Celeron píše:No povíme si to příště.
Jestli nějaký bude. Wirgin po dvouch bouchnutích už taky skončil. A co do toho nacpal prachů.
Virgin Atlantic a spol, vlastněný Richardem Bransonem, jsou v podstatě výstřelek excentrickýho miliardáře, kterej se chce chlubit tím, "jak daleko/vysoko" už vyletěl. O nic jinýho mu nejde, jen o snobský chvástání se. Je to krásně vidět i na tom, jaký stroje vlastně ta jeho banda staví - jakou koncepci si vytyčila = chtějí znovu objevovat technologii horizontálního startu, i když je výpočtama dokázaný, že při stávající energetický účinnosti paliv a jima poháněnejch motorů je vertikální start konstrukčně levnější a jednodušší. A taky to, že si vybrali "žabí skoky" místo přímý cesty na orbitu - neboli dělají přesně to, co zkoušela NASA s raketou Redstone a kabinou Mercury v 50. a 60. letech, kdy jim za "posádku" sloužil opičák Ham a potom třeba takový esa, jako Alan Shepard. SpaceX má proti nim milióny parseků technologickýho náskoku - proč? Protože Elon Musk vidí cestu, jak z něčeho vyždímat megaprachy. Sice je to taky docela excentrik, když se podíváme na jeho snahu uplatnit se v elektrodebilitě nebo na jeho nákup Tvýtru, ale co se týče vynášení nákladů do vesmíru spolu s vytvářením sítě Starlink - je to tvrdej byznysmen s vizí a solidníma úspěchama, kterýmu se povedlo vydupat ze země skutečně vícenásobně použitelný rakety - když už ne celý, tak aspoň to, co při každým startu vyletí zhruba pod 50km vejšky jsou schopní z 90% znovu používat a vyvinuli si k tomu naprosto ojedinělou technologii návratu startovacích boosterů aktivním letem zpátky na místo startu - ve srovnání s NASA, která SRB od Shuttlu nechávala zcela pasivně spadnout do moře jen přibržděný padákama a musela je pokaždý prakticky zgenerálkovat kvůli poškození slanou vodou, SpaceX má techniku takovou, že skoro okamžitě po řízeným návratu boosteru ho může po nezbytným otestování a vychladnutí kritickejch součástí, což trvá maximálně stovky minut, začít znovu tankovat pro další start! A (zatím) na LEO už toho s Falconama vytahali (a povětšinou i bezpečně vrátili na Zem) tolik tun, že Branson se může jít zahrabat. Nejvíc je u Muska vidět, že se snažej neopakovat už učuněný chyby - start od startu se zlepšujou a i když jim havárka nebo neúspěšně skončenej test naboří časovej plán a zdrží je, vlítne na to celá ta jejich firma jak myšky hryzalky a makají jak šrouby, aby to dali dokupy a následující test jim pokud už ne nevybuchnul, tak aby udělal zas o kus víc a aby se jim podařil zas další krok k tomu, co propagujou - levný nosný rakety (ve srovnání s konkurencí), schopný častějších startů než konkurence a se spolehlivostí větší než konkurence. A zatím jim to vychází, ne sice úplně podle časovejch vizí Elona Muska, ale postupnej pokrok si udržujou.
xsc píše:SpaceX toho už při testech bouchlo tolik, že je to nepřekvapí. I Falcony byly kdysi pěkný prskavky. 33 motorů je fakt dost, ale přecijen dneska je digitální řízení samozřejmost, ne jak u N1. Ale motory jak u Saturnu by byly hezčí
Spíš mě zaujaly ty kusy bordelu, co odlítaly z rampy. Jako by nečekali takový tah.
https://youtu.be/u6m7HJ6_fNw
SpaceX dělá testy tak, že se s neúspěchem = výbuchem musí počítat, ale je taky nutný takovej neúspěch co nejdokonalejším způsobem telemetricky sejmout a zaznamenat, aby se dala celá sekvence dějů análně vylýzat a pro následující test se učunily všecky možný opatření, který takovýmu selhání zabrání. A ten "bordel" odletující od místa startu nosiče Heavy není z rampy, ale je to nezpevněnej povrch terénu, odfukovanej výtokovým proudem z rakety. Stačí se podívat na Ghůůůghlmaps, zadat si tam
https://www.google.com/maps/@25.9970394 ... authuser=0 nebo "Boca Chica Blvd, Texas" - a hned je vidět, že tam nejenom nemají kolem startovacího stolu žádnej asfalt nebo beton, ale že tam na rozdíl od Kennedyho mysu nemají ani žádnej odvodní kanál zpod startovacího stolu pro výtokový plyny a už vůbec tam nemají žádný vodní clony, který by startovací stůl chladily a omezovaly působení zvukovejch vln jak na rampu, tak na okolí. Prostě je to zkušební rampa doslova na kusu pouště a já pochybuju, že by z ní teď hned dokázali bez nutný údržby v trvání několika tejdnů odpálit další Super Heavy. To žlutohnědý, co lítalo kolem byl prach z terénu kolem a to bílý byly kusy vodního ledu, odlámanýho vibracema z povrchu boosteru (námraza z atmosféry na povrchu jen v nejnutnější míře izolovanejch nádrží na LCH₄ a LOx).