Stránka 1 z 3

Pájení pozinkovaného sudu

Napsal: 25 dub 2022, 10:00
od petrfilipi
Dobrý den všem.

Po cca 40 letech nám odešlo dno pozinkovaného 200l sudu, který jsme používali jako zásobník vody na zahrádce. Možná mi kamarád autoklemíř přivaří nové dno - ale mezitím se mi podařilo koupit jiný sud. Je celkem hezký, plně pozinkovaný, prakticky bez rzi. Ale spodní víko v pertlování trochu netěsní, voda tam lehce prosakuje. Tak mě napadlo to opravit - zaletovat cínem.
Nemáte někdo zkušeností s pájením pozinkovaných sudů? Chci to pájet zvenku - stačí to rozumně očistit jemným ocelovým kartáčem a použít nějakou pájecí kapalinu pro klempíře? A pak to přetřít ochrannou barvou a zevnitř důkladně vypláchnout?

Petr Filipi

Napsal: 25 dub 2022, 10:13
od EKKAR
"Klempířskou kyselinou" = roztokem chloridu zinečnatýho neboli "převařenou kyselinou". Dělá se tak, že do HCl házíš kousky zinku dokud to nepřestane bublat vyvíjeným vodíkem, kterej byl z molekuly chlorovodíku vytlačenej zinkem. Pájený místo stačí potřít a nahřát velkovýkonovou páječkou, pájí se odlívaným tyčovým "cínem" bez přídavku dalších pájecích hmot jako je kalafuna nebo nějaký syntetický fluxy. Jde to opatrně i malým plamenem autogenu, důležitý je přitom každopádně bez ohledu na způsob ohřevu dobrý důkladný větrání, aby zplodiny hořícího zinku a odpařující se tý "klempířský kyseliny" člověk nevdechoval - "chutná" to podobně jako nějakej bojovej plyn a umí to "hezky" poleptat dejchací cesty a případně i plíce.

Napsal: 25 dub 2022, 10:22
od Ivan_01
a nestačí spoj dna a steny suda zvnútra utesniť silikónom alebo iným vodeodolným tmelom ?

Napsal: 25 dub 2022, 10:28
od EKKAR
Osobní zkušenost - dobře zaletovanej sud vydrží ještě 10-15 let, pokud jsou zbytky po pájení dobře omytý a odrbaný ocelovým kartáčem a spoj přetřenej protikorozní barvou. Silikony nebo epoxidy se odchlípnou a povolí za rok-dva a sud začne kapat, což jen urychlí další korozi. Prostě chemická vazba kov-kov vzniklá při pájení cínově-olověnou pájkou má větší odolnost, než vazba silikon/epoxid-kov.

Napsal: 25 dub 2022, 10:32
od termit256
Problem je, ze se ti kyselina dostane do toho spoje a bude to rezavet. Ja ty spoje kdysi zatrel zevnitr takovou hustou lepivou slichtou co se pouziva na hydroizolace a od te doby to netece. Mozna bych to zkusil i silikonem, nejlip tim zalevacim a naplnit hned becku vodou. Silikon vytvrdne i pod vodou a jeji tlak by ho zatlacil do skviry.

Napsal: 25 dub 2022, 10:49
od forbidden
Já jsem taky pro letování. Jako kluk jsem "opravil" takovou plechovou vanu z pozinku, měla v lemu vyloženě díru. Měl jsem na to jen naprosto nevhodnou 100 VA trafopájku a kupu trubičkovýho cínu. Prostě jsem do díry natavil hroudu cínu, která to nějak ucpala, o nějaký vazbě nemohla být řeč, na to pájka nestačila. Ale z 99% se štěstím to drželo pak ještě mnoho let na zahradě ve funkci zásobárny dešťovky.

Napsal: 25 dub 2022, 10:52
od Ivan_01
druhý dekel tesní dobre? Otočiť sud hore nohami nepomôže?

Napsal: 25 dub 2022, 11:02
od konosuke
Chlorovodíkovou (jinak solnou) převaříš zinkem z kalíšku staré baterky R20 (tlustý buřt) a může se letovat,
případná kyselá chem. destrukce spoje je nepodstatná a velmi pravděpodobně přežije sud i válku na Ukrajině.
Event. hotový chlorid zinečnatý ZnCl₂ v krystalkách zakoupen někde v chemičce a připravit neškodný roztok.

Napsal: 25 dub 2022, 11:13
od Otkundes
Taky si myslím, že část té pájecí "klempířské vodičky" zavzlíná do spoje i mimo místo letování a při dlouhodobém působení, dojde v okolí letovaného spoje ke korozi. Ono bude hodně záležet, na její čistotě a na správné přípravě.
Pokud se jedná jen o průsak, nikoliv o tekoucí (děravý) sud, přikláním se tedy k zatmelení. Možná by stačil obyčejný gumoasfalt, který se běžně používá třeba na střechy a je trvale elastický.

Napsal: 25 dub 2022, 11:39
od vombat
Jak píšou kolegové přede mnou - je nutné použít výkonnou páječku, nejlépe klempířskou benzínovou. Druhá možnost je, že to napatláš pastou na pájení měděných trubek, ohřeješ PB hořákem a podle potřeby přidáš cín (ten, co se používá na Cu trubky), aby to dobře zateklo. Je to ale dražší varianta. Hořákem to můžeš ohřát i v prvním případě.

Napsal: 25 dub 2022, 12:40
od p32
Zeptej se toho známého, jestli to může udělat TIGem. Dva plechy k sobě přivaří spolehlivě a vodotěsně taky. Potom to stačí přetřít nějakou tou barvou 3v1.

Napsal: 25 dub 2022, 12:53
od EKKAR
No a ve finále, pokud bych měl k dispozici autogen, bych to náhradní dno místo vaření (protože přitom se zbytek sudu velice rychle zdeformuje svarovým pnutím) nejdřív zlehka obrousil lamelovým šmirgl-kotoučem upnutým do flexy až na holej kov a pak pod boraxem připájel natvrdo mosazí. Borax po vychladnutí je chemicky neaktivní, struska se dá oloupat nebo odrhnout ocelovým kartáčem a po přetření něčím, co zabrání sežrání rzí okolního plechu to zas bude schopný přežít i ruskou invazi ... pardon, podle někoho "speciální vojenskou operaci", zaměřenou v reálu na teror mezi civilním obyvatelstvem ...

Napsal: 25 dub 2022, 13:51
od Ivan_01
a keď si to v konečnom dôsledku spočíta, koľko by to stálo (tmely, mosadz, práca), lacnejšie ho výjde kúpiť plastovú nádrž

Napsal: 25 dub 2022, 13:54
od termit256
Nejlevnejsi bude pockat az se to korozi a bordelem "zatahne" casem samo :-)

Napsal: 25 dub 2022, 14:06
od kokun
Ivan_01 píše:druhý dekel tesní dobre? Otočiť sud hore nohami nepomôže?
Pochybuji, že to "druhý dekel" ještě má - ten už bude dávno odsekaný.

A na pájení, či svařování bych se vykašlal.
Buďto bych spáry u dna vylel roztaveným asfaltem (ale ten je křehký), proto raději něčím pružnějším: gumoasfalt; rezistin apod. Anebo i nějakou starou barvou (emailem; duvilaxem; apod.), který by už jiné využití neměl.
Taky používám cca 40 let starý pozink sud, který poslední 2 roky taky trochu teče (po napuštění - po zimě). Ale zatím se vždy dírka "zatáhne" (nečistotami?) sama - letos mi uniklo cca 1/3 vody ze sudu, pak už netekla :roll: