Tak na té postované stránce je taky hodně věcí na liskanec přes celou čuňu.
Bedýnky ke gramorádiu s výkonem 2x2,5W, které obsahovaly 1xARO689 + 1x ARO389 a dva 5uF elektrolyty, by rozhodně nehrály líp úplně vzduchotěsně uzavřené, než jenom "přivřené" tou zadní děrovanou lepenkou.
To je u tohoto druhu univerzálních reproduktorů s velmi charakteristickými parametry už dávno ověřené jak teoreticky, tak hlavně prakticky. Chovají se právě na hloubkách lépe v polouzavřené, nebo i otevřené ozvučnici, než v hermeticky uzavřené.
Chovala se tak bez výjimky i stará, zeleno/šedá řada ARO/ARE3,4,5,7. Může za to jejich specifický Qms, Qts, vysoký Vas a ještě pár věcí, kterým tak úplně moc nerozumíme
Tím úplným uzavřením v malé ozvučnici jim jako první raketově vystřelí nahoru rezonanční kmitočet, o to ostřeji je pak v té uzavřené bedně ohraničený dolní konec pásma. Víc, než u jakéhokoli jiného repráku.
Jinak řečeno - když vezmeš zezadu otevřenou, papundeklovou krabicu velikosti asi tak banánovky a strčíš do ní jednu jedinou ARO689, bude subjektivně velice uspokojivě hrát, dokonce i nějaké ty "basy". Uzavřením té škatule, pokavad nemá aspoň 60-70 litrů, ty basy hrát úplně přestane.
Když ale do stejné otevřené škatule strčíš třeba "pravý basák" ARN665, tak ten Ti v takovém prostředí nezahraje z basů ani hovno a ještě mu naháněním "basů" urveš systém.
Skříně přijímačů jsou toho dobrým důkazem, že to s těmito reproduktory tak je. Kdybys vzal nějaký přijímač třeba s ARO567 a zezadu ho bez ohledu na chlazení úplně uzavřel, tak začne hrát jako trochu lepší kabelkový tranzistorák.
Už staří machři ve 30. letech věděli, co jaký reproduktor k práci potřebuje a někteří výrobci s tím u luxusnějších aparátů čarovali aj po elektrické stránce. Důkladně propočítané a předimenzované výstupáky, často 15W triody na konci, pořádný reprák, velká kisna a byl zvuk jak buk.
Naproti tomu, když odborníci už v půli 60.let, dáávno po válce viděli, jak se to po nuceně úsporné, bakelitové éře zase začíná ojebávat /323A a odvozence/, tak z toho bylo smutno.
Kdysi byly standardem rozumného zvuku aspoň ty Kongresy, Blaníky či Romance, prostě 20cm reproduktor. Pak už to šlo zase do sraček..