Nabíjení autobaterie

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#76 Příspěvek od EKKAR »

TAKJAN píše:Ampérmetr je na to, aby ukazoval, kolik zhruba do baterky leze a jestli vůbec. +/- 20% žádná míra. Nebo někdo dobíjí úplně vybitý aku konstantním proudem a měří dodaný náboj? Zajímá mne konečné napětí. A normální aku od těch 40Ah (začalo to auten, ne?) nějakých pár ampér navíc nezabije. Nebo to chcete měřit labolatorním měřákem?
Bať!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#77 Příspěvek od PavelFF »

EKKAR píše:Právě proto, že ampérmetry jsou v drtivý většině cejchovaný v efektivní hodnotě....
Tohle u ampérmetrů malospotřebitelských nabíječek v drtivý většině vůbec není pravda.
sinclair píše:Běžné magnetoelektrické ampérmetry, třeba MP80 sice měří ef. hodnotu,....
Tohle je úplný nesmysl. Měří střední hodnotu, protože ........ jsou prostě magnetoelektrické.

Žijete v bludech. Někde v období získávání vědomostí za mlada došlo k chybě a už nejste schopni přijmout správnou informaci. Znám to podle sebe :-)
Kromě toho mám pocit, že EKKAR studoval spíš chemický obor než elektriku. Jak to je, EKKARe?

Je to prostě tak, že nejběžnější ručičkové magnetoelektrické ampérmetry měří bez úprav a myšlenkových korekcí STŘEDNÍ HODNOTU, která je přímo ÚMĚRNÁ DODANÉMU NÁBOJI.

Při rozlišování typů měřicích systémů velmi zásadně záleží na pořadí slov - magnetoelektrický je zcela jiný systém než skoro stejně znějící elektromagnetický. Ten první měří střední hodnotu zatímco druhý měří efektivní hodnotu (ale není obvykle určen pro stejnosměrný proud).

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#78 Příspěvek od EKKAR »

Potom mi vysvětli, proč když nastavím na kupovaný nabíječce proud 5A a zapojím na ni úplně vybitou baterku 44Ah z jedničkový fábule 1,4MPI (světla s H7 se s bídou nažhaví, kontrolky sotva zamžourají, startér samozřejmě ani necvakne), není po 10 hodinách podle hustoměru plně nabitá, i když by bejt měla - a potřebuje ještě minimálně další 2 hodiny "žhavit", než hustoměr ukáže 1,28g/ml = plný nabití ????? Rafika přitom samozřejmě úporně trčí na údaji "5A" ... Nabíječka při tom dává naprázdno asi 24V a v "papírech" má údaj "maximální nabíjecí proud 10A". To je osobní zkušenost s nabíječkou kupovanou osobou blízkou. S výjimkou opravdu profesionálních průmyslovejch nabíječek dodávanejch přímo servisní službou k elektrickým vozejkům nebo ještěrkám jsou to údaje si podobný jak vejce vejci u skoro všech nabíječek, co jsou na trhu - včetně těch "procesorovejch z Lídla". Prostě údaj o jejich výstupním proud ať jen písemnej, nebo i indikovanej jejich vestavěným měřákem hrubě nesouhlasí se skutečností často klidně o víc něž 20-25%.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#79 Příspěvek od PavelFF »

Přece podle nějakého komerčního krámu vyrobeného v Číně nebudeme měnit fyzikální zákony. Magnetoelektrický systém běžného ampérmetru měří střední hodnotu proudu.Tečka. U nf zesilovače tě dneska taky neudivuje údaj o výkonu 100x vyšším než je možné. Tak tam dej kontrolní ampérmetr a uvidíš kolik tam teče doopravdy.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#80 Příspěvek od tomasjedno »

EKKAR píše:Potom mi vysvětli, proč když nastavím na kupovaný nabíječce proud 5A a zapojím na ni úplně vybitou baterku 44Ah ... 20-25%
Nevím teď z hlavy, kolik je to u Pb aku, ale u NiCd a NiMH akumulátorů se uvádí, že pro plné nabití je třeba tam nacpat 1,6 násobek kapacity (proudem 0,1 C po dobu 16 h). U Pb aku bych to odhadl na 1,1-1,2 ale mohu se plést.

Uživatelský avatar
hajeklubos
Příspěvky: 447
Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Praha 5

#81 Příspěvek od hajeklubos »

Dobrý den,
jak čtu příspěvky, tak za mne hodně teorie a méně praxe.
Je to jenom autobaterka a přesnost měřáků, která je připouštím pouze informativní je dostatečná.
Souhlasím s názorem, že úroveň nabití dává hustota elektrolytu. Možnost změřit a doplnit elektrolyt nám bohužel výrobce sebral. Řeším to známou poučkou, když napětí v konečné fázi nestoupne po 3h nabíjení, dále nenabíjej ! Zde bych dodal, že proud se v konečné fázi pohybuje okolo 0.5A a napětí (podle elektrochemických procesů pro olověný článek 2.7V na článek) je tedy okolo 16V.
Hovořím zde o klasické Pb kyselinové autobaterii. NAPRÁZDNO
Mohu s klidným svědomím prohlásit, že jsem nikdy žádnou baterku za 40let neuvařil. Nepoužívám záměrně žádnou automatiku, nevypínám to na 14.7V. Bohužel to musíš hlídat ale je to možnost jak naládovat baterku co pobere. Uvedené hodnoty ukazují vestavěné budíky průběžně , není to žádná teorie a jestli trochu kecaj, není na závadu. Dříve se napětí příliš nehlídalo, víc to „vařilo“ale elektrolyt se doplnil. V tomto místě bych důrazně varoval před použitím nabíječek s konstantním proudem, které nemají vypínací automatiku. V ten moment kdy dosáhne baterka plynovacího napětí 14.7V musíš s nabíjecím proudem sakra dolů,jinak to začne „vařit“ a přicházíš o elektrolyt,který není jak doplnit. I když já bych konstantní proud nepoužil, ale je to věc názoru. A už vůbec bych neprovozoval nabíječky, které používají pro regulaci kondenzátor v primeru trafa. Zapomeneš, že nabíjíš a uvaříš to a nedej bože aby baterka byla připojená do auta, tam si koleduješ. Ještě dodávám, že voltmetry (systém deprez) s elektronicky potlačenou 0 používám proto, že u nabíječky mě zajímá napětí mezi 12V a 17V ostatní je málo nebo moc. Ta potlačená 0 je taková nepodstatná vychytávka. Při nabíjení používám metodu U. Tedy čekám na dosažené napětí pak vypínám. NEPOSPÍCHÁM ! Nabíjení začínám 0.1Ah nebo raději ještě méně. (vím, že především ampermetr trochu kecá)Nikdy se ale tak nedostanu nad doporučený nabíjecí proud.
Preferuji menší proud po delší dobu a pokud možno jednocestný usměrňovač. Baterku vždy z bezpečnostních důvodů vyndavám z auta, prostor vyčistím a ošetřím kontakty. Spadnou hodiny a kód radia – no a co.
Mnozí s tím nebudou souhlasit ale to je tak jediné co se s tím dá dělat.
Dále několik fotek nabíječek mojí konstrukce.
Luboš

Uživatelský avatar
hajeklubos
Příspěvky: 447
Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Praha 5

#82 Příspěvek od hajeklubos »

Tak ty fotky.
Musel jsem to sešrotovat na menší kB
Přílohy
CAM00580.pdf
(78.44 KiB) Staženo 231 x
CAM00547.pdf
(84.16 KiB) Staženo 234 x
CAM00518.pdf
(86.78 KiB) Staženo 239 x
CAM00502.pdf
(78.56 KiB) Staženo 251 x

Uživatelský avatar
weed_smoker
Příspěvky: 2675
Registrován: 02 pro 2011, 01:00
Bydliště: Jaroměř

#83 Příspěvek od weed_smoker »

Dobrej nabíječ by měl mít:
-nevyhlazený proud(nejlepší vychází s tyristorama)
-hysterezní komparátor napětí s kvalitnější referencí(zapne nabíjení pod 12.2V a vypne nad 14.6V pro klasický Pb auto aku)
-spojitou regulaci proudu,aby se dal nastavit dle kapacity na nabíjení 0.1C normální nebo 0.2C rychlý.
-ochranu proti přepólování(může to řešit i ten hysterezní komparátor,stejně jako třeba zapnutí nabíjecího proudu po připojení nenabitý baterie)
-Případně V-metr a stavový LED,možná i ten indikační ampérmetr(mechanickej s pevnou cívkou).

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#84 Příspěvek od Kremik »

weed_smoker píše:... indikační ampérmetr(mechanickej s pevnou cívkou).
To je prostě marný... :lol:

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#85 Příspěvek od TAKJAN »

No jo, ale je to jen do 6A. To je hodně málo. Mám 10Ah AKU a ????

Uživatelský avatar
weed_smoker
Příspěvky: 2675
Registrován: 02 pro 2011, 01:00
Bydliště: Jaroměř

#86 Příspěvek od weed_smoker »

Ty malý baterky do světýlek,hraček,motorek a UPS nechávám v tomhle tématu stranou,bavim se o těch od 50Ah nahoru.
BTW.Ta 10Ah by se měla nabíjet proudem do 2A,spíš 1A a to ten indikátor už ukáže,jenom se na něj musí koukat kolmo.V-metr co ukazuje na 1 desetinný místo(C520) jsem do nabíječky nacpal a když chci znát okamžitý napětí,stáhnu na tu chvilku regulaci proudu na 0 a vidím,kolik tam je.Dal jsem ho tam ale kvůli 6V baterkám,abych hlídal,jestli to nepřekračuje 7.2V,abych případně baterku včas odendal a neuvařil ji(dle autora tim jdou při malym proudu nabíjet 6V AKU,ale bez automatickýho vypnutí).

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#87 Příspěvek od Kremik »

Tak jsem si dneska dovez ze šrotu dvě baterky na experiment.
Jenže - bezúdržbovka je úplně v pohodě, zdá se, že ji klidně můžu rovnou hodit do auta a jezdit. Není to tedy vhodný adept, pokus by trval moc dlouho, navíc by asi byla škoda ničit horní kryt (ovšem je to zase jistota, že dovnitř někdo nenalil nějakou sračku).
Druhá je se zátkama, a ta asi splňuje mé očekávání. Naprázdno 11,5V, po zatížení 1A spadla na 6V. Opticky vrch mřížek ještě nevypadá nejhůř, levý článek (nejzápornější) znatelně zasulfátovanější. Po asi hodině nabíjení 700mA DC ostatní články lehce plynují, jen ten levý ne, ale napětí po připojení autožárovky (4A) sedí jako přibité. Po desulfataci by ještě asi i tato baterie startovala (startovaly i horší).
Tohle je tedy ideální adept na pokus. Výsledky ale budou chvíli trvat. "Nestárnutí" se bude asi špatně prokazovat, lehoulinká pozvolná desulfatace by byl výsledek ideální a jednoznačný. No, uvidíme...
...
Hladina elektrolytu se nebezpečně zvedá, asi budu muset ubírat...

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#88 Příspěvek od sinclair »

Nabíjíš filtrovaným zdrojem?
Co zkusit ty tyristory s proudovýma peckama, co ten bordel z desek omlátí? :D

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#89 Příspěvek od Kremik »

Tohle je trošku jiný experiment. Nepokouším se o desulfataci ale o udržení zpola nabité baterie při plnohodnotném životě. Toho zasulfátování chci využít jako ukazatele stárnutí/nestárnutí. Zatím teda probíhá příprava na pokus. Objevil se zádrhel. První článek (vždycky počítáno od mínusu), ten nejslabší, šel do zkratu. To mě překvapilo a sklamalo zároveň. Nevypadá, že je až v tak zlém stavu, že by se "sám" zkratnul. Prohlíd jsem si baterku pořádně a hned se ukázalo, že dostala pecku. Buď spadla, nebo s ní někdo hodil. Není divu, byla považována za odpad. "Osahal" jsem desky plastovou tyčinkou a domněnka se potvrdila. Z jedné strany článku je místo, že bych tam ještě narval desku. Zkrat je na druhé, té stlačené straně. Jsem to tam lehce roztáh a zkrat se pustil. Jestli se problém ještě objeví, dám tam klínek. Teď ale budu muset články nějak srovnat. Ostatní jsou relativně nabité a rád bych změřil kapacitu.

Ale ani kdybych ji chtěl desulfátovat, nedával bych ji žádné pecky. Neoklepávám, rozpouštím 8-)

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#90 Příspěvek od danhard »

Jednou jsem baterku u Favorita vyhodil, asi týden potom, co jsem ho vyzvedl v autoservisu.
Krajní článek měl utržené vývody od desek, táhla to jedna.
Asi to dotahoval nějakej silák :x

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“