Centrála z roku 1981
Moderátor: Moderátoři
- Daliborka
- Příspěvky: 14
- Registrován: 03 bře 2016, 01:00
- Bydliště: 28163 Kostelec
- Kontaktovat uživatele:
Centrála z roku 1981
Všechny vás tu zdravím, a proč jsem tu?
Trochu vám obarvím vašem témata o náhradní zdroj proudu. Pokud se to sem nehodí nebo víte o vhodnějších stránkách, rád mohu přejít jinam.
Vaší diskusi jsem sledoval jen třeba ze zájmu o „pravěké“ stroje které budou fungovat i za sto let, a dejme tomu i potřeby že se jednou budou hodit stroje co neobsahují „broučky“ to je elektroniku.
Jak jsem dále rozvíjel svoje úvahy, skončil jsem u vojenských elektrocentrál. Na rozdíl od krásných drahých a Čínských strojů jsou opravitelné-snad. Tak že moje parametry byla třífázová s elektrickým startem. Otáčky tradičně do tří tisíc, tak že by to měl být držák. Od toho se odvodilo že obsah nad 400ccm, 4Kw a těžká jako kráva. To mi trochu nabouralo výhled, proto že jako pohotovostní zdroj „to“ musí být snadno přemístitelné. Další výhledový problém byl že výrobky z doby „Krále Klacka“ asi nebudou mít plnou Mototechnu náhradních dílů, konkrétně je problém se speciálními tříjiskrovými svíčkami které PAL už čtyřicet roků nevyrábí. Tak že jedinou nadějí jsou zapomenuté vojenské zásoby a pár nadšenců tomuto se věnující. Jak běžel čas, to je posledního půl roku, pročítal jsem inzeráty a buď nálezový stav, vrak v hodnotě sběru, předražené nebo jen jako ukázka „že mám“. Další předpokládanou výhodou je že domácí mistři zvládali od Pionýra po velké motory zprovoznit všechno co neobsahovalo Čínskou elektroniku, tak snad.
Až nedávno jsem našel něco co mně vyhovovalo. Bylo to ale daleko, ale se „zaručenou“ funkčností, za rozumnou cenu a také v podstatě nalezenec nebo i vyšmlelenec a asi zachráněný od rozborky na prvočinitele.
Trochu vám obarvím vašem témata o náhradní zdroj proudu. Pokud se to sem nehodí nebo víte o vhodnějších stránkách, rád mohu přejít jinam.
Vaší diskusi jsem sledoval jen třeba ze zájmu o „pravěké“ stroje které budou fungovat i za sto let, a dejme tomu i potřeby že se jednou budou hodit stroje co neobsahují „broučky“ to je elektroniku.
Jak jsem dále rozvíjel svoje úvahy, skončil jsem u vojenských elektrocentrál. Na rozdíl od krásných drahých a Čínských strojů jsou opravitelné-snad. Tak že moje parametry byla třífázová s elektrickým startem. Otáčky tradičně do tří tisíc, tak že by to měl být držák. Od toho se odvodilo že obsah nad 400ccm, 4Kw a těžká jako kráva. To mi trochu nabouralo výhled, proto že jako pohotovostní zdroj „to“ musí být snadno přemístitelné. Další výhledový problém byl že výrobky z doby „Krále Klacka“ asi nebudou mít plnou Mototechnu náhradních dílů, konkrétně je problém se speciálními tříjiskrovými svíčkami které PAL už čtyřicet roků nevyrábí. Tak že jedinou nadějí jsou zapomenuté vojenské zásoby a pár nadšenců tomuto se věnující. Jak běžel čas, to je posledního půl roku, pročítal jsem inzeráty a buď nálezový stav, vrak v hodnotě sběru, předražené nebo jen jako ukázka „že mám“. Další předpokládanou výhodou je že domácí mistři zvládali od Pionýra po velké motory zprovoznit všechno co neobsahovalo Čínskou elektroniku, tak snad.
Až nedávno jsem našel něco co mně vyhovovalo. Bylo to ale daleko, ale se „zaručenou“ funkčností, za rozumnou cenu a také v podstatě nalezenec nebo i vyšmlelenec a asi zachráněný od rozborky na prvočinitele.
- Daliborka
- Příspěvky: 14
- Registrován: 03 bře 2016, 01:00
- Bydliště: 28163 Kostelec
- Kontaktovat uživatele:
A začala mi tím anabáze, horší než ta Putimská. Dohodnout koupi, ale ta byla termínovaná – do a musel jsem makat. Dále doprava. Nechtěl jsem jet cca 400 km se svým starým Berlingem, tak jsem zpacifikoval kamaráda s novým autem a vlekem. Ten si vyjednal v práci na odpoledne volno, ale něco se zadrhlo a zůstal s náklaďákem zablokovaný někde daleko od místa srazu. Když jsem to zjistil, nezbývalo než, jak to Slováci říkají skočit z „mosta do prosta“. Časově to šlo relativně stihnout a předpokládal jsem že to naložím i kdybych to měl uvázat na střechu. Tak že jsem vyrazil bez jakékoli přípravy s nadějí že to pude nebo „pude“.
Na místo jsem dorazil v pohodě, majitel byl také vstřícný ale když jsem zjistil že to je „strojovna“ a má skoro tři sta kilo, trochu mi zatrnulo. Vejde se? Uvezu to? Dojedu s tím? Naštěstí měl majitel dlouhovidlou ještěrku a uměl s ní, tak jsme to tam nacpali, jen auto podezřele pokleslo. Prdel na zemi, za jízdy se naložené auto chovalo úplně jinak, přetáčivě, tma a deštivo a přede mnou dvesta kilometrou. No co, když se něco nepovede, přespím v autě a mám dost kamarádů a jednoho s odtahovkou, snad si se mnou a tím železem ráno poradí. Ale co, když to píši tak už jsem šťastně doma vybitý jak baterky a následuje druhý díl.
Na místo jsem dorazil v pohodě, majitel byl také vstřícný ale když jsem zjistil že to je „strojovna“ a má skoro tři sta kilo, trochu mi zatrnulo. Vejde se? Uvezu to? Dojedu s tím? Naštěstí měl majitel dlouhovidlou ještěrku a uměl s ní, tak jsme to tam nacpali, jen auto podezřele pokleslo. Prdel na zemi, za jízdy se naložené auto chovalo úplně jinak, přetáčivě, tma a deštivo a přede mnou dvesta kilometrou. No co, když se něco nepovede, přespím v autě a mám dost kamarádů a jednoho s odtahovkou, snad si se mnou a tím železem ráno poradí. Ale co, když to píši tak už jsem šťastně doma vybitý jak baterky a následuje druhý díl.
- Daliborka
- Příspěvky: 14
- Registrován: 03 bře 2016, 01:00
- Bydliště: 28163 Kostelec
- Kontaktovat uživatele:
Stojí mi to na dvoře, nesloženo a rozvíjím úvahy co s tím. Co je doma to se počítá a ostatní počká, ještě jsem si to ani pořádně neprohlédl. Tak že zatím jen nálezový stav a dál se uvidí. Předpokládám že nádrž je plná kalu, místo skleněné pojistky (jaké?) šroubek, při startování jsme to uchlastali až došel zdroj tak že to jen blafalo ale nechytlo, ale zvuk a snaha jít dobré. Budou nutné ale i další úpravy. Předělat výstupní zásuvky, namontovat pro startování trvalý zdroj proudu a asi udělat podvozek na kouli, proto že s tím jinak nikdo nehne. Jako u náhradního zdroje je nutná přesouvatelnost. Podmínkou je ale zachovat originální stav ala Veterán, nemám rád překopávky kdy amatér vylepšuje práci tehdejších armádních profíků. Jistě, je potřeba dosáhnout použitelnosti, ale to musí jít i bez úpravy podstaty. Přidělat pro nezávislé startování někam mimo do nového rozvaděče baterii, nabíječku a ze stroje vytáhnout dráty na dobíjení. Možná i externí plastovou nádrž. Mám frézu Terru a tam tak rezaví vnitřek plechové nádrže že to bylo, do náhrady plastovou, nepoužitelné. Jak tady zatím nevím, snad to zevnitř pozinkovali, uvidíme. Těch překvapení mne čeká ještě hodně a hlavně aby to dávalo proud. Tyto stroje mají naběháno minimum tak že by to mohl být i „originál“ stav z výroby.
A další díl bude co jsem si to vlastně dovezl, tak že vložím fota štítků, vše vzorně zachovalé včetně barvy.
A hned navazuje spousta dotazů:
Dá se sehnat návod nebo servisní manuál?
Jde zaměnit tenkrát používaný olej M2Tza současné, pokud to má nějakou převodovku?
Má to nějaká mazací místa?
A co olej do benzínu? Je to dělané na M2T bude to se současným benzínem fungovat?
A co parametry výstupního proudu? Jdou změřit? Bude fungovat lednička, mrazák, ledkové osvětlení a úsporné žárovky a současné moderní domácí spotřebiče? Tenkrát to bylo o něčem jiném.
Jde připojit nějaká dolaďovač proudu? Utáhlo by to celou polní nemocnici, ale tehdejší spotřebiče byly o něčem jiném.
A co napájení automatického kotle? Tak že do série nabíječka, baterie a zálohovací zdroj UPS?
Jako první série otázek to zatím bude stačit. A jak to bývá, některé se vyřeší ale další přijdou, to je život.
Tak že přátelé, když nevíš tak se zeptej, jistě podobné problémy již někdo z vás řešil a tiše mu to doma vrčí …….. „to železo“. Lidová tvořivost je zdrojem nekonečné moudrosti, tak že spoléhám na vás aspoň s mým minimem zkušeností a vaší pomocí s uvedením do provozu.
PS: Mám fotky štítků a IrfanView 64 ale neumím je s tím zmenšit na požadovanou velikost, tak příště.
A další díl bude co jsem si to vlastně dovezl, tak že vložím fota štítků, vše vzorně zachovalé včetně barvy.
A hned navazuje spousta dotazů:
Dá se sehnat návod nebo servisní manuál?
Jde zaměnit tenkrát používaný olej M2Tza současné, pokud to má nějakou převodovku?
Má to nějaká mazací místa?
A co olej do benzínu? Je to dělané na M2T bude to se současným benzínem fungovat?
A co parametry výstupního proudu? Jdou změřit? Bude fungovat lednička, mrazák, ledkové osvětlení a úsporné žárovky a současné moderní domácí spotřebiče? Tenkrát to bylo o něčem jiném.
Jde připojit nějaká dolaďovač proudu? Utáhlo by to celou polní nemocnici, ale tehdejší spotřebiče byly o něčem jiném.
A co napájení automatického kotle? Tak že do série nabíječka, baterie a zálohovací zdroj UPS?
Jako první série otázek to zatím bude stačit. A jak to bývá, některé se vyřeší ale další přijdou, to je život.
Tak že přátelé, když nevíš tak se zeptej, jistě podobné problémy již někdo z vás řešil a tiše mu to doma vrčí …….. „to železo“. Lidová tvořivost je zdrojem nekonečné moudrosti, tak že spoléhám na vás aspoň s mým minimem zkušeností a vaší pomocí s uvedením do provozu.
PS: Mám fotky štítků a IrfanView 64 ale neumím je s tím zmenšit na požadovanou velikost, tak příště.
Jako literární počin dobrý, tebe snad platí za slovo.
Kdybys v druhý větě napsal výrobce a typ, už jsi ten manuál možná měl.
Irfanview: Image - Resize/Resample - velikost třeba 1024x768 - uložit jako jpg. V podokně Jpeg/GIF save options zatrhnout volbu Set file size, nastavenou na limit EB pro vkládání příloh.
Kdybys v druhý větě napsal výrobce a typ, už jsi ten manuál možná měl.
Irfanview: Image - Resize/Resample - velikost třeba 1024x768 - uložit jako jpg. V podokně Jpeg/GIF save options zatrhnout volbu Set file size, nastavenou na limit EB pro vkládání příloh.
Jo, a tříjiskrové svíčky se dají normálně koupit v několika rozměrech a provedeních, s různou tepelnou hodnotou i různě vysunutým jiskřištěm, jen to chce vědět, kterou. Když nebude s krátkým závitem, nezbude, než vysoustružit distanční prstenec a metaloplastické těsnění přendat před něj.
Ale význam dvojitého či trojitého jiskřiště je dost diskutabilní, do dvoutaktních elektrocentrál 1 kVA jsme dávali normální svíčky. A ty se seženou dodnes.
Olej M2T je stále v prodeji, benzín natural ten dvoutakt skousne stejně, jako kdysi speciál, ventily se mu i bez aditiva nepodpálí, protože je nemá.
Pokud jde o domácí spotřebiče, jako kompresorová lednička, tak u většiny modelů při startu kompresoru nebo jiného spotřebiče s velkým počátečním odběrem si centrála poněkud poskočí nadměrnou zátěží, ale těch pár set milisekund to zvládne.
Každopádně 4 kW centrála už skutečně nebude snadno transportovatelná bez vlastního podvozku. A nějak jsem ty tři kapitoly nedokázal dočíst, třeba tam někde píšeš, proč bys měl něco takového převážet mezi více domácnostmi.
Jo, kdyby šlo o nějakou stavební techniku, tomu bych snad i rozuměl...
Ale význam dvojitého či trojitého jiskřiště je dost diskutabilní, do dvoutaktních elektrocentrál 1 kVA jsme dávali normální svíčky. A ty se seženou dodnes.
Olej M2T je stále v prodeji, benzín natural ten dvoutakt skousne stejně, jako kdysi speciál, ventily se mu i bez aditiva nepodpálí, protože je nemá.
Pokud jde o domácí spotřebiče, jako kompresorová lednička, tak u většiny modelů při startu kompresoru nebo jiného spotřebiče s velkým počátečním odběrem si centrála poněkud poskočí nadměrnou zátěží, ale těch pár set milisekund to zvládne.
Každopádně 4 kW centrála už skutečně nebude snadno transportovatelná bez vlastního podvozku. A nějak jsem ty tři kapitoly nedokázal dočíst, třeba tam někde píšeš, proč bys měl něco takového převážet mezi více domácnostmi.
Jo, kdyby šlo o nějakou stavební techniku, tomu bych snad i rozuměl...
- Hape
- Příspěvky: 353
- Registrován: 08 úno 2010, 01:00
- Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
- Kontaktovat uživatele:
Když to má skoro tři metráky, tak to asi bude mít výkon o dost víc jak 4 kW. Třeba elektrocentrála od Hondy s výkonem 6 kVA u které se dá předpokládat, že je kvalitní a má vinutí z pravé mědi, má hmotnost cca 80 kg a to má 4T motor.
Do starého hasičského čerpadla PS 8 s dvoutaktním dvouválcem dávám do benzínu normálně moderní olej MOGUL Alfa 2T (API TC, JASO FD) v poměru 1:50 a motor nijak neprotestuje. Je ale pravda, že při mém používání neběhá moc dlouho na jeden zátah. Jsem ale přesvědčený, že tento novější olej je pro jakýkoli dvoutakt lepší než ta sračka M2T. Bohužel MOGUL Alfa 2T se po převzetí Parama polským Orlenem už nevyrábí, takže až dojdou zásoby budu muset přejít na jinou značku se stejnou specifikací.
Tříjiskrové svíčky PAL se opravdu už nevyrábí, dnes jsou to svíčky BRISK.
Do starého hasičského čerpadla PS 8 s dvoutaktním dvouválcem dávám do benzínu normálně moderní olej MOGUL Alfa 2T (API TC, JASO FD) v poměru 1:50 a motor nijak neprotestuje. Je ale pravda, že při mém používání neběhá moc dlouho na jeden zátah. Jsem ale přesvědčený, že tento novější olej je pro jakýkoli dvoutakt lepší než ta sračka M2T. Bohužel MOGUL Alfa 2T se po převzetí Parama polským Orlenem už nevyrábí, takže až dojdou zásoby budu muset přejít na jinou značku se stejnou specifikací.
Tříjiskrové svíčky PAL se opravdu už nevyrábí, dnes jsou to svíčky BRISK.
- Daliborka
- Příspěvky: 14
- Registrován: 03 bře 2016, 01:00
- Bydliště: 28163 Kostelec
- Kontaktovat uživatele:
Tak že znova a napřed omluva.
Pro mne je dovoz cetrály životní událost a získání dalšího kousku do sbírky. Jsem už starší ročník a finančně zajištěný a svoje aktivity beru spíše jako zábavu, proto ten popis a ne jak je dneska u mladších nutností a bojem o přežití sebe a rodiny. A druhý pohled. Zde na fóru platí jasné spíše „technické“ rozhovory. Tenhle drát tam a tenhle jinam a je hotovo, tomu se budu těžko přizpůsobovat.
A díky Hillimu za ty svíčky.
A konečně k věci. Díky Crifodovi se mi povedlo upravit obrázky, tak zde konečně máte parametry oné centrály.
Pro mne je dovoz cetrály životní událost a získání dalšího kousku do sbírky. Jsem už starší ročník a finančně zajištěný a svoje aktivity beru spíše jako zábavu, proto ten popis a ne jak je dneska u mladších nutností a bojem o přežití sebe a rodiny. A druhý pohled. Zde na fóru platí jasné spíše „technické“ rozhovory. Tenhle drát tam a tenhle jinam a je hotovo, tomu se budu těžko přizpůsobovat.
A díky Hillimu za ty svíčky.
A konečně k věci. Díky Crifodovi se mi povedlo upravit obrázky, tak zde konečně máte parametry oné centrály.
- jova1
- Příspěvky: 1207
- Registrován: 20 pro 2007, 01:00
- Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Jestli chceš, tady si k té centrále stáhni návod:
www.jova1.cz/kestazeni/centrala.pdf
www.jova1.cz/kestazeni/centrala.pdf
>>>Jsem ale přesvědčený, že tento novější olej je pro jakýkoli dvoutakt lepší než ta sračka M2T. <<<Potvrzuji u dvou babet a nevím jestli u nové řetězové pily. Na babetách se mi zadíraly hlavní ložiska na klikovce. Po vymontování byly suché a chrastily. Tak jsem přešel na ten nejlevnějsí olej co byl v akci v supermarketu (10W-40 a podobný) a leju to do benzínu 1:33. Od té doby se mi nic nezadřelo a po rozborce z jiného důvodu byl píst úplně od oleje a ložiska černé, ale mastné a po zatočení pěkně potichu. A s odporem se odvalovaly. Takže takovou mám zkušenost. Ale jedno ale... Ten olej dává dost popela tak musím častěji čistit svíčku a výfuk. Na svíčce se dělá bílý nános.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.