Zapojení druhé autobaterie
Moderátor: Moderátoři
Bože můj...
Podívejte se na průřez vodičů ve svém bytě a na hodnoty pojistek nebo jističů ve vaší rozvodné skříni.
Otevřete kapotu svýho auta a podívejte se, kolik vodičů s jakým průřezem je zapojeno na jaké jištění.
A zapojte hlavu.
Vždyť to máme v autech všichni!
Žádné poddimenzované vodiče jsem nikomu neradil.
Machýrci, a víte hov- no víte co.
Podívejte se na průřez vodičů ve svém bytě a na hodnoty pojistek nebo jističů ve vaší rozvodné skříni.
Otevřete kapotu svýho auta a podívejte se, kolik vodičů s jakým průřezem je zapojeno na jaké jištění.
A zapojte hlavu.
Vždyť to máme v autech všichni!
Žádné poddimenzované vodiče jsem nikomu neradil.
Machýrci, a víte hov- no víte co.
Takovýhle machýrky, co maj eště škořápku u (_!_) a už chtěj učit starý praktiky taky upřímně miluju. Srovnáváš pojem a průjem, hochu - a bohužel zatím eště nezapojuješ do práce svůj čumák, abys rozpoznal co je co. A až to poznáš, budeš v TOM až po kolena, jestli ne vejš. Pámbu s těma a zlý pryč, kdo bude mít vod tebe udělanou podobnou instalaci ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Ahoj,
dovolím si probudit toto vlákno svým dotazem, který se týká tématu.
Mám Toyotu Proace 2.0 D (2018). Nechal jsem si zabudovat do auta měnič, 2kW (čistá sinusovka). K tomu jsem si nechal přidat druhou baterii 60 Ah, abych mohl měnič využívat i když kempuji. Vše dělala el. firma. Je to zapojené tak aby si druhá baterie nesahala do hlavní a nevybila ji. Dobíjí se pouze za jízdy.
Po odjetí a dalším nastartování mi v autě vyskočila vyrovná hláška: "Electrikal circuit fault: Have the vehicle repaired".
Po dohodě s firmou jsem prozatím shodil jistič a zjišťujeme co s tím. Prý se s takovým problémem ještě nesetkal. Po konzultaci mi poradil, abych zajel do autorizaku a nechal si odpojit či navýšit hlídání baterie. Mám termín za 14 dní, takže zatím sonduji jestli nemá někdo tip či radu.
Kamarád mi radil odpojit na baterii konektor pro hlídání napětí baterie (navíc bych se zbavil pekelného start/stopu).
Jinde mě zase děsej, že to neutáhne alternátor. Že se brzy oddělá.
Dík za postřehy či tipy.
dovolím si probudit toto vlákno svým dotazem, který se týká tématu.
Mám Toyotu Proace 2.0 D (2018). Nechal jsem si zabudovat do auta měnič, 2kW (čistá sinusovka). K tomu jsem si nechal přidat druhou baterii 60 Ah, abych mohl měnič využívat i když kempuji. Vše dělala el. firma. Je to zapojené tak aby si druhá baterie nesahala do hlavní a nevybila ji. Dobíjí se pouze za jízdy.
Po odjetí a dalším nastartování mi v autě vyskočila vyrovná hláška: "Electrikal circuit fault: Have the vehicle repaired".
Po dohodě s firmou jsem prozatím shodil jistič a zjišťujeme co s tím. Prý se s takovým problémem ještě nesetkal. Po konzultaci mi poradil, abych zajel do autorizaku a nechal si odpojit či navýšit hlídání baterie. Mám termín za 14 dní, takže zatím sonduji jestli nemá někdo tip či radu.
Kamarád mi radil odpojit na baterii konektor pro hlídání napětí baterie (navíc bych se zbavil pekelného start/stopu).
Jinde mě zase děsej, že to neutáhne alternátor. Že se brzy oddělá.
Dík za postřehy či tipy.
Důležitý je, jak silnej alternátor ta tvoje tojóta má - jestli zvládá za jízdy průběžně dobíjet i tu doplňkovou baterii. Její připojení totiž může v palubní síti vyvolat tak prudkej pokles disponibilního výkonu, že napětí poklesne pod mez, kterou palubní řídící elektronika vyhodnotí, jako poruchovej stav - prostě myslí si, že alternátor nestíhá a tudíž má poruchu. Napovídá tomu i ta EN hláška - "vaše auto má poruchu elektriky, musíte zajet do servisu". Myslím že jedno z vhodnejch řešení by bylo poohlídnout se po výkonnějším alťasu NEBO namontovat druhej altík na pomocnej držák a zapojit ho tak, aby dobíjel jenom tu druhou baterku (kostra může bejt společná). Zároveň bych si ponechal možnost spojení baterek na kladnejch pólech paralelně nějakým masívním stykačem resp. mechanicky ovládaným "kuplem", aby to bylo schopný bez poškození přenést proudy až stovek ampér v případě, že tu přídavnou baterku použiješ jako pomocnou startovací. Firma, která ti to montovala, nejspíš učunila jen polovičatou práci - nezjistila si, co udělá připojení jenom částečně nabitý druhý baterky s relativně velkou kapacitou k už nastartovanýmu autu a co na to řekne jeho palubní elektronika. Jako poškodit se nejspíš nic nemůže, ale ta poruchová hláška je výrazným znamením, že něco nehraje jak má.qpotes píše:Ahoj,
dovolím si probudit toto vlákno svým dotazem, který se týká tématu.
Mám Toyotu Proace 2.0 D (2018). Nechal jsem si zabudovat do auta měnič, 2kW (čistá sinusovka). K tomu jsem si nechal přidat druhou baterii 60 Ah, abych mohl měnič využívat i když kempuji. Vše dělala el. firma. Je to zapojené tak aby si druhá baterie nesahala do hlavní a nevybila ji. Dobíjí se pouze za jízdy.
Po odjetí a dalším nastartování mi v autě vyskočila vyrovná hláška: "Electrikal circuit fault: Have the vehicle repaired".
Po dohodě s firmou jsem prozatím shodil jistič a zjišťujeme co s tím. Prý se s takovým problémem ještě nesetkal. Po konzultaci mi poradil, abych zajel do autorizaku a nechal si odpojit či navýšit hlídání baterie. Mám termín za 14 dní, takže zatím sonduji jestli nemá někdo tip či radu.
Kamarád mi radil odpojit na baterii konektor pro hlídání napětí baterie (navíc bych se zbavil pekelného start/stopu).
Jinde mě zase děsej, že to neutáhne alternátor. Že se brzy oddělá.
Dík za postřehy či tipy.
Se sériovým zapojením dvou (někde i 4ks) rozměrově menších 12V baterek do vozidel s 24V palubní instalací nemá tvoje situace nic společnýho - u těch náklaďáků a busů se jedná o to, že tak velká 24V baterka by se prakticky nedala přenášet a je neekonomický takovej typ vyrábět, pokud se dá realizovat sériovým spojením dvou identickejch baterií s polovičním napětím. Rozdíl mezi 12V a 24V systémem je snad dostatečně jasnej - poloviční proudy při stejnejch příkonech a tím i dostačující menší průřezy kabeláže.
To samý platí i při srovnávání dnes už historickejch vozidel s 6V instalací versus modernější 12V systémy.
A z naprosto stejnýho důvodu se v elmobilech používá napětí ještě vyšší, 48V počínaje a konče někde na hranici 300V u experimentálních typů.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
To jsou ale blbosti. On řeší proudový odběr a nabíjení a ty mu to radíš nahradit dvojnásobným napětím. Ne, není to ani trochu podobné.konosuke píše:Inspiruj se u kamionu, autobusu nebo voj.obrněnce - dvě stejné dvanáctky v sérii (24V) a jde to,
s tím se ovšem počítá již v konstrukci el.zařízení je to jiná situace ale trochu podobná.
Je to pitomost, pokud by nešlo o nový konstrukční řešení. Jako doplnění už vyrobený a schválený konstrukce s 12V napájecím systémem o další akumulátor kvůli zvýšení kapacity zdrojový soustavy je tvoje řešení naprostá pýčovina, Kono. On nepotřebuje překopávat celou instalaci, on potřebuje na vhodným místě posílit proudovou zatížitelnost zdroje s možností ponechat původní výchozí akumulátor bez odběru, aby měl zaručenou schopnost nastartovat bez ohledu na stupeň vybití přídavnýho akumulátoru - a zároveň chce mít vyřešený dobíjení toho přídavnýho akučka. Jenomže právě tu fázi dobíjení člověk, kterej navrhoval to připojení do auta nezvládnul natolik, aby to tomu původnímu autu nevadilo a nezpůsobovalo v jeho už homologovanejch systémech žádný narušení funkce. Ty navrhuješ kompletně překopat instalaci, jenomže to u auta znamená, že se stane nezpůsobilým k provozu, protože bude porušená homologace jeho základních konstrukčních komponent. Kapišto?konosuke píše:asi nepochopils
dvě "šestky" v sérii je jedno z možných řešení má to své výhody
nastuduj si někde
....
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Auta s velkým doplňkovým příkonem z elektrickýho systému to tak poměrně často mají - třeba u policajtskejch aut, kde jsou velký přídavný akučka kvůli napájení rádiovybavení, výpočetní techniky, světel i třeba nezávislý klimatizace je druhej dodatečně namontovanej altík naprosto běžná část výbavy, stejně tak u soutěžních aut pro maratónský soutěže nebo u obytnejch aut vyšší třídy. Prostě bych takovou situaci nastíněnou tazatelem řešil stejnou metodou.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Když si uvědomíš, jak jsou dimenzovaný dnešní elektrický soustavy moderních aut, na nějaký velký dobíjení za běžnýho provozu už moc energie z altíku nezbejvá. Altík se dimenzuje tak, aby měl nominální výkon už během jízdy rychlostí obvyklou po obci při použití otáček k tomuhle účelu obvyklejch = aby nebylo potřeba motor zbytečně túrovat. Nadměrnej odběr z elektrosoustavy nastavený pro běžnej provoz nedělá dobrotu - jak jsem napsal já i několik dalších, pomocí je u všech podobně vybavenejch vozidel buď výměna původního altíku za podstatně výkonnější typ, nebo doplnění celý elektrosoustavy druhým alternátorem, kryjícím dodatečnou spotřebu, realizovanou s pomocí dodatečně namontovanejch akumulátorů. Jakejkoliv prvek, omezující proud procházející do (skoro) vybitý doplňkový baterie, nárazově připojený k už během chodu motoru relativně stabilizovaný elektrosoustavě auta, vytváří zbytečný ztráty a teplo, který se musí někam odvádět. Je daleko energeticky účinnější, když se auto dovybaví druhým alternátorem a samostatným přívodem od něj k doplňkový baterce - když je tenhle druhej altík vybavenej samostatným regulátorem, po dosažení napětí 14,5V (obvyklá hodnota pro "12V" soustavu) na baterce si sám omezí buzení a už jen udržuje na baterce napětí = doslova jen pokrejvá ztráty samovybíjením. Jeho spotřeba mechanickýho výkonu odebíranýho doplňkovým řemenem od motoru je pak prakticky nulová. S ohledem na právě tuhle spotřebu výkonu/kroutícího momentu odebíranýho z motoru bych ten doplňkovej altík vybavil přídavnou spojkou s řízením pomocí pár čidel, který by nedovolilo doplňkovýmu altíku zatížit motor, dokud nedosáhne aspoň částečně ohřátýho stavu = aby se ten altík naplno nenabudil a nadměrně zbytečně nezatěžoval motor, po startu ještě neohřátej a proto ne v plný kondici - protože to by bez omezení právě ten vybitej akumulátor zákonitě udělal.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Přídavný alternátor se zdá jako rozumný a funkční řešení. Žel taky to nejdražší a konstrukčně nejkomplikovanější. Myslíš, že varianta odpojení hlídání stavu baterie a zaroveň doufajíc, že to alternátor nějak utáhne není reálná.
Umím si představit i řešení, že když někdy přídavnou baterii moc podbiju, tak ji můžu dobít externí nabíječkou (v kempech už je běžně 220V k mání). Aby el. soustava v autě moc netrpěla.
Celkově to řeším na pár víkendů či týdnů kdy kempování, většinu roku bude měnič vypnutý.
Umím si představit i řešení, že když někdy přídavnou baterii moc podbiju, tak ji můžu dobít externí nabíječkou (v kempech už je běžně 220V k mání). Aby el. soustava v autě moc netrpěla.
Celkově to řeším na pár víkendů či týdnů kdy kempování, většinu roku bude měnič vypnutý.