Stránka 6 z 14

Napsal: 15 bře 2023, 23:09
od tomasjedno
EKKAR píše:Globus nebyl žádnej navigační počítač, Globus byl jen navigační indikátor - zobrazoval na miniaturním glóbusu místo, ve kterým by došlo k přistání, kdyby v danej moment loď zahájila sestup z orbity.
Je to mechanický analogový počítač. To, že byl označován jako “navigační indikátor” hovoří pouze o jeho účelu, ne o jeho podstatě.
Měl dva zobrazovací režimy - jeden ukazoval aktuální polohu a ten druhý místo přistání.

Napsal: 16 bře 2023, 12:29
od pepik9
Pokud jde o mechanické analogové počítače (jiný obor), zajímavý popis byl zde:
[1,] [2,] [3,] [4,] [5.]

Napsal: 20 dub 2023, 23:59
od Celeron
Tak nám dnes Musk opět dokázal, že je nepoučitelnej a bude dál blbnout s tím "svazkem" motorů na prvním stupni Space X.
Že to nefunguje věděli už russáci před 50 lety podle zkušenosti s měsíční raketou N1. Naprosto stejnej problém, "pochcípaly" motory a to konkrétně 6.
Ale je dost neuvěřitelný, že při skoro dvojnásobný rychlosti zvuku vydržela Space X takovou dobu dělat přemety a osmičky aniž by se rozpadla. Jinejm rachejtlím stačil už malej náklon a zlomily se.

Napsal: 21 dub 2023, 00:12
od EKKAR
Heavy má 33 motorů, N1/L1 jich měla dokonce 34 v prvním stupni, ale je nebetyčnej rozdíl mezi oběma typama - L1 měla startovní tah na hraně odlepení, Muskova prskavka má 50% převis tahu, takže se odlepí od rampy i když se jí 10 motorů hned na stole nezažehne. Jaký s tím bude mít startovní zrychlení je věc jiná, ale důležitý je to, že jsou na rozdíl od ruSSáků Koroljovovy doby schopní uřídit let s asymetrickým tahem - a nahradit okamžitý zrychlení prodloužením doby chodu zbylejch trysek, takže celkovej impuls se nezmění a jen se o málo změní přesnej průběh startovní dráhy. Je to daný tím, že na rozdíl od Koroljova Musk počítá od začátku s mnohem vyšší životností jednotlivejch motorů, jejich zásoba životnosti se pohybuje kolem 10hodin chodu, což proti 10 minutám Kuzněcovovejch nebo Gluškovejch agregátů je něco nepředstavitelnýho. I proto Musk nezatěžuje při startu motory na 100% tahu a když už nějakej vypadne, zbylým stačí přidat o 1-2% tahu, aby se to vykompenzovalo. Navíc si uvědom - jediný co oni dneska zkoušejí je právě ten hromadnej chod 33 jednotek najednou, všecko ostatní už mají vygómaný a otestovaný ze startů Falconů, Koroljov v šedesátkách testoval najednou celou raketu včetně telemetrie i jednotlivejch podsestav jako jsou čerpadla ... Srovnáváš prostě nesrovnatelný - i když na první pohled je to hooodně podobný, na ten druhej je Musk ve srovnání s Koroljovem o parseky dál.

Napsal: 21 dub 2023, 00:37
od Celeron
No povíme si to příště. :wink: Jestli nějaký bude. Wirgin po dvouch bouchnutích už taky skončil. A co do toho nacpal prachů.

Napsal: 21 dub 2023, 01:02
od xsc
SpaceX toho už při testech bouchlo tolik, že je to nepřekvapí. I Falcony byly kdysi pěkný prskavky. 33 motorů je fakt dost, ale přecijen dneska je digitální řízení samozřejmost, ne jak u N1. Ale motory jak u Saturnu by byly hezčí :-)
Spíš mě zaujaly ty kusy bordelu, co odlítaly z rampy. Jako by nečekali takový tah.
https://youtu.be/u6m7HJ6_fNw

Napsal: 21 dub 2023, 01:22
od Celeron
Ten odkaz mi nějak nende.

Napsal: 21 dub 2023, 06:00
od xsc
Divný, mně nabíhá hned. Zkusil jsem mu dát tvar odkazu podle phpBB.

Napsal: 21 dub 2023, 06:07
od ok1hga
Celeron píše:Ten odkaz mi nějak nende.
a tento ?
https://youtu.be/zw0akWuUu7c

Napsal: 21 dub 2023, 11:51
od EKKAR
Celeron píše:No povíme si to příště. :wink: Jestli nějaký bude. Wirgin po dvouch bouchnutích už taky skončil. A co do toho nacpal prachů.
Virgin Atlantic a spol, vlastněný Richardem Bransonem, jsou v podstatě výstřelek excentrickýho miliardáře, kterej se chce chlubit tím, "jak daleko/vysoko" už vyletěl. O nic jinýho mu nejde, jen o snobský chvástání se. Je to krásně vidět i na tom, jaký stroje vlastně ta jeho banda staví - jakou koncepci si vytyčila = chtějí znovu objevovat technologii horizontálního startu, i když je výpočtama dokázaný, že při stávající energetický účinnosti paliv a jima poháněnejch motorů je vertikální start konstrukčně levnější a jednodušší. A taky to, že si vybrali "žabí skoky" místo přímý cesty na orbitu - neboli dělají přesně to, co zkoušela NASA s raketou Redstone a kabinou Mercury v 50. a 60. letech, kdy jim za "posádku" sloužil opičák Ham a potom třeba takový esa, jako Alan Shepard. SpaceX má proti nim milióny parseků technologickýho náskoku - proč? Protože Elon Musk vidí cestu, jak z něčeho vyždímat megaprachy. Sice je to taky docela excentrik, když se podíváme na jeho snahu uplatnit se v elektrodebilitě nebo na jeho nákup Tvýtru, ale co se týče vynášení nákladů do vesmíru spolu s vytvářením sítě Starlink - je to tvrdej byznysmen s vizí a solidníma úspěchama, kterýmu se povedlo vydupat ze země skutečně vícenásobně použitelný rakety - když už ne celý, tak aspoň to, co při každým startu vyletí zhruba pod 50km vejšky jsou schopní z 90% znovu používat a vyvinuli si k tomu naprosto ojedinělou technologii návratu startovacích boosterů aktivním letem zpátky na místo startu - ve srovnání s NASA, která SRB od Shuttlu nechávala zcela pasivně spadnout do moře jen přibržděný padákama a musela je pokaždý prakticky zgenerálkovat kvůli poškození slanou vodou, SpaceX má techniku takovou, že skoro okamžitě po řízeným návratu boosteru ho může po nezbytným otestování a vychladnutí kritickejch součástí, což trvá maximálně stovky minut, začít znovu tankovat pro další start! A (zatím) na LEO už toho s Falconama vytahali (a povětšinou i bezpečně vrátili na Zem) tolik tun, že Branson se může jít zahrabat. Nejvíc je u Muska vidět, že se snažej neopakovat už učuněný chyby - start od startu se zlepšujou a i když jim havárka nebo neúspěšně skončenej test naboří časovej plán a zdrží je, vlítne na to celá ta jejich firma jak myšky hryzalky a makají jak šrouby, aby to dali dokupy a následující test jim pokud už ne nevybuchnul, tak aby udělal zas o kus víc a aby se jim podařil zas další krok k tomu, co propagujou - levný nosný rakety (ve srovnání s konkurencí), schopný častějších startů než konkurence a se spolehlivostí větší než konkurence. A zatím jim to vychází, ne sice úplně podle časovejch vizí Elona Muska, ale postupnej pokrok si udržujou.
xsc píše:SpaceX toho už při testech bouchlo tolik, že je to nepřekvapí. I Falcony byly kdysi pěkný prskavky. 33 motorů je fakt dost, ale přecijen dneska je digitální řízení samozřejmost, ne jak u N1. Ale motory jak u Saturnu by byly hezčí :-)
Spíš mě zaujaly ty kusy bordelu, co odlítaly z rampy. Jako by nečekali takový tah.
https://youtu.be/u6m7HJ6_fNw
SpaceX dělá testy tak, že se s neúspěchem = výbuchem musí počítat, ale je taky nutný takovej neúspěch co nejdokonalejším způsobem telemetricky sejmout a zaznamenat, aby se dala celá sekvence dějů análně vylýzat a pro následující test se učunily všecky možný opatření, který takovýmu selhání zabrání. A ten "bordel" odletující od místa startu nosiče Heavy není z rampy, ale je to nezpevněnej povrch terénu, odfukovanej výtokovým proudem z rakety. Stačí se podívat na Ghůůůghlmaps, zadat si tam https://www.google.com/maps/@25.9970394 ... authuser=0 nebo "Boca Chica Blvd, Texas" - a hned je vidět, že tam nejenom nemají kolem startovacího stolu žádnej asfalt nebo beton, ale že tam na rozdíl od Kennedyho mysu nemají ani žádnej odvodní kanál zpod startovacího stolu pro výtokový plyny a už vůbec tam nemají žádný vodní clony, který by startovací stůl chladily a omezovaly působení zvukovejch vln jak na rampu, tak na okolí. Prostě je to zkušební rampa doslova na kusu pouště a já pochybuju, že by z ní teď hned dokázali bez nutný údržby v trvání několika tejdnů odpálit další Super Heavy. To žlutohnědý, co lítalo kolem byl prach z terénu kolem a to bílý byly kusy vodního ledu, odlámanýho vibracema z povrchu boosteru (námraza z atmosféry na povrchu jen v nejnutnější míře izolovanejch nádrží na LCH₄ a LOx).

Napsal: 21 dub 2023, 12:18
od ok1hga
moc hezký to tam mají . . .
https://goo.gl/maps/EmpGywZCy7xhjGon9
a tady už asi stavěli tu velkou hrůzu . . .
https://goo.gl/maps/yBj2KGu65nq1DvpV9

Napsal: 21 dub 2023, 16:06
od EKKAR
Přesně, když se podíváš, ta "velká těžká" stojí na "verpánku" s nějakýma 6 nohama - a pod tím je NIC, jen nezpevněná pastvina. Když si vezmeš, že výtoková rychlost z motorů několikrát přesahuje rychlost zvuku a podle zákona akce a reakce musí mít stejnou sílu, jaká zvedá raketu od Země, tak to musí mít na tu zem okolo dost rypadlovej efekt ...

Napsal: 21 dub 2023, 18:48
od ok1hga
EKKAR píše:když se podíváš, ta "velká těžká" stojí na "verpánku" s nějakýma 6 nohama - a pod tím je NIC, jen nezpevněná pastvina.
tady je to detailně vidět

Napsal: 21 dub 2023, 19:37
od p32
Teda smradu je tam dost. Kdy už začnou lítat ekologicky na ty baterky? :lol:

Napsal: 21 dub 2023, 19:49
od xsc
EKKAR píše:Přesně, když se podíváš, ta "velká těžká" stojí na "verpánku" s nějakýma 6 nohama - a pod tím je NIC, jen nezpevněná pastvina.
Nezpevněná pastvina tam nebyla, byly tam betonové desky. Ale moc silné zrovna ne.
https://www.youtube.com/watch?v=x8ItiiehfkU