Pračka Whirlpool AWT 2275, nechce ždímat

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#76 Příspěvek od Artaban001 »

Ten feritový váleček je po obvodu namagnetován tak, že se na něm po obvodu střídají "severy" a "jihy" - dejme tomu, že jsou tam 3 dvojice.
Magnet je namontován na opačným konci hřídele motoru, než je řemenice. Tento magnet se otáčí ve statoru, kde jsou na střídačku zahnutý plíšky z plechu. Plechu je tolik, co pólů na tom magnetickým válečku. Pokud magnet stojí, tak každý sudý plíšek je sever a každý lichý je jih. Plíšky jsou z magneticky mměkké oceli. Tím se docílí toho, že všechny severy se odvedou na jeden konec cívky a jihy na druhý. Otáčením magnetu se to přirozeně mění v rytmu střídání těch pólů. Jmenuje se to drápkový generátorek a o něco větší provedení je použito jako "dynamo" na kolo. Myslím si, že elektronika pracuje spíš z frekvencí, než z vygeenrovaným napětím.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#77 Příspěvek od masar »

Přesně tak. Měřit tacho je nejlépe osciloskopem. Jinak otáčky 1,5 - 2/min jsou nesmyslně nízké. S vyššími otáčkami se napětí zvyšuje, ale rozhodující je počet vygenerovaných impulzů, který se vyhodnocuje v řídící jednotce.
Jest-li se vyhodnocuje stejně při praní i odstřeďování nevím, ale při odstřeďování musí jednotka navíc vyhodnocovat nastavení přepínače rychlostí.
:wink:

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#78 Příspěvek od BOBOBO »

Někde jsem to uváděl , mělo to snad 10V za plného běhu . Někde to bude , ale může to být od typu různé ..

Uživatelský avatar
xpo
Příspěvky: 102
Registrován: 20 bře 2008, 01:00
Bydliště: PnT

#79 Příspěvek od xpo »

Zdravim. Ja som to meral priamo na zapojenom konektore na doske len multimetrom na rozsahu VAC a mne to ukazalo cca 25V, a viac. Skor sa to priblizovalo k 30V. A to si myslim, ze plne otacky ten motor este nemal. Prevod vystupu motora a remenice je cca 16, tak to by mal mat cca 16 000ot/min. a to uz je iny frmol, aky som videl. Takze to tacho zrejme dava ovela viac. To som mal este zapojenu tosku a obcas, fakt obcas sa motoru podarilo rozbehnut. Myslim, ze som tam mal vtedy nastavene na prepinaci otacok len 600. Takze mal cca 9 600otacok. Pisete, ze pri plnom behu to dava cca 10V, teda pri 9 600 by to malo byt cca 6VAC. Preco mi to pomeralo pod 30?... Hm

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#80 Příspěvek od masar »

Záleží samozřejmě také na typu tacha. Napětí tacha není příliš důležité, větší napětí neznamená závadu, v řídící jednotce se stejně snižuje na logické úrovně a vyhodnocuje se jeho frekvence. Kontrolovat toto napětí lze až po pin procesoru pouze osciloskopem.
:wink:
Přílohy
obvod tacha.png

Uživatelský avatar
xpo
Příspěvky: 102
Registrován: 20 bře 2008, 01:00
Bydliště: PnT

#81 Příspěvek od xpo »

Zdravim, no, pozeral som na ten magnet na hriadeli, je tam pevne nalisovany a ani sa nehne. Pouzil som taku hodinarsku lupu a ani ziadnu trhlinu nie je vidiet. Usudzujem, ze tato suciastka to nie je. Ta by mala byt OK. Ked som meral to napatie na konektore na doske - z tacha, menilo sa s narastajucimi otackami, teda frekvencia tiez stupala. Ale aka bola a ci bola taka aka ma byt... to uz zrejme nezistim. Osciloskop nemam a asi by som si s tym neporadil. Uz som mimo dosky skusil a preveril vsetko, tak to bude uz len na tej doske. Na prilozenej scheme vidim polovodice, nemoze byt chyba aj tam? Ak by sa pri malych "pracich" otackach nemeralo a pri pokuse o zmykanie by sa merat v dosledku chyby na doske nedalo, spravala by sa pracka presne takto. Uvazujem zle? Ale takuto zavadu uz urcite neopravim. Skoda. Aj tak srdecna vdaka za pomoc pani.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#82 Příspěvek od masar »

Úvaha je správná.
:wink:

Uživatelský avatar
Rostav
Příspěvky: 469
Registrován: 06 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Otovice u Karlových Varů

#83 Příspěvek od Rostav »

Při této závadě se mi několikrát stalo, že po výměně motoru bylo vše OK. Při měření vinutí na komutátoru jsem zjistil rozdíly v ohmických hodnotách. Motor při otáčkách praní běžel klidně a nejiskřil. To vylučovalo závadu v tachu. Po přechodu na ždímání se choval tak jak zde bylo předem popsáno.

Odpovědět

Zpět na „Bílá technika“