O nabíječkách ze "staré školy" a autech

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#76 Příspěvek od Milan_F »

Nevim co furt kolem tý nabíječky špekujete. Tak jak je, funguje naprosto bez problémů. Velkou výhodu vidim v blbuvzdornosti a geniální jednoduchosti, oproti operákovejm orlojum od Budínskýho. Trafo trochu slyšet je, ale žádný ohlušující řev se nekoná. Víc než trafo mi drnčí mizerně stažený jádro tlumivky.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Milan_F dne 14 říj 2018, 10:43, celkem upraveno 4 x.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#77 Příspěvek od TAKJAN »

No, s bráchou jsme nabíjeli už snad sto různých aut, i současných a nikdy AKU neodpojujem. Pokud neklekla bat. úplně, pak ještě nastavovat nějaké hodiny atd..

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#78 Příspěvek od EKKAR »

Někdo říká odpojovat, někdo neodpojovat...
Každopádně - nabíječku s kondenzátorem na primáru trafa bych přímo k autu nepřipojoval, jedině k baterce s odpojeným aspoň jedním pólem. Důvodem je nakmitaný napětí na trafu vinou rezonance při odpojený zátěži - tam když je často víc jak 100V, tak taková špica už může s autoelektronikou i přes paralelně připojenou minimální imprdelanci akumulátoru (která hodně požere) zamávat jak cugsfíra s regrutem. Tím pádem to tenhle typ nabíječek přímo diskvalifikuje z nabíjení baterek v autech s batery-managementem a s nejrůznějšíma rekuperačníma systémama a systémem STOP-START, který se musejí dobíjet se záporným pólem nabíječky na kastli a neodpojenou baterkou = aby elektronika v autě dokázala vyhodnotit pomocí kostřicího kabelu jako bočníku do baterky dodanej proud a nezbláznila se z toho. Když už se musí použít taková nabíječka, tak s předzátěží = halogenkou aspoň dočasně připojenou ke svorkám, aby odběr proudu shodil okamžitou hodnotu napětí na výstupu nabijáku na aspoň bezpečnější úroveň.

Jinak samotný nabíjení by se mělo dělat mimo auto - pokud nemá nabíječka hlídání maxima napětí, aby se dobíjení ukončilo před nasazením masívního plynování baterky a tím před začátkem rozstřiku kyseliny do okolí.

Takže co nejstručnější odpověď - s primitivní nabíječkou kondík-trafo-dioda nabíjet mimo auto a hlídat teplotu, napětí, hustotu a hladinu elektrolytu manuálně, s vysoce sofistikovaným procesorovým heblem lze bez skrupulí nabíjet i bez odpojení přímo v autě. Otázkou zvostane co si počít se všema možnýma nabíječkama "mezi tím" ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#79 Příspěvek od sinclair »

Milan_F:
Tož tomu říkám blbuvzdorný stroj! Skvěle!
Co v tom máš za trafák, resp. s jakým sekundárem?

Vypadá to skoro jako 500VA trafák, jaký se používal v divadelních reflektorech s nízkovoltovými žárovkami E40 24V/500W.
Je to on, nebo je to bývalý 500VA bezpečák z rozvaděče?
Sekundáry původně paralelně, ale teď "v sérii", se středem?
Z toho mi bez viditelné úpravy vinutí vychází 2x24V.
Ta elektrárna na voltmetru, to je co?
A ten chladič - ustojí to i při plným proudu, dlouhodobě a uzavřený?

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#80 Příspěvek od TAKJAN »

Taky mám z 500VA. Myslím, že sec. jsem trochu ubral. Dává 20A trvale. Vyfotím.

Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#81 Příspěvek od Milan_F »

Trafák je asi rozvaděčovej, na štítku je typ JBC 05 9 0 8, 400VA, 220 - 380V / 24V / 16,7A, předěláno na 2x24V. Chladič je při 5A vlažnej, víc hřeje trafo, tlumivka a výkonový odpory. Deska na voltmetru je posunutá nula (nedavno tu bylo o tom debata) a přidán jednoduchý obvod , aby při odpojenym aku nešla rafika za roh. Hrníček - co jsem našel - Al 630, H21 asi... už si napamatuji.

Edit: Při větších proudech dělala nabíječka rotiku. Rafika ampermetru se třásla jak drahej pes a trafo vrčelo. Dal jsem přes oba tyristory RC člen 100n + 100R a byl klid i při 10A.
Přílohy
Amat_rsk_Radio_A_01_1983_Page_1a.JPG
(124.14 KiB) Staženo 241 x
Naposledy upravil(a) Milan_F dne 14 bře 2018, 20:50, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#82 Příspěvek od TAKJAN »

Ta moje umí i pomoc startu, tak 50A chvilkově. Nucené chlazení dle termostatu. Aut vypnutí nabíjení nastavitelné normal nebo max, aby AKU pěkně pobíral ampéry. Zpětné vybíjení. Ochrana proti přepólování relátkem.
Tu USSR donesl známý, po zběžném pohledu vypadala uvnitř úplně KO mimo trafa, tak jsem mu nabídl stovku. Pak jsem ji prošel pořádně a byl to je vývod, který uvnitř nastavil nějakou 0,5. Přepínání odboček, V-METER, nemá aut vypnutí. Bytelná ruská práce.
Dal jsem tam naši smečku, foto bylo vedle. Nejsou ještě všechny:-))))
Přílohy
K1024_20180126-114154.JPG
(163.41 KiB) Staženo 83 x
K1024_20180314-120044.JPG
(120.51 KiB) Staženo 99 x
K1024_20180314-120118.JPG
(84.71 KiB) Staženo 96 x

Uživatelský avatar
AlesALF
Příspěvky: 206
Registrován: 16 pro 2010, 01:00
Bydliště: mezi HK a JC

#83 Příspěvek od AlesALF »

U toho rusáka si hlídej pojistková pouzdra, mě ty mrchy roztavily zadní plastovou stěnu :-( . Jinak souhlas, je to fakt kovařina :-)

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#84 Příspěvek od TAKJAN »

Dal jsem naše, starý, bakelitový, mám jich ještě tak čtyřicet.

Uživatelský avatar
ufero
Příspěvky: 48
Registrován: 24 črc 2010, 02:00
Bydliště: ST

#85 Příspěvek od ufero »

Nedávno jsem zde sháněl odporový drát (přepálený po přepólování připojeného auto AKU. Nabíječka už funguje-vyměněný bočník a dvě diody. Nabíječku používám cca 40 roků-večer nastavím nabíjecí proud podle stavu AKU a ráno vypnu. Nabíjecí proud si drží po celou dobu nabíjení. Myslím že nabíječky mají být co nejjednodušší a blbuvzdorné.
Přílohy
Nab-2-05.jpg
(253.2 KiB) Staženo 158 x
Nab-II-sch.JPG
(56.31 KiB) Staženo 330 x
Nab-II.jpg
(291.18 KiB) Staženo 95 x

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#86 Příspěvek od TAKJAN »

Máš pravdu. Ale ona je nabíječka a nabíječka. Někomu stačí mrňous na pár ampér, někdo potřebuje lepší "dělo". Klekla baterka, potřebuju nastartovat. Peru tam co nejvíc, třeba 30A. Pak pomůže nastartovat a mohu si jet koupit novou. To 8A nedokáže. Vesměs ty větší obsluhují lidé, kteří o tom něco ví, nezkouší to zkratem ap. To už snad jen staří mistři.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#87 Příspěvek od sinclair »

ufero, není tahle Tvoje nabíječka /grec, jeden tyristor a bez tlumivky/ trochu na štíru s účinností - teplem? Netopí to moc?

Milan_F: jestli máš régl - nechceš prosím zkusit ujet dolů se sítí, kolik napětí by tomu ještě stačilo na sekundáru? Ať počítám všecky úbytky sebevíc velkoryseji, pořád mi tam někde lítá asi 2x5V napětí navíc.
Při téhle pulsní regulaci by mělo teoreticky stačit na "vtlačení" plnýho proudu do akumulátoru nějakých 2x19V max., i když započítám úbytky na tyristorech, na bočníku, na měřáku, na tlumivce a na jističi.
Nechceš to zkusit?

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#88 Příspěvek od sis2 »

Těch 2x19V z tvrdého trafa bude stačit!
Já mám nabíječku se starým, zhruba 300VA žhavicím trafem z elektronkového mix-pultu, ještě M-plechy a naprázdno dává jen 18,5V.
K tomu regulátor s charakteristikou I, podle AR10/81 - akorát, že tam autor použil sekundár 2 x 29V (asi zbytečně moc) a jen dvojici tyristorů. Já mám tyristorový polomůstek (tzn. 2x KT712 a jedna 40A dvojdioda z PC zdroje, dohromady tvoří gretz... ), takže stačí jednoduchý sekundár. Do 12V aku (a samozřejmě i do zkratu :D ) dá přes 10A - měření ručkovým A-metrem v sérii s tlumivkou... a až kolem 10A začíná být trafo trošku slyšet. Po několikahodinovém nabíjení proudem 8A má trafo tak 50 stupňů (odhad, dá se na něm udržet ruka).
Tyristory jsou buzené přes trafo v hrníčku cca 20mm z H12 a je tam 3x60 závitů - vinutí 3 drátky současně je jednoduché a když se označí začátky a konce, nedá se to splést a chodí to na první zapojení.
Jako nejslabší místo se časem ukázalo klasické staré bakelitové pojistkové pouzdro s 10A pojistkou ve výstupu - s diodou D6 jako ochrana proti přepólování aku. Pokud není dobře vyčistěné a natvrdo utažené, tak se zahřívá, až je bakelit cítit.
Přílohy
Tyr nabíječ s charakteristikou I.jpg
(138.96 KiB) Staženo 282 x

Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#89 Příspěvek od Milan_F »

Regl bohužel nemám...

Uživatelský avatar
Achab
Příspěvky: 5945
Registrován: 05 lis 2010, 01:00
Bydliště: okr. Vyškov

#90 Příspěvek od Achab »

Stavěl jsem jednoduchou nabíječku 12V/5A pouze s jednopulsním usměrněním, bez problémů fungovala i při 20V.
Autor zapojení použil trafo 22V. Při dvoucestném usměrnění musí 19V s rezervou stačit.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“