Stránka 6 z 8

Napsal: 10 pro 2022, 22:26
od Kremik
Rubín 202 nebo 205? To byl pořádný macek :D Z toho by šlo vytáhnout podstatně víc.

Napsal: 12 pro 2022, 12:26
od ZdenekHQ
@jezevec: Pokud se navrhne dobře chlazení, bývá to spolehlivý. Tunel je tunel, ale ten hluk. Ale pořád nevidím důvod v 21.století mít v jedné konstrukci zdroj+přímotop.

Třeba ten Matrix, co jsem před pár lety koupil, ten řval tak, že jsem ho okamžitě rozebral a vrazil do serie s ventilátorem zenerku. Ale díky tomu, že má přepínání odboček, tak ani moc nehřeje a jako nabíječka je často používán taky.

Takže lineáry ano, ale s rozumem. :D

Napsal: 12 pro 2022, 12:53
od termit256
Mi ta honba za lineary prijde neco jako kapacitor s modrym displejem. Borci na arduino forech bez rozmyslu oznaci spinanne zdroje jako levny srot, musi mit jedine linear. Ve vysledku pak vemou adapter z trznice a zbastlene zarizeni napaji z nej :⁠-⁠)
Asi existuje par specifickych aplikaci kde je linear nezbytny, ale clovek ktery neco takoveho bastli bude mit takovou uroven znalosti, ze bude vedet jaky zdroj a proc pouzit. Pri dnesni urovni ruseni ze vseho mozneho bych se spis zameril na to, aby zarizeni v takovem prostredi fungovalo spravne, nez spolehat na to ze linear vse vyresi. Spinane zdroje jsou dnes prakticky ve vsem a pokud jsou spravne navrzene, zadny problem s tim neni.

Napsal: 12 pro 2022, 13:07
od Cust
Přesně, já jsem teď dělal měřák proudu s rozsahem okolo 1 nA. Vše je galvanicky izolováno včetně externího výstupu do PLC (může být frekvenční nebo napěťový). Napájím to ze spínaného zdroje 24V, poté spínaným zdrojem srážím na 5V. DC/DC konvertory pro oddělení galvanického spojení mají kapacitní vazbu primár/sekundár v jednotkách pF. Na měřicích vstupech EMI filtry a ano, před OZ mám RF stabilizátory lineární, ale bez těch spínaných zdrojů si to nedokážu představit. Každopádně to funguje jako víno a s měřeným proudem i v bezprostřední blízkosti s obdélníkem klíčovaným "vysílačem" na 25 MHz s výkonem 100 kW můžu jít o dost níže (v řádech). Tedy lineáry mají smysl - někde!

EDIT: Jediná nevýhoda je, že to žere skoro 1 W, :-)

Napsal: 12 pro 2022, 13:32
od ZdenekHQ
Jo, taky jsem teď dělal měřící modul do silovky, měření napětí stringů a proudů galvanicky oddělený, RS-485 (Modbus) taky oddělenej, dál nějaký oddělený I/O porty, prostě nic není spojený s ničím, jen zdroj přes měnič s procesorem.

Napájení 24V, z toho pak spínaných 12V + 3V3 pro procesor a pak jsem chtěl ušetřit (hlavně místo), tak jsem tam dal lineár z 12V na 5V pro pomocný napájení DC/DC měničů. To hřálo jak prase. 150mA, čekal jsem méně. Takže dodatečnej modul a deska je studená.

Chodí to na první zapnutí. Jen se to musí zkalibrovat.

Napsal: 12 pro 2022, 14:07
od konosuke
"Navrhuji zrušení patentního ústavu, protože vše už bylo vynalezeno a nic nového nelze objevit."
(Washington 1832) :(

Napsal: 12 pro 2022, 15:13
od Cust
Jestli myslíš objev lineárního stabilizátoru napětí, pak souhlasím... :-)

Napsal: 19 pro 2022, 12:21
od Yarda1
dzinzlahve píše:...Zatím jsem vždy stavěl "podle cizího schematu" ale v práci po mě chtěj, abych i něco navymyslel od nuly.
Co byste tak doporučili? Přeci jenom, v rámci elektroniky se toho moc "nového" vymyslet nedá...
Vzpomněl jsem si na jednoho našeho klasika. Výňatek z jeho díla:
...
Podobal se člověku, který po ovládnutí malé násobilky prohlásil svým učitelům: "Dál už mi nic neříkejte. Nechci nic slyšet o tom, že pan Pythagoras, Eudoxus, Euklides, Archimédes a tak dále vymyslili to a to. Nepotřebuji týt z toho, co objevili jiní. Dejte mi papír, tužku a kružidlo a nechte mne na pokoji. Však já na to přijdu sám."
...

Napsal: 19 pro 2022, 12:44
od dzinzlahve
Nepotřebuji týt z toho, co objevili jiní. Dejte mi papír, tužku a kružidlo a nechte mne na pokoji. Však já na to přijdu sám.
Nechápu,co tím přesně myslíš.

Ale abysme si rozumněli: Podle mě prostě nemá smysl otrocky opisovat, a ani nevědět, co přesně vlastně dělám... :?

Napsal: 19 pro 2022, 12:50
od PotPalo
Problém je, že v škole sa iba učia, učia, a učia. Ale nenaučia sa to použiť v živote, neučia sa použiť vlastný rozum. Potom dám niekomu za úlohu vypočítať o koľko viac by vážila nejaká rúra keby bola plná vody, a oni nevedia. Pritom učivo základnej školy (plocha kruhu krát dĺžka = objem valca, 1 liter vody = 1 kg). V škole sa to totiž učí bez praktického skutočného príkladu zo života, tak potom je to ťažšie si dlhodobo zapamätať.

Napsal: 31 pro 2022, 22:33
od petula
Ruprecht píše:Můj bývalý šéfprojektant říkával "nejlepší projekt je dobrý pajc".

A proto je z Česka jen velká montovna. Protože Češi jen pajcují a málokdo vymyslí něco nového...

Napsal: 31 pro 2022, 22:43
od Cust
...

Napsal: 31 pro 2022, 22:55
od petula
:arrow: dzinzlahve OK, tak jeden tip pro Vás:

vymyslete zařízení, které bude splňovat následující:

Na zařízení se připojí dva senzory a sice, 3D akcelerometr a snímač vibrací. Zařízení bude nepřetržitě monitorovat signály z akcelerometru a ze snímače vibrací. Uživatel musí mít možnost nastavit limitní hodnoty obou signálů. Když zařízení zjistí, že došlo k překročení limitních hodnot, odešle na centrálu bezdrátově signál. Na přijímací straně vyhotovíte přijímač, který signál přijme a zobrazí informace o signálech, které způsobily překročení limitních hodnot.
Kdyby Vám toto nestačilo a zdálo se Vám to býti poněkud jednoduché, můžete zařízení rozšířit tak, že zařízení bude porovnávat signály v čase a opakující se stejné signály vibrací a náklonu bude identifikovat.

V každém případě, zařízení musí fungovat na bateriový provoz, akumulátor, který se bude dobíjet ze solárního panelu.

K bezdrátovému přenosu můžete použít některou ze sítí IoT nebo bezdrátový internet.

Je to pro Vás takto dobré? Budete to muset vymyslet.

Napsal: 31 pro 2022, 23:12
od petula
:arrow: PotPalo České školství je zaostalé. Můžu srovnávat, opravdu. Chodil jsem do školy v ČSSR, ale také v Indii, v Anglii, v Německu, ve Francii a v USA. Bohužel, české školství je nejhorší z těch všech a zdá se, že upadá v čase a potvrzuje zákon prof. Parkinsona, že "S časem se vše zhoršuje".
V Česku se stále učí "po staru", bifluje se, nepožaduje se vlastní myšlení. To co se bifluje je navíc staré, až moc staré.
Problém českého školství jsou učitelé, kteří nic neumí. Žádný učitel nenaučí víc než umí sám. Učitele v Česku jde dělat ten, co nic neumí a jinde se neuchytí. Platy učitelů v Česku jsou velmi nízké. Logicky, kdo něco umí, nepůjde za mizerný plat dělat učitele do Česka.
Kdysi, v 60-tých letech bylo indické školství tak zaostalé jak je dnes české školství. Indická vláda si to uvědomila a v 70tých a později 80-tých letech nastal obrat, Uvolnili peníze a zaplatili schopné učitele z USA, Kanady a Anglie. Výsledek, sice za horizontem volebního období politiků se dostavil. Ze zaostalé Indie se stala průmyslová velmoc, s vlastním elektronickým, vyvinutým průmyslem, s vlastním vyvinutým strojírenským průmyslem. Indie už dováží jen suroviny a vyváží vlastní sofistikované výrobky. Dávno je pryč doba, kdy Češi jezdili do Indie učit Indy jak se co má dělat. To bylo v 60-tých letech. Nyní Indové jezdí do světa, do USA a jsou rovnocennými partnery a profesory na amerických univerzitách.

Představte si, že by Ind s turbanem na hlavě učil anglicky elektroniku na střední škole elektrotechnické v Česku. To je sotva představitelné, že... :D To by bylo pozdvižení pro xenofobní Čecháčky... Všichni ti Behemontové a Termiti, ti by ječeli jak hysterky :D

Napsal: 31 pro 2022, 23:31
od Hubert_79
OT: Koukám, že Třebovskému vševědovi (též znám jako EKKAR) zde vyrostla vážná konkurence :P