Stránka 1 z 3

Je možné si postavit svojí 12V elektrocentrálu?

Napsal: 01 zář 2022, 13:49
od TeslaPC
Zdravím, mám dotaz chtěl bych si zkusit postavit 12V mini elektrocentrálu, můj plán je takový že vemu alternátor z auta, (buzení alternátoru ještě nemám úplně vymyšlené, ale pravděpodobně asi z nějaké baterie na rozběh alternátoru), a nějaký malý spalovací motor, přidělám to na společnou základnu propojím řemenem, a pojede se. Ale nejsem si jistý pár věcmi, proto se ptám tady někoho zkušenějšího, moje představa je aby to útáhlo aspoň něco okolo 100W nebo klidně víc, našel jsem na internetu takovýto motor: https://www.fruugo.cz/ctyrtaktni-benzin ... =KelkooCSS&
a ten bych k tomu chtěl použít, ale nejsem si 100 procentně jistý jestli když to zatížím tak jestli motor nezdechne protože to neutáhne. Nemá s tím někdo zkušenost?
Díky za rady

Napsal: 01 zář 2022, 14:09
od Zaky
Automobilní alternátory mají výkon cca 700 - 1500W podle provedení. Takže s odpovídajícím motorem není problém. Akorát musíš dát pozor, jaké otáčky má alternátor točit, aby toho výkonu dosáhl a podle toho volit řemenice. Napoví původní průměry řemenic v autě. Lepší by bylo spojení hřídelí napřímo, řemen má nemalé ztráty, ale to ti nebudou nejspíš stačit otáčky motoru. Motor musí mít regulaci výkonu pro stabilizaci otáček, to mají třeba sekačkové motory a asi i ten z tvého odkazu. Odkaz je podvod, za takové peníze motor nekoupíš, jedině použít z vraku sekačky, to pak s trochou štěstí ano. Co z toho budeš napájet?

Napsal: 01 zář 2022, 14:26
od Hill
Jestli ta stovka znamená zdvihový objem, tak 2,5 - 3,5 kW to může mít. Je k zemědělským strojům, tak předpokládám, že má odstředivý regulátor plynu na stabilizaci otáček.
Řemenici na motoru zvol tak velkou, aby ten altík měl nějakých 2500 - 3000 ot/min, při malých otáčkách sice funguje taky, ale jde při stejném proudovém odběru zbytečně ztuha. Při běžných provozních otáčkách má značnou rezervu energie a jde lehčeji, takže nepotřebuješ nic víc, než najít otáčky, při nichž bude motor mít nejmenší spotřebu a současně z altíku dostaneš to, co potřebuješ ty.
Startér to nemá, takže nepotřebuješ baterku v takovém stavu, aby to utáhla, jen pro první nabuzení alternátoru. Klidně vysloužilou z auta, ještě tři čtyři roky poslouží.
Altíky Bosch, Denso a další mají regulátor 14,4 V vestavěný a vždycky nějaký seženeš na šroťáku celkem levně, nebo o něco dráž koupíš u autoelektrikáře repasovaný.
Výkon 750 W až 1,5 kW tam najdeš vždycky.

Edit: Zaky byl jen rychlejší

Napsal: 01 zář 2022, 14:39
od HF_Tech
Jednodušší je sehnat motor ze sekačky - spousta sekaček pojde na rozsypání variátoru nebo rozlámání rámu a motoru vůbec nic není.
Altík buď připojit přes hardy spojku napřímo nebo řemenice 2x do rychla.
S altíkem bosch z felície 1.6 není problém tahat skoro 1kW trvale. Špičky odběru pobere připojený akumulátor, kterou je stejně potřeba připojit kvůli nabuzení.

Napsal: 01 zář 2022, 17:08
od TeslaPC
Mám k dispozici alternátory z felicie, takže ten bych použil, jinak ta cena za ten motor se mi taky zdá jako podvod, radši seženu někde ve sběru nějaký funkční motor ze sekačky, a dám mu trochu péče. Chci s tím napájet přeš měnič staré pouliční osvětlení, a občas Teslácké zářivky popřípadě nějaké výkonnější 12V spotřebiče, původně jsem to chtěl napájet ze solárů, ale bylo mi z několika stran řečeno že je to ekonomický nesmysl, protože by prý elektrárna musela mít nejméně1 KwP, a nějaké hodně velké baterky, a vyšlo by to na hodně draho, a bylo mi řečeno a já jsem si to sám přepočítával, a dopočítal se že se mi toto řešení vyplatí nejvíce, soláry by byly velmi drahé na to, elektřiny ze sítě to taky nesežere málo a nejvíce se vyplatí kupovat benzín do nějakého motoru který nemá tak velkou spotřebu jako třeba motor ze sekačky, za 3 hodiny toho snad zas tolik nesežere, než to platit ze sítě. Přece jen pokud to útáhne 1Kw možná víc tak svícení lampamy co mají 1Kw třeba 3 hodiny nespálí z mé peněženky úplně nejmín.

Napsal: 01 zář 2022, 17:25
od Zaky
Ne, elektřinu levněji, než nákupem ze sítě z benzínu nevyrobíš...

Napsal: 01 zář 2022, 17:38
od Hill
Staré pouliční osvětlení? A zářivky přes měnič? Máš vůbec udělanou energetickou rozvahu, kolik ti to sežere, kolik ztratíš konverzí měničem, jakou musí mít měnič rezervu na start toho osvětlení, než zářivky zapálí?
U domácích spotřebičů počítej s tím, že třeba lednička 190 W klasické konstrukce agregátu si při rozběhu kompresoru může vzít krátkodobě 1,5 až 2 kW. To všechno musí měnič zvládnout, jinak se ti v lepším případě stane, že lednička vůbec nenajede. V horším zařve měnič.

Když už máš k dispozici 12 V, jdi důsledně do co nejúspornějších spotřebičů: LEDkové osvětlení se dá spáchat na 12 V i pouliční, chladničky pro karavany se na napájení 12 V také dělají, mimoto mívají možnost napájení ze sítě 230 V, a ty absorpční umí chladit i na propan-butan. Varnou konvici 120V, 120 W také běžně koupíš (například Alca 12V nebo větší, ta bere 170 W)
I čerpadlo na zahradu můžeš sehnat na 12 V, případně použít akuvrtačku vyřazenou proto, že nový akumulátor stojí víc, než nová vrtačka, bez aku, zato s upnutým čerpadýlkem. Nakonec to čerpadlo nemusíš ani napájet elektřinou, dá se pohánět klínovým řemenem přímo od centrály.

Měnič je až úplně poslední řešení, když nezbývá nic jiného.

Máš spočítané, kolik dáš za elektřinu ze sítě v porovnání s tím, kolik dáš za benzín do toho motoru?

Napsal: 01 zář 2022, 17:43
od TeslaPC
Za 1 kWh platím nějakých 7.5 koruny, neustálý odběr 1Kw po dobu 3 H nesežere úplně nejmín, a myslíte že ten motor za 3 hodiny chodu když to převedeme na benzín sežere víc? Když jednou natankuju 10L kanystr benzínu, tak si myslím že to vydrží celkem dlouho když to poběží řekněme 2x max 3x do týdne cca.3 hodiny.

Napsal: 01 zář 2022, 17:52
od Hill
I kdyby si ta centrála vzala jen 1 litr za hodinu (obvykle při plném zatížení musíš počítat víc), pořád to dělá za tři hodiny nejméně 130 korun.
Ze sítě po 7,50 za 1 kWh tě ty tři hodiny budou stát Kč 22,50. To je pořád nejméně stovku rozdíl.

Jo, kdybys měl za chalupou prudkou horskou bystřinu, už by se dalo uvažovat o jiném pohonu. To už by smysl dávalo.

Napsal: 01 zář 2022, 19:09
od Celeron
Hill píše: Jo, kdybys měl za chalupou prudkou horskou bystřinu, už by se dalo uvažovat o jiném pohonu. To už by smysl dávalo.
Hille, nedávalo. Stačilo by aby si toho všiml nějakej rybář a ten jejich spolek se toho chytil a pak se dějou věci. Třeba Povodím Labe povolenou vodní elektrárnu Bydžovskej Kleiňák rybáři dokázali po dlouhý tahanici zaříznout provoz. Tvůj bývalý kolega z Chlumce by Ti o tom mohl vyprávět.

Napsal: 01 zář 2022, 20:45
od Olchor
Kamarád se profesionálně zabývá ostrovními systémy. Podle jeho kalkulace vychází 1kWh z benzinové elektrocentrály na cca 30kč bez amortizace, cca 45kč s amort.

Napsal: 01 zář 2022, 21:12
od Hill
Jo, ale to je řeč o centrále, která má optimalizovanou soustavu motor - generátor jako celek, nikoli zvlášť. A výstupem je síťové napětí. S tím se dá na lepší účinnost dostat. Ale 90 Kč za 3 kWh taky není zrovna málo.

Napsal: 01 zář 2022, 21:14
od ec1045
Mám pocit pokut se benzín nebo nafta spálí v elektrocentrále (obecně nespálí se v autě) tak jde vrátit spotřební daň … takže pak to z té centrály není tak drahé.

Napsal: 01 zář 2022, 23:34
od EKKAR
A navíc s velikostí roste tepelná účinnost, minipidigenerátor 1kW s motorkem 100-150cm³ bude mít menší tepelnou účinnost, než velkej 100kW gener s turbodýzlem, kterej navíc ještě bude umět využít odpadní teplo k nějakýmu dalšímu ohřevu = vznikne kogenerační tepelně-elektrická jednotka. Musel bych to dohledat, před X lety jsem v Brně na veletrhu viděl jednotku, osazenou motorem z favořitě = cca 50kW maximálního výkonu, bylo to doplněný 3f generátorem 3x230V/25kW s možností instalace i verze 3x230V/15kW plus asi 5-10kW ve stejnosměrný podobě 12 nebo 24V. Druhotnej výstup bylo teplo v podobě ohřátý chladicí kapaliny z motoru s možností odběru dalších 15-25kW čistě jenom tepla. Firma publikovala i nabídku, že má odladěný používání alternativnívh paliv ve formě průmyslovýho alkoholu, zemňáku, svítiplynu, LPG, dřevoplynu, bioplynu, acetylénu a ještě několika dalších druhů hořlavejch plynnejch látek - měli na to zpracovanou palivovou mapu do řídící jednotky, protože na výstavě sice měli verzi ještě s karburátorem a podtlakovou regulací, ale už počítali s využitím i jednobodovýho vstřikovacího motoru, kde by plynnou fázi jednoduše přifukovali ke škrticí klapce motoru. Pro motor bez potřeby prudkejch přechodů otáček to stačí, kdyby se prudce měnilo zatížení a bylo nutný rychle regulovat směšovací poměr, byli připravení jít i do sekvenčního systému, kde se plynná fáze ventilkama fouká těsně před sací ventil každýho válce extra. Pro větší vákony tam měli i stanici s motorem z Karosy, předělaným z dýzlu na zážehovej, aby právě mohl běhat na tyhle náhražkový paliva - tam byl elektrickej výkon snad až 100kW. Ale to bylo před cca 20-25 lety, jestli se taková firma udržela až do dneška netuším, nepátral jsem po tom.

Napsal: 01 zář 2022, 23:58
od Michal22
Kogenerační jednotky, které popisuje Ekkar, dělal Tedom (pohrobek Liazu).
A zdá se, že pořád obstojně fungují.
On eja si taky drží ten drážní kšeft (motory a ND do řady 714, 814, 843 apod.).