to tehdy hlavně byl závod v demonstrování technologických prvenství a to zas mělo motivaci v nutnosti zapůsobit vojensky. Dneska jsou priority jiné, když se na oběžnou dráhu dostane kdekdo, technologie si koupí nebo ukradne.
Na co jsem zvědav, jestli kvůli komerčním zhovadilým letům taky budou řvát ekologisti a různé Gréty.

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“