Náhrada ukazatele teploty v autě LED teploměrem
Moderátor: Moderátoři
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha
Ak robíš jedno, unikátne, nie je problém. Horšie je to pre sériovú výrobu. Iné je to pre "+/-autobus" indikáciu, iné pre meranie do +/-1°C.
Skús ten "Hill-masar" variant, a porovnaj kolísanie indikácie ak modul strčíš do mrazničky (-20°C) a do rúry (+50°C) a čidlo-senzor bude stabilne vo vode 80°C.
Potom to skús zladiť s jednou, alebo a dvomi diódami v REF.ADJ.
Zopakuj pokus s mrazákom a rúrou a uvidíš či sa stabilita zlepšila.
Skús ten "Hill-masar" variant, a porovnaj kolísanie indikácie ak modul strčíš do mrazničky (-20°C) a do rúry (+50°C) a čidlo-senzor bude stabilne vo vode 80°C.
Potom to skús zladiť s jednou, alebo a dvomi diódami v REF.ADJ.
Zopakuj pokus s mrazákom a rúrou a uvidíš či sa stabilita zlepšila.
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha
To čidlo nahraď cca 82 Ohmovým odporom a nemusíš variť vodu.
Rovnako si tam pripoj cca 130 Ohmov pre nastavovanie pri 65°C resp. 300ohm pri 40°C.
Presnejšie hodnoty by si dostal ak si to čidlo sám pomeriaš. Pri meraní stačí klasický teplomer a lacný multimeter. Nedostatkovým "zbožím" je čas, a k tomu meraniu treba čas na ustálenie teploty najmä v tom kuse mosadze, kde je ten TermoOdpor zaliaty.
Ak budeš mať tabuľku, potom ti stačí vybrať pár odporov, prípadne jeden trimer prestavovať.
Rovnako si tam pripoj cca 130 Ohmov pre nastavovanie pri 65°C resp. 300ohm pri 40°C.
Presnejšie hodnoty by si dostal ak si to čidlo sám pomeriaš. Pri meraní stačí klasický teplomer a lacný multimeter. Nedostatkovým "zbožím" je čas, a k tomu meraniu treba čas na ustálenie teploty najmä v tom kuse mosadze, kde je ten TermoOdpor zaliaty.
Ak budeš mať tabuľku, potom ti stačí vybrať pár odporov, prípadne jeden trimer prestavovať.
Taky to není univerzální řešení: už jsem sem v jednom z předchozích příspěvků dával charakteristiku čidla používaného ještě v roce 1998 u Japonců (patrně nejméně do roku 2002). Mají proti tomu tvému čidlu poloviční odpor při stejné teplotě, což se samozřejmě nastaví změnou hodnot odporů v zapojení, protože průběh je stejný.
Ale doporučuji vaší pozornosti toleranci hodnot odporu čidla při téže teplotě: při odchylce odporu o ±9% od střední hodnoty se čidlo ještě pokládá za bezvadné. To dělá při 80°C zhruba chybu "jedné LEDky ve sloupci", ale na obě strany. I to se dá samozřejmě pro konkrétní čidlo zkalibrovat změnou hodnot odporů, po výměně čidla ale už může být ve sloupci až 2 LEDky rozdíl.
Samozřejmě teplotní kompenzace vyhodnocovací elektroniky neuškodí, ale ta rozhodně nebude pracovat v takovém teplotním rozsahu dlouho.
Proč?
Když je auto promrzlé, tak rozhodně nehrozí přehřátí motoru a koukám teplotu v kabině budky dostat co nejdřív na nějakou přijatelnou. To už motor obvykle bývá ohřátý aspoň na 50°C, ale v prostoru pod palubkou v tu dobu bude řekněme 5°C, ne-li víc, tedy už ne -20°C. Naopak v létě, když je palubka rozpálená, stejně větrám nebo chladím klimatizací dřív, než se motor ohřeje, takže v době, kdy by hrozilo přehřátí motoru, už mám pod palubkou nanejvýše 50°C - a to bych řekl, že přeháním.
Procesorova úvaha je správná, ale v době, kdy začne být teplota motoru zajímavá, už bude v prostoru kolem kapličky, kam se elektronika pravděpodobně umístí, rozsah teplot okolí výrazně menší. Čili kompenzace pomocí těch dvou diod podle procesora bude víc, než vyhovující.
Mám za volantem osobních aut a dodávek najetých něco přes milion kilometrů a, až na případ, kdy jsem chytil kamínkem do chladiče a cestou mi unikala kapalina, se mi nestalo, že by měly motory nějaký problém s přehřátím po zastavení, a to ani na dálnici "Dalmatině", kde teplota vzduchu bývá dlouhodobě i přes 37°C, dvě hodiny držím motor na 4000 ot/min, a zastavuji na odpočívadle. Teplota motoru vyleze během necelých dvou minut po zastavení na 100°C až 110°C (kapalina ještě nevaří, protože v chladicí soustavě je mírný přetlak) a začne klesat. To už samozřejmě, když zapnu klíček, sepne sahara, ale oběh chladicí kapaliny je jen samotížný, protože vodní pumpa je v klidu.
Digitální zobrazení teploty je k ničemu, kdo si má přebírat nějaký číselný údaj za jízdy? Poloha ručky nebo změna barvy, to už je lepší, to je vidět na první pohled. Mně stačí, že i v největším horku drží ručka na dvou třetinách stupnice (t.j. asi 89-92°C; sepnutí sahary během poskakování v zácpě poznám podle toho, že ručka vyleze do tří čtvrtin a pomalu spadne pod polovinu stupnice, t.j. pod 85°C, to už přivírá termostat). Pochopitelně u ropáků oktávek stačí letmý pohled na nudně trvale svislou polohu ručičky za každého počasí. Fakt je, že já jsem z těch, kdo na tu ručku cestou občas jukne, jsou tací, kterým neříká vůbec nic.
Je ale pravda, že koukáme mít jak vlastní, tak služební, vozy trvale udržované, což se týká i chlazení - každá podezřelá odchylka od normálu se bezodkladně opraví.
A o nějaké zkroucené hlavě po celé ty roky slyším jen vyprávět.
Jestli tedy máš problém s přehříváním po zastavení, stejně ti indikátor nic neukáže, protože bude bez proudu. A patrně nemáš chlazení v pořádku, což je skutečnost, na kterou tě má indikátor upozornit. Je-li totiž chladicí soustava bez vady, musí motor uchladit vždy tak, aby se mu spolehlivě nic nestalo.
Protože klixon sahary spíná při teplotě asi 98°C-104°C (a má rozpínat při 92°C-98°C, ale, než se o tom bimetal uvnitř doví, může být teplota chladicí kapaliny i pod těch zmíněných 88°C), sežeň si spínač sahary pro 104°C a Belzonou ho přilep například na hrdlo výstupu chladicí kapaliny z motoru před termostatem. Vyveď ho na vhodnou indikaci (LEDka, která řekněme po minutě začne blikat a blikání bude doprovázené pípákem - to proto, aby to na tebe neřvalo hned při každém sepnutí sahary během stání na semaforech, ale jen tehdy, když sahara nezvládne do minuty teplotu stáhnout, po rozepnutí kontaktu čas vynulovat a při dalším sepnutí zpoždění opakovat).
Až budeš ten spínač hledat, zkus roky výroby motoru tak do poloviny devadesátých let, pak už totiž mnozí výrobci začali saharu spínat přímo z řídící jednotky a sahara přestala mít vlastní okruh se spínačem.
Ale doporučuji vaší pozornosti toleranci hodnot odporu čidla při téže teplotě: při odchylce odporu o ±9% od střední hodnoty se čidlo ještě pokládá za bezvadné. To dělá při 80°C zhruba chybu "jedné LEDky ve sloupci", ale na obě strany. I to se dá samozřejmě pro konkrétní čidlo zkalibrovat změnou hodnot odporů, po výměně čidla ale už může být ve sloupci až 2 LEDky rozdíl.
Samozřejmě teplotní kompenzace vyhodnocovací elektroniky neuškodí, ale ta rozhodně nebude pracovat v takovém teplotním rozsahu dlouho.
Proč?
Když je auto promrzlé, tak rozhodně nehrozí přehřátí motoru a koukám teplotu v kabině budky dostat co nejdřív na nějakou přijatelnou. To už motor obvykle bývá ohřátý aspoň na 50°C, ale v prostoru pod palubkou v tu dobu bude řekněme 5°C, ne-li víc, tedy už ne -20°C. Naopak v létě, když je palubka rozpálená, stejně větrám nebo chladím klimatizací dřív, než se motor ohřeje, takže v době, kdy by hrozilo přehřátí motoru, už mám pod palubkou nanejvýše 50°C - a to bych řekl, že přeháním.
Procesorova úvaha je správná, ale v době, kdy začne být teplota motoru zajímavá, už bude v prostoru kolem kapličky, kam se elektronika pravděpodobně umístí, rozsah teplot okolí výrazně menší. Čili kompenzace pomocí těch dvou diod podle procesora bude víc, než vyhovující.
Mám za volantem osobních aut a dodávek najetých něco přes milion kilometrů a, až na případ, kdy jsem chytil kamínkem do chladiče a cestou mi unikala kapalina, se mi nestalo, že by měly motory nějaký problém s přehřátím po zastavení, a to ani na dálnici "Dalmatině", kde teplota vzduchu bývá dlouhodobě i přes 37°C, dvě hodiny držím motor na 4000 ot/min, a zastavuji na odpočívadle. Teplota motoru vyleze během necelých dvou minut po zastavení na 100°C až 110°C (kapalina ještě nevaří, protože v chladicí soustavě je mírný přetlak) a začne klesat. To už samozřejmě, když zapnu klíček, sepne sahara, ale oběh chladicí kapaliny je jen samotížný, protože vodní pumpa je v klidu.
Digitální zobrazení teploty je k ničemu, kdo si má přebírat nějaký číselný údaj za jízdy? Poloha ručky nebo změna barvy, to už je lepší, to je vidět na první pohled. Mně stačí, že i v největším horku drží ručka na dvou třetinách stupnice (t.j. asi 89-92°C; sepnutí sahary během poskakování v zácpě poznám podle toho, že ručka vyleze do tří čtvrtin a pomalu spadne pod polovinu stupnice, t.j. pod 85°C, to už přivírá termostat). Pochopitelně u ropáků oktávek stačí letmý pohled na nudně trvale svislou polohu ručičky za každého počasí. Fakt je, že já jsem z těch, kdo na tu ručku cestou občas jukne, jsou tací, kterým neříká vůbec nic.
Je ale pravda, že koukáme mít jak vlastní, tak služební, vozy trvale udržované, což se týká i chlazení - každá podezřelá odchylka od normálu se bezodkladně opraví.
A o nějaké zkroucené hlavě po celé ty roky slyším jen vyprávět.
Jestli tedy máš problém s přehříváním po zastavení, stejně ti indikátor nic neukáže, protože bude bez proudu. A patrně nemáš chlazení v pořádku, což je skutečnost, na kterou tě má indikátor upozornit. Je-li totiž chladicí soustava bez vady, musí motor uchladit vždy tak, aby se mu spolehlivě nic nestalo.
Protože klixon sahary spíná při teplotě asi 98°C-104°C (a má rozpínat při 92°C-98°C, ale, než se o tom bimetal uvnitř doví, může být teplota chladicí kapaliny i pod těch zmíněných 88°C), sežeň si spínač sahary pro 104°C a Belzonou ho přilep například na hrdlo výstupu chladicí kapaliny z motoru před termostatem. Vyveď ho na vhodnou indikaci (LEDka, která řekněme po minutě začne blikat a blikání bude doprovázené pípákem - to proto, aby to na tebe neřvalo hned při každém sepnutí sahary během stání na semaforech, ale jen tehdy, když sahara nezvládne do minuty teplotu stáhnout, po rozepnutí kontaktu čas vynulovat a při dalším sepnutí zpoždění opakovat).
Až budeš ten spínač hledat, zkus roky výroby motoru tak do poloviny devadesátých let, pak už totiž mnozí výrobci začali saharu spínat přímo z řídící jednotky a sahara přestala mít vlastní okruh se spínačem.
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha
Zrejme si nikdy nemel opla omegu B 2,5TD tke je bezna vec ze hlava popraska nebo se zkrouti kdyz prestane fungovat pomocne obehove cerpadlo vody a motor se po velke zatezi hned zastavi. A to neni problem jenom tohoto auta. Jinak prikladne mam jeste stary mercedes benz W123 v nafte a v lete je teplota kolem tech 90-95 a kdyz zapnu klimatizaci tak to vyleze az na 120 bez problemu klimatizace totiz jeste vic zatizi motor a jeste ktomu teplo z kondenzatoru vetrak odvadi na chladic vody.Bohuzel jeste ktomu je vetrak pouze jedno rychlostni a ne moc vykony. Takze kolikrat v lete musim diky teplote klimatizaci vypnout jelikoz teplota je vysoka.
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha
A tady pridavam na ukazku jak vypada krivej blok motoru nisan blok motoru je litina a tesneni pod hlavu je plechove takze pokud se to trochu zkrouti je problem.
Jinak treba opel corsa C 1,2 16V to ja take problemove a hlava je nedostatkove zbozi na vrakovistich. jinak bych tady mohl psat romany o ruznych autech s popraskanim a tak.
Takze podle me je dobre znat teplotu motoru aby clovek predesel drahym opravam motoru, kor treba u me kdy v mem pripade prestal fungovat a zasekavat se budik teploty. Jsou auta kde je jenom kontrolka ktera signalizuje pouze prehrati coz je podle me nedostatecne a pak treba uz pozde. Mel jsem to na fiatu uno a tam jsem zmenil cidlo a vymenil pristrojovku za jiny typ kde ukazatel vyrobce dal a fungovalo to bezva.
Jinak treba opel corsa C 1,2 16V to ja take problemove a hlava je nedostatkove zbozi na vrakovistich. jinak bych tady mohl psat romany o ruznych autech s popraskanim a tak.
Takze podle me je dobre znat teplotu motoru aby clovek predesel drahym opravam motoru, kor treba u me kdy v mem pripade prestal fungovat a zasekavat se budik teploty. Jsou auta kde je jenom kontrolka ktera signalizuje pouze prehrati coz je podle me nedostatecne a pak treba uz pozde. Mel jsem to na fiatu uno a tam jsem zmenil cidlo a vymenil pristrojovku za jiny typ kde ukazatel vyrobce dal a fungovalo to bezva.
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha
No take to mohu odskouset. jeste ze jsem si poridil nepajive kontaktni pole na zkouseni.
Jinak samozrejme dekuji vsem ktery byly tak dobri a ochotni se tim zabyvat a sestavit nejake ty schemata zapojeni.
Jinak samozrejme dekuji vsem ktery byly tak dobri a ochotni se tim zabyvat a sestavit nejake ty schemata zapojeni.
Naposledy upravil(a) cigarkow201 dne 04 bře 2012, 21:43, celkem upraveno 1 x.
edit: Takže to vyšlo stejně.
původně: (Mně ale vyšlo něco jiného. Kde mám chybu?
)
původně: (Mně ale vyšlo něco jiného. Kde mám chybu?
)
- Přílohy
-
- Linearizace.png
- (39.58 KiB) Staženo 40 x
Naposledy upravil(a) masar dne 05 bře 2012, 06:34, celkem upraveno 2 x.
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha