Odpor vinutí 1.5V motorku

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
klacek
Příspěvky: 151
Registrován: 09 pro 2015, 01:00

Odpor vinutí 1.5V motorku

#1 Příspěvek od klacek »

Zdravím,
chtěl bych se zeptat, jaký by měl mít odpor vinutí u malého DC 1.5V motorku? Je to motorek na gril.
Když ho rozeberu a změřím odpor na sběrnici(vždy 2 ze tří mezi sebou), tak mám 1.2Ohmů ve všech třech možnostech. Nicméně, když k sobě dám hroty z měřáku, tak ty dají taky 1.2Ohmů. Vypadá to tak, jako kdyby proud nešel přes vinutí, ale na té sběrnici rovnou na druhý hrot měřáku. Na sběrnici byla vazelina(podle pachu bych řekl grafitová, ale nejsem si 100% jistý). Tu jsem benzínem v drážkách sběrnice pročistil

U té vazeliny bych si dovolil se zeptat ještě na jednu věc. Jestliže ji tam výrobce dal pro snížení tření mezi kartáčky a sběrnicí, vazelina musí vodit.Ale pak se dostane do mezery mezi jednotlivými třetinami sběrnice a způsobí zkrat. Je to tak?

děkuji

Uživatelský avatar
lesana87
Příspěvky: 3296
Registrován: 20 zář 2014, 02:00

#2 Příspěvek od lesana87 »

Sběrnici se obvykle říká komutátor. Jak velký odpor vinutí očekávat, se dá poznat pohledem na vinutí rotoru. Pokud je to pár závitů tlustého měděného drátu, tak se bude blížit nule a běžným multimetrem ho nezměříš.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#3 Příspěvek od termit256 »

Jako ze privodni snury k meraku maji 1.2ohmu?
Hod to do popelnice.

Uživatelský avatar
Pikofarad
Příspěvky: 1218
Registrován: 02 pro 2007, 01:00
Bydliště: 742 58

#4 Příspěvek od Pikofarad »

klacek píše:Na sběrnici byla vazelina(podle pachu bych řekl grafitová, ale nejsem si 100% jistý).
To byl otěr z uhlíků,smíchaný s mastným bordelem z grilu.Komutátor se nemaže

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#5 Příspěvek od Artaban001 »

Motorek měřit nemusíš. Rotor bude v pořádku. Těch pár závitů nezměříš. Už jaku kluk školou povinný jsem věděl, že pokud tento motorek (beztak je tam Igra, z červenýma čelama a zeleným obalem, na jednom čele jsou mosazný půlměsícovitý kryty, nebo v drážkách zastrčený mosazný destičky. Pod nimiž jsou fosforbronzový pera se sběrači, což jsou stříbrné pecky)nefunguje, je potřeba vyjmout ty plechy, který jsou jako vývody, vyjmout kontaktní pera, co slouží jako sběrače, napružit je a vložit zpět. Vše dát do původního stavu. Nic víc nerozebíráš.
Vazelina je na komutátoru, protože tam nejsou uhlíky, ale stříbrný pecky na bronzových perech. Uhlík maže, stříbro ne. Je to kontaktní vazelina.
Přílohy
motorek-ites-snekovy-prevod-puvodni-funkcni-original-116081883.jpeg

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#6 Příspěvek od samponek »

Ověř funkci měřáku krátkým drátem, šňůry mívají přechoďák drát-hroty.
Pravděpodobně máš jednu šňůru vadnou.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#7 Příspěvek od Artaban001 »

Ať párkrát protočí přepínačem rozsahů a zkusí to znovu. Pak ať zkusí jiný šňůry, ale to tady není podstatou problému. Odpor rotoru je irelevantní. Stačí, že jsou všechny lamely propojeny. U těchto motorků kartáčky ztratí přítlak a motorek přestane fungovat. Řešení jsem popsal výše. Jo a konkrétně, jestli má to samý vrtidlo na gril, co máme my, tak má přepínač, co umí "reverz". Ať zkusí ten přepínač vyčistit. A pokud jsi motorek rozhodil a vymyl tu vazelinu, tak jej zrovna namaž kontaktní vazelinou, u tohohle motorku je nutná.

Uživatelský avatar
klacek
Příspěvky: 151
Registrován: 09 pro 2015, 01:00

#8 Příspěvek od klacek »

proměřil jsem znovu ty šňůry. Mají 0.2Ohmy....

Motorek na gril to je ten, jak má chod tam a zpět. Z Kaufu za 300 před 20ti roky. Nikdy jsem to nepoužil na rožnění. Měl jsem to akorát udělané jako kolotoč nad hlavou pro děcko jak bylo v postýlce. Abych to nemusel furt natahovat ručně. Přidělalem to na nabíječku z mobilu a jelo to než usnulo. No a tento týden mají v Kaufu selata. Už hotové. Tak jsem si říkal, že bych sele zkusil napojit na ten motorek. Snad to utáhne 4.5kg. Bude to třeba dobře vystředit. Uvidím.

Komutátor- jo, furt uvažovalem jak se tomu říká. Díky za připomenutí.

Nakonec jsem to zkusil více přiohnout ty plíšky a světe div se, fakt se roztočil. Děkuji taky za tuto radu.

Motorek to není ten zelený s průsvitnými konci. Vím, který myslíš. Ale je to kovové tělo a neprůhledný plast na druhém konci. Ten první konec je vylisovaný přímo z toho těla.

děkuji všem za ochotu mi pomoci.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#9 Příspěvek od Celeron »

klacek píše: Ale je to kovové tělo a neprůhledný plast na druhém konci. Ten první konec je vylisovaný přímo z toho těla.
Jeden z mnoha miliónů elektromotorků, který každej rok do světa pošle fy Mabuchi.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#10 Příspěvek od rnbw »

Pripadne jeho cinska kopia.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Přesně tak, československý motorky s červenýma čelama lisovanýma z průhlednýho Macrolonu se nejmenovaly IGRA - to byla firma, která vyráběla hračky, ale IGLA - a nikdy nebyly typovaný na 1,5V na rozdíl od těch japončíků/Tchaiwančíků Mabuchi. IGLA byly motorky na 3 nebo 4,5V, nikdy ne na míň, a byly typy s povrchovou úpravou plechovýho pláště kolem permanentního magnetu žárovým zinkem nebo s modrým, případně zeleným lakem. Bílej plast se na nich nikdy nevyskytoval - na rozdíl od těch malejch "mabušáků", který právě často byly na 1,5V nebo na 3V a vzhledově se prakticky vůbec nelišily - ale byly odlišnosti v podobě kartáčů pod tím bílým krytem, byly verze s kartáčema v podobě jen fosforbronzovejch plíšků a byly verze, který měly na fosforbronzovým pružným plechu odporově navařenej hranolovej špalíček nějaký kontaktní slitiny jako kartáček - ty první byly samozřejmě levnější, ale co bylo hlavní, byly primárně určený jen pro 1 směr točení. Uměly se sice točit na obě strany, ale když komutátor "nabíhal proti hrotům", stávalo se, že se ty plíšky bez přidanýhomateriálu doslova roztřepily a následně namotaly na komutátor. Motorek pak samozřejmě havaroval a záleželo na tvrdosti zdroje, jestli se jen zastavil, nebo i vyčudil ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#12 Příspěvek od Artaban001 »

Měl jsem jakýsi hodiny PRIM na jeden monočlánek, kde byl klasický hodinový strojek a zdroj pro něj byla pružina, který se natahovala snad každou čtvrt hodinu právě tím IGLAckým motorkem. Bylo na něm 1.5V a měl bronzový futra, hračkový měly silonový. U nich jsem opravoval spínač ovládaný pružinou. Motorek měl na hřídeli nasazenou tenkou ohlou pružinku, která měla funkci ohebné hřídele a přímo poháněla závitovou tyčku. Nejběžněji šly sehnat tyhle motorky na 4.5V/4000Ot min (stávaly 15 KČS).
Náš "rožnitoč" je ještě československé výroby, jmenuje se Merkuria a je v něm právě ten červený motorek IGLA.
Motorky z jedním čelem z plastu nejčastěji černé barvy dělali východní Němci a bylo to snad PIKO. MABUCHI jsem našel až v pokusu o první československý autovysavač. A vypadal stejně, jako dnešní - Zadní bílý čelo, uvnitř na pérách uhlíky a 6-Ti pólový rotor. Údajně měl 50W

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Pak to byla nějaká spešl výroba jedině pro ty hodiny, běžně jinak nedostupná - to se za komárů dělalo často, že něco běžně vyráběnýho a tržně dostupnýho se malosériově dělalo i jako interně dodávanej díl s jinýma výchozíma parametrama. Občas se to nám bastlířům dostalo "do drápů" právě jako součást nějakýho rozebíranýho výrobku, kterej byl vyřazenej z používání, postavili jsme s tím nějakou užitečnou vychcáfku - a pak jsme marně sháněli další exemplář, protože se nám to osvědčilo a buď my sami jsme chtěli další, nebo se našel další zájemce o stavbu - a vono to nikde dostupný nebylo ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#14 Příspěvek od Artaban001 »

Je to možný. Taky si pamatuju, že starý verze těchto motorků - IGLA - měly taky kuličkový ložisko. Ale ty kartáčky měly furt stejný a vždy byly od vazeliny včetně komutátoru. Časem se unavily a musely se trošku naohýbat, aby zase fungovaly. když jsi je tam dával zpět a trochu pružností vyčuhovaly, než jsi tam dal ten vnější plech, tak to bylo v cajku a motorek se rozeběhl.
PS: Ty hodiny se jmenovaly "Prim Electric" a někde jsem našel, že pro použití v těchle hodinách byla konstrukce motorku upravená (jiný komutátor, jiný magnet, ty ložiska...)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Jop, to by odpovídalo - zůstala mechanická koncepce, ale aby to třeba utáhnul ten 1,5V zinko-bureláč, tak předělali co šlo uvnitř. Pro hračku by takový řešení bylo nadměrně drahý, ale do hodin, kde to mělo deklarovanou životnost odhadem minimálně 10 let chodu, se to vyplatilo ... Samozřejmě ten motůrek pak taky určo nestál 15Kčs, ale minimálně 10násobek - což zase u těch hodin tolik nevadilo ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Poradna“