Stránka 1 z 1

Lupínková pila

Napsal: 17 úno 2022, 13:49
od Patrik82
Poprosil bych o radu,
nechtěně jsem si vyzkratoval desku u lupínkové pily, nejspíš někde u svorek k motoru, motor 1fázový 90watt poté mi praskla skleněná pojistka po výměně pojistky a zapnutí opět praskla. Následoval servis (audio, TV) kde servisák výměnil triak... Poté volal, že pila je funkční.
Doma po zapojení jsem zjistil, že pila má nepravidelný chod motoru při nízkých otačkách. Při regulaci otáček na min. - nepravidelný chod při otáčkách na max jede bez problémů. Nevíte co to může způsovat?

Díky za vaše rady, postřehy.

Napsal: 17 úno 2022, 14:36
od keemo
pravdepodobne nevhodny triak

Napsal: 17 úno 2022, 14:49
od samec
Asi tam toho odišlo viac, než len triak. Chcelo by to bližšie info, o akú pílu/regulátor sa jedná.

Napsal: 17 úno 2022, 15:39
od Patrik82
Servisák měnil více součástek, posílám nějaké fotky pily, plošňáku a reg. otáček. Snad to pomůže. Díky

Napsal: 17 úno 2022, 15:55
od bu2520
nemohl mít původní triak nižší Igt? u BTA08 se liší kódem za označením

Napsal: 17 úno 2022, 16:25
od Patrik82
Zavolám servisákovi ať mi pošle označení původnímu triaku, který vyměnil za nový. Jak budu mít dám vědět.

Napsal: 17 úno 2022, 17:52
od jezevec
Samotný triak nemohl vyhazovat pojistku, to by jen šel motor na plné otáčky. Už tady nebo na vedlejším fóru někdo něco podobného řešil. Patří tam triak s velmi nízkým Igt, řádově stovky uA, jel mu tam triak s Igt 1 nebo 2mA.

Napsal: 19 úno 2022, 15:25
od jodaps
Triak s citlivostí Ig pod 5mA by se asi musel vybírat empiricky.
Je-li ten původní triak "vhodně" řízený, zkusil bych v nouzi dva C106M antiparalelně.

Napsal: 19 úno 2022, 17:43
od samec
Podľa tých štyroch veľkých usmerňovacích diod tam možno nejde triak, ale tyristor. Igt má vplyv pri lineárnom riadení, nie pri impulznom. Henten biely optoizolátor vie dať pri 3V špičkovo 1A. Prúd je obmedzený predradným odporom, zrejme 750Ω, možno dvoma. V takom prípade 2mA už pri 3V. Chcelo by to schému, alebo fotku plošaku zo strany spojov, lebo zo strany súčiastok to nie je celkom zrejmé, ktorá súčiastka je spojená s ktorou. Ak odišiel triak, či tyristor, tak s veľkou pravdepodobnosťou to mohol schytať aj optoizolátor. Vadná môže byť aj ochranná spätná dióda (tá veľká pri vodičoch k motoru). A v nepposlednom rade môže byť vadný aj komutátor (špinavý, vydretý), alebo uhlíky (opotreboované, zaseknuté), takže malé napätie neprejde, väčšie preskočí.