Stránka 1 z 1

fialové lamely na komutátoru u starého vysavače

Napsal: 03 srp 2022, 12:02
od MikeIZT
Zdravím,
mám starý Sovětský vysavač Vichr 8A z roku 1988. Dnes když jsem chtěl namazat ložiska tak jsem si všimnul že na určitých místech na komutátoru jsou lamely fialové. Komutátor byl asi před rokem slíznut na soustruhu (byl v hodně špatném stavu, vydřený) a asi před měsícem jsem prohloubil a vyčistil mezery mezi lamelami od uhlíků žiletkou a zabrousil pemzou na komutátory. Též jsem před pár týdny vyměnil ložiska. Motor jede pěkně, není hlučný, nesmrdí, nejiskří. Je to normální nebo už odchází motor?
Díky.

Napsal: 03 srp 2022, 12:37
od mihal
Farba je podľa mňa úplne v poriadku, ak motor funguje tak by som sa do neho nesral.
Ale je to rus tak ho môžeš demonštratívne umlátiť, dostaneš lajky.

Napsal: 03 srp 2022, 12:47
od Zaky
Je to normální barva. V případě nejistoty můžeš motor pustit na laboratorní zdroj, zvyšuj napětí, jak se rozběhne, tak ho zase snižuj, až se bude točit úplně pomalu. Pokud při takovém otáčení běží zcela pravidelně, je OK, pokud v nějakém místě škube, je ve vinutí rotoru zkrat. Napětí na tento pomalý běh je běžně jen pár voltů. Ve zcela vyjímečném případě se může zkrat projevovat až při vyšším napětí, to potom takto nepoznáš, ale vždy to pak tahá oblouk na komutátoru, takže jesti nejiskří, bude v pořádku.

Napsal: 03 srp 2022, 12:47
od Ivan_01
je to normálna farba, znak dobre zabehnutého motora

Napsal: 03 srp 2022, 12:58
od Hill
Ano, normální a pro funkci užitečná patina.

Napsal: 03 srp 2022, 13:55
od Yarda1
Hill píše:Asi mám mezery ve vzdělání - vždycky jsem měl za to, že spolehlivý kontakt zajišťuje kovově čistá plocha, patina naopak zvyšuje přechodový odpor a oteplení přechodu....
O té patině na komutátoru jsem nevěděl a zatím nepotřeboval vědět.
Ale vzpomněl jsem si na něco funkčně snad podobného o čem jsem se náhodou dozvěděl na jedné z přednášek a sice o napěťovém a proudovém zatížení kontaktů. Že existují kontakty, třeba u mikrospínačů na obvyklá zatížení - tak 2A/250V a kontakty na malá zatížení od 0V/0A tak do 50V, že podle toho jsou z různých materiálů, mají různý tvar, dá se kolem toho povídat o průrazném napětí, fritovacím proudu, spoluchodu, oxidaci kontaktů a dalších věcech co jsem na ně už zapomněl.
Jednou za mnou přišel šéf konstrukce, strojař, že zákazník požaduje, abychom mu zaručili, že mikrospínače u našich výrobků budou chodit na spínaná napětí a proudy od nuly do těch obvyklých hodnot. Já na to, že je to 3,14čovina, ale nepřesvědčil jsem ho, prý to někde nechal vyzkoušet a že mu to fungovalo.
Jistě - když to použiju k automatickému rozsvícení světla v kadibudce na mé chalupě, tak si s tím nebudu dělat starosti. Ale pokud to bude třeba u stovky zařízení někde v zahraničí a na pěti strojích se budou vyskytovat občasné poruchy, tak skončí sranda a začne náboženství.

Napsal: 03 srp 2022, 14:12
od Zaky
Tak tak, jednou jsem se z totální neznalosti toho spínání od nuly snažil udělat sample and hold obvod pro nějaké desítky pikoampér a hrozně jsem se divil, že to jazýčkové relé s pozlacenými kontakty prostě a jednoduše sice cvaká, ale vůbec nespíná, což by jeden od zlata v inertní atmosféře opravdu nečekal.

Napsal: 05 srp 2022, 09:23
od tatramacek
Bude videooo?

Napsal: 05 srp 2022, 09:48
od EKKAR
Teda já nevím, ale že komutátor elektromotoru se musí po přesoustružení "zajet do nafialověla" mi potvrzovali staří motoráři z třebovský "žosky" už v první půlce 80. let - a to byly stejnosměrný elmotory na stovky kW výkonu = nápravový trakční motory do mašin typu "bardotka" nebo "brejlovec". Podle nich ta nafialovělá až namodralá patina ne že by měla vyšší vodivost, ale má lepší kluzný vlastnosti pro kontakt s uhlíkem, takže nedochází k tak rychlýmu otěru uhlíku a tím i vzniku uhlíkovýhoprachu, kterej jednak zacpává mezery mezi lamelama, druhak při běhu v zátěži vytváří za uhlíkem chvost žhavýho "plamene", prostě vysokým proudem (je potřeba si uvědomit, že u "trakčáku" jde o proud v řádu stovek A) zionizovaná stopa, která když přesáhne na sousední kartáč, dojde k tzv. "přeskoku na motoru", což většinou znamená zneschopněnou mašinu, protože motor v tu chvíli jde do šlusu. I proto v navijárně po opravě/převinutí každej motor nejdřív na několik hodin pomalu rozbíhali na snížený napětí a až po "záběhu" ho natvrdo zatížili "brzdou" = elektrodynamickým dynamometrem, kterým zároveň ověřili momentovou a výkonovou křivku motoru.