Regulátor skůtr

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

Regulátor skůtr

#1 Příspěvek od Freedy »

Zdravím, každý rok řeším na skutru regulátor dobíjení, který to vzdá a vaří mi to baterku. Jedná se o čínský motory gy6, kde je magnetový generátor a z cívky jsou dva vývody, kdy v polovině je vytažený vývod pro světla ten zůstává bez usměrnění a pak koncový, který je v regulátoru usměrněn pro dobíjení baterie. Opravit si tyhle regulátory nedají jsou vesměs zalité ve hmotě, proto jsem hledal schéma, že bych si ho postavil sám. Našle jsem více schémat chtěl bych někoho požádat o kontrolu zda by tohle mohlo fungovat, chtěl bych, aby výstup jak ac ta dc nepřekračoval 14.5V. Děkuji.
Přílohy
Regulítor.png

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#2 Příspěvek od BOBOBO »

Když jsem se o tyto jednoduché regulátory zajímal , tak byla "řezána" jen jedna půlvlna . Co se týče provedení , tak jsem je i kuchal . Ve dvou případech se jevily zalité , ale byly jen zasypané pískem a navrchu byla asi 3mm zálivka . Hlavním problémem těchto regulátorů bylo nedostatečné chlazení . Přecejen se hřejí .

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#3 Příspěvek od Freedy »

Už jsem zkoušel rozebrat 2ks a oba byli zalitý tou černou hmotou až přes součástky až na tišťák, jen tyristory byly přilepený na chladič, bral jsem to opatrně bruskou, ale oprava není možná, proto si chci postavit svůj i z důvodu, že tyhle regulátory jsou schopný dávat do baterie i 15,8 V, zkoušel jsem u jednoho prodejce 3x než jsem našel takový co se zastaví na 14,5V.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#4 Příspěvek od BOBOBO »

Jo , tahle vyšší napětí jsou vlastností těchto specialit . Ale to by řešila jedna seriová dioda , ten cca 0,8V by mohl stačit .

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#5 Příspěvek od jardafiala »

Dioda to neřeší, něco podobného jako připojené schema jsem realizoval nedávno. Je to tzv ztrátový regulátor, tyristory je třeba dobře chladit, jinak by s tím neměl být problém.

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#6 Příspěvek od MiraSt »

Proč by to neměla jedna dioda vyřešit? O 0,6V se na ní ztratí napětí a proud se promění v teplo. Dal bych ji hned za usměrňovač. V dávných dobách jsem na zimu dával diodu do série svorky R na alternátoru ve Škodovce aby to v zimě více nabíjelo. A fungovalo to jako zvyšovač napětí. Tak tady jako snižovač napětí.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#7 Příspěvek od jardafiala »

Dioda to neřeší, protože napětí na baterce vyleze DALEKO přes 14 voltů, baterka bez použití regulátoru vaří a časem samozřejmě zdechne. Není problém naměřit na baterce 18V a více, 0,7V na diodě tomu skutečně nepomůže.

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#8 Příspěvek od MiraSt »

Tak se přidá tolik diod aby tam nebylo více jak 14,4V. Bude se to chovat jako zdroj napětí.
Tady bych nějakou regulaci neřešil protože se skútr používá na max když pořád přebíjí. Diodama se to nastaví právě na max provozu stroje.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#9 Příspěvek od sis2 »

No já bych to vrátil k původnímu dotazu:
Zapojení z obrázku bude fungovat, je to paralelní regulátor, ořezávající obě půlvlny střídavého napětí z výstupu alternátoru. Jak stoupá napětí na výstupu usměrňovacího můstku, tak se přes R3 a zenerku D1 otevírá tranzistor Q1 a z jeho výstupu se ovládají Q2 a Q3, které sepnutím zatíží generátor tak, aby napětí dál nestoupalo (takže tyristory po část periody výstup alternátoru "šlusují" - ale to nevadí, je na to stavěný...). No a z popisu funkce plyne jednoduchý návod, jak snížit výstupní napětí - změnou napětí D1. Takže místo zenerky na 12,6V bych dal zenerku asi tak 11,5V a zkusil změřit, jak bude napětí s otáčkama držet či mírně cestovat - samozřejmě s připojenou baterkou! A taky s rozsvíceným světlem - prostě aby alternátor byl správně zatížený!
Zenerka na akorát potřebné napětí asi nebude na první pokus, je lepší ji složit ze dvou na menší napětí (do série) a případně se dá po zhruba 0,6V posouvat další Si diodou v sérii.....
Nebo je druhá možnost - udělat paralelní stabilizátor (nastavený na 14,2V) a ten prostě připojit mezi zem a výstup pro baterku. Mohl by být třeba s TL431 a jedním výkonovým bipolárem nebo fetem. Stejně (jako u tyristorů) bude podmínkou správné funkce dobré chlazení - odhaduju bude potřeba při max. otáčkách odvádět max. výkon 20 a více W...
Pak máš jistotu, že napětí na baterce těch 14,2V nepřeleze!

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#10 Příspěvek od Freedy »

Zkusím sestavit tento, sehnal jsem 2x větší krabičku (chladič) tak můžu experimentovat. Děkuji za reakce.

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#11 Příspěvek od jardafiala »

Až to sestavíš a vyzkoušíš dej do nadpisu za text VYŘEŠENO, může se to hodit i dalším čtenářům.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“