ponorka

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Wolfik
Příspěvky: 1076
Registrován: 28 črc 2009, 02:00

#76 Příspěvek od Wolfik »

Málokdo si uvědomuje, že je to asi jeden z velkých případů, kdy díky woke kultuře někdo umřel. :D :D :D

Uživatelský avatar
HF_Tech
Příspěvky: 331
Registrován: 25 dub 2022, 02:00

#77 Příspěvek od HF_Tech »

Po té ponorce už zítra neštěkně pes. Dnes ráno asi začala v Rostově na Donu občanská válka...

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#78 Příspěvek od ransom »

Historie se holt opakuje, no.
Moje prababička byla Ruska... Z Rostova utekla před občanskou válkou.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#79 Příspěvek od tomasjedno »

samec píše:Jak rýchla mohla byť tá implózia? Tlak tam bol obrovský, ale voda je "nestlačiteľná", takže na uzavretie vzduchovej kapsule sa musela dať do pohybu voda až od hladiny. To by skôr viedlo k rýchlosti voľného pádu.
Voda je trochu stlačitelná - tlakem 400 bar ji stlačíš asi o 2%. Takže pro zaplnění dutiny (odhadem 30 m³) stačí rozepnutí cca 1500 m³ vody kolem ponorky, což je koule o průměru 14 m. A mechanické vzruchy se vodou šíří rychlostí zvuku, což je cca 1,5 km/s. Takže bych řekl, že za milisekundu mohlo být hotovo - ale asi se to o něco protáhlo postupným rozpadem pláště.

Uživatelský avatar
Valdano
Příspěvky: 695
Registrován: 01 led 2023, 01:00
Bydliště: Česká Lípa

#80 Příspěvek od Valdano »

Celeron píše:A už se něco ví?
V pátek bylo zahájeno vyšetřování.

Zdroj: Reuters
Kanadský úřad pro bezpečnost dopravy (TSB) v pátečním prohlášení uvedl, že zahajuje "bezpečnostní vyšetřování okolností" operace Titanu, protože jeho plavidlo pro podporu povrchu, Polar Prince, byla loď plující pod kanadskou vlajkou.
Uvidíme jaké informace budou zveřejněny po ukončení vyšetřování, které bylo v pátek zahájeno, ale na to si budeme muset asi dost dlouhou dobu počkat.
Celeron píše:Jednou blejou že slyšej bouchání, podruhý že imploze, což se navzájem dost vylučuje.
Zdroj: BBC
Americké úřady tvrdí, že pole s troskami v severním Atlantiku vede k závěru, že ponorka Titan společnosti OceanGate utrpěla "katastrofickou implozi", která okamžitě zabila všech pět cestujících na palubě.

Americké námořnictvo tvrdí, že detekovalo zvuky "v souladu s implozí" krátce poté, co ponorka v neděli ztratila kontakt během sestupu k vraku Titaniku v hloubce 3800 m (12 467 stop) pod hladinou moře - ale tato informace byla zveřejněna až ve čtvrtek.

Co se stane při implozi?

Když se trup ponorky zhroutí, pohybuje se směrem dovnitř rychlostí asi 2 414 km/h tj. 671 m za sekundu, říká Dave Corley, bývalý důstojník americké jaderné ponorky. Čas potřebný k úplnému zhroucení je asi jedna milisekunda nebo jedna tisícina sekundy.

Lidský mozek instinktivně reaguje na podnět asi za 25 milisekund, říká pan Corley. Předpokládá se, že lidská racionální odezva – od snímání po jednání – trvá v nejlepším případě 150 milisekund.

Vzduch uvnitř ponorky má poměrně vysokou koncentraci uhlovodíkových par. Když se trup zhroutí, vzduch se automaticky vznítí a po počáteční rychlé implozi následuje exploze, říká pan Corley. Lidská těla se spálí a okamžitě se promění v popel a prach.
Takže to měli rychlé a i s kremací.

K implozi tedy došlo zřejmě už v neděli a nedělní ztráta spojení byla jen důsledkem této imploze. V dalších dnech poté kdy se hledalo a spekulovalo o tom, že se posádka bude dusit na palubě plavidla bylo tedy už dávno po všem. Ukázalo se, že pozdější zaznamenané zvuky klepání neměly s tímto plavidlem nic společného.

Informace o pravděpodobné implozi už v neděli tedy byla známá a různá média zmiňují i to, že tyto informace byly ze strany námořnictva obratem předány těm kdo řídili pátrání, ale tyto informace byly následně zveřejněny až ve čtvrtek poté co byly nalezeny trosky plavidla ve vzdálenosti cca 500m od vraku lodi Titanic. Prostě tu informaci nechtěli zveřejňovat dřív než se něco konkrétního najde.

Zdroj: Abc News
Jaký typ trosek byl při pátrání nalezen?

Pátrací a záchranný tým identifikoval dvě pole trosek v oblasti kolem přídě potopené lodi Titanic, řekl Mauger a popsal je jako jedno velké pole trosek a jedno malé pole.

Objevené objekty zahrnovaly "pět různých velkých úlomků", které identifikovaly materiály jako konzistentní s Titanem, uvedl na tiskové konferenci podmořský expert Paul Hankin.

K troskám patřil nosní kužel a jeden konec tlakového trupu. "Pokračovali jsme v mapování pole trosek," řekl Hankin. "Uděláme, co bude v našich silách, abychom to úplně zmapovali."
To je zatím asi vše. Uvidíme co vzejde z toho vyšetřování.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#81 Příspěvek od Celeron »

Myslím, že úplnou pravdu se nikdy nedozvíme. To by museli amíci na sebe napráskat, jak je dokonalej protiponorkovej odposlechovej systém, co maj v bójích na dně všech moří kolem Států i jinde. :wink:
Kdo si o tom chce něco přečíst, tak třeba SOSUS, IUSS, SOFAR, CODAR, LOFAR a další systémy.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Valdano
Příspěvky: 695
Registrován: 01 led 2023, 01:00
Bydliště: Česká Lípa

#82 Příspěvek od Valdano »

Zdroj: Reuters
Americké námořnictvo monitoruje tuto část Atlantiku kvůli aktivitě ponorek a uvedlo, že analýza akustických dat odhalila "anomálii odpovídající implozi nebo explozi" poblíž umístění ponorky a v čase odpovídajícím ztratě komunikace s Titanem. Akustická data byla okamžitě sdílena s velením pobřežní stráže USA, podle úředníků námořnictva, kteří hovořili pod podmínkou anonymity. Bylo rozhodnuto, že akustická data nejsou definitivní a pátrací a záchranná mise by měla pokračovat.
Domnívám se, že toto vyjádření je postačující a další podrobnosti o podmořských detekčních systémech armády, které se podílely na detekci zvuků nedělní imploze jsou v této záležitosti v podstatě irelevantní a nikdo soudný snad ani nečeká, že by v souvislosti s touto tragédií byly zveřejněny. Vyšetřování TSB se bude týkat hlavně příčin imploze Titanu k čemuž budou využity i trosky, které budou vyzvednuty ze dna. Závěry z vyšetřování k tomu pravděpodobně zveřejněny budou, ale bude to trvat nějakou dobu.

Uživatelský avatar
Valdano
Příspěvky: 695
Registrován: 01 led 2023, 01:00
Bydliště: Česká Lípa

#83 Příspěvek od Valdano »

Zdroj: Kanadský úřad pro bezpečnost dopravy (TSB)
Bezpečnostní vyšetřování námořní dopravy, číslo případu: M23A0169

Ztráty na životech

Nákladní plavidlo Polar Prince a ponorka Titan
325 NM SSE Cape Race, Newfoundland a Labrador
18. června 2023

Výskyt

Dne 18. června 2023 byla nákladní loď Polar Prince plující pod kanadskou vlajkou na místě vraku Titaniku, 325 námořních mil jiho-jihovýchodně od Cape Race, Newfoundland a Labrador, a poskytovala povrchovou podporu ponorce Titan. Na palubě Polar Prince bylo 17 členů posádky a 24 lidí. Na palubě Titanu bylo pět lidí a přibližně 1 hodinu a 45 minut poté, co ponorka začala sestupovat, ztratilo podpůrné plavidlo kontakt.

Dne 22. června 2023 pobřežní stráž Spojených států potvrdila, že trosky nalezené na dně oceánu poblíž vraku Titaniku se skládaly z kousků chybějícího ponorného plavidla. V důsledku toho je pět lidí na palubě Titanu považováno za mrtvých.

V souladu s kanadským zákonem o vyšetřování dopravních nehod a bezpečnostním úřadem a mezinárodními dohodami provede TSB jako vyšetřovací orgán státu vlajky podpůrného plavidla zapojeného do události bezpečnostní vyšetřování okolností této operace vedené plavidlem Polar Prince plujícím pod kanadskou vlajkou.

Třída vyšetřování

Tento případ se stále posuzuje.

Proces vyšetřování TSB

Vyšetřování TSB má 3 fáze

Terénní fáze: tým vyšetřovatelů prozkoumává místo události a trosky, vyslýchá svědky a shromažďuje příslušné informace.

Fáze zkoumání a analýzy: TSB přezkoumává příslušné záznamy, testuje součásti trosek v laboratoři, určuje sled událostí a identifikuje bezpečnostní nedostatky. V případě podezření nebo potvrzení bezpečnostních nedostatků TSB upozorní příslušný orgán, aniž by čekal na zveřejnění závěrečné zprávy.

Fáze zprávy: důvěrný návrh zprávy je schválen představenstvem a zaslán osobám a společnostem, kterých se zpráva přímo týká. Poté mají možnost zpochybnit nebo opravit informace, o kterých se domnívají, že jsou nesprávné. Před schválením závěrečné zprávy, která je následně zveřejněna, rada zváží všechna vyjádření.
To je zatím vše. Další informace budou na TSB později.

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#84 Příspěvek od xsc »

PotPalo píše:Vlastne hej, týmto sa stali užitoční. :twisted: Bolo by dobré postaviť viac takých ponoriek a testovať viac, raz to musí predsa fungovať. Veda a výskum musia napredovať.
Ne že by raketová technika pro průzkum vesmíru v počátcích postupovala o moc jinak...

Uživatelský avatar
bdn
Příspěvky: 436
Registrován: 16 led 2020, 01:00

#85 Příspěvek od bdn »

Hydrostatický tlak v místě nehody ponorky je až 400 atmosfér tj. ~5800 PSI
Zajímavé pro porovnání, tlak v komoře spalovacího motoru: 130 PSI až 2500 PSI
(1) https://www.independent.co.uk/news/worl ... 62891.html
(2) https://www.quora.com/What-is-the-air-p ... ead-center

Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 402
Registrován: 10 úno 2009, 01:00

#86 Příspěvek od dracekvo »

xsc píše:
PotPalo píše:Ne že by raketová technika pro průzkum vesmíru v počátcích postupovala o moc jinak...
Jo, postupovala zhruba stejně jako stavba téhle ponorky. Ale z prostého důvodu. Protože neměli odkud čerpat a brát zkušenosti.

Což zrovna o stavbě ponorky v téhle době prohlásit nelze. Pokud to někdo z firmy kritizoval, tak byl z party vyloučen.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#87 Příspěvek od Zaky »

Že by se při té implozi okamžitě těla spálila na prach a popel je trochu moc. Taková imploze ponorky není atomový výbuch, energie je na to poněkud málo. Lidské tělo není mikrokapička nafty v dieselovém motoru. Ono to rozmačkání tlakem úplně stačí.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
DukeNuke
Příspěvky: 304
Registrován: 02 dub 2018, 02:00

#88 Příspěvek od DukeNuke »

Mě zaujalo tohle z vyjádření námořního důstojníka Cowleyho:
Čas potřebný k úplnému zhroucení je asi jedna milisekunda nebo jedna tisícina sekundy.
Jaký asi tak je rozdíl mezi milisekundou a tisícinou sekundy? Nějak na to nemůžu přijít. :-)
Naposledy upravil(a) DukeNuke dne 26 čer 2023, 09:43, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
mikollar
Příspěvky: 1406
Registrován: 26 pro 2004, 01:00
Bydliště: Košice - okolie

#89 Příspěvek od mikollar »

to bude blby preklad, to alebo nie je myslene ako 2 casy, len iny popis jednotiek, pre tych ktory nechapu ms :)

Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

#90 Příspěvek od dvorak »

Nezapomínejme ale na Pascalův zákon - po té implozi, trvající tisíciny sekundy, se tlaky vyrovnaly a zbytky ponorky i těl dopadly volně na dno oceánu. Ostatně i samotný Titanic spočívá na dně prakticky "v původním stavu" i přesto, že jsou zde tak veliké hydrostatické tlaky..

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“