Sladkastý smrad z pračky - nežmýka/neždímá. Motor OK (?)
Napsal: 13 črc 2022, 12:31
Zdravím,
Pračka (Electrolux EWT13420W) pri praní po niekoľko desiatkach minút začne vydávať sladkastý (trocha ako močový) smrad, ktorý vydáva až do konca prania. Pripadá mi, že to ide z motoru (test nosom pri odkapotovanej pračke, ale možem sa mýliť), celý motor je hodne horúci (ale netuším aká je bežná teplota) a namiesto rýchleho odstreďovania/ždímání sa motor len tak voľne otáča ako pri fáze prania. Na konci je prádlo mokré, že z neho skoro tečie voda. Spravil som pokus, že som tam nechal po dopraní mokré prádlo 2h, nech motor (alebo niečo iné) vychladne a potom dal len odstreďovanie (podľa displaya by malo trvať 14 minút) a dobehlo v poriadku, pradlo bolo len vlhké ako má byť. Pokus bol trocha narušený, že medzi tým manželka vytiahla cca 1/2 prádla z bubnu. Takže príčina samo-opravy može byť buď vychladnutie, alebo že motor nedokáže roztočiť plný bubon, len poloprázdny.
V studenom stave beží v diagnostickom stave normálne a pár desiatok sekúnd behu na 650 ot/m aj pár desiatok sekúnd behu na 1250 ot/m zvládá v poriadku. Tipujem, že v motore je čiastočný skrat, ktorý ho časom zahreje natoľko, že tepelná poistka začne "škrtiť" výkon a vysoké otáčky prestanú byť možné. Tepelná poistka je zasunutá v statore a sériovo zapojená s jedným z uhlíkov).
Je moja hypotéza správna, že problém je v motore a má preto cenu zohnať nejaký používaný motor a vymeniť ho? Alebo podľa prejavov bude príčina v niečom inom?
===
História problému:
Pri praní niekoľko posledných mesiacov rástol hluk až to nakoniec skončilo vyhodenými ističmi (3 ističe sériovo za sebou). Hypotéza bola zadreté ložiská bubna a spálené vinutie motora následkom jeho zablokovania. Dva dni na to, pred objednaním novej pračky, som ešte spravil pokus s rozbehom pračky, či je nenávratne skratovaná a prekvapivo bol motor ochotný sa pohnúť (vypol som ho po 1-2s) a ističe prežili. Tak som si povedal, že motor prežil a opravím to sám výmenou ložisiek bubna. Po rozobratí a zhodení remeňa sa ukázalo, že bubon je poriadku a problém je s motorom, z ktorého vychádzali až kovové zvuky a citeľne pridrhával. Zničené bolo ložisko v motore až do stavu, že zomlelo klietku držiacu rozostupy medzi guličkami a jednu plechovú krytku (je to ZZ ložisko) až do stavu, že pod pračkou boli kúsky kovu. Z ložiska trčal kus klietky, ktorý bol skoro v kontakte (počas behu možno v úplnom kontakte) s komutátorom.
Rozobral som motor, sťahovákom na ložiská stiahol ložisko (a prstencový magnet senzora otáčok), opatrne naklepol nové a poskladal. Ložisko na opačnej strane vyzerá, že ešte nejaký čas vydrží. Pri tej príležitosti som vymenil aj uhlíky, ktoré to už mali skoro za sebou a poutieral všadeprítomný grafitový prach, koľko sa len dalo. Poskladal, motor sa točil sa v ruke krásne a meranie multimetrom vzájomných odporov kontaktov v konektore motora dávalo správne výsledky.
Namontoval som motor do pračky a prala normálne, hluk zmizol, všetko bolo v poriadku. Vyprala v priebehu ďalších cca 10 dní zhruba 4-6 dávok a začal problém s neodstreďovaním a smradom.
Vytiahol som z nej motor, rozobral, lacným multimetrom premeral všetko, čo som podľa internetu a Youtube mohol a všetko vyzerá dobre. Odpory medzi uhlíkmi, na senzore otáčok aj medzi kontaktami napájaním statora sú presne podľa tabuliek pre tento motor. Stator má vinutie rozdelené na 2 polovice a sedí, že odpor každej z nich (0.6 Ohm) je polovicou odporu celého vinutia (1.2 Ohm). Premeral som aj lamely komutátora, každé 2 susedné lamely dávajú konzistentné výsledky (0.4 - 0.5 Ohm), každé 2 protiľahlé lamely taktiež konzistentné (1.6 Ohm). (Všetky odpory píšem z pamäti, snáď si ich pamätám správne. Ale všetky merania boli krásne konzistentné a vyrovnané.)
Je to v motore alebo niekde inde? Je to len náhodná časová zhoda alebo to súvisí s predpokladaným skratom, ktorý motor asi zažil pri vyhodení ističov? Alebo som niečo v motore blbo poskladal? Prečo to potom ale pár dávok zvládlo v pohode?
Pračka (Electrolux EWT13420W) pri praní po niekoľko desiatkach minút začne vydávať sladkastý (trocha ako močový) smrad, ktorý vydáva až do konca prania. Pripadá mi, že to ide z motoru (test nosom pri odkapotovanej pračke, ale možem sa mýliť), celý motor je hodne horúci (ale netuším aká je bežná teplota) a namiesto rýchleho odstreďovania/ždímání sa motor len tak voľne otáča ako pri fáze prania. Na konci je prádlo mokré, že z neho skoro tečie voda. Spravil som pokus, že som tam nechal po dopraní mokré prádlo 2h, nech motor (alebo niečo iné) vychladne a potom dal len odstreďovanie (podľa displaya by malo trvať 14 minút) a dobehlo v poriadku, pradlo bolo len vlhké ako má byť. Pokus bol trocha narušený, že medzi tým manželka vytiahla cca 1/2 prádla z bubnu. Takže príčina samo-opravy može byť buď vychladnutie, alebo že motor nedokáže roztočiť plný bubon, len poloprázdny.
V studenom stave beží v diagnostickom stave normálne a pár desiatok sekúnd behu na 650 ot/m aj pár desiatok sekúnd behu na 1250 ot/m zvládá v poriadku. Tipujem, že v motore je čiastočný skrat, ktorý ho časom zahreje natoľko, že tepelná poistka začne "škrtiť" výkon a vysoké otáčky prestanú byť možné. Tepelná poistka je zasunutá v statore a sériovo zapojená s jedným z uhlíkov).
Je moja hypotéza správna, že problém je v motore a má preto cenu zohnať nejaký používaný motor a vymeniť ho? Alebo podľa prejavov bude príčina v niečom inom?
===
História problému:
Pri praní niekoľko posledných mesiacov rástol hluk až to nakoniec skončilo vyhodenými ističmi (3 ističe sériovo za sebou). Hypotéza bola zadreté ložiská bubna a spálené vinutie motora následkom jeho zablokovania. Dva dni na to, pred objednaním novej pračky, som ešte spravil pokus s rozbehom pračky, či je nenávratne skratovaná a prekvapivo bol motor ochotný sa pohnúť (vypol som ho po 1-2s) a ističe prežili. Tak som si povedal, že motor prežil a opravím to sám výmenou ložisiek bubna. Po rozobratí a zhodení remeňa sa ukázalo, že bubon je poriadku a problém je s motorom, z ktorého vychádzali až kovové zvuky a citeľne pridrhával. Zničené bolo ložisko v motore až do stavu, že zomlelo klietku držiacu rozostupy medzi guličkami a jednu plechovú krytku (je to ZZ ložisko) až do stavu, že pod pračkou boli kúsky kovu. Z ložiska trčal kus klietky, ktorý bol skoro v kontakte (počas behu možno v úplnom kontakte) s komutátorom.
Rozobral som motor, sťahovákom na ložiská stiahol ložisko (a prstencový magnet senzora otáčok), opatrne naklepol nové a poskladal. Ložisko na opačnej strane vyzerá, že ešte nejaký čas vydrží. Pri tej príležitosti som vymenil aj uhlíky, ktoré to už mali skoro za sebou a poutieral všadeprítomný grafitový prach, koľko sa len dalo. Poskladal, motor sa točil sa v ruke krásne a meranie multimetrom vzájomných odporov kontaktov v konektore motora dávalo správne výsledky.
Namontoval som motor do pračky a prala normálne, hluk zmizol, všetko bolo v poriadku. Vyprala v priebehu ďalších cca 10 dní zhruba 4-6 dávok a začal problém s neodstreďovaním a smradom.
Vytiahol som z nej motor, rozobral, lacným multimetrom premeral všetko, čo som podľa internetu a Youtube mohol a všetko vyzerá dobre. Odpory medzi uhlíkmi, na senzore otáčok aj medzi kontaktami napájaním statora sú presne podľa tabuliek pre tento motor. Stator má vinutie rozdelené na 2 polovice a sedí, že odpor každej z nich (0.6 Ohm) je polovicou odporu celého vinutia (1.2 Ohm). Premeral som aj lamely komutátora, každé 2 susedné lamely dávajú konzistentné výsledky (0.4 - 0.5 Ohm), každé 2 protiľahlé lamely taktiež konzistentné (1.6 Ohm). (Všetky odpory píšem z pamäti, snáď si ich pamätám správne. Ale všetky merania boli krásne konzistentné a vyrovnané.)
Je to v motore alebo niekde inde? Je to len náhodná časová zhoda alebo to súvisí s predpokladaným skratom, ktorý motor asi zažil pri vyhodení ističov? Alebo som niečo v motore blbo poskladal? Prečo to potom ale pár dávok zvládlo v pohode?