Zapojení cívek ve 3 fázovém motoru

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
TeslaPC
Příspěvky: 226
Registrován: 08 srp 2022, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Zapojení cívek ve 3 fázovém motoru

#1 Příspěvek od TeslaPC »

Zdravím, našel jsem starší 3 fázový elektromotor MEZ Mohelnice, chtěl jsem ho zapojit a vyzkoušet jestli funguje, ale nevím jak mám zapojit správně cívky na svorkovnici a k nim přívod, přiložím obrázek aby bylo vidět jak přesně to vypadá, jde o to že v motoru je svorkovnice, ale jednotlivé cívky z motoru z ní jsou odpojené, a já nevím jak je zapojit aby to fungovalo jak má. Jsou rozděleny barvami na černou bílou a červenou, s tím že každý vodič je tam 2x stejný a vždy ty dva stejné vodiče jsou jedna cívka protože mezi např. mezi oběma bílými naměřím ohmmetrem cca 28 Ohm, a tak to jse se všemi barvamy. Nevěděl by někdo jak zjistit jak to správně zapojit? A ještě mám jeden dotaz, motor má na štítku napsané že je na 380V, a má tam jen značku trojúhelníku, ale všuude na internetu vidím jen to že takové motory se zapojují jedině do hvězdy když jedou na 3 fáze, jak to teda je? Mám ho zapojit do trojúhelníku jak je to na štítku nebo do hvězdy?
Díky
Přílohy
IMG_20221104_175529 (1).jpg
IMG_20221104_175523 (1).jpg

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#2 Příspěvek od termit256 »

Pokud to neni nejaky exoticky motor, zapoj to takto
https://490e6a84b0.clvaw-cdnwnd.com/ba6 ... 490e6a84b0

Uživatelský avatar
TeslaPC
Příspěvky: 226
Registrován: 08 srp 2022, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od TeslaPC »

Díky moc, motor to bude stejný jako ten co jste poslal, jen ten co mám bude mít menší výkon podle velikosti, zkusím to zapojit a napíšu jestli to funguje jak má.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#4 Příspěvek od ok1hga »

dej sem fotku toho štítku . . .

Uživatelský avatar
TeslaPC
Příspěvky: 226
Registrován: 08 srp 2022, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od TeslaPC »

Na štítku je jen toto
Přílohy
IMG_20221104_204154 (1).jpg

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#6 Příspěvek od Artaban001 »

Ahoj. Zkontroluj ohmetrem, zda zapojení cívek odpovídá nákresu (pokud se v tom někdo šťoural a cívky nezapojil náhodou blbě) - ale začátky a konce budeš muset zjistit podle odběru. Plíšky můžeš nahradit propojkama, ale musí tam být.
Jinak by měl být v trojúhelníku (viz štítek) - pokud jej zapojíš do hvězdy, tak pojede na snížený výkon - takhle se rozbíhají výkonnější motory - napřed hvězda a potom trojúhelník. Za mých časů se tímto zapojením "týrali učni" na závěrečkách :-)
Dodatek: Pokud nemáš možnost změřit odběr 3f motoru, po zapojení cívek dle plánku motor nikam nepřipojuj a nech si jej přeměřit ve specializovaném podniku.
Přílohy
svorkovnice.png

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#7 Příspěvek od ok1hga »

Artaban001 píše:Jinak by měl být v trojúhelníku (viz štítek) - pokud jej zapojíš do hvězdy, tak pojede na snížený výkon - takhle se rozbíhají výkonnější motory - napřed hvězda a potom trojúhelník.
našel jsem obrázek štítku stejného typu 4AP71-2S, ale tam je hvězda i trojúhelník . . .

zapojení cívek je správně
Přílohy
4AP71-2S motor.jpg
4AP71-2S svorkovnice.jpg

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#8 Příspěvek od ransom »

Motor určený k provozu do trojúhelníka se nesmí trvale provozovat do hvězdy. Velice snadno se totiž přetíží a shoří. Shořelých motorů, které měly být do trojúhelníka, ale nějaký moula je zapojil do hvězdy (tím nemyslím domácí kutily, těm bych to ani nevyčítal, ale kolegy elektrikáře) jsem už viděl dost. Pikantní je, že ve dvou případech způsobily požár (naštěstí byly oba v zárodku uhašené) a v jednom případě fatální smrt 22kW frekvenčního měniče, což taky není úplně levná záležitost. Průser je, že si toho vůbec nevšimne tepelné relé ani I2t ochrana, protože odebíraný proud je v tom případě menší než jmenovitý. Zareagoval by jedině termistor ve vinutí, pokud by tam byl a pokud by byl použitý.

TeslaPC:

Když je na štítku jasně vyraženo, že má motor být do trojúhelníka, tak má být do trojúhelníka a nediskutuje se o tom. NIKDY se motory nezapojují jenom do trojuhelníka nebo jenom do hvězdy. Zapojují se VŽDYCKY podle toho, na jaké napětí jsou navinuté, a na jaké napěťové soustavě se budou provozovat.

Typicky to může být u malých motorů 3x230V do trojúhelníka nebo 3x400V do hvězdy, nebo u větších motorů 3x400V do trojúhelníka a 3x690V do hvězdy (nebo v tomhle případě lze použít přepínání hvězda-trojúhelník pro rozběh). Takže se často (ne však vždycky) musí malé motory cca do 3kW zapojovat do hvězdy, a velké do trojúhelníka. Pokaždé ale podle štítku!

Výjimkou jsou dvourychlostní motory, které mají jinak uspořádané vinutí (třeba Dahlanderovo zapojení) a na standardní šestipólovou svorkovnici mají vyvedené jeho vrcholy nebo konce, plus odbočky. Přehozením propojek jako do hvězdy nebo do trojúhelníka se pak dostane buď hvězda - dvojitý trojúhelník, nebo dvojitá hvězda - trojúhelník, pokaždé s jinými otáčkami. Výkon je pak v menších otáčkách zpravidla o jednu řadu nižší, takže pak motor musí mít pro každé otáčky i jinou tepelnou ochranu. A pouze takový motor se provozuje na oboje zapojení vždycky na stejné napětí. Dělaly se hlavně na 3x380V, ty lze normálně provozovat na dnešních 3x400; ale taky na 3x500V, což je dnes v podstatě nepoužitelné (respektive leda jako hračka).

Malé motory běžně potkáš zapojené do trojúhelníka na 3x230V tam, kde jsou řízené jednofázově napájeným frekvenčním měničem - z toho totiž leze právě třífázových 230V.

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#9 Příspěvek od ransom »

Jinak si ty vývody vinutí můžeš klidně na svorkovnici narovnat třeba v pořadí bílá-červená-černá, a do druhé řady černá-bílá-červená. Prostě druhou řadu o jednu posunout a která barva vypadne na konci, tu dát na začátek. V principu je jedno, v jakém pořadí pak vinutí jsou. Začátek a konec téhož vinutí mají stejnou barvu.

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#10 Příspěvek od kutilmil »

Ten motor čo je na štítku sa v našej sieti môže prevádzkovať len do Y. Ak ho zapojíš inak tak zhorí.

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#11 Příspěvek od kbulda »

kutilmil píše:Ten motor čo je na štítku sa v našej sieti môže prevádzkovať len do Y. Ak ho zapojíš inak tak zhorí.
Ti co poradili před tebou měli pravdu.
Ty ji ale nemáš a asi tomu nerozumíš, tak prosím raději neraď.

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#12 Příspěvek od kutilmil »

To kbulda: Ty kolko si za svoj život previnul motorov, že si trúfaš povedať že tomu nerozumiem?

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#13 Příspěvek od ransom »

Kutilmil: Takže pokud je na štítku 380V delta, tak má být do Y? Co hulíš? V tomhle stavu bys opravdu neměl rozdávat odborné rady.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#14 Příspěvek od rnbw »

Vsak preco asi stale previja motory?

Uživatelský avatar
Achab
Příspěvky: 5945
Registrován: 05 lis 2010, 01:00
Bydliště: okr. Vyškov

#15 Příspěvek od Achab »

Možná si spletl fotky, ok1hga dal příklad štítku Y / D - 380 / 220 V.
Dotazovaný motor lze trvale provozovat pouze v zapojení D, 380 (400) V.

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“