Stránka 1 z 2

sloup lampy osvìtlení - k èemu slouží tento 4-hran

Napsal: 11 dub 2022, 11:57
od sr71
všimnul jsem si na nádražní lampì tohoto otoèného 4-hranu, k èemu to je?

Napsal: 11 dub 2022, 12:00
od EKKAR
Naviják na lanko uvnitř sloupu. Klikou se spustí celá lampa na lanku dolů k údržbě nebo výměně.

Napsal: 11 dub 2022, 12:17
od sr71
aha, tak tohle mì vùbec nenapadlo, díky, zas jsem o nìco chytøejší

Napsal: 11 dub 2022, 12:32
od Hubert_79
Někdy je na lampách žebříček a tohle nemají. Jen by mě zajímalo, jak je toto aretované, aby to tíhou lampy nesjelo dolů samo?

Napsal: 11 dub 2022, 12:41
od Lukas-Peca
Nahoře je mechanismus podobný tomu v propisce. Pro spuštění lampy je tato navijákem povytáhnuta nahoru, čímž se mechanismus odjistí a potom ji lze spustit dolů. Obsahuje to i konektor na napájení.

Tomu stožáru se říká typ JŽ a žebříček je na něm vždy, ale pro údržbu není potřeba, na to je tam ten naviják. Když to nejde spustit, stejně tam nikdo neleze a přijedou s plošinou. Moderní nádražní lampy mají stožár s pantem, ke kterému se přijede s takovým vozíčkem, na kterém je hydraulický píst. Lampa se nadzvedne, aby se pant odjistil, a pak se celá sklopí na zem.

Napsal: 11 dub 2022, 12:43
od ferdislav
Nevím jestli je to přesně ten typ,ale to lanko to nedrží, svítilna má takový mechanismus, že se při vytažení zasadí do protikusu a zacvakne, drží sama, při sundavání se cukne nahoru a zámek se zas vycvakne a lampa spustí

ps Lukas byl rychlejší : )

Napsal: 11 dub 2022, 13:00
od EKKAR
Já to právě jednou viděl tady v Třebový u odstavnejch kolejí spouštět. Maník nasadil kliku jak do flašinetu a za chvilku byla lampa dole ...

Napsal: 11 dub 2022, 18:44
od vicious
Inak tie lampy (resp. v stožiari) majú každá svoje oddeľovacie trafo - vie to niekto potvrdiť?

Napsal: 11 dub 2022, 19:25
od Lukas-Peca
Na elektrizovaných tratích je to možné, ale neplatí to plošně.

Napsal: 13 dub 2022, 19:31
od Artaban001
Teda nevím, jaký by to mělo význam. Těleso světla je stejně spojeno s kolejí přes průrazku. Stočením reflektorů dolů se nahoře odpojí od vedení konektorem. Při navrácení reflektoru zpět nahoru je nějakým naváděcím vedením - rozuměj nějakou vodící drážkou - zajištěno, že se reflektor připojí zpět na vedení.

Napsal: 13 dub 2022, 19:47
od Lukas-Peca
Zřejmě to bude kvůli tomu, že svítidlo nemá izolační pevnost na trolejové napětí a současně není dost vodivé na to, aby svedlo zkratový proud do stožáru. Tak je tam oddělovací trafo, aby trolejové napětí nevlítlo do té osvětlovací sítě. Ale nerad bych kecal.

Napsal: 13 dub 2022, 20:15
od Artaban001
Stožár je ukolejněn - takže trakční napětí jde přes těleso světla a průrazku do kolejí. Vedení je uvnitř stožáru. Nemyslím si, že by mohlo dojít k průniku trakčního napětí do vedení nn. Větší nebezpečí je podle mě blesk. Oddělovací trafo dimenzované na odělení 25KV si nějak uvnitř toho svítidla nedokážu představit. Ono stačí jen to, že - nejspíš v tý hlavě - bude nějaká tlumívka kvůli výbojce.

Napsal: 13 dub 2022, 21:24
od Lukas-Peca
Však já myslím 3kV tratě. Na 25 kV se to oddělovací trafo těžko vyrobí a navíc takové napětí si cestu do koleje najde, ale měnírna na 3 kV má vypínací proud třeba 12 kA a to už nějaká smaltovaná mísa nepřenese. Zabezpečovací zařízení se dělá na izolační pevnost 4 kV.

Jinak to spouštění na lanku není radno provozovat u elektrizované koleje za větru :psouk:

Napsal: 13 dub 2022, 21:26
od ransom
To není oddělovací trafo, ale předřadná tlumivka pro výbojku, která je v lampě. Tlumivka je dole ve sloupu pod dvířky.

Napsal: 13 dub 2022, 21:49
od Hubert_79
Lukas-Peca píše: Jinak to spouštění na lanku není radno provozovat u elektrizované koleje za větru :psouk:
Jak se pozná elektrizovaná kolej?
Také bych řekl, že na těch elektrifikovaných tohle už nebude a že na tu tebou popisovanou eventualitu někdo myslel.