Ono by to myslím s tím cue nebylo tak jednoduché. Nejsem si jistý - nebylo by potřeba řešit i odblokování a útlum na klasickém DIN výstupu/vstupu při cue? Ten je přece kromě play a pauzy elektronicky blokovaný, "cvrlikání" a bez útlumu by možná procházelo jen na výstup monitor?
Nějak to u téhle mašiny postrádá smysl. Nemá LL hlavu, takže při častějším používání by jednak byla ta běžná alpska brzy pěkně sjetá a jednak asi furt zasratá. A až bych potřeboval nahrávat, tak nahrávat se zaprcanou hlavou, to je na mašli, když se to zjistí až po půlce kazety...
Já sám jsem před nahráváním vždycky hlavy, hřídel a kladku čistil, to bylo skoro automatický. Moje bývalá SM261 byla fakt dokonalý stroj, i bez úprav ovládání. Jenom potenciometr regulace úrovně záznamu jsem vybíral několik dní asi tak z 50ks a udělal jsem si na takovéhle výběry souběhu tehdy přípravek. Pak kompletní rekonstrukce indikátoru na logaritmický a přesný, zase vybírání odporů a diod, naštěstí A277D se chovaly jedna jako druhá. Logaritmátor byl jako "druhé patro" k desce stávající indikace s LED.
Vyměněné úplně všecky elyty za tehdy výborný Jamicon /dnes už není/, odpory a kondíky do korekce záznamu i snímání vybírané na 0,5%, dokonce jsem měnil i ty 🤐 trimry za velice podobné, ale od Bournsů, přesné a na tenké keramice. Individuálně jsem nastavoval pracovní body jednotlivých stupňů na použité vybrané tranzistory, zpřesněné odpory zisku a na symetrickou limitaci /většina KC změna na BC413B a BC413C, zbytek pardubické KC149C v TO92, určené pro vstupy B11x a CM. Ukazovalo se, že některé stupně jakžtakž chodí a zesilují bez zkreslení jen shodou náhod, jen proto, že se jim tam povedlo dát tranzistory s rozumnou betou asi do 400-450 a asi bez ohledu na šum.
Vstupní tranzistory nejsou nijak vybírané, byly by nějak značené a to nebyly. Ani SM o výběru tranzistorů nic neříká.
Kamarádi v Mesitu pomohli se spektrákem při odrušení zdrojové části, která dost hustě ruší a poradili i s lepším-na odstup výhodnějším vedením signálu k hlavě a dodali ruský bezrozptylový stíněný toroid. Asi jako jediný jsem měl v SM261 khaki trafo se zkříženýma mečema
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ale stejně byla největší jebačka právě s mechanikou. S vymezením nepřípustných vůlí, co způsobovaly, že při každém play najela lišta hlav o maličko jinak ke kazetě. Po několika dnech, strávených vysekáváním všelijakých podložek se nakonec povedlo všecky vůle vymezit a i mechanika trochu ztichla instalací tenkých teflonových fólií pod kotvy magnetů.
No prostě magnetofon DODO, v základní verzi sice funkční, ale furt polotovar. Ostatně jako spousta tehdejší produkce a nejen z Přelouče.
No co si myslet o tom, když máte potenciometry úrovně záznamu naplno /takže se neuplatní jejich nesouběh/, budíte oba kanály stejným napětím a přesto původní indikátor ukazuje v každém kanálu jinak!
Při vstupní úrovni asi -10dBV na vstupu LINE ukazoval jeden kanál indikátoru o plné 3dB víc...
Příšerně nespolehlivé a rušící motorky Unitra jsem měnil za japonské Mitsumi. Byl to ND do některého stolního dvojčete AIWA, prodávaného Tuzexem. Poradil někdo v práci - dokonale tam pasovaly, do těch gumových vložek a měly i dost dlouhou hřídelku, co je zapotřebí u toho převíjecího. Měly drátové vývody jako polské a ten někdo tvrdil, že ty polské motorky PRM33 jsou blbě obšlehnuté zrovna tyhle japonské. Převíjení s nimi švihalo tak, že jsem se při dojezdu bál o vytržení zaváděčky z trnu.
Ještě ten magnetofon kupodivu mám. Ale vzhledem k tomu, že ve zdrojové části, napájecích řetězcích i jinde jsou axiální TF0xx, tak to bude potřeba překontrolovat a případně vyměnit. Nejel minimálně 15 let, možná víc. Nahrával jsem na něm všechny "trvalky", dodnes ty kazety hrají naprosto skvěle. Dokonce i několik "běžných" Fe jako TDK-AD, ADX, HF-S, HF-ES, HF-EX v provedení C90 hrají výborně, ale samozřejmě jsou po tolika letech prokopírované. Ale nic cenného na nich není, pokud se za to nepovažujou Kelly Family, co jsem nahrával Zuzaně do walkmana
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Šííílený
Pokud si s tím strojem někdo podobným způsobem vyhraje a bude používat max. 2 druhy kazet, na které si je přesně seřídí, bude navýsost spokojený. Ten magnetofon umí hrát opravdu velmi dobře.
Ale je to prostě hrozný orloj - musí se to repasovat blok po bloku a třeba i měnit odpory za mnohem přesnější. S původním mizerným materiálem /TR112 v 10%, teplotně závislé keramiky v kompenzacích, zelenina, pomeranče, šumící tranzistory, trafo, zdroje - to prostě nejde.
V pasivních a aktivních součástkách jsem udělal takovou probírku, že jich tam zůstala sotva polovina původních. Jestliže někdo použije 10% odpory na místech, kde to určuje např. zisk vstupních zesilovačů, reference indikátorů, v korekcích...tak je jediný východisko to prostě srovnat do latě jejich výměnou.
Jiný vhodný dvouhřídel poťák tehdy prostě nebyl, tak jsem vybíral z mnoha desítek. Nakonec jsem měnil i poťák sluchátek - ten měl odhadem 4-5dB a po úpravě sluchátkáče na větší výkon bylo nutné vyměnit i ten.
Jo a ještě isostat a síťová šňůra jsou původní
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Pokud by to někoho vážně zajímalo, mám to sepsaný na několika listech, vložených v servisu 261.
Mimochodem - když už se dělaly 261 v šedočerném, byly vůbec někdy černý i 820A? Já mám ten pocit, že nikoliv.
Mám zase jen pocit, že se ty šedočerný dělaly pro Vráble, co je dávaly do rámových ústředen AUA47xx a AUA49xx. Ty totiž měly panely a okolí stříkaný šedočerným vypalovacím lakem téměř stejného odstínu a několik šedočerných SM261 jsem z nich při rušení ústředen vytáhl.