Stránka 1 z 20

Jaký obor na SPŠE

Napsal: 20 kvě 2022, 11:05
od petrfilipi
Nazdar všem.

Syna (15 let) přijali na 2 obory SPŠE v Pardubicích a teď nevíme, jaký obor finálně vybrat.
Buď
elektrotechnika/průmyslová automatizace
nebo
telekomunikace/Internet věcí

Nechtěli jsme klasický obor IT - je to podle mě "nuda" - nic se tam nehýbe.
Já sám pracuji v oblasti průmyslové automatizace - obor je to IMHO zajímavý, perspektivní, ne tak špatně placený a obvykle "nepadám na hubu".
Ale myslím si, že ani druhý obor (obzvláště v městě radarů - Pardubicích) by nemusel být špatný co se týče pozdějšího uplatnění.
Kluka zajímá technika obecně, teď ho učím C, programuje bez problémů ve Scratchi, nemá problém s matikou ani fyzikou, v Minecraftu vytvořil kalkulačku že jsem ani já nechápal, o co jde. Ve škole byl nedávno učitelem IT pochválen, že kód má lepší než učitel samotný, ale že netopýr se píše s "y".
Co myslíte (s ohledem na budoucnost) - automatizace nebo Internet věcí?

Níže posílám popis oborů.

Díky za názory.

PF

Napsal: 20 kvě 2022, 13:01
od samec
Automatizácia je seriózny odbor, kde sa naučí základy, ktoré môže využívať aj v iných oblastiach. Internet vecí je skôr technicko-popularizačný odbor o aktuálnych módnych trendoch. To, čo sa o internete veci naučí dnes, mu o desať rokov bude k ničomu. Automatizáca, regulátory, senzory, akčné členy... sa v princípe nemenia.

Napsal: 20 kvě 2022, 13:33
od EKKAR
Ta elektronika/automatizace ho naučí víc o hardwaru, komunikace/IoT zase spíš o softwaru a komunikačních prostředích. Já osobně bych bral první, můj čerstvě odmaturovanej synátor spíš to druhý - na páječku a měřák má obě ruce levý. Podle tohohle bych volil i další směrování vzdělání.

Napsal: 20 kvě 2022, 14:25
od pocitujlasku
ja som volakedy davno maturoval z odboru automatizacia.
A urcite by som odporucal ten. Je to taka zmes vsetkeho, nieco hw, nieco sw, nieco siete. Nauci sa zaklady hw, sw, pochopi preco veci funguju tak, ako funguju.
telekomunikace/IoT to je len sietarina, to by som zvolil, ak by ho fakt zaujimali len anteny, siet, ako funguje internet atd...

Napsal: 20 kvě 2022, 14:44
od EKKAR
Synátor o IoT prohlásil, že je na něm nejlepší to, jak se v tom dá všecko HEKNOUT (hack ...), protože na ochranu před nežádoucím přístupem skoro žádnej uživatel nemyslí ... Příklad - veganova IoT lednice začne (vinou ZÁSAHU ZVENČÍ) objednávat místo sójovýho masa a mlíka z exotickýho certifikovanýho rostlinokombinátu produkty místního řezníka a mlíkaře ... :lol: :lol: :lol: :lol: aneb podpora místního podnikání v praxi ...

Napsal: 20 kvě 2022, 16:41
od rezis
Osobně bych si zvolil automatizaci. 10let jsem se živil výpočetní technikou, vysvětlováním proč to nejde, Proč nemohu naistalovat SW ke kterému nemají licenci, že opravdu nevím jak cracknout program XY.
V automatizaci co si uděláš to máš. Co si zmrvíš to se ti stokrát vrátí. Spíš ale musíš mít i cit pro strojírenství a chápat to jako celek.

Prostě je to o tom k čemu má blíž. A čím se bude živit je věc druhá.

Napsal: 20 kvě 2022, 17:01
od Celeron
Regulace, automatizace, to je perspektiva stále na dlouhou dobu.
Ale ať počítá s tím, že bude v teorii blbnout s derivacema, integrálama, řešení soustav n-týho řádu. Aspoň u analogový regulace, co jsem kdysi študoval já to tak bylo. Jak je to u digitálu nevím, ale regulační soustavy se matematicky popisujou a simulujou ať je jakákoliv.

Napsal: 20 kvě 2022, 17:05
od Hill
Jestli to rozhodnutí může počkat do 18.6., doporučil bych navštívit oslavy 70. výročí školy, bude tam i den otevřených dveří a určitě se tam najde i někdo ochotný si o aktuálních oborech pohovořit.

Napsal: 20 kvě 2022, 17:12
od ZVUK2000
Celeron píše:Regulace, automatizace, to je perspektiva stále na dlouhou dobu.
Také to tak vidím. A myslím že je to docela příbuzné k MaR co je dnes také perspektivní.

Napsal: 20 kvě 2022, 17:41
od Celeron
Je to stejný, za mě se tomu říkalo Měřící a regulační technika, pojem MaR ještě nebyl znám. :)

Napsal: 20 kvě 2022, 19:25
od SMITH
Tiež doporuèujem automatizáciu , s tým sa uplatní všade ...

Napsal: 20 kvě 2022, 19:34
od bum
Jak už se tady psalo obor regulace, automatizace má perspektivu a přijde do styku se všemi možnými senzory co existují, pozná i silovou elektrikařinu, i strojařinu. Od vyučení v sedmdesátých letech až do odchodu do důchodu jsem pracoval u firmy co se zabývá měřením a regulací, dříve to byla práce s analogovými řídícími jednotkami a zobrazování hodnot na měřácích ZEPAX atd., pak přišli první řídící systémy Hanowell, Sauter a další. Toto byl začátek digitálního řízení a vyhodnocování pomocí PC kde se na monitoru zobrazoval stav předávacích nebo výměníkových stanic, s převodníky A/D pro načítání a vyhodnocování analogových hodnot snímačů s převodem do digitální podoby atd. Pokud to opravdu malého baví tak tento obor není špatná volba a opravdu se uplatní všude, vnuk se také učí stejný obor a hodně ho baví.

Napsal: 20 kvě 2022, 19:48
od p32
Tak tam je to jednodušší než se na první pohled zdá. Pokud chce pokračovat na výšce a dělat někde v továrně, tak tu automatiku. Pokud ale chce pokračovat na výšce a pokračovat v rozvíjejícím se internetu a jemu podobných sítí ve firmách (programování apod.), tak ten první obor. Prostě, co chce po té maturitě opravdu dělat a má jasno, jak bude pokračovat za 10 let jako čerstvý absolvent červeného diplomu?

Napsal: 20 kvě 2022, 20:53
od rezis
Ještě jedna věc mě teď napadla. Vím, že někteří absolventi škol orientovaných pouze na výpočetní techniku pak nemohli získat vyhlášku 50...

Napsal: 20 kvě 2022, 21:23
od rudolf02
No, chlapec si musí uvědomit, co chce a co tomu bude věnovat a kolik toho zvládne.
Vyjádřím se pouze k zakuklené mechatronice, alias automatizaci.
První je matematika, komplexní čísla, goniometrické funkce, vektorový počet. Bez toho bude mít problém s elektrotechnikou (pochopení souvislostí, snímačů, měření a regulace). Diferenciální rovnice (snad také diferenční, determinanty, pokud tam dojdou). Dále pochopení zlomků včetně jejich vlivu v grafech, logaritmy. Fázory a jejich skládání.
Jako další vidím pochopení náboje, magnetismu, světla.
V elektronice to jsou zpětné vazby. Dále funkční bloky v číslicovce.
No není marná znalost programování v jazyku 3. generace včetně znalosti normy IEN 61131-3 o programování PLC.
Nevím, zda mají v tématech monočipy, alespoň základy AVR či něco novějšího.
Vedle toho škola poskytuje prostor v zájmových kroužcích, není marné CISCO s certifikátem.
Jinak doporučuji na závěrečné práci začít pracovat už ve třetím ročníku, skluzy v dokončení narušují přípravu k maturitě.
Jinak po 10 letech má vysokou pravděpodobnost, že přejde do SW oblasti v rámci samovývoje.
No a technici mívají solidní problémy s jazyky, mohlo by to ztížit přijímačky v pokračování studia na VŠ.